Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 23 Apr 2024, 10:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Piper J3 Cub - Bush Pilot Edition
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 21:30 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Uppdrag: Att filma världen uppifrån :)

Tanken med detta flyg är att det ska monteras in en liten och lätt HD filmkamera i den och sedan flygfilma uppifrån - kanske man kan få något uppdrag?!

Nåå, vad gör nu detta flyg passligt till ett filmflyg?? - Jo, först och främst är det el drivet - dvs tyst och okomplicerat, man behöver inte gå och bära på bränsle, glödare mm.

Övriga fördelar är att detta flyg inte riktigt är en kopia på originalet, utan till en viss del modifierat.

- Det har högre landningsställ och större hjul, vilket underlättar vid starter från ex. gräs.

- Flyget är även utrustat med flaps vilket gör att jag förhoppningsvis ska kunna få så kort start- och landningssträcka som möjligt.

Jag tror även att el (om man jämför med metanol motorer) orsakar mindre vibrationer. Viktigt när man ska filma!!

Det var det ... Nu får ni följa min byggtråd så får vi se när det bär upp i luften! :)

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 21:43 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Och idag startade även bygget!! :)

Jag började med att klippa och skära ut skaladelarna till motorkåpan.
Image
Image

Sedan klippte jag ut fönsterrutorna.
Image

Jag skar även upp hål i flygkroppen.
Image
Image

Sen klippte och passade jag in vindrutan.
Image

Och efter att jag limmat alla roder på vinghalvorna så hann jag börja med servo-installationen.
Image
Image

Bygget fortsätter i morgon! :)

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 22:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skoj! Filma från luften är alltid roligt. Men vad är det för kamera
du skall använda? Dom flesta kameror har problem med vibrationer
och stötar när man tex landar / flyger. HD-Hårddisk-kameror är
utdömda. HD-DVD-kameror har samma problem. HD-DV-kameror
slarvar med banden men det kan funka om de hängs upp riktigt mjukt.
Vanliga digitalkameror har nån sorts skaksensor (dom flesta i alla fall)
och stänger av. Nästa gång jag köper en videokamera för flyg så blir det
nog en Aiptek 1080 eller en 720 skulle räcka. Lagrar på minneskort.
HD-SDRAM-kameror förstås skulle ju funka... (alltså inte Aiptek-storlek
som är lätta, utan vanliga typ Sony, Panasonic, Canon osv).

Vibrationer behöver inte alltid komma från motorskak, propellerobalans,
stötar vid starter/landningar, utan även från vinden som får det hela att
vibrera i nån sorts irriterande självresonans.

Hur som, ska bli kul se. =) Ännu en som har Cub... damn!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Jun 2009, 23:19 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Håller helt med MickeM!!

Jag funderar på en Kodak ZX1

HD
- SD/SDHC
- 2x digital zoom
- 2 tums LCD-display
- HDMI-utgång
- Väger endast 90 gram

Effektiva pixlar film: 1280 x 720

Den är relativt lätt, vattentät och filmar med god kvalitet!

Image
Image

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jun 2009, 00:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Prefekt! Trevlig kamera. Var kommer den placeras? Vissa kameror så
klarar inte av att det är en propeller framför, det ser rent ut sagt för
jäkligt ut. JS Xacti klarar av det riktigt bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jun 2009, 08:00 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Jag funderar på att bygga en ställning undertill som jag med hjälp av ett servo kan justera vinkeln på. Svårt att förklara...

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jun 2009, 17:05 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Idag har bygget fortsatt! :) Det har gått bra men jag har även stött på några problem ...

Började med att limma fast stabbe och fena.
Image

Sedan kom även sidoroder & höjdroder på plats.
Image
Image

Servoinstallation i flygkroppen för höjd- och sidoroder.
Image

Borstlösa motorn på plats.
Image

Men när jag sedan skulle testa att lägga på motorkåpan så visade det sig att den var för lång. Ett problem som måste lösas!
Image

Vingen limmades ihop och servoinstallationen i vingen slutfördes.
Image
Image

De där små, viktiga detaljerna sattes på plats. :)
Image


Flyget fick en dörr så att piloten kommer in =)
Image

Landningsstället sattes fast och dess tillbehör.
Image

En liten besvikelse med byggsatsen var de mycket dåliga dekalerna till vingen. Dekalerna är ihop-lappade i tre sektioner.
Den ena gick inte att använda, men den andra blev väl helt ok efter mycket arbete ...

Bygget fortsätter!

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jun 2009, 21:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad är det för storlek på Cub? Skala / 30-size?

Skall inte motorn vara längre fram? Eller är det där motorbocken för elmotorn?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jun 2009, 21:27 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Kommit en bit till ...

Image
Image
Image
Image

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jun 2009, 21:30 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
MickeM wrote:
Vad är det för storlek på Cub? Skala / 30-size?

Skall inte motorn vara längre fram? Eller är det där motorbocken för elmotorn?


Det är en 25-size.

Spännvidd:1400mm
Längd: 932mm
Vingyta: 26,5kvdm

Förstod inte riktigt vad du menade med motorn,
men så som den är nu så är det tänkt att den ska vara.

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jun 2009, 22:13 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Det brukar finnas en förlängd motorbock/låda för elmotor så att motorn kommer längre fram, troligtvis för att få tyngdpunkten rätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Jun 2009, 22:43 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Det är just den motorbocken som jag har satt fast elmotorn på.

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Jun 2009, 20:44 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Så har man kommit en bit till ...

Skala detaljerna till motorkåpan limmades fast.
Image

Sporrhjulet på plats.
Image

Löste problemet med motorn på följande sätt:
Image

Motorkåpan anpassades och skruvades fast.
Image

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Jun 2009, 11:28 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Nu väntar jag bara på att få mitt batteri sen bär det upp i luften! ...

Image
Image
Image
Image
Image
Image

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group