motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: Calmato Sports 40
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=5483
Page 1 of 2

Author:  MarcusG [ Sun 12 Apr 2009, 23:11 ]
Post subject:  Bygge: Calmato Sports 40

Så har man äntligen fått en Calmato Sports! Blev en orange. Ska sitta en OS 46AX i nosen, men den har jag inte fått tag på än.

Inte så mycket byggtråd, eftersom det inte är så mycket att bygga. Visst, fanns en hel del som passade lite halvtaskigt som man fick fixa till, men jag tog inga kort på det...

Som sagt, motorn ska på, gasservo installeras, canopyn fästas lite bättre och strömbrytare monteras... Men i övrigt är det klart!
Image

Ackvarnare...
Image

Author:  Bernt [ Mon 13 Apr 2009, 00:37 ]
Post subject: 

Har en OS 46 som har varit Ahlqvist, som är väldigt litet körd
kanske 5ggr i luften , är till salu, vet ej priset. Har suttit på en calmato.

Author:  MickeM [ Mon 13 Apr 2009, 00:50 ]
Post subject: 

Bernt wrote:
Har en OS 46 som har varit Ahlqvist, som är väldigt litet körd
kanske 5ggr i luften , är till salu, vet ej priset. Har suttit på en calmato.

Har han inte använt den i sin Excel 2000?

Author:  Bernt [ Mon 13 Apr 2009, 16:23 ]
Post subject: 

Jo men den är minimalt flugen, tror ej den är inkörd, kanske den är flugen 5 till 6 ggr.

Author:  MarcusG [ Mon 13 Apr 2009, 16:43 ]
Post subject: 

Vadå inte inkörd? Motorn ska ju vara inkörd innan man börjar flyga med den!

Author:  Bernt [ Mon 13 Apr 2009, 16:50 ]
Post subject: 

Det behöver den inte vara, en del tar längre tid än andre.
Inte är maskinen inkörd efter några tankar tror jag????

Author:  MarcusG [ Mon 13 Apr 2009, 16:56 ]
Post subject: 

Så vitt jag förstått bör alla maskiner köras in först innan man börjar flyga. Gör man inte det förkortas livslängden på motorn, plus att den kanske inte fungerar optimalt. Må vara att OS kräver mycket mindre inkörning än övriga motorer, likväl måste den köras in!

Author:  MickeM [ Mon 13 Apr 2009, 18:19 ]
Post subject: 

OS-motorer kan man flyga med efter en tank. Man behöver inte pina dem.
Kines-skitar funkar knappt efter 5 tankar. Dom är inkörda låångt senare.
Därför är det ibland billigare köpa en dyr OS istället för en billig kines-skit
med tanke på hur mycket bränsle och ilska det går åt innan man har en
fungerande motor. Jag tyckte min OS vart inkörd rätt fort. Den gick bra
på tomgång innan första tanken var tom. Sen eftter typ 5-10 tankar gick
den som en klocka. Men jag flög med den på andra tanken, utan problem.

Heli-motorer så kör man in på hovring.

Author:  Bernt [ Mon 13 Apr 2009, 19:23 ]
Post subject: 

Undrar hur vi kom in på detta spörsmål ? Bara för att jag sade att
det fanns en OS 46 som var litet körd, o kanske till salu.???????? :shock:

Author:  Glidaren [ Mon 13 Apr 2009, 19:39 ]
Post subject:  Re: Bygge: Calmato Sports 40

marcusg wrote:
Ska sitta en OS 46AX i nosen, men den har jag inte fått tag på än.


Varför inte en sån här?

http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=6162

Mindre än halva priset.... :D

Author:  Shade [ Tue 14 Apr 2009, 13:56 ]
Post subject: 

man får ju en os 46a billigt från usa. kvalite före kvantitet glidaren!

Author:  MickeM [ Tue 14 Apr 2009, 14:59 ]
Post subject: 

Shade wrote:
man får ju en os 46a billigt från usa. kvalite före kvantitet glidaren!

Håller med. Man vill ej bli led på hobbyn för att man envisas köpa kinesare
istället för ha roligt med bra grejer.

Author:  MarcusG [ Sun 03 May 2009, 17:53 ]
Post subject: 

Så var den premiärad! Flög finfint, lite touch-n-goes, immelman, cubanska åttor, rollar... Finns mycket att göra med det här flyget!

Author:  JS_ [ Sun 03 May 2009, 19:29 ]
Post subject: 

Ett bevis på att den flög :)

Image

Author:  MickeM [ Sun 03 May 2009, 19:36 ]
Post subject: 

Hur vet vi att det är just MarcusG's Calmato Sports? ;-)
Ser ju ut som alla andra... hehe, he.

Author:  JS_ [ Sun 03 May 2009, 19:42 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Hur vet vi att det är just MarcusG's Calmato Sports? ;-)
Ser ju ut som alla andra... hehe, he.

Hmm, det där vart ju svårt :D

Markus du måste skriva ditt namn med stora bokstäver på flyget :)

Author:  MarcusG [ Fri 24 Jul 2009, 21:37 ]
Post subject: 

Då har man bytt kullager i OS 46AX:an. Imorgon ska den provköras, hoppas att allt funkar. De rekommenderar att man kör en halv tank på tomgång med de nya lagren.

Gamla lagren till vänster, nya till höger...
Image

Author:  Mr X [ Fri 24 Jul 2009, 21:40 ]
Post subject: 

Var köpte du dom nya lagren?

Author:  MarcusG [ Fri 24 Jul 2009, 21:43 ]
Post subject: 

http://www.kullagergrossisten.se/. 200kr för paret, sen skickar de momsfritt också...

Author:  Mr X [ Fri 24 Jul 2009, 21:49 ]
Post subject: 

Så Holmbergs hade inte några lager som passade.

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/