motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: Above All Pitts "Bulldog" Model 12S Python
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=5304
Page 1 of 9

Author:  MickeM [ Sat 14 Mar 2009, 23:13 ]
Post subject:  Bygge: Above All Pitts "Bulldog" Model 12S Python

Above All Pitts "Bulldog" Model 12S Python 50cc Biplane ARF 29%

Image

Nu har jag med tagit steget in i 50cc-familjen. =) En enkelvingad var för
stor för att få rum i min bil och denna har jag alltid gillat. Hoppas den
får rum i bilen bara, den har mindre mått. :lol:

Fullskala-modellen
http://www.pittsmodel12.com/
http://www.jimkimballenterprises.com/web/kits.php
Den riktiga har Curtis Pitts designat (Jim Kimball Enterprises, Inc.) vilken
var byggd speciellt runt den ryska stjärnmotorn Vedeneyev M-14P/PF
360-400hk.

Lite bilder på 12S...
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... pitts1.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... pitts2.jpg

Jacob Holländer - Scandinavian Airshow
http://www.airshow.se/
Finns flera olika Pitts 12S i gula färger men den vanligaste är den som
svensken Jacob Holländer flyger med (en av de tre flyg jag sett han
flyga med, bl.a. i Västerås). Den 12S han flyger med är dock väldigt
mycket mer förstärkt och "upphottad" för extrem flygning. Stålrörskropp,
trävingar, plastduk, aluminium, kevlar, kolfiber och titan är det som
gäller där. Motorn är en kompressormatad stjärnmotor på 400hk.
Flygets tomvikt är på ynka 651 kg. Propellern är en trebladig på 2,6 m
och den ger tillsammans med motorstyrkan mer dragkraft än flygets vikt.

Specifikationer
Pitts 12S " PYTHON" SE-XZA
Byggd i Wilmington U.S.A
Tillverkningsår: 2006
Tomvikt: 651kg
Max startvikt: 910kg
Motor: Vedeneyev M-14PF 400 hp
Propeller: MTV9-260CM
Max hastighet: 402kmh
Vingspann: 6,1m
Längd: 6,0m
Höjd: 2,8m

Lite bilder på Holländers...
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... jacob1.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... jacob2.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... jacob3.jpg

Och några till som jag själv fotat i Västerås Rollout 2007...
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... teras1.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... teras2.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... teras3.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... teras4.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... teras5.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... teras6.jpg

Jim "Bulldog" Leroy - Bulldog Airshows
http://www.bulldogairshows.com/
En som flyger Pitts med Bulldog-schemat är amerikanen Jim "Bulldog"
Leroy (vars färgsschema används på den Pitts jag införskaffat). Men
jag har inte lyckats hittat någon bild på just en 12S med detta schema!?
Hittar nån en sån bild skulle det vara kul. :D

RC-flyget
http://www.aboveall.se/above-pitts-bulldog-p-4717.html
http://www.fullkontroll.se/above-pitts- ... -4717.html
Hur som helst, nu är det ju en radiostyrd modell jag skaffat mig från
Fullkontroll (tack JS för hjälpen), som skall bestyckas med en 40-50cc
bensinmotor (vissa har satt större).

Specifikationer
Tillverkare: Above All
Spännvidd: 1780mm
Längd: 1690mm
Vingyta: 95 sq.dm.
Vikt: 7300g flygklar
Skalan borde bli 29%

Lite bilder på RC-modellen (från Above All's hemsida)...
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... lldog1.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... lldog2.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... lldog3.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... lldog4.jpg
http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... lldog5.jpg

Nu börjar det roliga! ;-)

/MickeM

Author:  Mr X [ Sat 14 Mar 2009, 23:18 ]
Post subject: 

Ska du ha den klar till Shootout 2009 och flyga med den där.

Author:  Kamikaze [ Sun 15 Mar 2009, 00:14 ]
Post subject: 

Tycker att vi djäkenfältare ska ta oss klivet ut i bensinflygsvärlden på allvar i sommar....jag har även en bensinflyg på g till våren..... :wink:

Author:  MickeM [ Sun 15 Mar 2009, 01:19 ]
Post subject: 

Planen min är väl att den ska bli en Vallentuna-rökare. =) Men med
tanke på allt annat i RC som kommer ske under våren så vågar man
ju inte planera in så mycket fast... huh. :shock:

Men det är väl bara att börja!
Hittade föresten ingen film på just denna 50cc-modell, bara ett gäng
på den mindre. Nån som sett nån nånstans så släng gärna in lite länkar. =)

Till saken! Som nån säkert sett i paket-tråden så hämtades flyget i
fredags. Jag hade inte kollat in färgschemat så extra mycket på denna.
Jag var helt inställd på Jacob Holländer och hans Pitts-schema som jag
kunde nästan utantill och kände att var lite speciell eftersom jag nästan
haft händerna på riktiga flyget (bara känna lite), men i sista stund kände
jag att en det var 50cc som gällde. =) Så nu blev det nåt som det står
Bulldog på?! Var kom det ifrån!? Jim Leroy vart det. Vem nu det är... =)

Påsarna!
När lådan öppnades såg man ett gäng gula delar, men det man nästan
först kastade sig över med gnistan i ögonen var en massa färggranna
påsar. Packningsmaterialet var påsar med klädsel!? :D
Image

Första testet!
Hur som helst, när glädjen och förvåningen lagt sig över dessa lustiga
plastpåsar så gick man an på det absolut första man gör när man packat
upp ett nytt flyg ... och det är ju att testa noskåpan! :D
Image

The delars!
Och sen städar man undan ett hörn i ett rum och så packar man upp allt
och ser att allt är helt. Jag vart förvånad över att det inte kom med någon
bruksanvisning, den ska man ladda ner from the internet sägs det. ARF?
Jo den går väl att smälla ihop på nån kväll om man vill, men varför skulle
man ha brått bara för att det är en ARF? ;-)
Image

Whattodo?
Det första som kommer göras är att gå igenom delarna och se att
det verkligen kommer bli nåt. Vad hör vart och kom allt med osv.

Sen märkte jag att det blir några timmar med strykjärnet också.
Man skall använda snäll värme har jag förstått.

Och så måste det ju kluras fram vad man skall beställa hem för grejer.
Man måste ju ha motor, men vilken? Det skall vara elektronik, men vad?
Pilotfigur måste man ha, ser inte klokt ut utan. Och så skall det ju vara rök! ;-)

Och så skall alla delar gås igeonom och förstärkas. Det ryktas att man
ska göra så, om man ska känna sig säker på att flyget skall hålla.

Landstället lär skall vara en svaghet. Bah, det gäller väl alla flyg. Men
inte vill jag göra en "UCD", så det blir att konstruera in något kraftigare.

Höll på glömde en grej... måste ju söka upp rätt låt. ;-)

Jah, men jag måste ju få alla vårflygen klara först... =) Det är mycket nu...

/MickeM

Author:  vicce [ Sun 15 Mar 2009, 07:04 ]
Post subject: 

Har också sett den på flygdag i Västerås 8)
Häftigt var det :)

Author:  OscarE. [ Sun 15 Mar 2009, 09:38 ]
Post subject: 

Mycket snyggt flyg! :D ett av mina favoritflyg i simulatorn!

Author:  MickeM [ Sun 15 Mar 2009, 10:48 ]
Post subject: 

vicce wrote:
Har också sett den på flygdag i Västerås 8)
Häftigt var det :)

Japp, det var riktigt skoj, undrar om han inte hovrade till och med.
Dock såg man inte så mycket för det var rök överallt och han var
högt upp, men det var nog med Challengern (den lilla).


OscarE. wrote:
Mycket snyggt flyg! :D ett av mina favoritflyg i simulatorn!

Japp, jag gillar flyget skarpt. Så snyggt att man kan hänga upp det i taket
också. Men man lär väl slå huvvet i den då antar jag. Har du den i simulatorn?
Vilken simulator har du? Jag har inte hittat den till min än (Reflex XTR). :shock:

Author:  Mr X [ Sun 15 Mar 2009, 11:02 ]
Post subject: 

Har den också i min RealFlight + flera olika pitts flyg.
Bill Hempels flyg har jag också (50% Pitts Challenger II)

Author:  MarcusG [ Sun 15 Mar 2009, 11:08 ]
Post subject: 

Finns väl i Phoenix, har jag för mig...

Author:  MickeM [ Sun 15 Mar 2009, 11:13 ]
Post subject: 

Justså, får väl våldgästa lite folk då. :D

Author:  Dawson [ Sun 15 Mar 2009, 11:59 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Finns väl i Phoenix, har jag för mig...


Stämmer bra det.. Fina flyg-egenskaper har det också, iallafall i simmen :roll:

Author:  Mr X [ Fri 20 Mar 2009, 20:54 ]
Post subject: 

Du kan snegla lite på den här tråden
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=174791

Author:  MickeM [ Fri 20 Mar 2009, 21:58 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Du kan snegla lite på den här tråden
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=174791

Jopp, den där tittade jag igenom förut. =) Enda projekttråd jag hittat.
Ännu en lösning på fastsättningen på vajrarna där ser jag ju nu.
Nu finns länken i tråden så nu kan man snegla lite.


Motor?

Ni som satt er in i bendsinarvärlden... vilken motor borde man satsa på?
Är lite sugen på en DLE-55 från AiR/C Pro, men han verkar ju inte ha fått
dem än (borde väl maila och fråga). Finns det nåt annat lämpligt? Skall
vara 40-50 så 50 är ju minimum.

Author:  JS_ [ Fri 20 Mar 2009, 22:03 ]
Post subject: 

Yaken min är ju rek 43cc, men med 50cc finns det ju så det räcker till o blir över :) men dubbeldäckare kräver ju lite mera.

Author:  Mr X [ Fri 20 Mar 2009, 22:14 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Ni som satt er in i bendsinarvärlden... vilken motor borde man satsa på?
Är lite sugen på en DLE-55 från AiR/C Pro, men han verkar ju inte ha fått
dem

Da om man vill gå den dyrare vägen och DL om man vill snåla lite.

Author:  MickeM [ Sat 21 Mar 2009, 00:38 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
MickeM wrote:
Ni som satt er in i bendsinarvärlden... vilken motor borde man satsa på?
Är lite sugen på en DLE-55 från AiR/C Pro, men han verkar ju inte ha fått
dem

Da om man vill gå den dyrare vägen och DL om man vill snåla lite.

Var det inte nån som testat DL mot DA och kommit fram till att DA bara
kostade mer och behövde mindre inkörning? Lite OS över det hela alltså
medans DL är typ TT eller YS?
DLE ligger lite dyrare än DL såg jag. Meen... säkert kort verkar det vara. =)
SV, ASP, SK, SC, SY osv verkar ligga i samma grupp.

Author:  JS_ [ Sat 21 Mar 2009, 12:21 ]
Post subject: 

Här har du lite bygg inspiration :)

http://www.youtube.com/watch?v=m5Bl6sim ... re=related

Author:  MickeM [ Sat 21 Mar 2009, 12:56 ]
Post subject: 

JS_ wrote:

Mummma! Det där var iofs en Pitts Challenger, men dom e ju grymma dom med :D
Och så va den lite större då... ;-) Men det är väl nåt sånt där man ska göra
sen när man har rök.

Author:  Glidaren [ Sat 21 Mar 2009, 14:22 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
JS_ wrote:

Mummma! Det där var iofs en Pitts Challenger, men dom e ju grymma dom med :D
Och så va den lite större då... ;-) Men det är väl nåt sånt där man ska göra
sen när man har rök.


Det ska bli grejer att få se den där kärran flyga :D

Med rök och allt :D

Sen kan vi ha uppvisningar på Djäkenfältet. Jag kan sitta i biljettkiosken när Micke flyger så där :D

Author:  MarcusG [ Sat 21 Mar 2009, 15:26 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Sen kan vi ha uppvisningar på Djäkenfältet. Jag kan sitta i biljettkiosken när Micke flyger så där :D

Vadå, är biljettkiosken bepansrad då, eller?

Page 1 of 9 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/