motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Yak 54 3D DLE 30cc
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=5299
Page 2 of 5

Author:  Kamikaze [ Wed 08 Apr 2009, 15:01 ]
Post subject: 

Ja gott folk...då har motorn blivit installerad..kopplad och klar för start....!
bara ombordglöden kvar att koppla in...en det tar nog en månad ännu innan den dyker upp från over there...!

Image

Image

Image

Image

Image

Nästa projekt blir att passa in motorkåpan......!

en sak...! Kommer bara att använda mig av Graupners tankar hädanefter...! kvalitet på grejjorna där..!

Author:  MickeM [ Wed 08 Apr 2009, 19:23 ]
Post subject: 

Blir bra det där. Ska bli kul höra en 2-cyl 4-takts-metanolare puttra
på två meters höjd på fältet i vår. :D

Du har rätt långa slangar mellan tank och motor, skall vara så
kort som möjligt.

Skall inte tanken vara lite fluffigare fastmonterad? Ser så stumt
ut nu. Vet dock inte hur det är med 2-cyls om de går jämnare iofs.
Hur är det med sånt?

Fräna pipor, skall du ha avgasslang på eller räcker dom ut genom
kåpan? Har nån provat såna slangar? Jag har beställt hem såna,
men inte åt mig själv. Ej fått erfara sånt än.

Passa in motorkåpa är nåt som tar sjukt mycket tid... uff...

Lycka till med resten. =) Snyggigt flyg.

Author:  Kamikaze [ Wed 08 Apr 2009, 20:52 ]
Post subject: 

Jo det ska tunnt skumgummi dit innan allt e klart....!

Eftersom jag har filter emellan så blev det lite längre för att ej få veck på slangen..tight mellan skottet å motorn.....Men det är en halv tankhöjds killnad mellan förgasare undersidan på tanken......så det jämnar nog ut sig... :wink:

Avgasslangar blir det..jepp..ska beställa hem ..mot nästa löning....!

Motorkåpan är färdigt inpasssad..blev kanon bra..ena ventilkåpan stiker halvt ut på ena sidan...ca 5 mm det va allt..! skruvarna för kåpan borrade å klara..bara att skruva dit å se nöjd ut..!

Ljudet kommer att vara härligt tror jag...mumma vad det ska snörvla där uppe i skyn....;)

Author:  Kamikaze [ Thu 09 Apr 2009, 21:17 ]
Post subject: 

Ja då är motorkåpan på plats...och propellern..!

Dags att börja montera dit roderhornen nu då.... 8)


Image


Image

Kanterna skall putsas till på glasfibern ännu..och tucshen skall torkas bort

Image

Så här mycket sticker vänstra ventilkåpan ut genom motorkåpan.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Author:  Kamikaze [ Thu 09 Apr 2009, 23:49 ]
Post subject: 

Nu va piporna på plats.. ;)

Image

Image

Image

Image

Author:  Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 15:33 ]
Post subject: 

Då har höjd och sidorodret blivit inkopplat och klart....!

Image

Image

Image

Image

Author:  MickeM [ Fri 10 Apr 2009, 17:06 ]
Post subject: 

Länkaget ser bra ut! :D 90 grader och sånt, gångjärn i linje med lederna osv.
Men strykjärn måste nån ge dig en webshop-länk till... ;-)

Vad kommer flyget att väga och vilken dragkraft har motorn?

Ser att stabben är fastskruvad med skruvar, det var nåt nytt.
Är det vingrör också?

Author:  Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 17:28 ]
Post subject: 

Köper man flyg från fullkontroll så följer det väldigt fin hårvara med flygen!

I allafall till dessa i 26cc klassen och uppåt.. s*** nöjd med kvaliten på allt.

Jepp stabben va bara att skjuta dit och montera fast med 4 skruvar..simpelt och bra..!

Jo allt ska va linjärt... och 90 grader i neutralt läge.. ;)...min teori det oxå..!

Bernt har ju strykjärn..ska låna det av honom.. ;)

Nu ska jag sätta dit linkaget till vingarna...! Bilder kommer......

Author:  Dawson [ Fri 10 Apr 2009, 17:50 ]
Post subject: 

jäklar vad stadiga stag du har på sidorodret.. Vad har du för kraft i servona riktigt? Om man bara ser på stagen storlek..

Author:  Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 18:14 ]
Post subject: 

Dawson wrote:
jäklar vad stadiga stag du har på sidorodret.. Vad har du för kraft i servona riktigt? Om man bara ser på stagen storlek..


Futaba S3305

Image

Detailed Specifications

Control System: +Pulse Width Control 1520usec Neutral
Required Pulse: 3-5 Volt Peak to Peak Square Wave
Operating Voltage: 4.8-6.0 Volts
Operating Temperature Range: -20 to +60 Degree C
Operating Speed (4.8V): 0.25sec/60 degrees at no load
Operating Speed (6.0V): 0.20sec/60 degrees at no load
Stall Torque (4.8V): 7.1kg.cm
Stall Torque (6.0V): 8.9kg.cm
Operating Angle: 45 Deg. one side pulse traveling 400usec
360 Modifiable: Yes
Direction: Counter Clockwise/Pulse Traveling 1520-1900usec
Motor Type: 3 Pole Ferrite
Potentiometer Drive: Indirect Drive
Bearing Type: Dual Ball Bearing
Gear Type: All Metal Gears
Connector Wire Length: 12"
Dimensions: 41 x 20 x 38mm
Weight: 46.5g

Author:  Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 19:37 ]
Post subject: 

Nu är vingarna på grej...! Inte mycket kvar nu på Yaken 8)

Image

Author:  Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 20:50 ]
Post subject: 

Så där ja....!

Bara elekrtronik kvar.... 8)

Image[/img]

Author:  Kamikaze [ Sat 11 Apr 2009, 13:10 ]
Post subject: 

I dag har shoken blivit kopplad..och förlängning till blandskruven har monterats.....!

Ska bli gummislang mellan shokestaget och motorkåpan oxå... 8)

Image

Author:  Kamikaze [ Thu 23 Apr 2009, 05:52 ]
Post subject: 

Snart... ;) http://www.youtube.com/watch?v=SOamWMs9 ... r_embedded

Author:  Kamikaze [ Fri 24 Apr 2009, 11:03 ]
Post subject: 

I dag blev min hemma gjorda ombordglöd färdig..... :) Efter mycket spånande..och funderande...så ploppade skissen upp i mitt huvud....sen va det bara att sätta igång och improvisera sig fram till enkel men mycket funktionerande ombordglöd...med fintrimmning möjlig av tändpunkten..... ;)

Lite bilder här på min lösning av det hela 8)


2 st Sub-C Celler på 1.2 v / 3000mAh ett till vardera stift

Image

Image


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Author:  MickeM [ Fri 24 Apr 2009, 12:14 ]
Post subject: 

Har du en ON/OFF-brytare som du använder medans du startar?
Eller är det tryckknapp, blir lite svårt iofs att använda.
Eller tänkte du mata på 1.2V hela tiden, för det går inte, stiftet far.

Author:  Atte [ Fri 24 Apr 2009, 13:01 ]
Post subject: 

En fiffig lösning om jag förstår den rätt :D i vilket läge är throtteln/gasen (tomgång eller fullgas) på bilderna :?: Tanken är väl att ha startström + lågvarv och så bryter throttelservot strömmen någonstans från halvvgas och uppåt... eller hur är det tänkt.

Author:  Kamikaze [ Fri 24 Apr 2009, 14:05 ]
Post subject: 

Den glöder enbart 1/4....sen bryts strömmen mekaniskt....! vet ej om stiften ryker...det återstår att se...det står att stiften ska tåla mellan 1.2_1.5 volt....så jag tror nog dom överlever...eftersom dom bara brinner vid tomgång och 1/4 gas....sen slocknar kalaset....och kommer på igen sista 1/4 och neråt mot tomgång...efter jag stänkt av så är det bara att gasa upp till halvgas och stänga av radion så är all glödning avstängd... ;)

Gäller bara att komma ihåg detta moment... :roll:

Author:  Kamikaze [ Fri 24 Apr 2009, 14:07 ]
Post subject: 

Atte wrote:
En fiffig lösning om jag förstår den rätt :D i vilket läge är throtteln/gasen (tomgång eller fullgas) på bilderna :?: Tanken är väl att ha startström + lågvarv och så bryter throttelservot strömmen någonstans från halvvgas och uppåt... eller hur är det tänkt.


På bilden har det gått över 1/4 gas mot tomgångs hållet räknat..... 8)

Author:  MickeM [ Fri 24 Apr 2009, 14:57 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
det står att stiften ska tåla mellan 1.2_1.5 volt....så jag tror nog dom överlever...

Japp, jag har kört 1.5 (är väl mer i ett 1.5V batteri normalt) mycket när
jag körde RC-bil. Men de klarar det inte hur länge som helst. Livslängden
förkortas om de får ström samtidigt som de självglöder av trycket.
Missade dock din idé med att den stänger av och på. Läste texten
och tittade snabbt på bilderna. Kanske funkar det där. =) Återstår att se.
Hur laddar du acken?

Page 2 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/