motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Yak 54 3D DLE 30cc http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=5299 |
Page 2 of 5 |
Author: | Kamikaze [ Wed 08 Apr 2009, 15:01 ] |
Post subject: | |
Ja gott folk...då har motorn blivit installerad..kopplad och klar för start....! bara ombordglöden kvar att koppla in...en det tar nog en månad ännu innan den dyker upp från over there...! Nästa projekt blir att passa in motorkåpan......! en sak...! Kommer bara att använda mig av Graupners tankar hädanefter...! kvalitet på grejjorna där..! |
Author: | MickeM [ Wed 08 Apr 2009, 19:23 ] |
Post subject: | |
Blir bra det där. Ska bli kul höra en 2-cyl 4-takts-metanolare puttra på två meters höjd på fältet i vår. Du har rätt långa slangar mellan tank och motor, skall vara så kort som möjligt. Skall inte tanken vara lite fluffigare fastmonterad? Ser så stumt ut nu. Vet dock inte hur det är med 2-cyls om de går jämnare iofs. Hur är det med sånt? Fräna pipor, skall du ha avgasslang på eller räcker dom ut genom kåpan? Har nån provat såna slangar? Jag har beställt hem såna, men inte åt mig själv. Ej fått erfara sånt än. Passa in motorkåpa är nåt som tar sjukt mycket tid... uff... Lycka till med resten. =) Snyggigt flyg. |
Author: | Kamikaze [ Wed 08 Apr 2009, 20:52 ] |
Post subject: | |
Jo det ska tunnt skumgummi dit innan allt e klart....! Eftersom jag har filter emellan så blev det lite längre för att ej få veck på slangen..tight mellan skottet å motorn.....Men det är en halv tankhöjds killnad mellan förgasare undersidan på tanken......så det jämnar nog ut sig... Avgasslangar blir det..jepp..ska beställa hem ..mot nästa löning....! Motorkåpan är färdigt inpasssad..blev kanon bra..ena ventilkåpan stiker halvt ut på ena sidan...ca 5 mm det va allt..! skruvarna för kåpan borrade å klara..bara att skruva dit å se nöjd ut..! Ljudet kommer att vara härligt tror jag...mumma vad det ska snörvla där uppe i skyn.... |
Author: | Kamikaze [ Thu 09 Apr 2009, 21:17 ] |
Post subject: | |
Ja då är motorkåpan på plats...och propellern..! Dags att börja montera dit roderhornen nu då.... Kanterna skall putsas till på glasfibern ännu..och tucshen skall torkas bort Så här mycket sticker vänstra ventilkåpan ut genom motorkåpan. |
Author: | Kamikaze [ Thu 09 Apr 2009, 23:49 ] |
Post subject: | |
Nu va piporna på plats.. |
Author: | Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 15:33 ] |
Post subject: | |
Då har höjd och sidorodret blivit inkopplat och klart....! |
Author: | MickeM [ Fri 10 Apr 2009, 17:06 ] |
Post subject: | |
Länkaget ser bra ut! 90 grader och sånt, gångjärn i linje med lederna osv. Men strykjärn måste nån ge dig en webshop-länk till... Vad kommer flyget att väga och vilken dragkraft har motorn? Ser att stabben är fastskruvad med skruvar, det var nåt nytt. Är det vingrör också? |
Author: | Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 17:28 ] |
Post subject: | |
Köper man flyg från fullkontroll så följer det väldigt fin hårvara med flygen! I allafall till dessa i 26cc klassen och uppåt.. s*** nöjd med kvaliten på allt. Jepp stabben va bara att skjuta dit och montera fast med 4 skruvar..simpelt och bra..! Jo allt ska va linjärt... och 90 grader i neutralt läge.. ...min teori det oxå..! Bernt har ju strykjärn..ska låna det av honom.. Nu ska jag sätta dit linkaget till vingarna...! Bilder kommer...... |
Author: | Dawson [ Fri 10 Apr 2009, 17:50 ] |
Post subject: | |
jäklar vad stadiga stag du har på sidorodret.. Vad har du för kraft i servona riktigt? Om man bara ser på stagen storlek.. |
Author: | Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 18:14 ] |
Post subject: | |
Dawson wrote: jäklar vad stadiga stag du har på sidorodret.. Vad har du för kraft i servona riktigt? Om man bara ser på stagen storlek..
Futaba S3305 Detailed Specifications Control System: +Pulse Width Control 1520usec Neutral Required Pulse: 3-5 Volt Peak to Peak Square Wave Operating Voltage: 4.8-6.0 Volts Operating Temperature Range: -20 to +60 Degree C Operating Speed (4.8V): 0.25sec/60 degrees at no load Operating Speed (6.0V): 0.20sec/60 degrees at no load Stall Torque (4.8V): 7.1kg.cm Stall Torque (6.0V): 8.9kg.cm Operating Angle: 45 Deg. one side pulse traveling 400usec 360 Modifiable: Yes Direction: Counter Clockwise/Pulse Traveling 1520-1900usec Motor Type: 3 Pole Ferrite Potentiometer Drive: Indirect Drive Bearing Type: Dual Ball Bearing Gear Type: All Metal Gears Connector Wire Length: 12" Dimensions: 41 x 20 x 38mm Weight: 46.5g |
Author: | Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 19:37 ] |
Post subject: | |
Nu är vingarna på grej...! Inte mycket kvar nu på Yaken |
Author: | Kamikaze [ Fri 10 Apr 2009, 20:50 ] |
Post subject: | |
Så där ja....! Bara elekrtronik kvar.... [/img] |
Author: | Kamikaze [ Sat 11 Apr 2009, 13:10 ] |
Post subject: | |
I dag har shoken blivit kopplad..och förlängning till blandskruven har monterats.....! Ska bli gummislang mellan shokestaget och motorkåpan oxå... |
Author: | Kamikaze [ Thu 23 Apr 2009, 05:52 ] |
Post subject: | |
Snart... http://www.youtube.com/watch?v=SOamWMs9 ... r_embedded |
Author: | Kamikaze [ Fri 24 Apr 2009, 11:03 ] |
Post subject: | |
I dag blev min hemma gjorda ombordglöd färdig..... Efter mycket spånande..och funderande...så ploppade skissen upp i mitt huvud....sen va det bara att sätta igång och improvisera sig fram till enkel men mycket funktionerande ombordglöd...med fintrimmning möjlig av tändpunkten..... Lite bilder här på min lösning av det hela 2 st Sub-C Celler på 1.2 v / 3000mAh ett till vardera stift |
Author: | MickeM [ Fri 24 Apr 2009, 12:14 ] |
Post subject: | |
Har du en ON/OFF-brytare som du använder medans du startar? Eller är det tryckknapp, blir lite svårt iofs att använda. Eller tänkte du mata på 1.2V hela tiden, för det går inte, stiftet far. |
Author: | Atte [ Fri 24 Apr 2009, 13:01 ] |
Post subject: | |
En fiffig lösning om jag förstår den rätt i vilket läge är throtteln/gasen (tomgång eller fullgas) på bilderna Tanken är väl att ha startström + lågvarv och så bryter throttelservot strömmen någonstans från halvvgas och uppåt... eller hur är det tänkt. |
Author: | Kamikaze [ Fri 24 Apr 2009, 14:05 ] |
Post subject: | |
Den glöder enbart 1/4....sen bryts strömmen mekaniskt....! vet ej om stiften ryker...det återstår att se...det står att stiften ska tåla mellan 1.2_1.5 volt....så jag tror nog dom överlever...eftersom dom bara brinner vid tomgång och 1/4 gas....sen slocknar kalaset....och kommer på igen sista 1/4 och neråt mot tomgång...efter jag stänkt av så är det bara att gasa upp till halvgas och stänga av radion så är all glödning avstängd... Gäller bara att komma ihåg detta moment... |
Author: | Kamikaze [ Fri 24 Apr 2009, 14:07 ] |
Post subject: | |
Atte wrote: En fiffig lösning om jag förstår den rätt i vilket läge är throtteln/gasen (tomgång eller fullgas) på bilderna Tanken är väl att ha startström + lågvarv och så bryter throttelservot strömmen någonstans från halvvgas och uppåt... eller hur är det tänkt.
På bilden har det gått över 1/4 gas mot tomgångs hållet räknat..... |
Author: | MickeM [ Fri 24 Apr 2009, 14:57 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: det står att stiften ska tåla mellan 1.2_1.5 volt....så jag tror nog dom överlever...
Japp, jag har kört 1.5 (är väl mer i ett 1.5V batteri normalt) mycket när jag körde RC-bil. Men de klarar det inte hur länge som helst. Livslängden förkortas om de får ström samtidigt som de självglöder av trycket. Missade dock din idé med att den stänger av och på. Läste texten och tittade snabbt på bilderna. Kanske funkar det där. =) Återstår att se. Hur laddar du acken? |
Page 2 of 5 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |