Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 07:45

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 15:18 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Atte wrote:
En fiffig lösning om jag förstår den rätt :D i vilket läge är throtteln/gasen (tomgång eller fullgas) på bilderna :?: Tanken är väl att ha startström + lågvarv och så bryter throttelservot strömmen någonstans från halvvgas och uppåt... eller hur är det tänkt.


På bilden så har det just blivit kontakt...gasen är nästan på tomgångsläget

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 16:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
MickeM wrote:
Japp, jag har kört 1.5 (är väl mer i ett 1.5V batteri normalt) mycket när jag körde RC-bil. Men de klarar det inte hur länge som helst.

Ett fulladdat NiMh ligger också på 1.5V...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 18:13 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
det står att stiften ska tåla mellan 1.2_1.5 volt....så jag tror nog dom överlever...

Japp, jag har kört 1.5 (är väl mer i ett 1.5V batteri normalt) mycket när
jag körde RC-bil. Men de klarar det inte hur länge som helst. Livslängden
förkortas om de får ström samtidigt som de självglöder av trycket.
Missade dock din idé med att den stänger av och på. Läste texten
och tittade snabbt på bilderna. Kanske funkar det där. =) Återstår att se.
Hur laddar du acken?


Ackkarna menar du...har 2 st 1.2v 3000 mAh Laddar!!!.....jobbar på det just nu...får se hur det blir...kommer bilder i kvälll ;)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 18:42 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Här kopplas bananklämman till ena cellens +

Image

Den andra cellens + sitter på samma sätt på motsatta sidan av flyget...!

Image

Minus polens laddplint delar cellerna på....så nu kan dom laddas varför sig....bara att flytta + klämman till andra plinten...men låta minus sitta kvar!!!

Enkelt och praktiskt ska ska det va....sen om det är snyggt...är en helt annan femma....bryr mig inte i såfall om ett så ringa skönhets fel... ;)

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Apr 2009, 13:16 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
I går kväll kördes 4 tankar med ASP TWIN....en fin motor....går mycket vackert....är väldigt nöjd....lättstartad...och ett riktigt kraftpaket...mumma ljud...var det oxå.... ska bli sännande nästa vecka...för då inleder jag min flygsesong...med Yak 54... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Apr 2009, 18:41 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Kunde inte hålla mig i dag.......måsta bara ut å taxa lite efter denna film snutt blev gjord.....Bernt stod bara och njöt av sången från boxermotorn ;)

Film: http://www.viddler.com/explore/Zalman/videos/23/

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Apr 2009, 19:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mycket trevligt ljud. Sen när den är mer inkörd får du ner varvet ännu mer. =)

Blir du den första på Djäkenfältet med boxer i luften? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Apr 2009, 20:25 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Metanolboxer......ja..för min är en äkta boxer....ingen twin....med andra ord...min har två st vevslängar...en för varje vardera vevstake....inte en som två vevstakar delar på.. ;)

fördelen med en äkta boxer är ju att dom motverkar varandra...vilket eliminerar vibrationer... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Apr 2009, 22:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm, har du nån bild på skillnaden, är ej så insatt i dem.
Vet dock att jag har en Boxer i Imprezan. Och du har en
2-cylindrig nånting och JS har en 2-cylindrig nånting.
Men skillnaden på dem? Vevaxel-bilder på dem skulle
kanske ge mig en hint.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Apr 2009, 23:36 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Så här ser boxerns vevaxel ut..med två vevslängar mittemot varandra......finns oxå med en vevsläng....som båda vevstakarna sitter på samma vevaxel tapp.....det är en sån jag vill påsta att jag ej har..utan en riktig boxer....som på bilden ovan......Saito har av båda varianter....äkta boxern går mest vibbrationsfritt.. .)


Boxer-Engines
In boxer engines the pistons are not aligned upright or in V-shape, but lie horizontally opposed. This type of engine not only achieves an extraordinary low center of gravity but also runs perfectly smooth and free of vibrations - regardless of number of cylinders.

As you can see in the following picture, a pair of pistons are not only always in the same position but also move with the same speed - only into different directions so that all vibrations are cancelled.

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 08:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Jag håller helt med dig och kan bara konstatera :cry: att min Saito är en "twin" där cylindrarna ligger vågrätt men där vevstakarna sitter på samma tapp och m.a.o. är det ingen boxer (det är ju tur att jag i allafall har en boxer i Subarun :roll: ). Tyvärr har jag nog varit slarvig :oops: och "missbrukat" benämningen boxer....hade inte ens tänkt på saken före du redde ut frågan.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 08:39 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Då borde jag ha en boxer iallfall, för mina cylindrar sitter inte mitt för varann.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 09:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Humm... nu hänger jag inte med...

Boxer = vad? Är det när kolvarna slår utåt samtidigt? Dvs då när de
tar ut varandras krafter? Vevaxeln ser ut som på Kamikazes bild.
Alltså att ena vevstaken går till "en del" på vevaxeln och andra vevstaken
går till en "likadan del" men exakt 180 grader förskjuten. Vokabuläret...
sorry.Tänder samtidigt på tvåtaktare (avgaspuff samtidigt ur piporna)
och tänder varannan gång på fyrtaktare?

Twin, är inte det tvilling, dvs två. Alltså alla tvåcylindriga är väl Twin?!
Eller är Twin en benämning på en motor med två motstående cylindrar
där bägge vevstakar går till samma plats på vevaxeln? Denna har alltså
två fria vevstakar men är på samma vevaxlen-tapp (heter det så?)?
Eller sitter bägge vevstakar ihop och går till samma vevaxeltapp?
I alla fall så går kolvarna på denna vänster-höger-vänster-höger...?

Och hur är det på en boxer i Subban min? Där är det ju fyra cylindrar.
Vet ej hur den vevaxeln är... och hur tändningen är på en sån... just nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 10:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boxermotor

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 27 Apr 2009, 11:09 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Atte wrote:
Jag håller helt med dig och kan bara konstatera :cry: att min Saito är en "twin" där cylindrarna ligger vågrätt men där vevstakarna sitter på samma tapp och m.a.o. är det ingen boxer (det är ju tur att jag i allafall har en boxer i Subarun :roll: ). Tyvärr har jag nog varit slarvig :oops: och "missbrukat" benämningen boxer....hade inte ens tänkt på saken före du redde ut frågan.


Utredning och fakta ger vid handen att min Saito FA-100T är en twin cylinder four stroke 180 degree V-engine :roll: vilket även framgår när jag studerar manualen lite noggrannare :wink: ...och jag som tyckte att det var så kul att ha en boxer :cry:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 May 2009, 00:00 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
I morgon bär det av på premiärtur med Yaken på djäkenfältet..... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Yak 54 3D Metanol Twin-cyl 25cc
PostPosted: Sat 20 Feb 2010, 17:59 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Då har den varit i mr x ägo ett tag..! Men är nu åter tillbaka i min ägo! Motor denna gång är ännu skrivet i det blå.

Uppdatering under våren kommer.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Yak 54 3D Metanol Twin-cyl 25cc
PostPosted: Mon 28 Feb 2011, 20:58 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Liten uppdatering angående Yaken!
Följande delar är på kommande!

DRILL JIG DLE30
SPECIAL PITTS MUFFLER FOR DL
DLE-30 SINGLE CYLINDER REAR CARBURETOR
G.T.POWER SWITCHAD UBEC-8A
STÖTSTÅNGSFÄSTE 2.1MM
JBA IGNITION MINI TACHOMETER
15 MIN EPOXY 250G
FOAMSKYDD FÖR MOTTAGARE

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Yak 54 3D DLE 30cc
PostPosted: Thu 10 Mar 2011, 20:57 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu sitter DLE 30cc på plats 8)
inväntar lite godis från shing shong å sweden innan jag kan färdigställa :wink:

By the way.... fan va dött det är på vårat forum! Bara atte som hållt låda! Jag är givetvis helt oskyldig. Hoppas det blommar upp nu när vårsolen börjar värma ute i bodarna 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Yak 54 3D DLE 30cc
PostPosted: Sat 12 Mar 2011, 21:57 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Kamikaze wrote:
Nu sitter DLE 30cc på plats 8)


Attachments:
IMG_1516.JPG
IMG_1516.JPG [ 155.55 KiB | Viewed 7219 times ]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group