motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Projekt Light depron
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=5281
Page 1 of 3

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 00:16 ]
Post subject:  Projekt Light depron

Finns många vägar att gå från extremt till lite mera normalt.
Såg ett flyg på youtube som vägde 2g men så lågt ska vi inte gå.
Ska sätta en vikt på strax över 100 gram så vi säger 100 - 110g.
Egentligen skulle jag vilja hamna på 99 gram.

Det första jag måste göra är att köpa en våg.

Vi hörs :wink:

Author:  MickeM [ Sun 08 Mar 2009, 00:27 ]
Post subject: 

Vem har lättaste, komplett fungerande nu då? Marcus antar jag på Åland?
Men vad väger den? Bild och vikt. :D Nästa blir väl lättare, vem som nu
hinner först. =) Jag har långt dit. Im a Parkflyer! ;-)

Author:  MarcusG [ Sun 08 Mar 2009, 00:33 ]
Post subject: 

146g flygklart är mitt lättaste just nu. Har ett nytt på gång, men det lär nog landa på omkring 140g...

Author:  MickeM [ Sun 08 Mar 2009, 00:37 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
146g flygklart är mitt lättaste just nu. Har ett nytt på gång, men det lär nog landa på omkring 140g...

Bild + lista med vikter =)
Största boven i mina flyg är motor och ack. Resten väger ju inte mycket.

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 00:41 ]
Post subject: 

Så marcus ligger på 146g, bra då har jag ett mål att slå.

Sände just en förfrågan om 3mm Depron :wink:

Author:  MickeM [ Sun 08 Mar 2009, 00:42 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Så marcus ligger på 146g, bra då har jag ett mål att slå.

Sände just en förfrågan om 3mm Depron :wink:

Hehe, är det inte 3mm som Marcus byggt av?
Finns det nån regel på storlek? Eller får man bygga nåt litet som petar som tusan för att hållas flygande? :D

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 00:52 ]
Post subject: 

Man kan gå på en cell lipo för att spara vikt har jag läst.
Men man vill ha lite flygtid också så det blir två cellers lipo.

Tyvärr är det nog så att när man väl börjar bygga så rusar grammen hastigt iväg :cry:

Author:  MarcusG [ Sun 08 Mar 2009, 01:19 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Hehe, är det inte 3mm som Marcus byggt av?
Finns det nån regel på storlek? Eller får man bygga nåt litet som petar som tusan för att hållas flygande? :D

Jo, vit 3mm depron har jag använt.

80-90cm spännvidd har jag sett att man rekommenderar för att få bästa flygegenskaperna...

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 01:47 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
80-90cm spännvidd har jag sett att man rekommenderar för att få bästa flygegenskaperna...

Tror att man ska hålla sig i den storleken.
Har räknat på gram hit och dit hela kvällen och man får alltid göra en kompromiss.

Börjar här med mitt flyg och hoppas att flera följer efter och bygger lätta depron.
Flygen borde bli klara till hösten när vi börjar flyga inomhus.

Mr X - 0 gram (nu är den lätt men blir snart tyngre)
Flyg: 0g
Motor: 0g
Fartreglage: 0g
Servon: 0g
Mottagare: 0g
Propeller: 0g
Ack: 0g

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 02:46 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Har ett nytt på gång, men det lär nog landa på omkring 140g...

Ser att marcusg tänker höja ribban lite :lol:

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 10:01 ]
Post subject: 

Batteri

Hur extrem ska man vara där.
NiMh är för tungt så det måste bli LiPo.

LiPo och 1cell låter lockande, 3 celler blir också för tungt.

Jag har bestämt mig för två celler utan kontakt för balanserare (spar vikt)
Så det blir 7.4V 2S LiPo 200mAh vikt 13,1g pris 70kr

Ack: 13,1g

86,9g kvar till det magiska talet.

Author:  MickeM [ Sun 08 Mar 2009, 10:26 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Flygen borde bli klara till hösten när vi börjar flyga inomhus.

Bäst vänta tills hösten då, för det finns säkert lättare och billgare grejer då, är ju så långt dit. ;-)

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 11:22 ]
Post subject: 

Mottagare

Här är jag tvungen att välja något från 2,4Ghz
Har en 7-K 2,4Ghz liggande men vikten kommer hårt emot där (9,3g)
Om man tar bort skalet hamnar den runt 7g.

Bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny (på väg från USA)
En ny 4-kanals mikro inomhus slowflyer FASST mottagare köpt (4g)

Mottagare: 4g
Ack: 13,1g
Totalt: 17,1g

82,9g kvar till det magiska talet.

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 11:52 ]
Post subject: 

Börjar redan bli rädd för alla gram.
Undrar hur mycket flyget får väga efter man har plockat på all tung elektronik.

Redan nu känns det som om det här inte skulle nå hela vägen :shock:
Totalt: 17,1g

Author:  MarcusG [ Sun 08 Mar 2009, 12:07 ]
Post subject: 

Misströstar du redan? :shock: Fortsätter du välja delar som du gjort hittills kommer du troligtvis komma en bra bit under mitt 140g flyg. Hur mycket, det får vi väl se...

Ska bli kul att se vad det blir för servon, flygmodell, byggteknik etc.!

Author:  Machman [ Sun 08 Mar 2009, 13:16 ]
Post subject: 

på aircpro finns ett 6g servo med TVÅ servon i sig som verkar intressant! 6g för både höjd- sidoroderservo är helt klart överkommligt!

Har bara sett det i förbifarten och tänkte delge ifall ni missat det. 8)

Author:  MarcusG [ Sun 08 Mar 2009, 13:50 ]
Post subject: 

jag har sett det, men man vet ju inte hur kvalitén är. Finns många servon som är lätta, men de kanske har väldigt dålig upplösning, är för långsamma, för svaga etc.

Author:  MickeM [ Sun 08 Mar 2009, 14:45 ]
Post subject: 

Finns småservon med standard feta servokablar och så finns det dom som
har ultratunna kablar. Antar att alla lätta servon har så?

Slopar ni landställ?

Blir det enkelvingade?

V-Tail?

Ingen som bygger Wing?

Kommer ni köra kontaktlöst, förutom till ackarna? Behövs det ens kontakter nånstans iofs? Deans är väl uteslutet :D

Såg nån länk som nån gav här till ett magenta-färgat depron. Det som
vägde just över 100 gram. Där hade ju byggarn använt vanliga skruvar
för att fästa motor i motorbock, där såg jag att man kunde ha använt
insänkta insex-skruvar istället, hähä... väger säkert bara en tiondel.

Kolfiber eller snören? Borde ju räcka med en kolfiberstång för kroppen
om man sätter den på "högkant", detsamma för vingen, men då i framkant? Eller?

Spånar lite...

Tänker nån fuska med att bygga hålig stomme i depron och sen klä med tunn film?

Author:  Mr X [ Sun 08 Mar 2009, 15:40 ]
Post subject: 

Så är det fartreglagets tur.
10 Amp väger 9g och 6 Amp väger 6g.
Valet blev ett 6 Amp, sparar tre gram där.

Fartreglage: 6g
Mottagare: 4g
Ack: 13,1g
Totalt: 23,1g

76,9g kvar till det magiska talet.

Author:  OscarE. [ Sun 08 Mar 2009, 15:58 ]
Post subject: 

Machman wrote:
på aircpro finns ett 6g servo med TVÅ servon i sig som verkar intressant! 6g för både höjd- sidoroderservo är helt klart överkommligt!

Har bara sett det i förbifarten och tänkte delge ifall ni missat det. 8)


Farsan har ett sådant servo (servon :lol:) som han ska ha i "MAX" Canon Shot.
Han har ännu inte testat det, men kvalitén verkar mycket bra!

Page 1 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/