Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:34

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009, 18:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Image

Kommer en sak till det man styr med, heter roder.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 20:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Vart litet till i dag, kunde inte hålla mig med flåtörerna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 20:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Kommer bilderImage
Image
Image
Image
Image

Flyget är ej på sin plats ännu, men det dröjer inte länge.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 20:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är det ett servo INNE i höger flottör?

Berätta sen hur du placerade pontonerna och dess vinkel osv i förhållande till CG. Nyfiken på det, skall göra det jag med om nån vecka på Tiger 60.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 21:49 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
CG på flyget,ser du i boken,CG skall vara tror jag,men det står i
pappren man får med pontonerna, pappren i källaren men tror
att det är CA 1,5 cm bakom hacket på pon.
Ja det är ett servo i hålet du ser,ville ha det så,det kom nog med stag
så att man kunde ha allt synligt,alltså stag upp till stjärten men
nä fult.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 21:59 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
påminner om skärgårds flygena som låg vid slemmern förr :D Är det nåt liknande kanske?

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 22:38 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Är det ett servo INNE i höger flottör?

Berätta sen hur du placerade pontonerna och dess vinkel osv i förhållande till CG. Nyfiken på det, skall göra det jag med om nån vecka på Tiger 60.


Jo, steget skall vara aningen bakom CG (1-3 cm). Tänk på att väga av flyget igen efter att pontonerna monterats.

Öppet vatten till helgen?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 23:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Okej, då vet jag CG... men det där med lutningen då? Det kom ju inte
med papper av nåt slag med mina pontoner. :shock:

Hur förhindrar du vattnet att komma in i hålet Bernt? Pontonerna sjunker ju ner rätt bra där bak.

Jag kommer inte vara flygklar till helgen med pontoner fast det skulle
vara möjligt. Det är föresten kallt och usch. =)

Volvomannen, en av dem var detta flyg, en Cessna 185E Skywagon:
http://www.airliners.net/photo/Sk%C3%A4 ... id=0770500

Även denna hängde där, en Reims-Cessna FR172E Reims Rocket:
http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=275555&nseq=1


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Mar 2009, 14:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Okej, då vet jag CG... men det där med lutningen då?


Det varierar lite med flygplans typ men ca 2 grader mellan vinge och flottör passar för en
Trainer.

Personligen tycker/tror jag inte det har så stor betydelse. När flyget fått fart så det lyft upp
på steget så kan trimmet/vinkeln kontrolleras enkelt med höjdrodret.

När det gäller sidolutningen så är det bara att se till att man har ungefär lika mycket vatten
i båda pontonerna :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Mar 2009, 15:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Okej, då vet jag CG... men det där med lutningen då?

Det varierar lite med flygplans typ men ca 2 grader mellan vinge och flottör passar för en
Trainer.

OKej, men vilken linje på flottörerna? Den övre? Undre? Främre? Antar att det är den övre, men vad vet jag. =)
Hur blir det om man har en symmetrisk/semsymmetrisk vinge?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Mar 2009, 15:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
OKej, men vilken linje på flottörerna? Den övre? Undre? Främre? Antar att det är den övre, men vad vet jag. =)
Hur blir det om man har en symmetrisk/semsymmetrisk vinge?


Jo, den övre/däcket men det beror ju på modell förståss. Du hade väl likandana pontoner
som jag?

Tjockleken på vingen spelar säkert också roll. Tjock vinge ger mer lyftkraft.

AT-40 har semi-symetrisk vinge och jag "råkade få" vinkeln till ca 2 grader :D
Det är inte lätt att se/mäta upp den vinkeln men som sagt, det är nog inte så känsligt.
Försök få allt så tätt som möjligt - det är viktigt - jag vet.... den hårda vägen :(
Fundera även på motorns vikt och förhållande till flygets bärkraft.... när det är vattenfyllt
.... om ifall... den riktigt hårda vägen.... :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Mar 2009, 22:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Kommer med en förklaring, hålet där bak kom det med en hylsa
som skulle sättas i hålet, men det fungerade ej, det skall vara en
gummi strut som hindrade vattnet att komma in,men jag fick ej
på den inifrån pontonen , så jag satt hylsan från min starter,
gjorde hålet litet större o limmade på gummi struten före o
förde in den satt gummi tät o skruvade fast.
Stången går genom ett litet hål som är väldigt trångt i gummi
struten. sedan fyller jag vatten fast fett in i gummi hylsan.


Ställning kom med satsen till flyget så det står rätt. jag har papper
så man ser hur man skall göra, som du får låna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Mar 2009, 20:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Vart osäker, hur gör man , väger man in flyget först med sitt CG
och sedan sätter man pontonerna CA 1 till 1,5 cm från pontonens
avsats o bakåt, Glidare borde veta som har V-flyg eller någon
annan. Har allt klart utom att sätta på pontonerna, är i bryderi
just nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Mar 2009, 20:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Tänk på att väga av flyget igen efter att pontonerna monterats.

Kanske det Glidaren skrev längre upp i denna tråd kan räcka som svar Bernt?

Personligen så verkar det klokast (om man ska köra med hjul också)
att man först gör flyget helt klart med hjulen på och balanserar i
vanlig ordning, du nämnde 68-73mm i telefon idag. Och sen när du
ska ha pontonerna på så tar du bort allt som har med hjul och landställ
att göra och sätter dit pontonerna, och sen balanserar in flyget igen
på 68-73mm. Två st olika balanseringar alltså.

Skall du bara ha pontoner på flyget, så smäck dit dem och balansera.
Och den där kanten skall förstås vara på rätt, dvs upp till 15mm var
det nu var. Skillnaden på om den är 5mm eller 15mm... det vet jag inget om.

Har du inte flyget balanserat så kan det bli lite fel. För baktungt (68mm
eller mindre) -> väldigt svårfluget. Och för framtungt (73mm eller mer)
så blir det så att du får ha mer fart på för att få flyget att lätta, samt
att du får ha mer stallfart i luften så det inte börjar sjunka samt att
landningen kommer att behöva mer fart.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Mar 2009, 20:48 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Just nu har jag järnsläpp, om en raket sköts upp så skulle jag
ej reagera :idea: :idea: :idea: :idea: :wink: :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Mar 2009, 22:27 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
Vart osäker, hur gör man , väger man in flyget först med sitt CG
och sedan sätter man pontonerna CA 1 till 1,5 cm från pontonens
avsats o bakåt, Glidare borde veta som har V-flyg eller någon
annan. Har allt klart utom att sätta på pontonerna, är i bryderi
just nu.


Det näms 68-73mm från vingen framkant här på forumet. Det blir troligen bra om du monterar
steget ca 80-90mm bakom vingens framkant.

Därefter väger du in flyget efter önskemål (exempelvis 70 mm) :D

Lycka till :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Mar 2009, 23:02 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Vägde i dag på 70 OK +-0 men sedan :oops: :oops: :cry: :cry:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 08:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
Vägde i dag på 70 OK +-0 men sedan :oops: :oops: :cry: :cry:


Har du stött på problem? :shock:

Berätta!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 10:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Jap, får inget att fungera i min hjärna, totalt kaos,inte får jag
flyget att hållas på pontonenerna, allt står stilla nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 10:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
Jap, får inget att fungera i min hjärna, totalt kaos,inte får jag
flyget att hållas på pontonenerna, allt står stilla nu.


Jaha, jag tror jag börjar fatta....

Ditt problem gäller inte invägning eller tyngpunkter?

Ditt problem är alltså att fästa pontonerna mot glasfiber skrovet? eller?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group