Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
 Post subject: Classic 60 Electric
PostPosted: Mon 12 Oct 2015, 20:21 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Blir en liten byggtråd om min trainer 60 som skall vara ett vinterflyg med skidor och elmotor. Den är köpt i polen :D


Attachments:
2015-10-12 2015-10-12 001 006.jpg
2015-10-12 2015-10-12 001 006.jpg [ 80.73 KiB | Viewed 8670 times ]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Thu 15 Oct 2015, 19:57, edited 1 time in total.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Wed 14 Oct 2015, 15:54 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu är flyget 98% färdigt! Ska köpa till större lättare hjul och skidor, Och justera in utslagen på alla roder! Ska oxå fixa magneter på luckan så man ej behöver fippla med massa skruvmejslar varje gång man ska ha i och ur batteriet! Testade med wattmetern och den drar 12 ampere statiskt på halvagas och 50,7 ampere statiskt på fullgas! Va ett jäkla ös i den motorn :shock: Har 12X6 APCe men kan oxå köra med 12x8 men då lär det väl dra mer ampere 8) Annars är flyget klart , måste ta hem lite fler batterin bara. Sen ska jag montera fartreglaget inne i flyget! Ser lite fult ut annars tycker jag.


Attachments:
20151014_163716.jpg
20151014_163716.jpg [ 117.78 KiB | Viewed 8654 times ]
20151014_164013.jpg
20151014_164013.jpg [ 156.81 KiB | Viewed 8654 times ]
20151014_164035.jpg
20151014_164035.jpg [ 138.24 KiB | Viewed 8654 times ]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Thu 15 Oct 2015, 19:57, edited 1 time in total.
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Wed 14 Oct 2015, 21:06 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu är fartreglaget monterat inne i flyget under batterihyllan. Blev mycktet bättre 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Thu 15 Oct 2015, 19:58, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 12:46 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
5500mah låter lite väl mycket tycker jag! Dom börjar ju väga lite då menar jag!

Eftersom jag redan har ett 6s 5000mah så testar jag och ser hur flyget känns i luften! Känns det för tungt så går jag ner till 4000mah,

RECOMMENDED MOTOR AND BATTERY SET UP
- Motor: Rimfire.60 (not included)
- Propeller: 15x6- 15x8 E APC (not included)
- Lipo cell: 6 cells / 4000 – 5500mAh (not included)
- Esc: 60-100A (not included)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Thu 15 Oct 2015, 19:58, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric (Eva Braun)
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 15:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Nu synns det inte på bilderna men när man konverterar en metanolare brukar kylningen bli ett problem. ;)

Ett tips om du inte redan tittat på saken:
Borra hålet i nosen lite större och skär bort en liten bit balsa på undersidan i stjärten. Då får du luftcirkulation genom hela flyget.
Observera att det viktiga hålet är det i stjärten, där luften åker ut. Om luften inte slipper ut spelar det ingen roll hur stora hål du har i nosen.

Annars ser det riktigt finemang ut!
Ca. 1270 watt, vad väger en 60 trainer? Fyra kg? I så fall kommer du ha riktigt bra prestanda i den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 16:46 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Machman wrote:
Nu synns det inte på bilderna men när man konverterar en metanolare brukar kylningen bli ett problem. ;)

Ett tips om du inte redan tittat på saken:
Borra hålet i nosen lite större och skär bort en liten bit balsa på undersidan i stjärten. Då får du luftcirkulation genom hela flyget.
Observera att det viktiga hålet är det i stjärten, där luften åker ut. Om luften inte slipper ut spelar det ingen roll hur stora hål du har i nosen.

Annars ser det riktigt finemang ut!
Ca. 1270 watt, vad väger en 60 trainer? Fyra kg? I så fall kommer du ha riktigt bra prestanda i den.


Den är ganska lätt! Väntar på våg jag beställt! Ska mäta så fort jag får den! Har 100 amp fartreglage så det blir knappt ljummet! Men jag ska nog fixa ett litet avlångt hål som luften kan cirkulera igenom för säkerhets skull!

Data:

Introducing

- Designed for compatibility with both GP and EP flight

This plane is a well designed for 61-75 size trainer for beginner pilots. It has sturdy all balsa/ply wood construction and is very stable in flight. Bigger wing and bigger wing area helps give a more stable flight. 3 degree wing dihedral gives a good balance flight stability and agility. All the hardware are included (servo wire, fuel tank, wheel/landing gear, etc). You only need to seperately purchase the nitro engine and radio system, and can fly this plane after 1-2 hours of installation.
Technical data

- Wingspan: 1730mm (68.1 in)
- Length: 1371mm (53.9 in)
- Flying weight: 3500-4200 gr
- Wing area: 50.5 dm2
- Wing loading: 73g/dm2
- Wing type: Naca airfoils
- Covering type: V-kote film
- Spinner size: Plastic 58mm (included)
- Radio: 4 channel minimum (not included)
- Servo: 5 standard servo: 2 aileron; 1 elevator; 1 rudder; 1 throttle (not included)
- Recommended receiver battery: 4.8-6V / 800-1200mAh NiMH (not included)
- Servo mount: 21mm x 42 mm
- Propeller: suit with your engine
- Engine: .61-.75 / 2-stroke (not included)
- Motor: brushless out runner
- Gravity CG: 85 mm (3.3 in) Back from the leading edge of the wing, at the fuselage
- Control throw Ailerons: Low: 8mm up/down, 10% expo; High: 10mm up/down, 10% expo
- Control throw Elevators: Low: 8mm up/down, 12% expo; High: 10mm up/down, 12% expo
- Control throw Rudder: Low: 25mm right/left, 15% expo; High: 40mm right/left, 15% expo
- Experience level: Beginer
- Plane type: Trainer
RECOMMENDED MOTOR AND BATTERY SET UP
- Motor: Rimfire.60 (not included)
- Propeller: 15x6- 15x8 E APC (not included)
- Lipo cell: 6 cells / 4000 – 5500mAh (not included)
- Esc: 60-100A (not included)
Feature

- Designed for compatibility with both GP and EP flight
- Extremely lightweight laser-cut all-wood construction
- All hardware included

Jag gjorde den helt färdig i dag! Fixade magneter till luckan och justerade in alla utslag färdigt! Nu har jag ett fint vinterflyg, bara att beställa hem skidor till den :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Thu 15 Oct 2015, 19:58, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric (Eva Braun)
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 18:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Väg flyget med allt.
En skalaflygande trainer så ska väl klara sig med 150W per kilo.
Men med Djäkenfältets recept så är det väl 250W. :-D
Du ska knappast hovra med den...

Ackar med högre C-tal väger mer.
Hur många ampere kommer din setup att dra vid fullgas med den propeller du valt?
Om det inte är så många ampere så behöver du inte så högt C-tal -> sparar vikt.
Beror ju på din flygstil också. Tänk på att billiga HK-ackars C-tal är önskesiffror.

Vad gäller kylning, man brukar oftast ha en tumregel att utgående hål ska vara ca 3 ggr större än in-hålet.
En het ESC mår ej bra och varma ackar är ingen höjdare.

Flyget kan kännas för tungt med en 5500-ack, men det kan kanske bero på att det är fel propeller också.

Känner jag dig rätt så kommer du flyga med fullgas och loopa etc. =) Fast det är en trainer...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 18:57 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Väg flyget med allt.
En skalaflygande trainer så ska väl klara sig med 150W per kilo.
Men med Djäkenfältets recept så är det väl 250W. :-D
Du ska knappast hovra med den...

Ackar med högre C-tal väger mer.
Hur många ampere kommer din setup att dra vid fullgas med den propeller du valt?
Om det inte är så många ampere så behöver du inte så högt C-tal -> sparar vikt.
Beror ju på din flygstil också. Tänk på att billiga HK-ackars C-tal är önskesiffror.

Vad gäller kylning, man brukar oftast ha en tumregel att utgående hål ska vara ca 3 ggr större än in-hålet.
En het ESC mår ej bra och varma ackar är ingen höjdare.

Flyget kan kännas för tungt med en 5500-ack, men det kan kanske bero på att det är fel propeller också.

Känner jag dig rätt så kommer du flyga med fullgas och loopa etc. =) Fast det är en trainer...


Har hållit mig till Poenix models recept till denna trainer! Bara propellern som är lite mindre än rek. :)

RECOMMENDED MOTOR AND BATTERY SET UP
- Motor: Rimfire.60 (not included)
- Propeller: 15x6- 15x8 E APC (not included)
- Lipo cell: 6 cells / 4000 – 5500mAh (not included)
- Esc: 60-100A (not included)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Thu 15 Oct 2015, 19:59, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric (Eva Braun)
PostPosted: Thu 15 Oct 2015, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Propellerdiameter på en elmotor kan inte alltid jämföras med propellerdiametern på en metajålare.
Vilken RPM har tex en OS 60 jämfört med din setup?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Mon 07 Dec 2015, 11:54 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Projektet fortskrider med montering av skidor! Sen skall batterier införkaffas inför vinterflygningen som hoppeligen snart nalkas 8)


Attachments:
20151207_104734.jpg
20151207_104734.jpg [ 76.42 KiB | Viewed 8556 times ]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Mon 01 Feb 2016, 19:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur har det gått med vinter-el-flyget med skidor?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 10:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har denna flugits? Eller är det premiär nu i vår?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Mon 25 Apr 2016, 22:04 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
I kväll var det premiär med classic 60. Motor är rimfire 60 outrunner med ett 100 A plush fartreglage. Propp 12*6E Apc. Turnigy nanotech 35-70C. Efter flygning så så var batteriet knappt ljummet och motorn samma. Sammanfattning: En stadig och väldigt trevlig trainer som jag kände att jag trivdes ihop med. Ska labba lite med olika propps å se vilken som blir bäst.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 11:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var det denna som fick stryk på nosstället senast? Sätta större hjul? Flygklar? =) Har du fått fram nån bra flygtid? Och vad väger setupen jämfört med metanol-setup?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Wed 17 Jul 2019, 10:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var det denna jag såg dagsfärsk film på när den kördes runt som en RC-bil på en infart idag???


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Sun 20 Oct 2019, 20:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nyt tässa on Suomessa! (rätt finska?)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Classic 60 Electric
PostPosted: Mon 21 Oct 2019, 04:55 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Ööh... :wink: nästan.. " NYT SE ON SUOMESSA ELLER TÄMÄ ON SUOMESSA NYT.. är rätt skrivit.. men bra att du försökte!!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group