motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Piper Pawnee
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4991
Page 2 of 3

Author:  Kamikaze [ Sat 14 Feb 2009, 09:51 ]
Post subject: 

Fint flyg Atte...Hoppas man får se premiärstarten....men var är ombordglöden..????

Author:  Bernt [ Sat 14 Feb 2009, 09:54 ]
Post subject: 

Och ser man på charmen kom kom med stänk på kinden. :lol: :lol:

Author:  Atte [ Sat 14 Feb 2009, 11:24 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Fint flyg Atte...Hoppas man får se premiärstarten....men var är ombordglöden..????


Du ser väl glöden i pilotens ögon :wink: ...får se hur långt det räcker :roll:

Author:  Atte [ Sat 14 Feb 2009, 20:03 ]
Post subject: 

Ungdomen bör ges en möjlighet och som ett steg i främjandet av jämlikhet så har jag beslutat ge den unga damen en provanställning...hennes min antyder att hon insett alvaret :wink: ;

Image

Author:  JS_ [ Sat 14 Feb 2009, 20:43 ]
Post subject: 

Det smittar tydligen av sig det där med långhåriga blondiner som pilot :)

Author:  Mr X [ Sat 14 Feb 2009, 21:12 ]
Post subject: 

Trodde väl aldrig att stora pojkarna skulle börja leka med dockor igen :lol:
Viktigast är ju att man har barnasinnet kvar och gör något roligt.

Visst har vi en trevlig hobby.

Author:  Atte [ Sun 15 Feb 2009, 17:31 ]
Post subject: 

Servon för skevroder och flaps skall in i vingarna;

Image

Det är bäst att testa att allt funkar som tänkt före man skruvar dit grejorna;

Image

Servona (FP - S128) för flapsen är onödigt stora och tunga...men jag har bara ett FP-S132 som skulle passa bra.. :idea: kanske måste jag handla lite :roll:

Author:  Atte [ Sun 15 Feb 2009, 19:35 ]
Post subject: 

Nu börjar det bli klart..förutom några småsaker;

-servon för flapsen
-kablar för start och/eller ombordglöd
-placering/fastsättning av mottagere, acc & kablar
-inkörning av motorn

Den blev lite "överviktig" p.g.a motorn och motvikten akterut, vågen stanna på ca. 4100 gr. otankad men annars är jag rätt nöjd. :)

Image

Piloten får ge sig till tåls tills detdär vita försvunnit från marken :wink:

Author:  Atte [ Sun 01 Mar 2009, 16:22 ]
Post subject: 

Saito FA 100 T uppstartad och körd nästan en timme :D :D . Problem med tomgång då jag inte lyckats få ombordglöden att fungera :? :evil: men med en glödare på vart stift så går det :roll:

Image

Filmen med "boxerljud" lyckas jag inte få ut på forumet :oops:

Author:  Atte [ Mon 02 Mar 2009, 14:52 ]
Post subject: 

Nu går Saiton på tomgång utan dom där grön-gula "öronen" :D ...se under "Ombordglöd"

Author:  Bernt [ Mon 02 Mar 2009, 16:30 ]
Post subject: 

Är det allmänt för dig Atte att ha trasor under. :lol: :lol:

Author:  Atte [ Mon 02 Mar 2009, 20:44 ]
Post subject: 

Bernt wrote:
Är det allmänt för dig Atte att ha trasor under. :lol: :lol:


Som framgår på annan plats så är det inte bara under det finns trasor... :oops: Trasan under "boxern" är för att jag inte ville kladda ner startställningen före den kommer ut till fältet med en massa olja från inkörningarna...och så hindrade trasan även det mesta av oljan från tre motorers inkörning (ca. 2 dl) att droppa ner på cementen :wink:

Author:  MickeM [ Sun 29 Jan 2017, 20:49 ]
Post subject:  Re: Piper Pawnee

Behöver höra tvåcylindrigt på fältet...


Author:  MickeM [ Wed 27 Sep 2017, 19:33 ]
Post subject:  Re: Piper Pawnee

Är det mycket knåp med tvåcylindrigt? Vad är knepet för att få dom att gå bra? En encylindrig hör man ju men hur vet man vilken sida man ska justera? Går ena dåligt så påverkar det ju liksom den andra sidan också. Röken på piporna är under flyget. Ombordglöd ett måste? Inkörning knepig? Eller är det så att dom egentligen borde vara lättare hålla liv i pga att det är lättare för motorn att gå runt med dubbla cylindrar (alltid nån som sparkar)?

Author:  Atte [ Thu 28 Sep 2017, 21:39 ]
Post subject:  Re: Piper Pawnee

MickeM wrote:
Är det mycket knåp med tvåcylindrigt? Vad är knepet för att få dom att gå bra? En encylindrig hör man ju men hur vet man vilken sida man ska justera? Går ena dåligt så påverkar det ju liksom den andra sidan också. Röken på piporna är under flyget. Ombordglöd ett måste? Inkörning knepig? Eller är det så att dom egentligen borde vara lättare hålla liv i pga att det är lättare för motorn att gå runt med dubbla cylindrar (alltid nån som sparkar)?

Min erfarenhet är att det är svårt att få bägge sidor att gå helt lika (bränsleinställningen) och i praktiken går min Saito betydligt säkrare och bättre med ombordglöd på tomgång. Pawneen går att hålla i luften på en cylinder och kanske skulle den orka starta från en asvaltbana, på gräs fick den dock inte riktigt upp farten för att lyfta.

Author:  MickeM [ Tue 11 Sep 2018, 18:00 ]
Post subject:  Re: Piper Pawnee

Så om ena cylindern går dåligt eller kanske inte ens har glöd, så orkar den andra cylindern ändå dra runt motorn med komp och allt så man kan flyga och landa, men inte så mycket mer? Den stannar alltså inte?

Author:  Atte [ Sat 15 Sep 2018, 20:00 ]
Post subject:  Re: Piper Pawnee

MickeM wrote:
Så om ena cylindern går dåligt eller kanske inte ens har glöd, så orkar den andra cylindern ändå dra runt motorn med komp och allt så man kan flyga och landa, men inte så mycket mer? Den stannar alltså inte?

… jo den går nog på bara en cylinder men effekten är kanske bara 30 - 40%

Author:  MickeM [ Sun 16 Sep 2018, 09:25 ]
Post subject:  Re: Piper Pawnee

Atte wrote:
MickeM wrote:
Så om ena cylindern går dåligt eller kanske inte ens har glöd, så orkar den andra cylindern ändå dra runt motorn med komp och allt så man kan flyga och landa, men inte så mycket mer? Den stannar alltså inte?

… jo den går nog på bara en cylinder men effekten är kanske bara 30 - 40%

Ok, tack för infot. Jag funderade på skaffa en två-cylindrig motor till AeroSporten. 1.60 metanolare eller dylikt. Kanske finns nån bensinare också.

Author:  MickeM [ Sun 06 Dec 2020, 13:02 ]
Post subject:  Re: Piper Pawnee

Denna har bytt ägare nyligen hörde jag...

Author:  Atte [ Mon 07 Dec 2020, 10:54 ]
Post subject:  Re: Piper Pawnee

MickeM wrote:
Denna har bytt ägare nyligen hörde jag...

... det ligger nog en del sanning i det

Page 2 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/