Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 09:51 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Fint flyg Atte...Hoppas man får se premiärstarten....men var är ombordglöden..????

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 09:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Och ser man på charmen kom kom med stänk på kinden. :lol: :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 11:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Kamikaze wrote:
Fint flyg Atte...Hoppas man får se premiärstarten....men var är ombordglöden..????


Du ser väl glöden i pilotens ögon :wink: ...får se hur långt det räcker :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 20:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Ungdomen bör ges en möjlighet och som ett steg i främjandet av jämlikhet så har jag beslutat ge den unga damen en provanställning...hennes min antyder att hon insett alvaret :wink: ;

Image

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 20:43 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Det smittar tydligen av sig det där med långhåriga blondiner som pilot :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 21:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Trodde väl aldrig att stora pojkarna skulle börja leka med dockor igen :lol:
Viktigast är ju att man har barnasinnet kvar och gör något roligt.

Visst har vi en trevlig hobby.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 17:31 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Servon för skevroder och flaps skall in i vingarna;

Image

Det är bäst att testa att allt funkar som tänkt före man skruvar dit grejorna;

Image

Servona (FP - S128) för flapsen är onödigt stora och tunga...men jag har bara ett FP-S132 som skulle passa bra.. :idea: kanske måste jag handla lite :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 19:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Nu börjar det bli klart..förutom några småsaker;

-servon för flapsen
-kablar för start och/eller ombordglöd
-placering/fastsättning av mottagere, acc & kablar
-inkörning av motorn

Den blev lite "överviktig" p.g.a motorn och motvikten akterut, vågen stanna på ca. 4100 gr. otankad men annars är jag rätt nöjd. :)

Image

Piloten får ge sig till tåls tills detdär vita försvunnit från marken :wink:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Mar 2009, 16:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Saito FA 100 T uppstartad och körd nästan en timme :D :D . Problem med tomgång då jag inte lyckats få ombordglöden att fungera :? :evil: men med en glödare på vart stift så går det :roll:

Image

Filmen med "boxerljud" lyckas jag inte få ut på forumet :oops:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 14:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Nu går Saiton på tomgång utan dom där grön-gula "öronen" :D ...se under "Ombordglöd"

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 16:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Är det allmänt för dig Atte att ha trasor under. :lol: :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 20:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Bernt wrote:
Är det allmänt för dig Atte att ha trasor under. :lol: :lol:


Som framgår på annan plats så är det inte bara under det finns trasor... :oops: Trasan under "boxern" är för att jag inte ville kladda ner startställningen före den kommer ut till fältet med en massa olja från inkörningarna...och så hindrade trasan även det mesta av oljan från tre motorers inkörning (ca. 2 dl) att droppa ner på cementen :wink:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Piper Pawnee
PostPosted: Sun 29 Jan 2017, 20:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Behöver höra tvåcylindrigt på fältet...



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Piper Pawnee
PostPosted: Wed 27 Sep 2017, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är det mycket knåp med tvåcylindrigt? Vad är knepet för att få dom att gå bra? En encylindrig hör man ju men hur vet man vilken sida man ska justera? Går ena dåligt så påverkar det ju liksom den andra sidan också. Röken på piporna är under flyget. Ombordglöd ett måste? Inkörning knepig? Eller är det så att dom egentligen borde vara lättare hålla liv i pga att det är lättare för motorn att gå runt med dubbla cylindrar (alltid nån som sparkar)?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Piper Pawnee
PostPosted: Thu 28 Sep 2017, 21:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Är det mycket knåp med tvåcylindrigt? Vad är knepet för att få dom att gå bra? En encylindrig hör man ju men hur vet man vilken sida man ska justera? Går ena dåligt så påverkar det ju liksom den andra sidan också. Röken på piporna är under flyget. Ombordglöd ett måste? Inkörning knepig? Eller är det så att dom egentligen borde vara lättare hålla liv i pga att det är lättare för motorn att gå runt med dubbla cylindrar (alltid nån som sparkar)?

Min erfarenhet är att det är svårt att få bägge sidor att gå helt lika (bränsleinställningen) och i praktiken går min Saito betydligt säkrare och bättre med ombordglöd på tomgång. Pawneen går att hålla i luften på en cylinder och kanske skulle den orka starta från en asvaltbana, på gräs fick den dock inte riktigt upp farten för att lyfta.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Piper Pawnee
PostPosted: Tue 11 Sep 2018, 18:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så om ena cylindern går dåligt eller kanske inte ens har glöd, så orkar den andra cylindern ändå dra runt motorn med komp och allt så man kan flyga och landa, men inte så mycket mer? Den stannar alltså inte?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Piper Pawnee
PostPosted: Sat 15 Sep 2018, 20:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Så om ena cylindern går dåligt eller kanske inte ens har glöd, så orkar den andra cylindern ändå dra runt motorn med komp och allt så man kan flyga och landa, men inte så mycket mer? Den stannar alltså inte?

… jo den går nog på bara en cylinder men effekten är kanske bara 30 - 40%

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Piper Pawnee
PostPosted: Sun 16 Sep 2018, 09:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Så om ena cylindern går dåligt eller kanske inte ens har glöd, så orkar den andra cylindern ändå dra runt motorn med komp och allt så man kan flyga och landa, men inte så mycket mer? Den stannar alltså inte?

… jo den går nog på bara en cylinder men effekten är kanske bara 30 - 40%

Ok, tack för infot. Jag funderade på skaffa en två-cylindrig motor till AeroSporten. 1.60 metanolare eller dylikt. Kanske finns nån bensinare också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Piper Pawnee
PostPosted: Sun 06 Dec 2020, 13:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna har bytt ägare nyligen hörde jag...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Piper Pawnee
PostPosted: Mon 07 Dec 2020, 10:54 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Denna har bytt ägare nyligen hörde jag...

... det ligger nog en del sanning i det

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group