motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Quest 50 från CMPro http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4966 |
Page 1 of 9 |
Author: | Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 01:26 ] |
Post subject: | Quest 50 från CMPro |
Tomten var snäll och gav mej ett nytt intressant projekt. Quest 50 Tillverkare: CMPro Leverantör: http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=471 ![]() Spännvidd 1392mm, Längd 1374 mm, Motor 7-12cc, F3A, 3D, står det på asken ![]() ![]() ![]() Vid den första kontrollen så verkar det vara ett vettigt plan, inget att klaga på än så länge ![]() Några bilder på den inledande monteringen.... Motorn skall monteras 5-6 mm upp/höger jämfört med centrum samt 2 grader ner och 2 grader till höger. ![]() ![]() Vingen är ganska tunn men tjockaste delen ändå ganska långt fram. Vingprofil: Naca-0014 ![]() ![]() ![]() Det här utslagen på höjdrodren lär ge effekt ![]() ![]() ![]() ![]() Hjulställen ser ut att vara rejäla och sitta stadigt ![]() ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Mon 29 Dec 2008, 01:51 ] |
Post subject: | |
Det första jag tittade på var hur många servon den krävde. 5 st och det är väl ok men 6 är att föredra - två på höjden. Har märkt att nästan alla flyg som inte har två på höjdrodret vill skruva sig lite vid kraftigt utslag. Inte någon stor grej men lite irriterande bara, har själv det problemet på min Tango. Övrigt är det ett fint flyg ![]() |
Author: | Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 21:27 ] |
Post subject: | |
Tro om Ni vill..... ![]() Jag har problem att få sporrhjulet sitta stadigt ![]() - jag har lärt mej (den onödigt hårda vägen) att hjul ska sitta stadigt ![]() Nån har alltså tänkt att den här klena tråden skall hålla ![]() ![]() men kolla roder utslaget ![]() ![]() Frågan är bara hur det skall bli bra utan att bända ![]() ![]() ![]() Hjulstället ser lovande ut, men trävirket i underredet verkat inte var gjort för Djäkendans. Jag bestämde mej för att förstärka det vid ett senare tillfälle ![]() ![]() De tjusiga hjulkåporna kommer inte på plats nu. Hjulen sitter så nära vingen ![]() ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 21:34 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Det första jag tittade på var hur många servon den krävde.
5 st och det är väl ok men 6 är att föredra - två på höjden. Har märkt att nästan alla flyg som inte har två på höjdrodret vill skruva sig lite vid kraftigt utslag. Inte någon stor grej men lite irriterande bara, har själv det problemet på min Tango. Övrigt är det ett fint flyg ![]() Om det blir ett problem att höjdrodret vrider sej på staget så kan man väl ganska enkelt komplettera med ett till senar? eller? ![]() De hårda vägens erfarenhet säger mej att jag kommer att ha andra och fler problem än att höjdrodret vrider sig. Djupa, blöta diken kan vara ett sånt problem ![]() ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Mon 29 Dec 2008, 21:40 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Om det blir ett problem att höjdrodret vrider sej på staget så kan man väl
ganska enkelt komplettera med ett till senar? eller? ![]() Om man är uppmärksam på det här problemet kan man lätt staga upp stagen under byggnationen. Ett extra stöd gör att stagen inte sviktar så lätt men det är inte alls säkert att Questen behöver något extra stöd inne i kroppen. |
Author: | JS_ [ Mon 29 Dec 2008, 21:49 ] |
Post subject: | |
Ska bli kul o se Questen i luften för jag har ögonen länge på den. Den liknar Adrenaline till formen, o det flyget saknar jag. |
Author: | Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 21:51 ] |
Post subject: | |
En till sak jag är lite tveksam till med Questen, det är roderhornen. De är av en typ där man sätter en bult genom rodret och en tapp på ändan. Konstruktionen är enkel och säker hållbar ![]() är att det kan bli differentiella utsla dvs olika för upp/ ner eller höger/vänster. Är det nån som stött på den här konstruktionen? erfarenheter? |
Author: | Kamikaze [ Mon 29 Dec 2008, 23:34 ] |
Post subject: | |
CMPRO är kända för att ha knepiga lösningar på diverse mekanik....! Medans flygen i övrigt håller hög kvalitet ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 29 Dec 2008, 23:53 ] |
Post subject: | |
Kul bygge. F3A-flyg är jag med sugen på börja flyga med, bara för att man då har orsak att lära sig flyga dit man vill och inte dit flyget vill ![]() Frågan är hur bra man kommer ihåg dom där jäkla banorna. ![]() Hinner vi sikta på F3A-Nordic-formation med tex 3 flyg inför Vallentuna? ![]() |
Author: | Glidaren [ Tue 30 Dec 2008, 09:20 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Kul bygge. F3A-flyg är jag med sugen på börja flyga med, bara för att
man då har orsak att lära sig flyga dit man vill och inte dit flyget vill ![]() Frågan är hur bra man kommer ihåg dom där jäkla banorna. ![]() Hinner vi sikta på F3A-Nordic-formation med tex 3 flyg inför Vallentuna? ![]() Flyget är ganska kort för att vara F3A. Det är nog mera F3D flyg med rejäla roderytor och utslag ![]() ![]() ![]() Om du börjar med F3A så kan jag vara kartläsare ![]() i huvudet ![]() att vara domare ![]() http://www.motorportalen.net/filmer/2008/rcaland_2008_oops.wmv Om det ska flygas formation så hänger jag gärna med ![]() och Todi får flyga formation för sig själva ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 30 Dec 2008, 09:46 ] |
Post subject: | |
Jag har flugit hela F3A-Nordic eller om det var Sport i simulator, och inte är det så svårt. Det är en sak i taget, gäller att komma ihåg vilken, men det är ändå rätt lätt komma ihåg vilken, för man är på olika punkter när man gjort ena grejen klar. "kommer man från övre vänstra hörnet så ska man göra den där grejen" osv. Är inte så avancerade grejer med flyg. Jag laddade ner heliprogrammet häromdagen, jösses. Jag tar med F3A-progammen så provar vi på nybörjar-varianten. Jag som kartläsare och du flyger, så ska du se att det inte är så krångligt. =) Om man nu lyckas minnas vad och hur man ska flyga, så är det svåraste att komma ut åt rätt håll. Det är nog lättare IRL än i sim. |
Author: | Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 00:54 ] |
Post subject: | |
Fortsatte fixa lite smått på min Quest 50. Började montera sporrhjul och det tänkte krångla från första stund ![]() monterat *pust* ![]() ![]() Kolla! Nu får glidaren ett sporrhjul som kan svänga ordentligt och den här rodervinkeln lover att det kan bli mycket bus ![]() Sporrhjulet monterat. Det verkar vara en bra model av sporrhjul..... ![]() ![]() Kontakter skall vara säkert förseglade. Seriöst bygge ![]() ![]() Kablar dragna och servon på plats: ![]() ![]() I de resässerna skall vingarnas servon ligga: ![]() |
Author: | Atte [ Tue 06 Jan 2009, 10:04 ] |
Post subject: | |
Fint sporrhjul ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 10:20 ] |
Post subject: | |
Atte wrote: Fint sporrhjul
![]() ![]() Tack för tipset ![]() Jag hade fina brickor där men de halkade iväg. Lödning var alltså svaret ![]() Sen kan det bli svänga av ![]() |
Author: | Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 11:00 ] |
Post subject: | |
Nu har jag lödit fast en bricka för att ta upp axialkrafterna ![]() Vet inte om lödtennet var för varm- eller kallödning ![]() ![]() Sporrhulet på plats igen med brickor för minimal friktion ![]() ![]() ![]() Tillsvidare Glidarens häftigaste sporrhjul ![]() ![]() ![]() Modell: Sullivan S859 ( I like ![]() |
Author: | Mr X [ Tue 06 Jan 2009, 11:18 ] |
Post subject: | |
Ja löda går säkert bra men jag brukar sätta fast två stoppringar. Att använda två stoppringar är ju lite dyrare och tyngre ![]() |
Author: | Atte [ Tue 06 Jan 2009, 11:46 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Nu har jag lödit fast en bricka för att ta upp axialkrafterna
![]() Vet inte om lödtennet var för varm- eller kallödning ![]() ![]() Sporrhulet på plats igen med brickor för minimal friktion ![]() ![]() ![]() Tillsvidare Glidarens häftigaste sporrhjul ![]() ![]() ![]() Modell: Sullivan S859 ( I like ![]() Lödningen ser bra ut och om du ännu filar bort tennet från brickan och axeln på hjulsidan så det blir en helt plan yta (nu är det en liten kon) så är det full poäng ![]() |
Author: | Glidaren [ Wed 07 Jan 2009, 12:41 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Ja löda går säkert bra men jag brukar sätta fast två stoppringar.
Att använda två stoppringar är ju lite dyrare och tyngre ![]() Bra tips men.... 1. Jag har slut på den storlekens låsringar i lagret.... 2. Axeln är för kort => ryms inte |
Author: | Glidaren [ Wed 07 Jan 2009, 12:44 ] |
Post subject: | |
Atte wrote: Lödningen ser bra ut och om du ännu filar bort tennet från brickan och axeln på hjulsidan så det blir en helt plan yta (nu är det en liten kon) så är det full poäng
![]() Hm... ![]() brukar ha ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Wed 07 Jan 2009, 22:54 ] |
Post subject: | |
Pianotråd får fungera som rörklämma. Denna gång kom jag ihåg att markera rören innan jag satt delarna i tanken. Fairy är bra när det ska in i tanken ![]() ![]() Motorn, OS-55, monterad i bockarna. ![]() Motorn skall monters 5 mm till vänster och 5 mm ovanför centrum. ![]() ![]() |
Page 1 of 9 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |