motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Quest 50 från CMPro
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4966
Page 1 of 9

Author:  Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 01:26 ]
Post subject:  Quest 50 från CMPro

Tomten var snäll och gav mej ett nytt intressant projekt.

Quest 50

Tillverkare: CMPro
Leverantör: http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=471


Image


Spännvidd 1392mm,
Längd 1374 mm,
Motor 7-12cc,

F3A, 3D, står det på asken :D men jag tror det hänger mer på piloten :cool:

Image

Vid den första kontrollen så verkar det vara ett vettigt plan, inget att klaga på
än så länge :D

Några bilder på den inledande monteringen....


Motorn skall monteras 5-6 mm upp/höger jämfört med centrum samt
2 grader ner och 2 grader till höger.

Image
Image


Vingen är ganska tunn men tjockaste delen ändå ganska långt fram.
Vingprofil: Naca-0014

Image
Image
Image


Det här utslagen på höjdrodren lär ge effekt :D :D :D

Image

Hjulställen ser ut att vara rejäla och sitta stadigt :D det gillar jag ;)

Image

Author:  Mr X [ Mon 29 Dec 2008, 01:51 ]
Post subject: 

Det första jag tittade på var hur många servon den krävde.
5 st och det är väl ok men 6 är att föredra - två på höjden.

Har märkt att nästan alla flyg som inte har två på höjdrodret vill skruva sig lite vid kraftigt utslag.
Inte någon stor grej men lite irriterande bara, har själv det problemet på min Tango.

Övrigt är det ett fint flyg :lol:

Author:  Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 21:27 ]
Post subject: 

Tro om Ni vill..... :?

Jag har problem att få sporrhjulet sitta stadigt :shock:

- jag har lärt mej (den onödigt hårda vägen) att hjul ska sitta stadigt :D


Nån har alltså tänkt att den här klena tråden skall hålla :shock:

Image


men kolla roder utslaget :D Det kan bli busa det :wink:
Frågan är bara hur det skall bli bra utan att bända :? och hållas kvar :D

Image


Hjulstället ser lovande ut, men trävirket i underredet verkat inte var
gjort för Djäkendans. Jag bestämde mej för att förstärka det vid ett
senare tillfälle :wink:

Image


De tjusiga hjulkåporna kommer inte på plats nu. Hjulen sitter så nära vingen :roll:

Image

Image

Author:  Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 21:34 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Det första jag tittade på var hur många servon den krävde.
5 st och det är väl ok men 6 är att föredra - två på höjden.

Har märkt att nästan alla flyg som inte har två på höjdrodret vill skruva sig lite vid kraftigt utslag.
Inte någon stor grej men lite irriterande bara, har själv det problemet på min Tango.

Övrigt är det ett fint flyg :lol:


Om det blir ett problem att höjdrodret vrider sej på staget så kan man väl
ganska enkelt komplettera med ett till senar? eller? :oops:

De hårda vägens erfarenhet säger mej att jag kommer att ha andra och
fler problem än att höjdrodret vrider sig. Djupa, blöta diken kan vara ett
sånt problem :D :D :D

Author:  Mr X [ Mon 29 Dec 2008, 21:40 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Om det blir ett problem att höjdrodret vrider sej på staget så kan man väl
ganska enkelt komplettera med ett till senar? eller? :oops:

Om man är uppmärksam på det här problemet kan man lätt staga upp stagen under byggnationen.
Ett extra stöd gör att stagen inte sviktar så lätt men det är inte alls säkert att Questen behöver något extra stöd inne i kroppen.

Author:  JS_ [ Mon 29 Dec 2008, 21:49 ]
Post subject: 

Ska bli kul o se Questen i luften för jag har ögonen länge på den.
Den liknar Adrenaline till formen, o det flyget saknar jag.

Author:  Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 21:51 ]
Post subject: 

En till sak jag är lite tveksam till med Questen, det är roderhornen. De är av
en typ där man sätter en bult genom rodret och en tapp på ändan.

Konstruktionen är enkel och säker hållbar :roll: Problemet jag befarar
är att det kan bli differentiella utsla dvs olika för upp/ ner eller höger/vänster.

Är det nån som stött på den här konstruktionen? erfarenheter?

Author:  Kamikaze [ Mon 29 Dec 2008, 23:34 ]
Post subject: 

CMPRO är kända för att ha knepiga lösningar på diverse mekanik....! Medans flygen i övrigt håller hög kvalitet 8)

Author:  MickeM [ Mon 29 Dec 2008, 23:53 ]
Post subject: 

Kul bygge. F3A-flyg är jag med sugen på börja flyga med, bara för att
man då har orsak att lära sig flyga dit man vill och inte dit flyget vill :D
Frågan är hur bra man kommer ihåg dom där jäkla banorna. :shock:
Hinner vi sikta på F3A-Nordic-formation med tex 3 flyg inför Vallentuna? ;-)

Author:  Glidaren [ Tue 30 Dec 2008, 09:20 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Kul bygge. F3A-flyg är jag med sugen på börja flyga med, bara för att
man då har orsak att lära sig flyga dit man vill och inte dit flyget vill :D
Frågan är hur bra man kommer ihåg dom där jäkla banorna. :shock:
Hinner vi sikta på F3A-Nordic-formation med tex 3 flyg inför Vallentuna? ;-)


Flyget är ganska kort för att vara F3A. Det är nog mera F3D flyg med rejäla roderytor och utslag :D :D :D

Om du börjar med F3A så kan jag vara kartläsare :) såvida jag inte blir yr
i huvudet :roll: Men vem ska vara domare? Måste man kunna flyga för
att vara domare :D Får fortsätta leta domar kandidat på

http://www.motorportalen.net/filmer/2008/rcaland_2008_oops.wmv


Om det ska flygas formation så hänger jag gärna med :D men kanske Shade
och Todi får flyga formation för sig själva :wink:

Author:  MickeM [ Tue 30 Dec 2008, 09:46 ]
Post subject: 

Jag har flugit hela F3A-Nordic eller om det var Sport i simulator, och inte
är det så svårt. Det är en sak i taget, gäller att komma ihåg vilken, men
det är ändå rätt lätt komma ihåg vilken, för man är på olika punkter när
man gjort ena grejen klar. "kommer man från övre vänstra hörnet så
ska man göra den där grejen" osv. Är inte så avancerade grejer med
flyg. Jag laddade ner heliprogrammet häromdagen, jösses.

Jag tar med F3A-progammen så provar vi på nybörjar-varianten. Jag
som kartläsare och du flyger, så ska du se att det inte är så krångligt. =)

Om man nu lyckas minnas vad och hur man ska flyga, så är det svåraste
att komma ut åt rätt håll. Det är nog lättare IRL än i sim.

Author:  Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 00:54 ]
Post subject: 

Fortsatte fixa lite smått på min Quest 50. Började montera sporrhjul och
det tänkte krångla från första stund :D Upptäckte det innan jag hade det
monterat *pust*

Image

Image


Kolla! Nu får glidaren ett sporrhjul som kan svänga ordentligt och den
här rodervinkeln lover att det kan bli mycket bus :D

Sporrhjulet monterat. Det verkar vara en bra model av sporrhjul..... :oops:

Image

Kontakter skall vara säkert förseglade. Seriöst bygge :wink:

Image


Kablar dragna och servon på plats:

Image

Image


I de resässerna skall vingarnas servon ligga:

Image

Author:  Atte [ Tue 06 Jan 2009, 10:04 ]
Post subject: 

Fint sporrhjul :shock: För att undvika att hjulet glider upp mot 90 gradersböjen och kilar fast vid lite kraftigare sväng så kan du förslagvis sätta en bricka på var sida om hjulet och löda fast den på inre sidan för att ta upp axailkrafterna :)

Author:  Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 10:20 ]
Post subject: 

Atte wrote:
Fint sporrhjul :shock: För att undvika att hjulet glider upp mot 90 gradersböjen och kilar fast vid lite kraftigare sväng så kan du förslagvis sätta en bricka på var sida om hjulet och löda fast den på inre sidan för att ta upp axailkrafterna :)


Tack för tipset :D

Jag hade fina brickor där men de halkade iväg. Lödning var alltså svaret :D

Sen kan det bli svänga av :D

Author:  Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 11:00 ]
Post subject: 

Nu har jag lödit fast en bricka för att ta upp axialkrafterna :D

Vet inte om lödtennet var för varm- eller kallödning :wink:

Image


Sporrhulet på plats igen med brickor för minimal friktion :D

Image :D

Tillsvidare Glidarens häftigaste sporrhjul :D :D :D

Modell: Sullivan S859 ( I like :D), levererad av MrX

Author:  Mr X [ Tue 06 Jan 2009, 11:18 ]
Post subject: 

Ja löda går säkert bra men jag brukar sätta fast två stoppringar.
Att använda två stoppringar är ju lite dyrare och tyngre :wink:

Author:  Atte [ Tue 06 Jan 2009, 11:46 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Nu har jag lödit fast en bricka för att ta upp axialkrafterna :D

Vet inte om lödtennet var för varm- eller kallödning :wink:

Image


Sporrhulet på plats igen med brickor för minimal friktion :D

Image :D

Tillsvidare Glidarens häftigaste sporrhjul :D :D :D

Modell: Sullivan S859 ( I like :D), levererad av MrX


Lödningen ser bra ut och om du ännu filar bort tennet från brickan och axeln på hjulsidan så det blir en helt plan yta (nu är det en liten kon) så är det full poäng :D

Author:  Glidaren [ Wed 07 Jan 2009, 12:41 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Ja löda går säkert bra men jag brukar sätta fast två stoppringar.
Att använda två stoppringar är ju lite dyrare och tyngre :wink:


Bra tips men....
1. Jag har slut på den storlekens låsringar i lagret....
2. Axeln är för kort => ryms inte

Author:  Glidaren [ Wed 07 Jan 2009, 12:44 ]
Post subject: 

Atte wrote:
Lödningen ser bra ut och om du ännu filar bort tennet från brickan och axeln på hjulsidan så det blir en helt plan yta (nu är det en liten kon) så är det full poäng :D


Hm... :D Det är bra många fler poäng för sporrhjulet än Glidaren normal
brukar ha :wink: Jag skall ha det i åtanke nästa gång jag skruvar på det :?

Author:  Glidaren [ Wed 07 Jan 2009, 22:54 ]
Post subject: 

Pianotråd får fungera som rörklämma. Denna gång kom jag ihåg att markera
rören innan jag satt delarna i tanken. Fairy är bra när det ska in i tanken :D

Image


Motorn, OS-55, monterad i bockarna.

Image


Motorn skall monters 5 mm till vänster och 5 mm ovanför centrum.

Image :D

Page 1 of 9 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/