Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:52

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Author Message
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 23:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:

Nu börjar vi närma oss vad jag är ute efter :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 23:38 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Med rep ballansera jag katanan, o jo jag har faktiskt en ballanserare, men den är inte så flitigt använd :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 23:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:
BASIC TRIMMING for AEROBATICS
Please read the preamble and end notes fully.

http://www.gbrcaa.org/acrobatfiles/Trim.pdf


Jösses :shock:

Det där var ju rena F3A programmet.... bara för att justera flyget lite :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 23:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
JS_ wrote:
men den är inte så flitigt använd :)

... det har noterats ;)


JS_ wrote:
Med rep ballansera jag katanan,

Berätta hur du gjorde då :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 23:47 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Glidaren wrote:
JS_ wrote:
men den är inte så flitigt använd :)

... det har noterats ;)


JS_ wrote:
Med rep ballansera jag katanan,

Berätta hur du gjorde då :evil:

Exakt som bilden visar, repet som är i mitten ska loda på ballanserings punkten o det spelar ingenroll var du sätter repen på kroppen, bara du har ett fram o ett bak.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 23:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
JS_ wrote:
Glidaren wrote:
JS_ wrote:
men den är inte så flitigt använd :)

... det har noterats ;)


JS_ wrote:
Med rep ballansera jag katanan,

Berätta hur du gjorde då :evil:

Exakt som bilden visar, repet som är i mitten ska loda på ballanserings punkten o det spelar ingenroll var du sätter repen på kroppen, bara du har ett fram o ett bak.


Aha... nu ser jag.... det fanns ett lod också med på bilden :D

smart :!:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Sat 13 Feb 2010, 10:10 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:
Kvar att göra:
- Väga in..... hur var det nu? Det var fel i manualen ... det skulle vara.... :roll:



Nu vet jag var tyngpunkten är - 125mm :)

Kollen gjordes med två fingrar :D

men manualen säger 95mm, men det var nog fel :help:


Nu är man redo för premiär :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Sun 14 Feb 2010, 14:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Projekt: Fortsättning

Pakeeeet i bilen !

Attachment:
2010-02-12 008.jpg
2010-02-12 008.jpg [ 139.5 KiB | Viewed 7282 times ]



Åhhh. vilken känsla och doft att öppna en låda med ett nytt RC flyg :D

Attachment:
2010-02-12 009.jpg
2010-02-12 009.jpg [ 148.84 KiB | Viewed 7282 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Sun 14 Feb 2010, 23:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Det blir intressant hur det här projektet slutar

- Nytt flygplan ? eller reservdels lager?

Vi får se om syrran håller så länge att projektet hinner blir färdigt :roll: eller?

I så fall borde det ju fixas ett namn;
Quest II & Quest III ?


Ett litet steg framåt i kväll,

Attachment:
2010-02-14 006.jpg
2010-02-14 006.jpg [ 138.08 KiB | Viewed 7267 times ]



Till skeven blir det Futaba 3003 standardsevon.

Attachment:
2010-02-14 007.jpg
2010-02-14 007.jpg [ 135.57 KiB | Viewed 7267 times ]



Vad skall man ta till sido- och höjdroder? Funderar på Futaba 3010 men kanske man
skulle satsa på digitala servon.... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 03 Mar 2010, 21:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Det blev lite smått gjort på Questen III innan sportlovet. Fortsatte med de mer krävande
momenten, nämligen sporrhjulet. Det blir att byta ut orginalet mot ett sådan här. Delarna
på plats efter ett tag.

Attachment:
img_3101.jpg
img_3101.jpg [ 101.45 KiB | Viewed 7250 times ]



Skevrodren hängda på plats. Extrema utslag utlovas :D

Attachment:
img_3102.jpg
img_3102.jpg [ 121.03 KiB | Viewed 7250 times ]


Last edited by Glidaren on Wed 03 Mar 2010, 21:51, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 03 Mar 2010, 21:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Öppnade en burk med Clearcoat för första gången för att testa vad det är och hur
det fungerar. Använder Atte det ofta? Bra eller?

Attachment:
img_3107.jpg
img_3107.jpg [ 146.78 KiB | Viewed 7249 times ]


Penslade på Clearcoat på torpedväggen för att se om det skyddar flyget mot metanolen.

Attachment:
img_3109.jpg
img_3109.jpg [ 133.49 KiB | Viewed 7249 times ]



Sedan blev det dags för det riktigt avancerade.... nämligen Hjulställen.

Attachment:
img_3111.jpg
img_3111.jpg [ 128.84 KiB | Viewed 7249 times ]



Vad säger expertbänken? Ser hjulställen ut att hålla för krävande starter? :D

Attachment:
img_3112.jpg
img_3112.jpg [ 140.1 KiB | Viewed 7249 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 03 Mar 2010, 21:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Att montera hjulen i hjulkåporna var trångt och knepigt :? men det lyckades till slut
efter att jag lagt en extra distansring på hjulaxeln

Attachment:
img_3139.jpg
img_3139.jpg [ 113.21 KiB | Viewed 7247 times ]



Vad sägs MickeM? Blir det passlig utrymme mellan propellern och gräset vid smyyygande
landningar? Qeust I & II, har varit och är utan hjulkåpor men 3:an får de monterade.

Attachment:
img_3138.jpg
img_3138.jpg [ 132.7 KiB | Viewed 7247 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 03 Mar 2010, 23:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM undrar hur dom där landställena ska hållas kvar med två små skruvar per ställ? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Mon 08 Mar 2010, 22:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Ikväll har jag strukit Questen. Den har tidigare varit i kylan och när jag packade
upp den så såg den okay ut men efter några veckor inne i värmen så har den
fått massor av bubblolr.

Någon som har liknande erfarenheter?

Klädsel är tyvärr inte av den yppersta kvaliten. Trots idogt stryckande så blev
det inte bra :(

Blandade även till lite epoxy och fick stabben att fastna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 01:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Stabben snart på plats.....

Attachment:
stabb-quest.jpg
stabb-quest.jpg [ 110.77 KiB | Viewed 7198 times ]



Nu får Quest III ligga lite i dvala... tills Quest II krashat eller Patty Wagstaff är flygklar

:D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 07 Apr 2010, 18:31 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:
Nu får Quest III ligga lite i dvala... tills Quest II krashat eller Patty Wagstaff är flygklar
:D


och nu är ju Patty flygklar.....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Tue 06 Jul 2010, 21:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Det blev att aktivera Haverikommissionen efter landnningen utanför banan
tidigare i kväll. Mistankarna bekräftades,

När spakarna vispades runt så sjönk spänningen från 6.2 V ner under 4V.

Orsaken kan vara

a. Ack i dåligt skick
b. Dålig kombination:
- ack: 2500mA 6V, NiMh
- Futaba 3010 servon. Drar de mycket ström?
C. ?

Laddning pågår för kommande djupare undersökning av ack och servon.

Vilka nackdelar och problem kan uppstå om man paralellkopplar 2 likadana
ackar? Exempelvis 2x6V x 2500mA.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Tue 06 Jul 2010, 23:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Det blev att aktivera Haverikommissionen efter landnningen utanför banan
tidigare i kväll. Mistankarna bekräftades,

När spakarna vispades runt så sjönk spänningen från 6.2 V ner under 4V.

Orsaken kan vara

a. Ack i dåligt skick
b. Dålig kombination:
- ack: 2500mA 6V, NiMh
- Futaba 3010 servon. Drar de mycket ström?
C. ?

Laddning pågår för kommande djupare undersökning av ack och servon.

Vilka nackdelar och problem kan uppstå om man paralellkopplar 2 likadana
ackar? Exempelvis 2x6V x 2500mA.

Låter som en 2.4GHz-störning det där... :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Quest 50 från CMPro
PostPosted: Wed 07 Jul 2010, 19:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:
Det blev att aktivera Haverikommissionen efter landnningen utanför banan
tidigare i kväll. Mistankarna bekräftades,

När spakarna vispades runt så sjönk spänningen från 6.2 V ner under 4V.

Orsaken kan vara

a. Ack i dåligt skick
b. Dålig kombination:
- ack: 2500mA 6V, NiMh
- Futaba 3010 servon. Drar de mycket ström?
C. ?

Laddning pågår för kommande djupare undersökning av ack och servon.

Vilka nackdelar och problem kan uppstå om man paralellkopplar 2 likadana
ackar? Exempelvis 2x6V x 2500mA.


jopp, idag blev det klarlagt. Problemt var, a. Ack i dåligt skick :|

Första krashen på grund av elproblem...... :)
man lär sig hela tiden.... den hårda vägen.

Nu när man börjat använda servon som drar mer ström så blir det att vara mer
observant på strömförsörjning och ackar.

Otroligt vad det finns många olika sätt att se till att kärran kommer ner i skogen....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group