Flög idag, första flygningen med detta flyg 2023!Flög 4 tankar. Började klura på hur länge jag flyger på en tank, trodde jag flög 8 minuter och då var 2/5 kvar av tanken (om man räknar på hur många handpumpvarv jag tankar i). Sen trodde jag att jag flög 10 minuter. Sen trodde jag att jag flög 12 minuter. Sen såg jag att timern stannar när man flyger på låg throttle. Så jag ställde in timern känsligare på throttle-respons och sen flög jag 18 minuter, landade och lätt den gå på lite högre varv... det tog ett tag. Så jag kan nog säkert flyga en bit över 20 minuter och ha marginal, OM jag flyger fram på min "Idle" jag har för att motorn inte ska stanna, dvs inte tomgång. Tomgång är för sakta, då sjunker flyget eller stallar om man försöker hålla höjden. Tomgång slår jag på när jag flugit över tröskeln vid landning. Motorn går bra, men nåt är det som smäller vid fullgas, troligtvis spricka i propellern, haft det förr. Mer som hårda knackljud. Jag flög förr med nåt av de röda bränslena som finns, men när det tog slut så har jag flugit med ett nyare som jag köpte av NGK, jag vet inte när, Rapicon 10% nitro och ??% helsyntet och nu är den dunken så gott som slut, ca en tank kvar. Får väl börja beta av andra dunkar nu. Jag har en Rapicon 20% också (heli) och så har jag två nya OptiFuel (5 och 12%) samt två äldre dunkar av nåt annat märke, dom får jag prova och se. Och så har jag en O-Donnell eller va dom heter. Sen är det slut på "färska" bränslen.
Borde fixa snabbare sidoroder, det är såå långsamt servo på det. Jag trodde det var utslagen, men det är långsamt. Jag flög med Dual Rate High idag, funkar bäst när det blåser. Cub = Drake.
Har inte tagit mig tiden att fixa lättare byte av bägge LiPo's. Det är ett pyssel!!!
Attachment:
IMG_4720.JPG [ 613.98 KiB | Viewed 1948 times ]
Sommar-status 2023!
Denna flyger jag ju varje år! Lite småförbättringar inför varje årsflygning. Borde egentligen göra sånt under vinterhalvåret och spara flygsäsongstid. Ska bli bättre på det!