motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Hangar 9 Piper J-3 Cub
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4952
Page 1 of 6

Author:  Mr X [ Thu 25 Dec 2008, 22:32 ]
Post subject:  Hangar 9 Piper J-3 Cub

Roligt att få lyfta av locket på lådan och torrmontera delarna.
Blev lite byggt också i kväll men att bara sitta och titta på flyget är halva hobbyn :wink:

Hangar 9 J-3 Cub 1/5
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Fi ... lo-res.pdf

Wingspan: 2032mm
Längd: 1268mm
Motor: 2-takt 36-42 4-takt 56-82 (Saito 72)
4-kanaler/ 5 servon

Image
Image
Image
Image

Author:  MickeM [ Thu 25 Dec 2008, 23:32 ]
Post subject: 

Just Hangar 9's Cub är skitfin. Rätt färg också. Och så har den detaljer
som andra tillverkares Cubar saknar. Skall det bli någe skala-grejs
eller byggs den ihop som den är och flygs?

Author:  Mr X [ Fri 26 Dec 2008, 00:57 ]
Post subject: 

Tanken var att den skulle bli ett sjöflyg men jag tycker den är för fin för de.
Min andra tanke var att den ska få skidor men också det struntar jag i.
Blir nog att bara plocka ihop den och nöjesflyga på fältet.

Fick alla stag till vingarna klara i kväll.
Ett roligt flyg att montera, det här gillar jag :lol:

Image

Author:  Mr X [ Fri 26 Dec 2008, 11:59 ]
Post subject: 

Man blir lite förvånad vad tung cubben egentligen är när man tar i flyget.
Flygvikten ska ligga runt 3.2-3.4 kg vilket är ganska mycket för en 40-size flyg.
Ving arian är ganska stor på alla cubbar vilket gör att dom flyter fram i luften.

I övrigt har Hangar 9 lyckats med att bygga ett fint och stabilt flyg.
Inte någon sak känns rackligt och allt passar bra.

Lite minus är att med en 4-takt passar inte dragningen av gasen.
Så är det tyvärr med nästan alla flyg vilket jag tycker är dåligt.
Tycker att en cub ska ha en 4-takt till maskin för att få rätt ljud.

Ska bli roligt att få ta upp den och flyga med övriga cubbar på fältet.
Cubbsjukan (gubbsjukan) har börjat sprida sig på djäkenfältet.

Author:  Atte [ Fri 26 Dec 2008, 12:40 ]
Post subject: 

Image
Image

Jag fick samma problem med gaspådraget när jag monterade Saiton på en gammal kärra...men allt går ju att lösa :o

Hur jag däremot klara av att skicka med bilderna återstår att se...

Author:  Mr X [ Fri 26 Dec 2008, 13:26 ]
Post subject: 

Problemet är att jag har lutat motorn och hålet för gasen blir på fel sida.
Svänger jag förgasaren blir staget rakt i tanken men då skulle det fungera med en sån där manick som du har.

Drar jag staget som maskinen ligger nu blir servot på tok för långt ner.
Nå jag får hitta på någon lösning till problemet.

Ett annat problem är att tyngden blir fel med lutande maskin.
Väger jag av den nu så lutar flyget till höger men lite hjälper det med batteriet långt till vänster.
Kanske jag behöver lägga lite vikt på vänster vinge när jag monterar servot.

Flyget ska vägas av sidvägen också :wink:

Image
Image
Image

Author:  MickeM [ Fri 26 Dec 2008, 13:46 ]
Post subject: 

Det där med motormonteringen, du kunde ju satt motorn med cylindern
spikrakt ner och tagit ut pipan på sidan, pipan syns väl mindre än toppen
på motorn som nu kommer sticka ut på sidan ganska mycket? Då kommer
gas-staget på sidan av tanken.

Annars om du ska ha motorn så där, så kan du använda grövre stag
för gas-staget, då kan du böja det som ett stort U så det kommer från
andra hållet till armen på throtteln på motorn. Då kan du dra staget på
sidan av tanken.

Motorn skall ha cylindern ner i alla fall, inte upp =) 4-taktarna har ju
oftast förgasaren och insuget placerat så det blir bäst så. Eller hur
är det med din motor?

Author:  Mr X [ Fri 26 Dec 2008, 13:52 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Det där med motormonteringen, du kunde ju satt motorn med cylindern spikrakt ner

Njaa då måste jag borra nya hål och sätta nya slagmuttrar.

Börjar nästan överväga att göra det i alla fall.

Author:  Mr X [ Fri 26 Dec 2008, 19:18 ]
Post subject: 

Vingarna lösa med stagen på plats.
Image
Image

Author:  Mr X [ Fri 26 Dec 2008, 20:26 ]
Post subject: 

En bild på samma flyg och samma motor som jag har.
Där har dom tydligen inte ändrat på motorfästet.

Svårt det här hur jag ska ha motorn i flyget.

Image
Image

Author:  MickeM [ Fri 26 Dec 2008, 20:44 ]
Post subject: 

Efter att ha sett den bilden så blir det nog mer okej med toppen
sticka ut under motorkopian (den smälter in) och pipan under.
Än att sätta cylindern rakt ner och pipan ut på ena sidan. Inget
är skala-likt, men pipan under och cylindern på sidan som bilden,
det är nog enligt mig snyggare. Dessutom mer praktiskt då du
inte behöver glödströmsförlängare om du tänkte ha det. Och
lättare justera ventilspelet.

Author:  Kamikaze [ Sat 27 Dec 2008, 11:43 ]
Post subject: 

Ombordglöd :wink:

Author:  Mr X [ Fri 02 Jan 2009, 22:45 ]
Post subject: 

Nu har man stabben klar, alla roderhorn, stag och vajrar.

Fönstren sitter på plats och ska torka över natten.
Image

Author:  Bernt [ Sat 03 Jan 2009, 09:55 ]
Post subject: 

Skall inte fönstret skruvas fast, ifall man vill in i flyget med något
stort? Så var det på stora Cubben?

Author:  Mr X [ Sat 03 Jan 2009, 10:10 ]
Post subject: 

Ser inte behovet av vad för stort man behöver ha i flyget.
Räcker gott med takluckan för mina behov.

Author:  Bernt [ Sat 03 Jan 2009, 10:19 ]
Post subject: 

Byte av tank ?

Author:  Mr X [ Sat 03 Jan 2009, 10:48 ]
Post subject: 

Bernt wrote:
Byte av tank ?

De var inte något stort.
Tar jag ut via takluckan :lol:

Det enda stora som jag kan tänka mig blir problem är blommpinnan till staget.
Men jag räknar kallt med att aldrig behöva ta ut den.

Blir nog bra det här och nu har limmet till rutorna redan torkat :wink:

Author:  Mr X [ Tue 05 May 2009, 08:45 ]
Post subject: 

Nu bev det bestämt att flyget ska bli ett sjöflyg.
Image

Author:  Kamikaze [ Tue 05 May 2009, 11:31 ]
Post subject: 

Äntligen....... :lol:

Author:  Mr X [ Tue 05 May 2009, 12:17 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Äntligen....... :lol:

Och hur går det för dig...... :lol:

Page 1 of 6 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/