Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sun 22 May 2022, 19:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög idag!

Årliga flygningen med Cuben. Nä men jag skulle nog kunna flyga den fler gånger. Den flyger fint och nu med Rapicon nyöppnad 10%-bränsle så gick den ju finfint, så nu har jag 4 liter bränsle att flyga bort. Den är en hel del tyngre med de stora pumpbara gummihjulen, men den ser så bra ut med dem så de får vara kvar. 8) Det small/knackade när jag drog på, NGK och jag lyssnade men vet ej varifrån det kom. När jag monterade ner flyet så var en skruv borta från takluckan. När jag lyfte upp luckan i hörnet utan skruv och släppte så small det rätt bra, kanske vinden sög upp den och sen släppte tillbaks och så höll den på så? Får kolla det först. Vad skulle det annars vara som ger ifrån sig ett knackande ljud, nästan som man slår med en liten hammare på ett skruvstäd. Batterierna sitter inte fast inne i flyget, de sitter i två fickor, så jag kan inte loopa eller rolla i fall nån av dem ramlar ur. Massor med kablar där inne och svårt komma åt. De har fastnat i nåt av de tre servona förr som är där, höjd, sido och throttle. Batterierna är två för att ett 2S 2200 används för RC och ett 3S 1300 för Sullivan ombordglöden.

Attachment:
IMG_4263.JPG
IMG_4263.JPG [ 284.79 KiB | Viewed 2112 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sun 24 Jul 2022, 22:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen!

Fortsätter lägga ut bild på samma flyg... :lol: Den flyger ju varje år. Trotjänarn. I augusti har jag haft den hela 10 år!!!
Borde verkligen hitta på nåt smidigare för de bägge ackarna, det är för jobbigt att göra allt med en hand inne i cockpit.

Attachment:
IMG_4318.JPG
IMG_4318.JPG [ 465.79 KiB | Viewed 2037 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Mon 01 Aug 2022, 11:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög igår!

Flyger så fint denna så. 8) Detta är bild nr 13 från Djäkenfältet i denna tråd.
Jag har inte kunnat fota och flyga samtidigt så det finns ingen flygande bild på denna Cub. :lame:

Förbättringar i vinter: Lappa hålet bakom takluckan, fixa så takluckan hålls fast i ena hörnet samt se om jag lyckas komma på nån bättre lösning för ackarna, de är ett f-n att få på plats nu.

Attachment:
IMG_4331.JPG
IMG_4331.JPG [ 481.41 KiB | Viewed 2023 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Wed 03 Aug 2022, 11:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög igår...

Som vanligt ingen bild på flyget i luften. Så här kommer en bild på flyget... på startbänken. :roll:

Attachment:
IMG_0610.JPG
IMG_0610.JPG [ 296.94 KiB | Viewed 2018 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sat 22 Apr 2023, 14:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög idag, första flygningen med detta flyg 2023!

Flög 4 tankar. Började klura på hur länge jag flyger på en tank, trodde jag flög 8 minuter och då var 2/5 kvar av tanken (om man räknar på hur många handpumpvarv jag tankar i). Sen trodde jag att jag flög 10 minuter. Sen trodde jag att jag flög 12 minuter. Sen såg jag att timern stannar när man flyger på låg throttle. Så jag ställde in timern känsligare på throttle-respons och sen flög jag 18 minuter, landade och lätt den gå på lite högre varv... det tog ett tag. Så jag kan nog säkert flyga en bit över 20 minuter och ha marginal, OM jag flyger fram på min "Idle" jag har för att motorn inte ska stanna, dvs inte tomgång. Tomgång är för sakta, då sjunker flyget eller stallar om man försöker hålla höjden. Tomgång slår jag på när jag flugit över tröskeln vid landning. Motorn går bra, men nåt är det som smäller vid fullgas, troligtvis spricka i propellern, haft det förr. Mer som hårda knackljud. Jag flög förr med nåt av de röda bränslena som finns, men när det tog slut så har jag flugit med ett nyare som jag köpte av NGK, jag vet inte när, Rapicon 10% nitro och ??% helsyntet och nu är den dunken så gott som slut, ca en tank kvar. Får väl börja beta av andra dunkar nu. Jag har en Rapicon 20% också (heli) och så har jag två nya OptiFuel (5 och 12%) samt två äldre dunkar av nåt annat märke, dom får jag prova och se. Och så har jag en O-Donnell eller va dom heter. Sen är det slut på "färska" bränslen.

Borde fixa snabbare sidoroder, det är såå långsamt servo på det. Jag trodde det var utslagen, men det är långsamt. Jag flög med Dual Rate High idag, funkar bäst när det blåser. Cub = Drake.

Har inte tagit mig tiden att fixa lättare byte av bägge LiPo's. Det är ett pyssel!!!

Attachment:
IMG_4720.JPG
IMG_4720.JPG [ 613.98 KiB | Viewed 1569 times ]


Sommar-status 2023!
Denna flyger jag ju varje år! Lite småförbättringar inför varje årsflygning. Borde egentligen göra sånt under vinterhalvåret och spara flygsäsongstid. Ska bli bättre på det!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group