Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 11:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Denna är helt flygklar och ordentligt genomgången för nån månad sedan bara. Sen ville jag ha bush-plane-wheels. =) Har tre olika att välja mellan. Behålla de 104mm som är på för att de passar och är väldigt lätta. Byta ut till nya Dubro 137 mm som är mer bushwheel-look, bara det löser sig med axel. Eller kanske till och med sätta på de uppblåsbara 150 mm Dubro-hjulen... beror på axeln och vikten. Ska flygas i år i alla fall.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Mon 18 Feb 2019, 19:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hjultester!

Tog bort ena hjulet från Cuben och skulle testa de två andra. Axeln är 4 mm och sticker ut 30 mm.
Original-fälgarna blev sopor på detta flyg, kan printa nya iofs, men de var ännu mindre, 80 eller nåt, men riktigt feta.

Alternativ 1 - 104 mm:
Nu är dessa gamla torra lätta hjul från förr i tiden på Cuben, väger endast 52 g/st.
Diameter: 104 mm
Axelhål: 5 mm
Fälgbredd vid hålet: ca 25 mm
Axeln sticker ut 5 mm så man kan fästa fälgen med en "wheel collar", glappar lite på axeln.

Alternativ 2 - 140 mm:
De nya Dubro uppblåsbara hjulen från HobbyLinna, väger hela 262 g/st.
Diametr: 5,5" / 140 mm
Axelhål: 4 mm
Fälgbredd vid hålet: nästan 30 mm
Passar perfekt på axeln, men axeln är för kort. Hur löser man det? Sätter på 1mm tjockt mässingsrör som fylls i änden och sen en Wheel collar och borrar upp fälgen till 6 mm om det går?!

Alternativ 3 - 152 mm:
De stora fd storcubens uppblåsbara Dubro hjulen, väger hela 322 g/st och är tjockare än ovan.
Diameter: 152 mm
Axelhål: ca 6,5 mm
Fälgbredd vid hålet: nästan 30 mm
Dessa har för stort hål, men annars kan man väl montera dem på samma sätt som de ovan? Eller?

Attachment:
IMG_2451.JPG
IMG_2451.JPG [ 114.38 KiB | Viewed 7301 times ]


Attachment:
IMG_2452.JPG
IMG_2452.JPG [ 112.47 KiB | Viewed 7301 times ]


Attachment:
IMG_2453.JPG
IMG_2453.JPG [ 119.02 KiB | Viewed 7301 times ]


Attachment:
IMG_2454.JPG
IMG_2454.JPG [ 133.27 KiB | Viewed 7301 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Mon 18 Feb 2019, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Alternativ 3 ser klart häftigast ut.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Mon 18 Feb 2019, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Alternativ 3 ser klart häftigast ut.

Absolut! Håller med. Liknar mest dom som flyger med 39" på sina bushflyg.
Men samma problem här, nosen blir hög så måste göra nåt åt sporrhjulet.
Eller sänka huvudstället. Men det är pianotråd så det går väl av.
Skulle va att byta ut det... och då kanske jag kan hitta nåt landställ med längre axel. Hmmmm....

Men att förlänga 4mm axeln, det går ju inte.
Så hur jag än gör så måste jag få på 6 mm rör och "loda/löda" fast det samt fylla upp änden.
Såna grejer har ju inte jag... Sen kan man glömma 4 mm hjul efter det antar jag?!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Wed 01 May 2019, 10:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög i förrgår måndags och i lördags...

Tydligen kan man förlänga 4 mm axeln, så det får bli en sån lösning (svetsa). Då kan man backa tillbaks till de mindre hjulen om de stora hjulen blir för tunga för flyget.

Behöver annat högre sporrhjulsställ också så jag slipper göra om allt för mycket med annat huvudställ, Cuben får bli högre helt enkelt.

Jag har nu en 13x6 träpropp och det är för mycket drag i den på låga varv, tomgång = taxar vare sig jag vill eller inte, nästan. Någon som har en 13x5 eller en 14x4? Nuvarande propeller är även sprucken, antagligen för att den fastnade i trunkens insida när jag skulle öppna trunken näst senast. ;-)

Jag kom på att kablaget till vingarna kan fästas inne i flyget och dras ut på sidorna inne i vingfästena så att jag slipper ha långa kablar virade runt huvet på pilotfiguren när jag flyger. Då får jag bort lite fler kablar i alla fall.

Nästa "problem" är ackarnas placering. Har nu en 2s 2200 LiPo för glödströmmen och en 3S 1300 för servona. Ingen av dem blir märkbart urladdade efter 10 minuters användning, men deras vikt är perfekt där de är för flygets balansering utan bly. Men att koppla in dem är bökigt eftersom det måste vara längre kablar för att få i kontakterna på ackarna. Man får inte in två händer in i cockpit. Så det finns en hanterbart lång kabel för glödströms-acken, men för servo-acken så är det en lång kabel med en UBEC och strömbrytare som ska sättas nånstans när man anslutit acken. Ner i hålet bara, men det går inte, för det är tre servon där som man inte vill att kablar ska fastna i. Flyger alltså runt med risken för att nån kabel fastnar i nåt servo (throttle, höjd eller sido). Vet inte riktigt hur jag ska lösa det snyggt. Har funderat på ta upp hål under flyget... och få in mindre ackar. Nåja... denna "punkt" får bli vinterpyssla.

Använda en ack istället för två... det rekommenderas att man ska ha två skilda ackar. Jag vet inte varför, men kan ha vart störningar när glödströmmen slås på och av. Inte vet jag?!

Flyger nu med Dual rate. Hög när det blåser för att hålla emot, låg när det är vindstilla (vilket jag inte kom ihåg senast så den var lite vild). Inte ofta man annars använder Dual Rate på skala-flygning.

Brukar ställa throttle-trim till absolut lägsta rpm som går när motorn är varm utan att den dör vid pådrag och så har jag en switch för Idle som ställer upp ett högre tomgångsvarvtal som jag använder från det att jag taxar ut eller sticker iväg tills jag kommit över tröskeln när jag ska landa. Ork int hämta flyget för att motorn stannat vid taxning. Eftersom jag snålar till motorn efter varje flygning (inkörning) så finns ju risken att den kan stanna eller som senast, för hög tomgång och flyget ville inte komma ner i fart, stjärten vägrade komma ner, gick ej stanna, rullade på tomgång över halva banan och fick avbryta ett antal ggr och ta ett nytt varv. Blev att ställa om End Point Adjustment i sändarens meny under flygning. :-)

Motorn går bra, är en Saito FA-72 4-takt. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Sat 11 May 2019, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tänkt flyga denna Cub idag men hoppade över...
Den blev iaf ihopmonterad.

Ska fixa lite till nästa gång om det blir nåt tillfälle:
- Bättre sätt att ansluta ackarna (3S 1300 och 2S 2200)
- Byta propeller till nåt med annan stigning eller större med lägre stigning
- Fixa så kablaget till vingarna verkligen går ut i vingarna och inte ligger ihoptjorvat som kablaget för matning för nu

Attachment:
IMG_2575.JPG
IMG_2575.JPG [ 230.24 KiB | Viewed 7212 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Sat 11 May 2019, 21:12 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Varför? Den funkar Ju jättebra med denna propp


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Sat 11 May 2019, 21:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Varför? Den funkar Ju jättebra med denna propp

Den är ju som en raket på tomgång. Receptet på det är att byta propeller. Drar jag ner till tomgång ska den ju sjunka eller stalla nån gång, men den pinnar på i hög fart. Har 13x6 nu men skulle klara mig med en mindre prop, men 4-taktaren vill hellre ha större proppar med lägre stigning, så en 14x4 hade vart fint, eller 13x5. Eller flaps... När jag flög senast när du var med så ville den ju inte landa. Jag fick ner den på marken mitt på banan men den höll fart och stjärten var uppe rullandes på marken, fick avbryta landningen tre ggr. Sen drog jag ner på under tomgång så den just och just hölls igång, då fick jag ner farten, på marken. Vad annars göra?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 J-3 Cub
PostPosted: Sat 11 May 2019, 21:22 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Borde ha 14 tums proppar


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Mon 15 Jul 2019, 20:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Cuben får lite uppgraderingar!

- Den får större hjul, bushwheels... fälgarna ska målas mattsvarta före montering, sen montera och klart!
De var förstås bredare så axlarna var för korta, men det fixades (tack Jussi). Man ser hjulen på bordet.

- Med bushwheels så blir Cuben hög i nosen så jag har skaffat större sporhjuls-ställ som är högre.
Original var ett litet svart fjuttesporrhjul direkt under sidorodret.
Ska målas lite här med. Halvt klarmonterat.

- Har även ny större propeller med mindre stigning för att göra den lugnare och få mer kraft på lägre registret, behöver ju inte flyga fort.

Måste se på det där med att flytta ackarna till undersidan istället till en lucka. Är väldigt krångligt nu att få i och ur ackarna.
Dessutom är det kablar som hänger och slänger överallt.

I övrigt så är ju nu denna klassiska Cub moderniserad så den borde få lite mer touch för att likna tex en Carbon Cub. Nåt i alla fall, vet ej vad än.
Den ser lång ut på bilden, ser bättre ut i verkligheten när den är rätt väg med hjulen på.

Attachment:
IMG_2645.JPG
IMG_2645.JPG [ 177.64 KiB | Viewed 7087 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Tue 16 Jul 2019, 18:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar med bushwheels!

Målat och monterat. Man blir ju galen på hur stor skillnad det är på hjulstorleken beroende på hur man fotar.
Det är samma hjul och flyg, bara från olika vinklar. Fotat liggande/stående och utzoomat/inzoomat... samtliga ser olika ut.
Sista bilden liknar mest verkligheten (stånde foto, utzoomat och taget från mittenhöjd). Färgen blir olika också i samma ljus.

Attachment:
IMG_2647.JPG
IMG_2647.JPG [ 130.39 KiB | Viewed 7079 times ]


Attachment:
IMG_2648.JPG
IMG_2648.JPG [ 183.28 KiB | Viewed 7079 times ]


Attachment:
IMG_2649.JPG
IMG_2649.JPG [ 180.12 KiB | Viewed 7079 times ]


Attachment:
IMG_2651.JPG
IMG_2651.JPG [ 147.18 KiB | Viewed 7079 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Tue 16 Jul 2019, 22:31 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Blir bra det där :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Wed 17 Jul 2019, 09:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Blir bra det där :)

Tackar! =) Jo den börjar bli fin. Ett av mina finflyg numera.

Nästa steg är väl att dra kablarna till skevrodrena fast inne i kroppen så de inte hänger o slänger runt halsen på pilotfiguren.
Samt fundera hur jag ska få ackarna på undersidan istället. Dock är landstället i vägen... vill ju inte försvaga där för mycket.
Och eftersom den har blank klädsel + har bush-wheels så är den på väg att "moderniseras" så jag skulle behöva få lite "modern touch" på utseendet också.
Vet ej hur än...

Hjulen har toe out så den ska vid start och landning vara stabil på marken.

Hänger i taket tillsvidare, flygklar med mottagare och allt.

Attachment:
Cub_i_taket.jpg
Cub_i_taket.jpg [ 225.54 KiB | Viewed 7066 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Thu 25 Jul 2019, 23:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög denna idag med stora (tunga) bush-wheels.
Den flög bra som vanligt. Märkte nog av den extra tyngden, men med så stor vingyta var det knappt märkbart.
Ska fixa kablaget som måste viras runt huvet på pilotfiguren, klura ut nåt med ackarna samt fixa skruvar som börjat lossna.
Finaste kärran, så denna behåller jag och den hamnar i taket tills nästa flygning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Fri 06 Mar 2020, 19:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flögs två tankar idag. Flyger fint den där.

Attachment:
IMG_3091.JPG
IMG_3091.JPG [ 257.21 KiB | Viewed 6637 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sat 07 Mar 2020, 19:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög denna idag igen!

Vindstilla och finaste flygvädret lockade till att flyga mer och mer precisionsflygning.
Flög bara en tank men det blev en hel del "känna på" och få till inflygningarna och lära sig få ner farten.
Bra flyg! Suveränt att lära sig flyga med sidorodret utöver skev och höjd för att få svängarna bra.
Saknar flaps dock... det har tydligen Super Cub, inte J-3 som denna är.
Skulle behöva komma på något bättre med ackarna (är skild för ombordglöden).
Ska montera fast UBEC vid tillfälle och få strömbrytaren mer lättillgänglig.
Men ackarna vete sjutton hur jag ska göra med...
Skevservokablaget har jag kommit på en lösning så jag slipper binda fast dem runt huvudet på pilotfiguren.
Samt lite mer detaljfixande...
Flyget blir finare och finare för varje år. :-)

Attachment:
IMG_3092.JPG
IMG_3092.JPG [ 443.23 KiB | Viewed 6627 times ]


Attachment:
IMG_3093.JPG
IMG_3093.JPG [ 547.61 KiB | Viewed 6627 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sat 11 Apr 2020, 23:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög denna två tankar idag (11 april)

Ju mer jag flyger den, desto mer gillar jag den.
Hade vart fint med flaps så en Piper Super Cub hade suttit bättre än denna Piper J3 Cub.

Före flygningen så fixade jag äntligen fäst fast kablaget för skevservona så jag slipper linda dem runt huvudet på pilotfiguren.
Fixade även takluckan så skruvarna inte lossnar mer, mm.
Men rikta hjulen rakare blev det inte, får bli nästa fix-tillfälle, är rätt mycket toe out nu, bromsar upp flyget kraftigt vid landning så nosen vill ner i marken.
Dessutom så styr flyget till vänster fast sidorodret är rakt, vet inte varför än. Alltså inte skeven som är orsaken, då bankar flyget.
Måste fixa så motoravstängningen funkar igen (använder alltid Switch B på mina förbränningsflyg)... motorn blir mer och mer inkörd så den går bättre och bättre på låga varv.

Funderar på rugga upp hela ytan på klädseln med slipduk så den blir matt.
Samt måla alla RC-plastdetaljer så det ser lite mer skala ut (dvs roderhorn, sporrhjulsställ, osv).
Borde även dra en slang från avgaspipan förbi landstället för nu kladdar avgaserna ner hela landstället och även hjulen.
De bägge ackhållarna i flyget är helt hopplösa på hålla de två LiPo-ackarna, måste göra något åt det.
Och UBECen hänger lös inne i flyget, trångt få fast ackar och stöpsla i dem utan att fastna med handen i flyget, funderar på hur jag ska lösa detta...

Riktigt bra flyg!

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sat 25 Jul 2020, 19:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fortsätter väl lägga in bilder på det gula flyget. :lol:
Bild från dagens flygtillfälle.
Flög tre tankar och den flög fint fast det var lite turbulent, kul använda sidorodret pga västliga vindarna, men lite ovan är man nog med det.
Inte gör jag så mycket åt detta flyg under flygsäsongen, blir att flyga bara.

Image

STATUS 6 december 2020: Har väl inga direkt planer för denna. Den hänger flygklar i taket och flygs nu och då.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sat 08 May 2021, 18:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Några tankar till, 2021 avklarat

Så där, då har jag flugit denna i år, next!

Attachment:
IMG_3581.JPG
IMG_3581.JPG [ 283.51 KiB | Viewed 5204 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 13:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Denna hänger i taket i vardagsrummet, som den har gjort sedan 2012. Men jag har flugit den så gott som alla år. Den är flygklar och jag har inga planer att göra så mycket mer åt den än att underhålla och flyga den. Har ju även en större gul Cub i 1:4-skala samt en i 1:3-skala. Så jag funderar hur jag ska göra med denna "lilling", ha kvar som smidig söndags-Cub, eller sälja bort för att jag har två andra. Denna är den största som kan hängas i taket, sen lär man väl slå huvet i hjulen om man hänger upp en 1:4!!!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group