motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

1/4 Cub (sjöflyg )
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4608
Page 2 of 2

Author:  Kamikaze [ Mon 03 Nov 2008, 15:30 ]
Post subject: 

Ja dom är väldigt skalalika...Och helt i glasfiber! Alla stag är helt i lättmetall och rostfria justeringstag........Än en gång...!

Man får vad man betalar för :shock: :roll:

Valaet står nu mellan en Kines twin eller en O.S 200 Surpass. Priset är samma :roll:

Kanske blir en enstånka i alla fall! Men en O.S 200 väger mindre än en O.S 120 surpass som modellen är rekommenderad för. Dessutom har den ett större spann vad gäller propellrar!

Vridet från en 200 surpass lär nog behövas om denna barba-pappa skall orka lämna vattenytan med dom där fartygen fastspända ubåtandes fram genom & upp ur vattnet & upp i luften :shock: :lol:

Film: O.S 200 http://www.youtube.com/watch?v=yAh31_8E ... re=related

Author:  MickeM [ Mon 03 Nov 2008, 16:28 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Man får vad man betalar för :shock: :roll:

Valaet står nu mellan en Kines twin eller en O.S 200 Surpass. Priset är samma :roll:

Hehe, det var du som sa det ;-)

Hur är det egentligen med sjöflyg, måste dom ha så mycket starkare
motor? Dom verkar ju flyga bra ändå? Visst, lite segare kanske, men?
Shades TT60 funka ju lika bra som sjöflyg som på land, med samma
motor, samma med Glidarens sjöflyg. Finns det några rekommendationer?
Det där med att övermotorisera har vi ju sett att går på s*** alla ggr :D

Author:  Glidaren [ Mon 03 Nov 2008, 22:19 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Hur är det egentligen med sjöflyg, måste dom ha så mycket starkare
motor? Dom verkar ju flyga bra ändå? Visst, lite segare kanske, men?
Shades TT60 funka ju lika bra som sjöflyg som på land, med samma
motor, samma med Glidarens sjöflyg. Finns det några rekommendationer?
Det där med att övermotorisera har vi ju sett att går på s*** alla ggr :D


Jag hade en OS-55 på min AT-40. Det är bra med ork när man ska upp ur vattnet :D Dels väger pontonerna extra (både med och utan vatten i dom :wink: ). Jag har försökt flyga med för lite fart alltför många gånger :oops:

http://www.viddler.com/explore/Glidaren/videos/2/

Author:  Kamikaze [ Mon 03 Nov 2008, 22:39 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Hur är det egentligen med sjöflyg, måste dom ha så mycket starkare
motor? Dom verkar ju flyga bra ändå? Visst, lite segare kanske, men?
Shades TT60 funka ju lika bra som sjöflyg som på land, med samma
motor, samma med Glidarens sjöflyg. Finns det några rekommendationer?
Det där med att övermotorisera har vi ju sett att går på s*** alla ggr :D


Jag hade en OS-55 på min AT-40. Det är bra med ork när man ska upp ur vattnet :D Dels väger pontonerna extra (både med och utan vatten i dom :wink: ). Jag har försökt flyga med för lite fart alltför många gånger :oops:

http://www.viddler.com/explore/Glidaren/videos/2/


Med andra ord, Att ha lite pulver i bakfickan att kunna plocka fram när det behövs är ingen nackdel.

Då slipper man ju ligga på full sula hela tiden när man väl är uppe i luften!

Blir nog en O.S 200 med pump i julklapp till mig själv :D

Ombordglöden sitter färdigt monterad...! Så en snörpa, blir det! ingen bensinare.

Faaan va det velas kors å tvärs..... :roll: Men det är ju en del av hobbyn :D

Mycket tankar och funderingar....Kul kul..!

Author:  MickeM [ Mon 03 Nov 2008, 23:04 ]
Post subject: 

Vad ska det vara för motor i Cuben då? Enligt tillverkaren alltså.
1.20 4-takt 1-cyl? Och du ska ha en 2.00??? Är ju som att sätta
en 91a i ett flyg som ska ha 55a :D. Är det inte övermotoriserat
så vad är det? :D Hur blir det med vikt (med pipa) och hållbarhet?
Är bara nyfiken... =)

Author:  Kamikaze [ Mon 03 Nov 2008, 23:44 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Vad ska det vara för motor i Cuben då? Enligt tillverkaren alltså.
1.20 4-takt 1-cyl? Och du ska ha en 2.00??? Är ju som att sätta
en 91a i ett flyg som ska ha 55a :D. Är det inte övermotoriserat
så vad är det? :D Hur blir det med vikt (med pipa) och hållbarhet?
Är bara nyfiken... =)


120 4-takt är rekommenderat.

Här är film på en Cub med ASP 1.80 4-takt..Funkar bra. Den är tyngre än O.S 200..! Häng på ett par flottörer så funkar nog ej den där hovringen längre... http://www.youtube.com/watch?v=PFZPkrvUMoI

26 cc bensinaren vägde nästan 1700 g+ med tändning å dämp... och då behövdes det viktas ytterligare i nosen på gula cuben.

En O.S 200 väger just under 900g och är svagare än
26cc bensinaren! 26 bensinaren va precis lagom kraft.....!
Men inge gött ljud å metanolrök som doftar så gott.

(Vem vill stå och flyga vid en t.e.x en badstrand med en vrålande 2-taktare bensinare eller metanolare med för den delen i nosen)...!

Nej nej....!

En mysig 4 tattare med gummisnörpa på avgaspipen som ytterligare slår sönder ljudet blir mest lyckat!

Tror ingen bryr sig om en fyrtaktare som puttrar på vackert där uppe 8)

Author:  Kamikaze [ Fri 05 Dec 2008, 19:39 ]
Post subject: 

Nu har jag fått boxermotorn på plats. Nästa projekt är Tanken och ombordglöden.

Image

Image

Image

Author:  MickeM [ Sat 06 Dec 2008, 01:58 ]
Post subject: 

OJ, motorn ser ju stor ut!
Film på Viddler snart? ;-)

Author:  Mr X [ Sat 06 Dec 2008, 10:35 ]
Post subject: 

En så dyr maskin som en boxermotor är så tycker jag det är lite synd med att den sitter i ett sjöflyg.
Borde prutta runt på djäkenfältet och inte bara flyga ett par kvällar i året vid sjön.

Risken är ju också stor att den får saltvatten i maskinen.
Dom flyger ju nästan bara sjöflygen på insjöar där det är sötvatten

Sjöflygen lever ett hårt liv här med saltvatten men det är ju upp till dig hur du gör.

Author:  MickeM [ Sat 06 Dec 2008, 11:15 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
En så dyr maskin som en boxermotor är så tycker jag det är lite synd med att den sitter i ett sjöflyg.
Borde prutta runt på djäkenfältet och inte bara flyga ett par kvällar i året vid sjön.

Risken är ju också stor att den får saltvatten i maskinen.
Dom flyger ju nästan bara sjöflygen på insjöar där det är sötvatten

Sjöflygen lever ett hårt liv här med saltvatten men det är ju upp till dig hur du gör.

Det är sant. Jag fick lite vatten i en motor i en RC-bil förut när jag råkade
köra igenom en pöl, den stannade och sen orkade man inte rycka igång
den igen, så man packa ihop o for hem. Kan säga att den motorn låste
sig lite grann, om man säger så ;-)

Kan bara hålla med... nästan... köp nytt landflyg för boxern ;-) och flyg
med cuben på vatten när det är dags för sjöflyg... och på land med
hjul när det ska gubbflygas på fältet ;-)

Author:  Glidaren [ Sat 06 Dec 2008, 11:48 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
En så dyr maskin som en boxermotor är så tycker jag det är lite synd med att den sitter i ett sjöflyg.


Jo, så sant !

Vatten på insidan i motorn gör nog inte så mycket men stänket på utsidan gör att det ärjar och rostar :( tändningen mår knappast så bra av vatten den heller :D

Men det är kul med sjöflygg :D

Author:  Mr X [ Sat 06 Dec 2008, 15:40 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
:( tändningen mår knappast så bra av vatten den heller :D

Hur menar du nu på en metanolare :wink:
Hänger inte riktigt med nu.

Author:  Kamikaze [ Sat 06 Dec 2008, 15:45 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
OJ, motorn ser ju stor ut!
Film på Viddler snart? ;-)


Nej det är inte bråttom alls....Väntar på glödstift och 700cl tank som är beställd och ombordglöd för 2-cyl...som skulle ta 2 månader att få hem.....så när tussilagona börjar blomma och ådorna ruvar på äggen...så ska den få smaka på startern :D

Author:  Glidaren [ Sat 06 Dec 2008, 16:43 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Glidaren wrote:
:( tändningen mår knappast så bra av vatten den heller :D

Hur menar du nu på en metanolare :wink:
Hänger inte riktigt med nu.


Tydligen fler som inte hänger med ;)

Author:  Kamikaze [ Wed 15 Jul 2009, 21:36 ]
Post subject: 

Ja ha.....! Eftersom det är så lungt sjöflygandet på sjöflygarfronten, Så monterade jag av pontonerna och monterade dit hjulstället igen!

Twinnen sålde jag till sverige...!

Så nu sitter en O.S 120 Surpass III Pump med ombordglöd...!! Mumma vilken gång denna maskin har 8)

Cuben är nu klar för en lugn fin kväll på fältet.....!

Bara att invänta lugnt väder nu då.... :wink:

Image

Image

Author:  MickeM [ Wed 15 Jul 2009, 22:35 ]
Post subject: 

Hm, har du inte motorn upp och ner? Och axeln för långt ner? Ser lite konstigt ut.

Author:  Kamikaze [ Wed 15 Jul 2009, 22:48 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Hm, har du inte motorn upp och ner? Och axeln för långt ner? Ser lite konstigt ut.


Ähhhh...! Skiiit! Axel hit å axel dit....! Nu sitter maskin där den sitter....å dä blir nog skitbra ska du se..... :D

Author:  MickeM [ Wed 15 Jul 2009, 23:33 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Hm, har du inte motorn upp och ner? Och axeln för långt ner? Ser lite konstigt ut.


Ähhhh...! Skiiit! Axel hit å axel dit....! Nu sitter maskin där den sitter....å dä blir nog skitbra ska du se..... :D

Yeah! Bara kollade att du var en Djäkenfältare. ;-)

Author:  jussifixaa [ Mon 13 May 2019, 18:39 ]
Post subject:  Re: 1/4 Cub (sjöflyg )

Nu är denna flyg hamnat hos mig, sitter en enya 120 fyrtaktare på den.

Attachments:
DCE87A8B-D77E-41CD-88B5-1187D77F7F3C.jpeg [1.45 MiB]
Not downloaded yet

Author:  MickeM [ Mon 13 May 2019, 20:37 ]
Post subject:  Re: 1/4 Cub (sjöflyg )

Denna tråd är väl egentligen en "mellantråd".
Här är orginal-forumtråden till Cuben i fall du vill se mer om flyget (från det Bernt köpte den ny tills den hamnade i Marcus ägor):
viewtopic.php?f=61&t=2549&start=40

Page 2 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/