motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
ThunderTiger Tiger Trainer 60 Sjöflyg http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4605 |
Page 1 of 3 |
Author: | MickeM [ Sat 25 Oct 2008, 00:57 ] |
Post subject: | ThunderTiger Tiger Trainer 60 Sjöflyg |
Man måste ju ha ett sjöflyg! ThunderTiger Tiger Trainer 60 som sjöflyg! Först köpte jag en egen TT60. Flög! Den skrotade jag. Sen köpte jag en till TT60 av Mr X. Flög! Den sålde jag. Nu har jag den tredje TT60'an!!! Som nu blir sjöflyg. Hade en Calmato "Härken 2" på gång förut, men pontonerna var för stora till den tyckte jag så jag sket i dem. Original har TT60 hjul, men nu åker pontoner på istället. Trodde man skulle komma långt på en kväll, men det tog en faslig tid. Vingen är i alla fall helt klar. Alla hålen lagade + lite andra skador. Inget flutter. Tät. Började slita bort rött o gult. Jag vart förvånad över att det INTE gick att stryka överhuvudtaget!!! Bara tänjde mer och började smälta oavsett temperatur. Jösses! ![]() ![]() Nästa sysslor... stryka pontonerna, täta kroppen, montera vingen så den blir tät, montera pontoner, montera nån motor (vet ej vilken än), elektronik, osv... |
Author: | Glidaren [ Sat 25 Oct 2008, 07:45 ] |
Post subject: | |
Det där blir ett vackert och roligt sjöflyg! Vad blir det för motor? PS. Så där såg mina pontoner ut också när jag montera dom på Benita ![]() Vi ses på sjöflygfältet ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 25 Oct 2008, 10:10 ] |
Post subject: | |
Japp, det ser bra ut med pontoner. TT60 anser jag vara snyggaste 60-trainern med noskåpa istället för plankor på sidorna samt att flyget ser mest skalalikt ut av alla trainers, jag sett. Har en ASP60/61. Och på flyget fanns en SC60/61, men den vet jag inte om är min, än. ![]() Dock är bägge i behov av rengöring. ASPn har vart 15 cm ner i jord och SC är också rejält skitig och risk för jord i förgasaren finns också där. Nåja, inget problem fixa igång nåndera av dem. Har iofs en 4-takts SY-80 och en fyrtakts OS-70 också, men jag tror mer på 2-takt på sjön. Måste stryka pontonerna, annars lossnar nog klädseln före dom kommer i sjön. Dessutom lägger jag en remsa dekaltejp över alla skarver också som värms fast. Skruvhål måste limmas. Tänker inte lacka pontonerna. Inte nu i alla fall, det är ju mycket lättare göra sen när klädseln lossnat. ![]() Tar nog ett gäng timmar än att få klar... Tror på två helkvällar. ![]() |
Author: | MickeM [ Wed 05 Nov 2008, 01:01 ] |
Post subject: | |
Lutar mot att det blir en ASP 61a i Sjöflyget. Dock så va den lite skitig... ...och den bilden vet jag inte var jag har längre?! .... Det var ett halvt kilo lera fasttorkat runt motorn!? Men nu är den ren... ![]() |
Author: | MickeM [ Wed 26 Nov 2008, 22:45 ] |
Post subject: | |
Andra planer. ASP61an hamnar nån annanstans. Införskaffade en annan motor, en SC-61. Behöver lite handpåläggning dock... ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 30 Nov 2008, 21:04 ] |
Post subject: | |
Var hittar du alla sandiga maskiner från ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 30 Nov 2008, 22:23 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Var hittar du alla sandiga maskiner från
![]() Hm. ![]() ASP61 hade ju jag torpederat vinglöst ner i åkern (Kamikazes flyg). SC-61 har nog Todi grövlat med på sin TT60. =) I övrigt har jag haft väldigt många skitiga motorer jo... hade inte du nån annan tråd att skriva i? ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 18 Dec 2008, 16:16 ] |
Post subject: | |
(Har snart plöjt igenom en hel del olika motormärken... SC, SY, OS, Irvine, ASP, ... ![]() För nån dag sen gjorde jag SC61'an klar. Blev grovrengöring och genomgång på den. Så nu vet man hur SC är också. Här en bild på när den var i delar (vet ej vad det är för skillnad på ASP och SC): ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 05 Feb 2009, 00:48 ] |
Post subject: | |
Blev lite avvikelse från linjen. Det blir skidor på fanskapet tills det finns vatten. Motorn är ihopplockad och på plats. Och en massa annat med är klart. Kan inte fatta va man oredar bort när man bygger!!! Kvar: - Tanken + slangarna - Laga noshjulsstyrningen om JS kommer ihåg delen i morrn. =) - Motorkåpa + propeller och spinner - Balansera - Justera servon och ställa in sändare ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 07 Feb 2009, 01:25 ] |
Post subject: | |
Skidflyget klart! =) ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 28 Mar 2009, 13:51 ] |
Post subject: | |
Nåja, den har flugit på snö i vinter och det gick väl rätt okej. Finns film. Den var ett helsike att få upp i luften, men bytte propeller till en som hade bättre drag och inte tog i marken. Trimmade in och flög runt ett tag och det gick ju bra. Snäll och stabil som tusan. Gjorde min bästa landning nånsin på skidor, dvs helt utan studs och bara smekte marken som det ska gå till. Men den delen filmade ju ingen. =( Sen upp igen, tror jag använde hela fältet för att få upp farten. Det var milt så skidorna sög fast i snön. Kom nog upp. Landade igen efter en stunds flygande, då lite studsigare men inget märkvärdigt. Tog upp den igen. Sen mitt i allt så började motorn tappa ork och slocknade. Nödlandade i en åker. Nosstället böjt 20-30 grader. Inget annat. Bernt ropade och gastade att det var årets första krasch. =) Men så lycklig fick han inte vara. Nu är det pontoner som gäller, igen. Nytt försök. Men, stötte på lite problem. Stället är gjort för Cub. Och dom har rätt "sluttande" underrede mot som min Tiger 60 som är platt som en planka och i vattpass, ungefär. Några frågor... 1 - Denna vinkel som Glidaren nämnde i en annan tråd som skulle vara ca 2 grader mellan pontonernas övre plana yta (C) mot vingens "plana" undre yta (B) eller är det genom (A)? Hur var det med semisymetriska vingar? Rakt igenom?... skall den vara så att nosen pekar ner eller upp? D eller E? A eller B? ![]() 2 - Är det verkligen pontonernas övre plana yta man skall jämföra mot? Eller är det mot någon annan yta? Genomskärning? Är det flygegenskaperna eller sjöegenskaperna man försöker få rätt? 3 - Skall bäge pontoner peka spikrakt fram, parallelt med varann om man ser rakt uppifrån? Toe-in? Toe out? RC-bilar ska ju ha lite knäppa inställningar för att gå rakt med tanke på glapp och andra effekter som vill dra hjulen. Är det mycket fel åt ena hållet , så kan dom svänga till väldigt lätt, är det för mycket fel åt andra hållet så blir det trögt. ![]() 4 - Glidaren, finns det inget som låser ställena så de står rakt upp? Det kom med stag som gör att stället och pontonerna blir stumma genom att sätta dessa stag under vart och ett av dessa ställ. Dvs från vänster till höger. Inget korsvis? Finns inget för stadgan tycker jag, dvs kroppen tillåts glida fram eller bak jämfört med pontonerna. ![]() |
Author: | Machman [ Sat 28 Mar 2009, 14:35 ] |
Post subject: | |
Offtopic: forumets proffsigaste ställda fråga? ![]() Ser ut som ett matteprov från gymnasiet ungefär. ![]() |
Author: | Mr X [ Sat 28 Mar 2009, 14:55 ] |
Post subject: | |
En teori är att flottörens centrumlinje skall vara parallell med flygplanskroppen, både från sidan som uppifrån. Q and A 1. Where does the step go? Seems best at the CG or 1/2 to 1 inch behind the CG. 2. What about wing incidence? You should have the tops of your floats parallel with the center line of the wing. For example, on a flat bottomed wing, make the floats parallel with the bottom of the wing. 3. How far in front of my propeller do I put the tip of my floats? About 2 inches in front of the propeller should keep the plane from nosing over when you throttle up. ![]() ![]() ![]() |
Author: | JS_ [ Sat 28 Mar 2009, 15:52 ] |
Post subject: | |
Vet inte om det här hjälper, men här finns lite mått. http://srfk.scorpionshops.com/oldsite/pontoner.htm ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 28 Mar 2009, 15:59 ] |
Post subject: | |
Huj! Nu blir det att läsa och sätta sig in i det här. =) Senare... Jag har ju färdiga pontoner så man kan ju inte "ändra" så lätt på längd, bredd och sånt på dem. Men, får väl göra det bästa av det hela och tro att man vet vad man tänkt. =) Har förbättrat och fixat lite till och från under dagen. Blir nog bra detta. |
Author: | Glidaren [ Sat 28 Mar 2009, 16:24 ] |
Post subject: | |
Machman wrote: Offtopic: forumets proffsigaste ställda fråga?
![]() Ser ut som ett matteprov från gymnasiet ungefär. ![]() Jo ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Sat 28 Mar 2009, 18:37 ] |
Post subject: | |
Här är några svar... 1. Vinklarna är A, C & D. Jag tror tanken är att det skall finnas en lite attackvinkel så att det genereras en lyftkraft. Lyftkraften sitter framför steget så när flyget får fart så trimmar det mer och mer på aktern vilket ger mer attackvinkl/lyftkraft. På så sätt lättar flyget snyggt och enkelt. Om tyngdpunkten sitter bakom steget blir flyget vinligt/instabilt som ett baktung flyg i luften 2. Det är nog normalt det plana däcket som används som referens om nu det inte är en helt vild konstruktion. Ett skydd mot stänkvatten mot propellern vara bra. 3. Försök få det så rakt som möligt. Om det inte är paralellt så ökar motståndet och farten blir lägre. 4. Jo, det ska vara ett stag på diagonalen. Det ska sitta i hålet där hjulfästet normalt sitter. Sedan så ska det viras fast med järntråd och lödas. *pust* Jag valde att skaffa två likadana landställ, typ det som du har till skidorna, ett hjulställ fram och ett bak. Lycka till.... här är lite insperation: http://www.youtube.com/watch?v=2-7c2h1bkQc http://www.youtube.com/watch?v=_pg12M2q ... re=related http://www.youtube.com/watch?v=IlQoZBcKUTQ http://www.youtube.com/watch?v=wrzJeVzC ... re=related |
Author: | Bernt [ Sat 28 Mar 2009, 18:39 ] |
Post subject: | |
Har också problem, flyget blir för baktungt så jag måste ta upp en lucka i var ponton o fylla med något så jag får balans i flyget. Det blir lim o bly där framme. Försökte blya på flyget men det har blivit så mycket tyngd. |
Author: | MickeM [ Sun 29 Mar 2009, 15:05 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: En teori är att flottörens centrumlinje skall vara parallell med flygplanskroppen, både från sidan som uppifrån.
Ser man rakt uppifrån är bägge mina flottörer identiska och spikraka och har en centrumlinje vardera. Ser man på flygkroppen så har den en centrumlinje som går igenom hela flyget, det enda som inte är i linje är motoraxeln och det tror jag inte man ska bry sig om. Så uppifrån är det kirrat nu alltså. ![]() bäst om man har allt sprikrakt rakt fram. Sen tillkommer ju att flyget niger och det rör på sig, så det kanske i slutändan ändå blir så att främre delen på pontonerna pekar utåt när man lassar iväg. FRÅGA 1: MEN, Om man ser från sidan, var är flottörens centrumlinje? FRÅGA 2: Och en fråga till... Var är flygplanskroppens centrumlinje sedd från sidan? Är det den som går från mitten på propellern genom CG? Eller är det nån anann linje? Flygen har olika lutande underrede. |
Author: | MickeM [ Sun 29 Mar 2009, 15:13 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: 1. Where does the step go? Seems best at the CG or 1/2 to 1 inch behind the CG. Okej, så steget under pontonerna skall vara exakt på flygets CG eller så skall steget vara bakom CG, ca 1-3 cm i stort sett. Fråga 3: Skall man använda tillverkarens CG eller den man har ställt in själv? Man brukar ibland sätta lite framtungt för att flyget känns stabilare tex. Fråga 4: Vad händer om man sätter steget framför flyget CG? Fråga 5: Vad händer om man sätter steget för långt bakom flygets CG? Mr X wrote: 2. What about wing incidence? You should have the tops of your floats parallel with the center line of the wing. For example, on a flat bottomed wing, make the floats parallel with the bottom of the wing. Okej, så eftersom jag har en trainer med platt undersida på vingarna, så skall dessa platta sidor vara parallella med pontonernas ovansidor som på mina pontoner är helt raka. MEN, om man har semisymetrisk vinge eller helsymetrisk, då skall man ha pontonernas ovansida parallell med centrumlinjen på vingen. Fråga 6: Centrumlinjen på en semisymetrisk vinge eller helsymetrisk, är det från mitten på den böjda framkanten rakt bak till spetsen på bakkant? Mr X wrote: 3. How far in front of my propeller do I put the tip of my floats?
About 2 inches in front of the propeller should keep the plane from nosing over when you throttle up. Ok, låter logiskt. Ju längre fram propellern är, desto större risk att flyget flippar över framåt. Fråga 7: Vad händer om man sätter propellern längre bak än 5 cm bakom pontonernas framkant? |
Page 1 of 3 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |