Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 20 Apr 2024, 01:08

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 15:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Tror det blir try and error igen efter Mickes alla frågor :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 15:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Läste igenom engelska texten och kom fram till lite...
Blandar lite mellan flottörer och pontoner.

Pontonernas storlek:
1 - Räkna ut längden på flygplanskroppen: (mätt från bakkant på
propeller till gångjärnen på sidoroder och höjdroder vilket som nu
är längst bak och närmast kroppen)
2 - Flottörerna bör vara ca 75% (70-80%) av flygkroppen.
3 - Ta reda på flygplanskroppens CG, använd den DU använder.
4 - Steget skall vara exakt på CG, eller max en halv tum bakom CG.

Dessutom är det lite annorlunda om man har en lång nos på flyget, som
på tex trainers. Men det framgår inte vad som är så speciellt med det,
förutom placeringen av steget jämtemot CG. -> Man skall då ha längre
än 75% pontoner.

Steget är normalt 53% bakom nosen på flottören och 47% är bakåt.

Viktigt att nosen är flera tum framför propellern. Man ska ha pontonernas
framkant 5% flygplanskroppen längd framför proppen Om proppen är för
långt framför så vill den dra ner flyget i sjön, först pontonerna sen välter
flyget.

Som regel skall vingens centrumlinje vara 2 grader jämtemot
pontonernas ovansida. Så att nosen blir att peka uppåt alltså.
Har man platt undersida på vingen så antar jag att man enligt
vad som tidigare skrivits så skall vingens undersida vara i
linje med pontonernas ovansida. Trainers lyfter ju utan höjdroder
när dom får upp farten. En vinge med platt undersida är inte
samma sak som dess centrumlinje/korda, eftersom den linjen
går från vingens framkant (den böjda) till vingens bakkant.

Rodret skall inte sticka ner i vattnet mer än en halv tum under flottörens
underkant längst bak. Det styr för bra i vatten och kan gå på s*** om
man styr för mycket på sidorodret när man lassar iväg.

Sätt vikter i nosen på pontonerna om det behövs balanseras.

Fråga 8:
Dra en linje genom flygets centrumlinje (inte thrust-linjen och inte
kordan) vilken då!? Sätt den linjen igenom CG. DÄR är flygets centrum-
linje. Och du undrar jag ... va?!

Fråga 9:
hur påverkar det om man har steget enligt tillverakrens flyg-cg och inte enligt ens eget cg?

Det tar sig vartefter... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 16:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
1. Vinklarna är A, C & D. Jag tror tanken är att det skall finnas en lite attackvinkel så att
det genereras en lyftkraft.

Helt enig. Annars måste man använda höjdrodret för mycket.

Glidaren wrote:
Lyftkraften sitter framför steget så när flyget får fart så trimmar det
mer och mer på aktern vilket ger mer attackvinkl/lyftkraft. På så sätt lättar flyget snyggt och enkelt.

Helt enig. Vinkeln på bakre delen av pontonerna gör att det hela vill upp.

Glidaren wrote:
Om tyngdpunkten sitter bakom steget blir flyget vinligt/instabilt som ett baktung flyg i luften

Det där satt jag och tänkte på, men nu när du säger det så där, så är det
ju helt självklart. :D Tyngpunkten vill alltid om.

Glidaren wrote:
2. Det är nog normalt det plana däcket som används som referens om nu det inte är en helt vild
konstruktion.

Jag utgår ifrån att det är konstruerat på rätt sätt. :?

Glidaren wrote:
Ett skydd mot stänkvatten mot propellern vara bra.

Hur gör man ett sånt då? Menar du av vattnet som kommer upp
från nosen på pontonerna? Hur gör man ett skydd som inte ändrar
aerodynamiken?

Glidaren wrote:
3. Försök få det så rakt som möligt. Om det inte är paralellt så ökar motståndet och farten
blir lägre.

Sant. Det är å andra sidan inte rakt ändå när man drar på. Då vill nosen
på pontonerna röra sig åt nåt håll, har jag sett på Shades flyg. Men måste
se lite mer på det där när mitt blir mer klart.

Glidaren wrote:
4. Jo, det ska vara ett stag på diagonalen. Det ska sitta i hålet där hjulfästet normalt sitter.
Sedan så ska det viras fast med järntråd och lödas. *pust*

Jag valde att skaffa två likadana landställ, typ det som du har till skidorna, ett hjulställ
fram och ett bak.

Hm, bilder? Jag har två stag i kitet, och dom skall vara från vänster
till höger. Har inget att löda med som orkar så där mycket, tror jag.
Får testa. Är kopparyta under kromen såg jag på ena staget.

Glidaren wrote:
Lycka till.... här är lite insperation:

Såg filmerna.. och japp, man vill ha det rätt. :lol:

En sak till...

Fråga 10:
Det måste ju spela roll om flygets CG är högre upp eller längre ner om man tänker på hur långt bakom pontonernas framkant man skall placera propellern? Eller skall man gå efter Thrustline?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 16:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JS_ wrote:
Vet inte om det här hjälper, men här finns lite mått.

http://srfk.scorpionshops.com/oldsite/pontoner.htm

Image

Utgående från den där bilden, så kan man anta att den där "flygkroppens
centrumlinje" är en linje som går genom proppens mittpunkt och vinkelrät
mot linjen som går rakt ner från CG.

Fråga 11:
Frågan kvarstår ändå... man kan ju
liksom vrida dom där linjerna... och ändå hålla vinkelrätt. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 16:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Har också problem, flyget blir för baktungt så jag måste ta upp
en lucka i var ponton o fylla med något så jag får balans i flyget.
Det blir lim o bly där framme. Försökte blya på flyget men det har
blivit så mycket tyngd.

Helt rätt, i nosen på pontonerna skall blyet vara. Dessutom ska man nog
balansera flyget i vänster-höger riktning också för bästa flight.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 16:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Tror det blir try and error igen efter Mickes alla frågor :lol:

Nej nej, vi ska reda ut detta nu. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 19:54 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Oj, nu tappar jag greppet om teorierna :? börjar likna Gordiska knuten

Hittade inga bilder på stället men såg sedan att Shade hade skaffat samma typ av hjulställ som
jag också använde.

http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... &start=280

http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... &start=300


Stänkskyddet görs exempelvis av hårdplast (från MISE). Sätts fram på flottörens insida och
sticker ner 5-8mm.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 00:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Shade har sitt eget och mitt gamla landställ. Det skulle funka bra med
ett sådant, men sen har han ju monterat pontonerna lite väl långt bak,
så flyget vill gräva ner sig -> sprättar upp vatten. Jag tänkte nog
använda orignalstället på nåt sätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 09:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
så ser vi ju vem som flyger mest med sjöflyg...... den som inte funderar utan bara monterar :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 10:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Shade wrote:
så ser vi ju vem som flyger mest med sjöflyg...... den som inte funderar utan bara monterar :D

Vi ska nog flyga vi med. =) Vi har ingen brådska... :lol: Du ska väl flyga hela sommarn du med. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 23:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har ju fått lite svar på några av mina egna frågor...

FRÅGA 1:
MEN, Om man ser från sidan, var är flottörens centrumlinje?
Vet ej svar än!? Nån? Är det ens relevant då man ändå
skall använda flottörernas ovansida? (det var Mr X som skrev om denna
centrumlinje. =)


FRÅGA 2:
Och en fråga till... Var är flygplanskroppens centrumlinje sedd från sidan?
Är det den som går från mitten på propellern genom CG? Eller är det nån
anann linje? Flygen har olika lutande underrede.
Se fråga 11 längre ner...

Fråga 3:
Skall man använda tillverkarens CG eller den man har ställt in själv?
Man brukar ibland sätta lite framtungt för att flyget känns stabilare tex.
Man ska använda den man själv använt eftersom det är den man
trimmat in flyget med och känner sig bekväm med.


Fråga 4:
Vad händer om man sätter steget framför flyget CG?
Som Glidarn sade, så hamnar då CG bakom, dvs baktungt = int bra.

Fråga 5:
Vad händer om man sätter steget för långt bakom flygets CG?
Det vet jag inte än... nån?! Allt för långt bak, då blir det ju fel proportioner
på pontoner mot flygkropp i alla fall.


Fråga 6:
Centrumlinjen på en semisymetrisk vinge eller helsymetrisk, är det
från mitten på den böjda framkanten rakt bak till spetsen på bakkant?
Det verkar nog så. Eller vad säger du Glidaren om det?

Fråga 7:
Vad händer om man sätter propellern längre bak än 5 cm bakom
pontonernas framkant?
5%-regeln som gäller här (av flygkroppen). För långt bak, hmm... ja
vad kan då hända. I ett visst skede tappar man proportionerna. Men
före det? Hmm... ingen aning. Nån?


Fråga 8:
Dra en linje genom flygets centrumlinje (inte thrust-linjen och inte
kordan) vilken då!? Sätt den linjen igenom CG. DÄR är flygets centrum-
linje. Och du undrar jag ... va?!
Hm, en till fråga om detta?! Se fråga 11 längre ner...

Fråga 9:
hur påverkar det om man har steget enligt tillverakrens flyg-cg och inte
enligt ens eget cg?
Det blir lika obkvämt som om man har CG på flyget (utan pontoner)
enligt tillverkaren när man egentligen vill ha det lite annorlunda för
ens egen skull, för att det känns bättre. Så... same same.


Fråga 10:
Det måste ju spela roll om flygets CG är högre upp eller längre ner om
man tänker på hur långt bakom pontonernas framkant man skall placera
propellern? Eller skall man gå efter Thrustline?
Eftersom man skall använda vissa proportionella mått osv när man
konstruerar pontoner så skall detta problem inte uppstå, se JS bild.
Sen gäller det ju att man köper rätt pontoner till sitt flyg, helst. =)


Fråga 11:
Utgående från den där bilden (JS), så kan man anta att den där
"flygkroppens centrumlinje" är en linje som går genom proppens
mittpunkt och vinkelrät mot linjen som går rakt ner från CG. Frågan
kvarstår ändå... man kan ju liksom vrida dom där linjerna... och ändå
hålla vinkelrätt.
Klurig. När man balanserar ett flyg skall man se till att flygets centrum-
linje är i vattpass. Det är DEN linjen det handlar om. Meeen... hur vet
man denna linje egentligen? Det har jag ännu inte klurat ut. Visserligen
ser man på vissa flyg var den är, men om man tar tex en Cessna 182,
var tusan går den? Från propellerns mittpunkt rakt bak... vart? Help!


Snart monteras pontonerna i alla fall... =)

Är Glidaren föresten ense om att en trainer-vinge vars undersida är
platt har en centrumlinje som INTE är längs med denna platta undersida,
utan som går från vingens framkant och bak mot kanten på vingen?
Det blir väl ca 2 grader per automatik? Dvs samma vinkel som skapar
lyftkraft på flygen på Djäkenfältet?

Också ense om att pontonernas övre yta skall vara parallell med en ytan
på en vinge vars undersida är platt?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 19:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Update! Det som inte är besvarat:

Fråga 1... är nog flottörens OVANSIDA som gäller.

Fråga 5... Ingen aning. Behöver ej bry sig, följ reglerna istället.

Fråga 6... Har Glidaren nåt svar?

Fråga 7... Man kan hålla sig på minst 5%, det är regeln. Kom ihåg proportionerna.

Fråga 11... Man ser nog på ett ungefär var denna linje går på de flesta flyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 19:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klurade lite till nu och har måttat samt testmonterat.
Stötte på lite problem.
Propellern skall vara en bit bakom pontonernas framkant.
5% av flygkroppens längd handlar det om.
Och det blir på 65,5mm på min Tiger 60.
Problemet är att om jag ändrar steget till exakt enligt tillverkarens CG så hamnar jag ändå 30,5mm för långt fram med proppen.
Int bra det.
Kan lösa det genom att flytta fram flygets CG 30,5 mm, dvs framtung.
Påverkar det mycket på en Tiger 60?
Man får ju öka farten lite, typ.

Min skiss...
(De blå siffrorna är i vilken ordning man skall arbeta)
(Den gröna texten är de olika måtten)
(Det röda är måtten i mm)

Helbild: http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... ntoner.GIF

Miniatyr:
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 20:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bugg i bilden...

Flygplanskroppens måtts högra pil går för långt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 21:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Fråga 6... Har Glidaren nåt svar?



Läs på:
http://adamone.rchomepage.com/index3_s.htm

Jag tror att det avses korda linjen vilket slarvikt utryck har blivit centrum linjen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 21:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Klurade lite till nu och har måttat samt testmonterat.
Stötte på lite problem.
Propellern skall vara en bit bakom pontonernas framkant.
5% av flygkroppens längd handlar det om.
Och det blir på 65,5mm på min Tiger 60.
Problemet är att om jag ändrar steget till exakt enligt tillverkarens CG så hamnar jag ändå 30,5mm för långt fram med proppen.
Int bra det.
Kan lösa det genom att flytta fram flygets CG 30,5 mm, dvs framtung.
Påverkar det mycket på en Tiger 60?
Man får ju öka farten lite, typ.

Min skiss...
(De blå siffrorna är i vilken ordning man skall arbeta)
(Den gröna texten är de olika måtten)
(Det röda är måtten i mm)

Helbild: http://www.motorportalen.net/crap/pics/ ... ntoner.GIF

Miniatyr:
Image


Otroligt vilken documentation och utredning :D

Det viktiga (anser jag) är stegets placering i förhållande till CG. Var propellern hamnar och pontonerna
är inte så kritiskt. Trimmet (vilket också blir attack vinkeln) justeras med höjdrodret vid start.

Center of Gravity skall vara så som tillverkaren rekommenderar även efter att pontonerna är
monterade.

Om flyget är framtungt så blir det hela att ligga på näsa i vattnen och det kan vara svårt att få upp nosen.
Vingen kommer då också att göra att det gräver ner sig vid fart :roll: eller har jag missat något?
Nu börjar det ju finnas öppet vatten att testa i :D

Vattnet skall spruta när man startar från vatten ! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 21:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Fråga 6... Har Glidaren nåt svar?



Läs på:
http://adamone.rchomepage.com/index3_s.htm

Jag tror att det avses korda linjen vilket slarvikt utryck har blivit centrum linjen.

Okej! Så då gäller det (om man vill vara löjligt exakt) att räkna ut vilken
attackvinkel min Tiger 60-vinge har. ;-) Nån som kommer ihåg nåt från
skolan?

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 21:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Otroligt vilken documentation och utredning :D

Haha, ja man måste ju lära sig nån gång också. ;-)

Glidaren wrote:
Det viktiga (anser jag) är stegets placering i förhållande till CG. Var propellern hamnar och pontonerna
är inte så kritiskt. Trimmet (vilket också blir attack vinkeln) justeras med höjdrodret vid start.

Steget skall vara direkt under CG som man använder och känner sig
bekväm med, tillverkarens CG kan verka lite ängslig ibland. Beror
på flygstill antar jag. Annars skall steget vara max 1/2" enligt vissa
och enligt andra över 1" efter CG. Men men... 10mm hade jag som
plan när jag började. Det lät som nåt att gå efter. :D Men då sket sig
resten, vilket det gjorde ändå...

Propellern skall nog inte dra ner flyget (pga att det inte vill bära upp
i nosen) eller volta över. Förstod efter lite skisser jag såg på nätet
att CG inte skall dras över en viss linje när motorn drar på... därför
skall proppen var tillräckligt långt bak (om man har vettig höjd på
landstället), annars vill proppen dra CG över pontonernas framkant
(som till början gräver ner flyget, sen voltar, har jag sett. ;-))

Och attackvinkeln... jo den kan man justera med höjdroder, men
när det släpper så bär det av upp med en j***a fart och sen ner igen
när man släpper, och det har jag sett på film. :D Nåt man ska tänka
på där är ju att pontonerna suger fast, har jag märkt... och då säger
dom som kan, att man ska dra lite på skeven åt ena hållet för att
få ena pontonen att släppa lite.

Glidaren wrote:
Center of Gravity skall vara så som tillverkaren rekommenderar även efter att pontonerna är
monterade.

Japp! Eller där man nu har CG. Jag har inte alltid CG enligt tillverkaren.
På UCD46orna var CG baktungt inställt, och på tex Mustangen och SU31
så hade jag hellre lite framtungt.

Glidaren wrote:
Om flyget är framtungt så blir det hela att ligga på näsa i vattnen och det kan vara svårt att få upp nosen.
Vingen kommer då också att göra att det gräver ner sig vid fart :roll: eller har jag missat något?

Om flyget är framtungt i vattnet, då är det inte balanserat. Så länge
man håller steget och CG på rätt, så skall flyget ligga rätt i vattnet.
Eller så har du tankat för mycket ;-) Det kan man kompensera bort
med att flytta steget, men inte lätt alla ggr.
Om flyget vill gräva ner sig, så har jag förstått att man har proppen
för långt fram jämfört med pontonernas framkant. 5%-regeln där
om man har någorlunda normal flygkropp. En trainer kan behöva lite
mer.

Glidaren wrote:
Nu börjar det ju finnas öppet vatten att testa i :D

Vattnet skall spruta när man startar från vatten ! :D

Japp, vill få klart o testa snart. =) Mitten av april. Ska bygga ett tag
till än på allt. :D

Det ska spruta vatten fint åt sidorna, inte framåt och upp i proppen :D
Har sett många filmer nu och det sprättas inte mycket. =) Men du
Glidaren har ändå bästa sjöflygsdoppet hittills jag nånsin sett. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 21:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Fråga 6... Har Glidaren nåt svar?



Läs på:
http://adamone.rchomepage.com/index3_s.htm

Jag tror att det avses korda linjen vilket slarvikt utryck har blivit centrum linjen.

Okej! Så då gäller det (om man vill vara löjligt exakt) att räkna ut vilken
attackvinkel min Tiger 60-vinge har. ;-) Nån som kommer ihåg nåt från
skolan?

Vinkeln är lite < 1 gr. 50' eller sinus för 10/320 = 0,03125 :roll:

Image

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 22:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
1°79' torde det väl bli, va?

Hmm, känns mer bekant att skriva 1,79° tycker jag, fast det var ju ett tag sen man höll på med matematik...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group