Glidaren wrote:
Otroligt vilken documentation och utredning
Haha, ja man måste ju lära sig nån gång också.
Glidaren wrote:
Det viktiga (anser jag) är stegets placering i förhållande till CG. Var propellern hamnar och pontonerna
är inte så kritiskt. Trimmet (vilket också blir attack vinkeln) justeras med höjdrodret vid start.
Steget skall vara direkt under CG som man använder och känner sig
bekväm med, tillverkarens CG kan verka lite ängslig ibland. Beror
på flygstill antar jag. Annars skall steget vara max 1/2" enligt vissa
och enligt andra över 1" efter CG. Men men... 10mm hade jag som
plan när jag började. Det lät som nåt att gå efter.
Men då sket sig
resten, vilket det gjorde ändå...
Propellern skall nog inte dra ner flyget (pga att det inte vill bära upp
i nosen) eller volta över. Förstod efter lite skisser jag såg på nätet
att CG inte skall dras över en viss linje när motorn drar på... därför
skall proppen var tillräckligt långt bak (om man har vettig höjd på
landstället), annars vill proppen dra CG över pontonernas framkant
(som till början gräver ner flyget, sen voltar, har jag sett.
)
Och attackvinkeln... jo den kan man justera med höjdroder, men
när det släpper så bär det av upp med en j***a fart och sen ner igen
när man släpper, och det har jag sett på film.
Nåt man ska tänka
på där är ju att pontonerna suger fast, har jag märkt... och då säger
dom som kan, att man ska dra lite på skeven åt ena hållet för att
få ena pontonen att släppa lite.
Glidaren wrote:
Center of Gravity skall vara så som tillverkaren rekommenderar även efter att pontonerna är
monterade.
Japp! Eller där man nu har CG. Jag har inte alltid CG enligt tillverkaren.
På UCD46orna var CG baktungt inställt, och på tex Mustangen och SU31
så hade jag hellre lite framtungt.
Glidaren wrote:
Om flyget är framtungt så blir det hela att ligga på näsa i vattnen och det kan vara svårt att få upp nosen.
Vingen kommer då också att göra att det gräver ner sig vid fart
eller har jag missat något?
Om flyget är framtungt i vattnet, då är det inte balanserat. Så länge
man håller steget och CG på rätt, så skall flyget ligga rätt i vattnet.
Eller så har du tankat för mycket
Det kan man kompensera bort
med att flytta steget, men inte lätt alla ggr.
Om flyget vill gräva ner sig, så har jag förstått att man har proppen
för långt fram jämfört med pontonernas framkant. 5%-regeln där
om man har någorlunda normal flygkropp. En trainer kan behöva lite
mer.
Glidaren wrote:
Nu börjar det ju finnas öppet vatten att testa i
Vattnet skall spruta när man startar från vatten !
Japp, vill få klart o testa snart. =) Mitten av april. Ska bygga ett tag
till än på allt.
Det ska spruta vatten fint åt sidorna, inte framåt och upp i proppen
Har sett många filmer nu och det sprättas inte mycket. =) Men du
Glidaren har ändå bästa sjöflygsdoppet hittills jag nånsin sett.