Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:24

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Apr 2009, 22:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Okej! Perfekt :D Tackar. 1,79 är väldigt nära 2 grader... så då sätter
jag pyttelite lutning till bara mellan korda och pontonovansidan så
ska det ju bli riktigt bra. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 18:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
marcusg wrote:
1°79' torde det väl bli, va?

Hmm, känns mer bekant att skriva 1,79° tycker jag, fast det var ju ett tag sen man höll på med matematik...


joo det var ju ett tag sen och då kallades dethär med vinklar för trigonometri :D :D och en grad var sextio minuter... :roll:
En (1) grad (jag vet inte varför jag inte får dit gradtecknet :?: ) och femtio minuter (50´) är m.a.o. 1 grad och 50/60 eller 1,83 grader vilket väl överenstämmer med 1,79 om jag skulle interpolerat sin 0,03125 i min trigonometriska tabell...jag räknade manuellt :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 19:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjar ta sig. Är lite pyssel få till allt. Muttrar man inte når till som tar 20
minuter att skruva upp och sånt. Gah! Hittills är jag riktigt nöjd. Det enda
jag är lite putt på så är att jag inte får proppen 5% eller mer bakom
pontonernas framkant. Störtomöjligt. Det är 49 mm nu och det är en bit
till 65,5mm (om man använder dom exakta måtten som dykt upp under
bygget) :D. Har attackvinkeln på ca 2-3 grader nu, jäkligt svårt mäta.
Men det är en del kvar... Skall täta, plasta in elektroniken på nåt sätt,
staga upp landstället lite till, dra vajern för rodret osv. Phust. Ser ut så
här nu i alla fall...

Säg till om ni ser nåt jag missat eller borde förbättra. Man blir blind av
att "plugga" så mycket. =)

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 19:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Säg till om ni ser nåt jag missat eller borde förbättra. Man blir blind av
att "plugga" så mycket.

Du saknar ju vingarna :roll:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 19:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Du kommer väl inte att landa så där?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 19:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Säg till om ni ser nåt jag missat eller borde förbättra. Man blir blind av
att "plugga" så mycket.

Du saknar ju vingarna :roll:

Haha! Jaså jag trodde man klarade sig med pontoner. =)

Undrade lite hur man skall göra med strömbrytaren. Den är ju inte ett
dugg vattentät och är placerad på dumt ställe var man än sätter den
på utsidan av kroppen. Förslag på placering?

Ser ut som den är klar i helgen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 19:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Inne i flyget.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 19:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Du kommer väl inte att landa så där?

Ta med kamerorna så ska jag nog fixa bilder och film åt er. ;-)
Bara för att jag nu lyckats luska ut hur allt skall förhålla sig till
varann med pontoner, kordor, vinklar och fnuttar så innebär
det inte att jag kommer flyga som en gud. ;-) Föresten så fick
jag ju inte proppen där jag ville ha den i förhållande till fram-
kanterna på pontonerna så flyget kommer sääääkert landa på
nosen haha! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 19:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Inne i flyget.

Tänket jag ju inte alls på... :lol: Men jösses va jobbigt att släppa in
vattendroppar mellan varje flygning. Hm... Får nog bli nåt annat.
Mer förslag?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 22:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Atte wrote:
och en grad var sextio minuter... :roll:

Så sant, så sant! Missade det denna gång, vilket dock förstärker min uppfattning om att man alltid skrev grader som decimaltal då jag gick i skola. :D

Mr X wrote:
Du saknar ju vingarna :roll:

Precis. Ett tränat öga ser sånt direkt. Eller hur, MickeM? :wink:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 03 Apr 2009, 08:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Börjar ta sig. Är lite pyssel få till allt. Muttrar man inte når till som tar 20
minuter att skruva upp och sånt. Gah! Hittills är jag riktigt nöjd. Det enda
jag är lite putt på så är att jag inte får proppen 5% eller mer bakom
pontonernas framkant. Störtomöjligt. Det är 49 mm nu och det är en bit
till 65,5mm (om man använder dom exakta måtten som dykt upp under
bygget) :D. Har attackvinkeln på ca 2-3 grader nu, jäkligt svårt mäta.
Men det är en del kvar... Skall täta, plasta in elektroniken på nåt sätt,
staga upp landstället lite till, dra vajern för rodret osv. Phust. Ser ut så
här nu i alla fall...



Nu syns det att du har ordning på vinklarna :D Det där blir flyga av :D

Jag har min brytare på sidan under vingen. Det har funkat men det är nog inte bra.
Även på Paddan är brytaren på sidan. Den brytaren hade ärjat men så sitter den nästan
under vattenlinjen.
Jag tror att jag skulle montera brytaren på "ryggen" bakom vingen om jag skulle montera
brytare på ett nytt flyg.

Den där kärran har ju alla vinklar korrekt så brytaren kan ju monteras var som helst. Det
kommer ju inte att spruta någe vatten (som det gör för oss andra) :wink:

Du har fixat et ett fint sjöflyg, MickeM :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 03 Apr 2009, 08:20 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
En sån här magnetbrytare borde ju va idialisk på ett sjöflyg
Image

http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-m ... -3964.html


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 03 Apr 2009, 09:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Strömbrytaren bör givetvis placeras lätt åtkomlig men där den utsätts för minsta möjliga vattensprut.. :wink: en magnetbrytare verkar vara en bra lösning.
En mindre "high tech" lösning har jag på Explorern, man lägger t.ex en lämplig tunn latex "tutt" mellan brytarns monteringsplatta och flyget så blir det tätt och latexen töjer tillräckligt för att röra brytaren. Såhär löste jag det på min gamla Middle Stick och det var inga problem vatten läckage...det kanske inte var en fingerända av en latexhandske :oops: men säkert något liknande... :wink:.."man tager vad man haver"

Alternativet är att sätta en ståltrådsförlängning till brytaren (det brukar vara ett hål i brytarknoppen) som löper i ett rör genom sidan på flygkroppen så man kan stänga av/sätta på från utsidan, lite fett i röret så är det ganska tätt och lutar det lite nedåt så kommer det inte in vatten.

Såhär ser det ut på Explorern (det är fritt val vilket finger man använder av handsken :wink: )
Image

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 03 Apr 2009, 11:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidarn... jo många vinklar är rätt, men som sagt, proppen är för långt
fram. *rycker på axlarna* :D Kanske bara flyger en gång och säljer bort,
vem vet. ;-)

Ah, jo magnetbrytaren skulle vart bäst. Den brytare jag hade var glapp
så jag var tveksam till att använda den. Tillsvidare så har jag batteriet
via en kabel till mottagaren, alltså ingen brytare. Man måste ta bort
vingen. Lite bökigt... tror jag låter det gå nån flygtur först så ser jag var
det forsar minst vatten. ;-)

Hur som helst, flyget är flygklart =) bara jag får kristall då jag
bara har en kristall till 4 mottagare. :shock:

Det balanserade in på just framför CG och det är ju skitbra. Men det var
med fingrarna, får balansera lite bättre sen när jag har ack och mottagare
klart.

Ser ut så här nu alltså. :D

Image
Image
Image

Här ser man hur styrningen av rodret är gjort.
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 May 2009, 23:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag kom på en sak... kanske motorn är i minsta laget för sjöflygning?
Hjul funkar kanon. Men när jag hade skidorna på när det var gräs, så
var det väldigt tungt komma fram. Så vad tror ni om mitt sjöflyg och
dess motor, kommer det lätta? :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 May 2009, 07:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Jag kom på en sak... kanske motorn är i minsta laget för sjöflygning?
Hjul funkar kanon. Men när jag hade skidorna på när det var gräs, så
var det väldigt tungt komma fram. Så vad tror ni om mitt sjöflyg och
dess motor, kommer det lätta? :shock:


Du har väl skidor för att det går trögt med hjul i snö :? ... jag tror nog du kommer upp med pontoner om du startar från vattnet :wink:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 May 2009, 08:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Jag kom på en sak... kanske motorn är i minsta laget för sjöflygning?
Hjul funkar kanon. Men när jag hade skidorna på när det var gräs, så
var det väldigt tungt komma fram. Så vad tror ni om mitt sjöflyg och
dess motor, kommer det lätta? :shock:


Du har väl skidor för att det går trögt med hjul i snö :? ... jag tror nog du kommer upp med pontoner om du startar från vattnet :wink:

Okej, då är jag flygklar. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 May 2009, 23:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sjöduglig!

Jaha, då har den vart i sjön och i vädret. En 60-motor ala kinesare
var lite segt, eller så hade jag fel propeller, måste kolla upp. Ponton-
rodret så ändrade sig lite nu och då så det var lite klurigt köra rakt
på vattnet och sen tro att det gick rakt i luften. Strömbrytare måste
jag fixa, att han två kontakter i en påse på utsidan var lite fult. Höjd-
rodret var det inte mycket utslag i, spaken i botten och det kändes
som man körde en buss, hände inte mycket. Gick bra första vändan
men sen drog skeven åt vänster rätt mycket. Inte vet jag va det
berodde på. Flyget torrt o fint innanför. =) Kul flyga. Flög tre ggr.
Kommer film på det hela. Skulle vart kul med nån bild in i forumet.
Nån som fick en bild på mitt flygetyg?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 May 2009, 23:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kikade över flyget tidigare idag och det är helt flygklart igen. Trodde
det var det efter jag kom hem efter flygningen... men jag har gjort
följande:

- Lagat hål i vingen (plural)
- Monterat strömbrytare (3 ggr innan det blev fungerande, grr)
- Limmat tillbaks höjdrodret för det var helt löst, drog bort det?! Oops! Kan ju förklara varför jag det bara hände liiite när jag drog full höjd?!
- Och varför flyget drog så infernaliskt åt ena hållet berodde förstås på att ena skevet också höll på föll av (vem har byggt detta flyg?)
- Fixat pontonrodret så jag kan svänga i vattnet lite bättre och ändrat till mindre utslag så det inte kastar runt flyget så mycket
- Bytt ut bägge roder-stag-L-formade-nånting-hållare för dom var sprucka på skeven?!

Jäkla underhåll!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group