Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 03:11

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: ThunderTiger Tiger Trainer 60 Sjöflyg
PostPosted: Sat 25 Oct 2008, 00:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Man måste ju ha ett sjöflyg!

ThunderTiger Tiger Trainer 60 som sjöflyg!

Först köpte jag en egen TT60. Flög! Den skrotade jag.
Sen köpte jag en till TT60 av Mr X. Flög! Den sålde jag.
Nu har jag den tredje TT60'an!!! Som nu blir sjöflyg.
Hade en Calmato "Härken 2" på gång förut, men pontonerna
var för stora till den tyckte jag så jag sket i dem.

Original har TT60 hjul, men nu åker pontoner på istället.
Trodde man skulle komma långt på en kväll, men det tog en faslig tid.

Vingen är i alla fall helt klar. Alla hålen lagade + lite andra skador.
Inget flutter. Tät. Började slita bort rött o gult. Jag vart förvånad över
att det INTE gick att stryka överhuvudtaget!!! Bara tänjde mer och
började smälta oavsett temperatur. Jösses!

Image

Image

Nästa sysslor... stryka pontonerna, täta kroppen, montera vingen så den
blir tät, montera pontoner, montera nån motor (vet ej vilken än), elektronik, osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Oct 2008, 07:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Det där blir ett vackert och roligt sjöflyg!

Vad blir det för motor?

PS. Så där såg mina pontoner ut också när jag montera dom på Benita :wink:

Vi ses på sjöflygfältet :D Lycka till :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Oct 2008, 10:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Japp, det ser bra ut med pontoner. TT60 anser jag vara snyggaste
60-trainern med noskåpa istället för plankor på sidorna samt att
flyget ser mest skalalikt ut av alla trainers, jag sett.

Har en ASP60/61. Och på flyget fanns en SC60/61, men den vet jag
inte om är min, än. :roll: Bägge duger gott, ska ju inte hovra direkt.
Dock är bägge i behov av rengöring. ASPn har vart 15 cm ner i jord
och SC är också rejält skitig och risk för jord i förgasaren finns också
där. Nåja, inget problem fixa igång nåndera av dem. Har iofs en
4-takts SY-80 och en fyrtakts OS-70 också, men jag tror mer på
2-takt på sjön.

Måste stryka pontonerna, annars lossnar nog klädseln före dom kommer
i sjön. Dessutom lägger jag en remsa dekaltejp över alla skarver också
som värms fast. Skruvhål måste limmas. Tänker inte lacka pontonerna.
Inte nu i alla fall, det är ju mycket lättare göra sen när klädseln lossnat. :lol:

Tar nog ett gäng timmar än att få klar... Tror på två helkvällar. :?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Nov 2008, 01:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lutar mot att det blir en ASP 61a i Sjöflyget. Dock så va den lite skitig...

...och den bilden vet jag inte var jag har längre?! .... Det var ett halvt kilo lera fasttorkat runt motorn!?

Men nu är den ren...
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Nov 2008, 22:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Andra planer. ASP61an hamnar nån annanstans.

Införskaffade en annan motor, en SC-61. Behöver lite handpåläggning dock... :lol:
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 30 Nov 2008, 21:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Var hittar du alla sandiga maskiner från :shock:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 30 Nov 2008, 22:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Var hittar du alla sandiga maskiner från :shock:

Hm. :lol:

ASP61 hade ju jag torpederat vinglöst ner i åkern (Kamikazes flyg).
SC-61 har nog Todi grövlat med på sin TT60. =)
I övrigt har jag haft väldigt många skitiga motorer jo... hade inte du nån annan tråd att skriva i? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 18 Dec 2008, 16:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
(Har snart plöjt igenom en hel del olika motormärken... SC, SY, OS, Irvine, ASP, ... :))

För nån dag sen gjorde jag SC61'an klar. Blev grovrengöring och
genomgång på den. Så nu vet man hur SC är också. Här en bild
på när den var i delar (vet ej vad det är för skillnad på ASP och SC):

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 00:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev lite avvikelse från linjen. Det blir skidor på fanskapet tills det finns
vatten. Motorn är ihopplockad och på plats. Och en massa annat med
är klart. Kan inte fatta va man oredar bort när man bygger!!!

Kvar:
- Tanken + slangarna
- Laga noshjulsstyrningen om JS kommer ihåg delen i morrn. =)
- Motorkåpa + propeller och spinner
- Balansera
- Justera servon och ställa in sändare

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 01:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skidflyget klart! =)

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 13:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nåja, den har flugit på snö i vinter och det gick väl rätt okej.
Finns film. Den var ett helsike att få upp i luften, men bytte
propeller till en som hade bättre drag och inte tog i marken.
Trimmade in och flög runt ett tag och det gick ju bra. Snäll
och stabil som tusan. Gjorde min bästa landning nånsin på
skidor, dvs helt utan studs och bara smekte marken som
det ska gå till. Men den delen filmade ju ingen. =(

Sen upp igen, tror jag använde hela fältet för att få upp farten.
Det var milt så skidorna sög fast i snön. Kom nog upp. Landade
igen efter en stunds flygande, då lite studsigare men inget
märkvärdigt.

Tog upp den igen. Sen mitt i allt så började motorn tappa ork och
slocknade. Nödlandade i en åker. Nosstället böjt 20-30 grader. Inget
annat. Bernt ropade och gastade att det var årets första krasch. =)
Men så lycklig fick han inte vara.

Nu är det pontoner som gäller, igen. Nytt försök. Men, stötte
på lite problem. Stället är gjort för Cub. Och dom har rätt
"sluttande" underrede mot som min Tiger 60 som är platt
som en planka och i vattpass, ungefär.

Några frågor...

1 - Denna vinkel som Glidaren nämnde i en annan tråd som
skulle vara ca 2 grader mellan pontonernas övre plana
yta (C) mot vingens "plana" undre yta (B) eller är det
genom (A)? Hur var det med semisymetriska vingar?
Rakt igenom?... skall den vara så att nosen
pekar ner eller upp? D eller E? A eller B?
Image

2 - Är det verkligen pontonernas övre plana yta man skall
jämföra mot? Eller är det mot någon annan yta? Genomskärning? Är det flygegenskaperna eller sjöegenskaperna man försöker få rätt?

3 - Skall bäge pontoner peka spikrakt fram, parallelt med
varann om man ser rakt uppifrån? Toe-in? Toe out? RC-bilar ska ju
ha lite knäppa inställningar för att gå rakt med tanke på glapp och andra
effekter som vill dra hjulen. Är det mycket fel åt ena hållet , så kan dom
svänga till väldigt lätt, är det för mycket fel åt andra hållet så blir det
trögt.
Image

4 - Glidaren, finns det inget som låser ställena så de står
rakt upp? Det kom med stag som gör att stället och pontonerna
blir stumma genom att sätta dessa stag under vart och ett
av dessa ställ. Dvs från vänster till höger. Inget korsvis? Finns
inget för stadgan tycker jag, dvs kroppen tillåts glida fram eller
bak jämfört med pontonerna. :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 14:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Offtopic: forumets proffsigaste ställda fråga? :lol:
Ser ut som ett matteprov från gymnasiet ungefär. :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 14:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
En teori är att flottörens centrumlinje skall vara parallell med flygplanskroppen, både från sidan som uppifrån.

Q and A

1. Where does the step go?
Seems best at the CG or 1/2 to 1 inch behind the CG.

2. What about wing incidence?
You should have the tops of your floats parallel with the center line of the wing.
For example, on a flat bottomed wing, make the floats parallel with the bottom of the wing.

3. How far in front of my propeller do I put the tip of my floats?
About 2 inches in front of the propeller should keep the plane from nosing over when you throttle up.
Image
Image
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 15:52 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Vet inte om det här hjälper, men här finns lite mått.

http://srfk.scorpionshops.com/oldsite/pontoner.htm

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 15:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Huj! Nu blir det att läsa och sätta sig in i det här. =) Senare...

Jag har ju färdiga pontoner så man kan ju inte "ändra" så lätt på längd,
bredd och sånt på dem. Men, får väl göra det bästa av det hela och tro
att man vet vad man tänkt. =)

Har förbättrat och fixat lite till och från under dagen. Blir nog bra detta.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 16:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Machman wrote:
Offtopic: forumets proffsigaste ställda fråga? :lol:
Ser ut som ett matteprov från gymnasiet ungefär. :P


Jo :D och nu med facit :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 18:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Här är några svar...

1. Vinklarna är A, C & D. Jag tror tanken är att det skall finnas en lite attackvinkel så att
det genereras en lyftkraft. Lyftkraften sitter framför steget så när flyget får fart så trimmar det
mer och mer på aktern vilket ger mer attackvinkl/lyftkraft. På så sätt lättar flyget snyggt och enkelt.

Om tyngdpunkten sitter bakom steget blir flyget vinligt/instabilt som ett baktung flyg i luften

2. Det är nog normalt det plana däcket som används som referens om nu det inte är en helt vild
konstruktion.

Ett skydd mot stänkvatten mot propellern vara bra.

3. Försök få det så rakt som möligt. Om det inte är paralellt så ökar motståndet och farten
blir lägre.

4. Jo, det ska vara ett stag på diagonalen. Det ska sitta i hålet där hjulfästet normalt sitter.
Sedan så ska det viras fast med järntråd och lödas. *pust*

Jag valde att skaffa två likadana landställ, typ det som du har till skidorna, ett hjulställ
fram och ett bak.

Lycka till.... här är lite insperation:

http://www.youtube.com/watch?v=2-7c2h1bkQc

http://www.youtube.com/watch?v=_pg12M2q ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=IlQoZBcKUTQ

http://www.youtube.com/watch?v=wrzJeVzC ... re=related


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Mar 2009, 18:39 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Har också problem, flyget blir för baktungt så jag måste ta upp
en lucka i var ponton o fylla med något så jag får balans i flyget.
Det blir lim o bly där framme. Försökte blya på flyget men det har
blivit så mycket tyngd.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 15:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
En teori är att flottörens centrumlinje skall vara parallell med flygplanskroppen, både från sidan som uppifrån.

Ser man rakt uppifrån är bägge mina flottörer identiska och spikraka och
har en centrumlinje vardera.
Ser man på flygkroppen så har den en centrumlinje som går igenom hela
flyget, det enda som inte är i linje är motoraxeln och det tror jag inte man
ska bry sig om. Så uppifrån är det kirrat nu alltså. :D Det måste ju röra sig
bäst om man har allt sprikrakt rakt fram. Sen tillkommer ju att flyget niger
och det rör på sig, så det kanske i slutändan ändå blir så att främre
delen på pontonerna pekar utåt när man lassar iväg.

FRÅGA 1:
MEN, Om man ser från sidan, var är flottörens centrumlinje?

FRÅGA 2:
Och en fråga till... Var är flygplanskroppens centrumlinje sedd från sidan?
Är det den som går från mitten på propellern genom CG? Eller är det nån
anann linje? Flygen har olika lutande underrede.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Mar 2009, 15:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
1. Where does the step go?
Seems best at the CG or 1/2 to 1 inch behind the CG.

Okej, så steget under pontonerna skall vara exakt på flygets CG
eller så skall steget vara bakom CG, ca 1-3 cm i stort sett.

Fråga 3:
Skall man använda tillverkarens CG eller den man har ställt in själv?
Man brukar ibland sätta lite framtungt för att flyget känns stabilare tex.

Fråga 4:
Vad händer om man sätter steget framför flyget CG?

Fråga 5:
Vad händer om man sätter steget för långt bakom flygets CG?


Mr X wrote:
2. What about wing incidence?
You should have the tops of your floats parallel with the center line of the wing.
For example, on a flat bottomed wing, make the floats parallel with the bottom of the wing.

Okej, så eftersom jag har en trainer med platt undersida på vingarna,
så skall dessa platta sidor vara parallella med pontonernas ovansidor
som på mina pontoner är helt raka.
MEN, om man har semisymetrisk vinge eller helsymetrisk, då skall man
ha pontonernas ovansida parallell med centrumlinjen på vingen.

Fråga 6:
Centrumlinjen på en semisymetrisk vinge eller helsymetrisk, är det
från mitten på den böjda framkanten rakt bak till spetsen på bakkant?


Mr X wrote:
3. How far in front of my propeller do I put the tip of my floats?
About 2 inches in front of the propeller should keep the plane from nosing over when you throttle up.

Ok, låter logiskt. Ju längre fram propellern är, desto större risk att flyget
flippar över framåt.

Fråga 7:
Vad händer om man sätter propellern längre bak än 5 cm bakom pontonernas framkant?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group