motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Den Glade Badaren - Paddan I - Sea Master 40 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4586 |
Page 1 of 3 |
Author: | Glidaren [ Tue 21 Oct 2008, 22:27 ] |
Post subject: | Den Glade Badaren - Paddan I - Sea Master 40 |
Nu har nästa projekt satt igång! Den Glade Badaren ![]() Snö- och sjöflyg! ![]() Är det samma flyg man ser här, söndagen den 10 Februari 2008: http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3218&postdays=0&postorder=asc&start=40 ![]() Motorn har torkat fast pga att den inte varit igång på ett tag. Så det blev att plocka isär lite.... ![]() Blir ett intressant flyg ![]() ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Tue 21 Oct 2008, 22:32 ] |
Post subject: | |
Ska du frångå att döpa dom efter kvinnonamn Den Glada Badaren blir ju svårt att säga. Var mycket roligare med Carita, Benita Josefina. Tjocka Berta tycker jag passar bättre. |
Author: | Glidaren [ Tue 21 Oct 2008, 22:47 ] |
Post subject: | |
Menar du att nästa blir Tjocka Berta 2 ? Jag funderade att nästa ska bli Paddan II som kanske också blir en glad Badare ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 21 Oct 2008, 22:54 ] |
Post subject: | Re: Den Glade Badaren - Paddan I - Sea Master 40 |
Glidaren wrote: Är det samma flyg man ser här, söndagen den 10 Februari 2008:
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3218&postdays=0&postorder=asc&start=40 ![]() Du menar säkert samma modell.. men faktum är att den du har där (OM det är före detta Bernts Seamaster) så finns det faktiskt en bild nånstans där jag fotade den när den var på Djäkenfältet. Det blåste den dagen och vi kunde knappt stå upprätt ![]() blåste iväg. |
Author: | Glidaren [ Thu 23 Oct 2008, 00:14 ] |
Post subject: | |
Jag var inte riktigt nöjd med utslagen på skevrodren så det blev att fräsa ur kring skevroderstagen och så justera jag ner fäste för linkstagen. Allt för att få ordentliga skevroderutslag ![]() ![]() Borde man förstora skevrodren direkt? ![]() ![]() ![]() ![]() På bilden är bara ena justerat.... ![]() |
Author: | Glidaren [ Fri 31 Oct 2008, 00:09 ] |
Post subject: | |
Lite fixat på "Paddan I" ikväll. * den sönderplockade motorn plockades ihop igen * målade flyget invändigt. Kanske lite tätare om klädseln börjar läcka. Snart...... ![]() ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Wed 19 Nov 2008, 10:11 ] |
Post subject: | |
Nu har färgen torkat..... ![]() Konstaterade att sjölivet är väldigt hårt ![]() även för sjöflyg ![]() När jag började montera tillbaks servon så märkte jag att brytaren har börjat ärja så det var glappkontakt i den. Därtill vägrar Throttel servot att röra på sig. Jag tro det är kontakten som ärjat. Testade mottagaren med att annat servo som funkade. Funderar på att löda på ny kontakt. Servots innanmäte ser ok ut.Är det någon som har pejling på hur signal/ström funkar på ett servo? Det är ett Futaba 3001 servo (vit/röd/svart kabel). |
Author: | MarcusG [ Wed 19 Nov 2008, 12:36 ] |
Post subject: | |
hur detaljerat vill ru ha det, hur signalen fungerar och så? ![]() Svart = jord Röd = +5V (detta kan ju variera iaf 4.8-6V) Gul (vit) = signal (pwm, kan berätta hur den ser ut om du vill) |
Author: | MickeM [ Wed 19 Nov 2008, 12:40 ] |
Post subject: | |
Svart (brun) är jord. Röd (röd?) är matning (tex 4.8V eller 6.0V va du nu har). Gul (Orange?) är signalen. Signalen är en PWM-signal (Pulse Width Modulation), dvs det kommer konstant pulser från mottagaren. Samma tid mellan början på alla pulser, minns ej hur lång (borde inte vara så noga har jag för mig). Och sen beroende på pulsens bredd så bestäms läget på servon. Typ smala pulser = servoarmen i ena änden, breda pulser = servoarmen i andra änden. MarcusG kanske har bättre koll. EDIT: Och han svarade tydligen samtidigt... ![]() |
Author: | MarcusG [ Wed 19 Nov 2008, 13:51 ] |
Post subject: | |
Japp, men jag skrev det på telefonen, så jag orkade inte utveckla det så mycket... Standarden har varit en puls 50ggr/sekund (20ms mellan varje puls). Själva pulslängden är 1-2ms (så vid 1.5ms är servot centrerat), men det varierar lite mellan olika tillverkare, och kortare och längre pulser förekommer - har själv provat skicka både 0.6ms och 3.1ms till ett servo för att få så stora utslag som möjligt. Varför han nu skulle behöva veta det för att byta kontakt... ![]() |
Author: | Glidaren [ Wed 19 Nov 2008, 19:51 ] |
Post subject: | |
marcusg wrote: Varför han nu skulle behöva veta det för att byta kontakt... ![]() Nja, han funderade på att göra en testbänk för servot för att kolla servofunktionen ![]() |
Author: | Glidaren [ Fri 28 Nov 2008, 22:32 ] |
Post subject: | |
Det blir ett nytt throttel servo - ids int bråka med det gamla... Undrar om man hinner flyga över öppet vatten med Badaren den här säsongen? ![]() ![]() ![]() |
Author: | Bernt [ Sat 29 Nov 2008, 08:39 ] |
Post subject: | |
Satt mitt sjöflyg upp under tak i snickarboden,så någon flygning blir det ej på vattnet i år mera. |
Author: | MickeM [ Sat 29 Nov 2008, 11:08 ] |
Post subject: | |
Bernt wrote: Satt mitt sjöflyg upp under tak i snickarboden,så någon flygning
blir det ej på vattnet i år mera. Blir nog detsamma för mig... andra flyg måste bort före jag tänker röra sjöflyget. |
Author: | Glidaren [ Sat 29 Nov 2008, 12:19 ] |
Post subject: | |
Snö kan man väl få räkna som vatten? ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 29 Nov 2008, 12:31 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Snö kan man väl få räkna som vatten?
![]() Ja det är klart det gåår =) Kommer göra sjöflyget klart, men kommer inte hinna få det klart förrän isen kommer antar jag, så jag är inte mera inställd på att sjöflyga före isen kommer. Är sjöflyget klart och vattnet öppet, då hälsar jag på så sjöflyger vi. ![]() EDIT: Märkte nu att Bernt börjat snacka om allmän sjöflygning i din projekttråd, beklagar att jag hakade på. ![]() |
Author: | Glidaren [ Sat 29 Nov 2008, 12:38 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: EDIT: Märkte nu att Bernt börjat snacka om allmän sjöflygning i din
projekttråd, beklagar att jag hakade på. ![]() Äsch, det är ju bara trevligt om det är lite fart på forumet - som omväxling ![]() |
Author: | Glidaren [ Sun 30 Nov 2008, 14:37 ] |
Post subject: | |
Ett steg igen.... Servo på plats.... Nästan motorn också.... Gjorde kvalitetshöjande förändringar - nu "nästan" rostfria bultar från Clas Ohlson. En fråga: Hur kan ett av fyra hål flytta på sig i en motorbock? ![]() |
Author: | Bernt [ Sun 30 Nov 2008, 16:24 ] |
Post subject: | |
Bulten var kanske krokin? |
Author: | MickeM [ Sun 30 Nov 2008, 22:17 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: En fråga: Hur kan ett av fyra hål flytta på sig i en motorbock?
Det har hänt mig med, efter att jag har borrat. Det måste vara dålig kvalitet på nånting... ![]() |
Page 1 of 3 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |