Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:36

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Bygge: Pilatus Porter PC-6
PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 00:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Pilatus Porter PC-6 (OO-JDV)

Image

Införskaffade ett skalalikt flyg för vinterflygning istället för en trainer.
Nu är ju detta flyg rätt likt en trainer med sin högtplacerade vinge så
det är ju två flygor i en smäll. När motorn stannar i kylan vill man
kunna glidflyga tillbaks.

Flyget är ju inte direkt något snyggflyg, men det har nån knäpp charm
jag gillade med det i samband med skidorna som skall användas på
det fjädrande (riktiga fjädrar) landställ. Det jag beställde var egentligen
nåt med Schweiziskt färgschema som jag inte hittade någon verklig info
på. Men istället kom detta belgiska fallskärmsflyg som dessutom till
min stora glädje fanns på riktigt.

Flyget används till expeditioner, fallskärmshoppning och dylika
användningsområden.

RC-flyget (hittade ingen bild) är som sagt en kopia av ett riktigt flyg med
samma registernummer OO-JDV där OO står för Belgien. Vilken kod som
hör till vilket land kan man hitta bla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_registration

Så istället för en vanlig byggtråd på ett RC-flyg så hoppas jag att jag
startar en ny era med att även fixa in lite info om flyget som byggs. ;-)

Flyget lär skall vara lättfluget och flyger fint. Det riktiga flyget har rätt
kort start- och landningssträcka, får hoppas RC-flyget har detsamma.
När dom dyker med nosen rakt ner på riktigt så undrar man om de har
samma blod som Djäkenfältarna ;-)
Detta flyg kommer ju inte bli något flyg som det faller nån sorts fall-
skärmshoppare ur. Hjulen skall bort och dit med skidor istället.


RIKTIGA FLYGET

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Typ: Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter (1961 första året med Turbo Prop)
Registernummer: OO-JDV
Tillverkare: Pilatus Aircraft ( http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-6 )
Tillverkningsland: Schweiz
Motor: En 550shp Pratt & Whitney PT6A-20 turboprop
Vingspann: 15.87 m (52 fot)
Längd: 11.00 m (36 fot)
Höjd: 3.20 m (10 fot 6 tum)
Tomvikt: 1273 kg (2800 lb) max 2205 kg (4850 lb)
Cruise speed: 213 km/h (115 kts)
Stallspeed: 96 km/h (53 kts)
Max range: 730 km (394 nm)
Rate of climb: 433m (1420ft)/min

With its turboprop engine, the powerful PC-6 is a true allrounder.
Its cavernous fuselage can hold passengers or cargo. The rugged
aircraft structure and sturdy undercarriage make the Turbo-Porter
suitable for all terrain work, and thanks to the powerful engine, hot
and high operation. The illustrated machine is in use as a paradrop
aircraft, another popular role for this aircraft. These planes can
carry 10 persons to an altitude of 13.000 feet (4.000 meter) in just
18 minutes time.


Ägare (Airline) är Paracentrum Vlaanderen vzw och används av
klubben/organisationen Skydive Flanders för fallskärmshoppning
av alla de slag vars "Dropzones" ligger i Moorsele, Schaffen och
Zwartberg (Belgien).
http://www.pcv.be
http://home.scarlet.be/guido.stoops/Skydive_Flanders

Image
Image
Image
Image
Image

Lite filmlänkar
Kort landning: http://www.youtube.com/watch?v=5jFm3-rSTtE
Kort start: http://www.youtube.com/watch?v=wqHmVNoY ... re=related
Skidor: http://www.youtube.com/watch?v=EfGsvLGp ... re=related
Toklandning: http://www.youtube.com/watch?v=cCRzl7wPV8o
Passerar hopparna: http://www.youtube.com/watch?v=E7fJWlrx ... re=related
Kort landning: http://www.youtube.com/watch?v=-ooKly72NeA
Dive compilation: http://www.youtube.com/watch?v=_YLoCNCF ... re=related
Tappar styrning på sporrhjul: http://www.youtube.com/watch?v=bj1YrIpU_rY
Dyker inflör landning: http://www.youtube.com/watch?v=PU3RecxHRtk
Flybys lågt över strand: http://www.youtube.com/watch?v=sG8Qh17ckxM

Bilder på Pilatus Porter
http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... lder&gbv=2


RC-FLYGET

VQ Models Pilatus Porter PC-6 ARF

Vingspann: 1580mm
Längd: 1160mm
Motor: 40-46 2T eller 48-52 4T
Vikt: 2300-2500g
Kanaler: 4
Servon: 5 st

Konstruktion: Balsa- och plywoodn med glasfiber-noskåpa
Made in: Vietnam av alla ställen!

Först var man beredd på ett rött och vitt flyg med Schweiziska korset
på. Dvs det jag beställt. Men när man fick paketet så trodde man att
man fått ett gult flyg. När jag sen öppnade lådan, då var det nåt helt
annat färgschema. :D
Image

Fina delar. Det är popnitar och en massa detaljer i klädseln.
Image

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 00:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det där flyget ser lite udda ut och tydligen mindre än det som är på ÖMH.
Det flyget är spv 2400mm men fint flyg och udda.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 16:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Japp, flyget är lite udda. Men det verkade så passligt för vinterflyg
eftersom det används med skidor i verkligheten plus att det har
samma egenskaper som en vanlig högvinad trainer + lite mer utslag
så blir det finfint. Om motorn stannar så kan den tjocka högt placerade
vingen med sin V-form och flygets låga vikt glida fint tillbaks och
landa.

Idag blev vingen klar. Testade lite olika vitbalans med kameran, därav
olika färgsättningar.

Delarna för vingen
Image

Vingen klar
Image

Några detaljbilder
Image
Image
Image

Servon, roderhorn osv för skevrodrena
Image

Och så var allt på plats
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 11:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motor och tanken!

Vad gjorde man utan dom där strecken. Saknar dock ett kors, men
sen såg man ju att torpedväggen lutade, som den oftast gör. Man
glömmer så lätt. :lol:
Image

Så alla motordelar. OS Max 55AX från SU31an får vara med ett tag
till. Den startar lätt (åtminstone när det är plusgrader) och så är det
ju en OS och en 2-takt. =) Kan ju bara bli bra. Dessutom motorn
innanför kåpa för värmens skull. Det skall egentligen vara en OS
Max 46AX eller liknande i den, eller fyrtakt. Men nu hade jag ju
ingen lämpligare än denna. Och jag har vart med förr att några
procent mer kraft (väger inte så mycket mer) är bara bra om man
vill flyga långsamt med kraft och ha bra stigmöjligheter. Kraft på
låga varv = man kan ha större propeller med mindre stigning ->
man får mer drag men kan ändå flyga saaakta. Nu verkar ju inte
en Porter flygas så lugnt i verkligheten vad jag kan se, så det blir
nog brabra.
Image

Motorn på plats!
Image
Image

Tanken och dess delar och sen ihopmonterad. Förgasarslang, tanknings-
slang och luftningsslang överst.
Image
Image

Dit in ska tanken, men inte genom hålet. Hålet användes för att
få fast dom där träförsänkta muttrarna jag alltid glömmer namnet
på. Och givetvis vart det lättare få in all "foam" för att hänga upp
tanken mjukt (mot bubblor).
Image

Och så provade man skruva på alla grejer lite löst samt att tanken
är på plats. Blir nog bra det där. Tankens centrum ligger 19 mm
underförgasarens centrum, helt okej med tanke på att detta inte
är ett flyg för inverterad flygning ;-) Dom skall ju störtdyka rakt
ner och landa, så gör dom i filmerna (ovan). :lol:
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 12:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kåpan!

Kåpan är nu på plats. Skall börja Dremla lite så man får hål för
toppen, ljuddämpen, högvarvsnålen, lågvarvsnålen och lite för
förgasaren. En himla massa hål, men blir ej så synligt, motorn
är ju vänd neråt. Dessutom glömde jag montera tankningsventilen
ser jag nu... så ett hål till ska dremlas :lol: Dessutom skall
det bli hål nånstans för glödströmsförlängarens lock också. Hmm...

Image

Röda dekaltejpen räckte inte till, så det blir fixa det senare.
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 17:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Hur blir det med motorn,kommer den inte att flöda o bli sur,undrar
bara för allt som jag har monterat med 2 takt har flödat,så en
om montering varit ett måste. Dom har också varit sura vid pådrag ?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 22:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt wrote:
Hur blir det med motorn,kommer den inte att flöda o bli sur,undrar
bara för allt som jag har monterat med 2 takt har flödat,så en
om montering varit ett måste. Dom har också varit sura vid pådrag ?

Nopp, motorn flödar bara om förgasarens centrumlinje är för långt under
tanken centrumlinje. Flyget har dessutom sporrhjul så nosen står ännu
högre upp under start. Hade motorn upp och ner i SU31 med, startade
alltid utan problem. Ett flyg jag såg att du hade 2-taktaren upp och ner
så flödade den för att du hade motorn mycket lägre än tanken.

Sura vid pådrag, nä, SU31 krånglade ju aldrig för mig. Full spätta.
Måste vara täta slangar och rätt blandning bara så går det bra.

Dessutom skall motorn vara så här enligt bygganvisnignarna (de har
rekommenderat en OS46 som har samma placering av förgasare).

Och ett tips om man har motorn upp och ner och är rädd för att den
skall flöda, då skall man inte först pumpa in bränsle, utan man sätter
på glödarn, sen tar man startern och drar runt motorn, och så håller
man fingret för avgaspipen till och från. Man ser hur bränslet går mot
förgasaren i slangen och sen mitt i allt kommer kompen och sen startar
den. Så har det funkat för mig. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 00:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Bernt wrote:
Hur blir det med motorn,kommer den inte att flöda o bli sur,undrar
bara för allt som jag har monterat med 2 takt har flödat,så en
om montering varit ett måste. Dom har också varit sura vid pådrag ?


Jag har OS-55an på sniskan på Renata.
http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... sc&start=0

och motorn har inte varit problemt än så länge :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009, 00:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kåpan klar!

Så var motorn helt på plats och kåpan helt klar. :D Usch va det tar länge
va petig. =) Proppen är lös än, kom jag på nu... bara fotogeniskt syfte :lol:

En massa hål vart det i alla fall!!!

Hål 1 = hål för tankningsventilen ;-)
Hål 2 = hål för högvarvsnålen
Image

Hål 3 = hål för toppen
Hål 4 = hål för tryckslangen
Image

Hål 5 = hål för dämpen
Image

Hål 6 = "hål" för lågvarvsskruven
Hål 7 = "hål" för förgasaren (med rörlig throttle)
Image

Och till på det var det ju ett stort hål för axeln + stort hål för luftinsläpp
och 4 små hål för skruvar. Schweizerost?!

Lätt få bort. Bort med proppen som vanligt. Sen ur med en slang, bort
med 4 skruvar för kåpan, sen drar man av bara och hakar ur en till slang.

Funderade på glödströmsförlängare, men mja... får se.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 12:20 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Det blir fint d där micke :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009, 14:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tackar! :D Det är ju i stort sett en trainer, men ändå en semiskala-modell.
Så det är ju en hel del mer detaljer än på en trainer. Skall duga hänga
upp i taket. :lol:

Hur som... jag fortsatte bygget.


Propeller och spinner!

Den svarta JXF-proppen med måtten 12x6 kändes lite snabb, så jag bytte
till en APC 12x5 istället. Blir alltså ej bra maxvarv, vilket ej behövs då den
inte ska yla runt som en vildbatting. Siktar på låg fart men lite mer drag.
Original så har ju flyget 3 eller 4-bladig propp. Jag har en 3-bladig 12a,
men det blir ju 2-takt på flyget så mjaa... 2-takt för att dom lär vara
vintervänligare :D
Image


Målning!

Och sen när jag kikade in i flyget och fick se att de målat cockpit i grått
så tyckte jag det såg mindre skalalikt med omålat där bak. Så jag målade
det svart. :shock:
Image
Image
Image


Servona

Sen var det dags för servona:
- 1 st Futaba S3003 för gasen
- 1 st Hitec HS-325HB för roder
- 1 st Hitec HS-322HB för höjd (noll koll på vilket som är passligt till vad)
Image

Och ett tips till alla... köpte detta servo beg. Man bör skära upp hålet
på kortsidan i ramen där servona skall ner, alltså på den sida där
kabeln hamnar. Annars skalas isolering av. :shock: Lagade det...
Image

Och på plats... (höjd överst, roder i mitten och gas längst ner (till vänster alltså)
Image


FJÄDRANDE landstället

Nu är det dags för landstället. Är detta det första fjädrande landställ
med FJÄDRAR?
Image

Fortsätter bygget. Kvar är landstället, stjärten, linkage, fixa vingen på
plats och sen ska ju skidorna på. ;-) Och elektroniken förstås.

Saknar gubben från Mustangen som Dawson kraschade. Vart tog den
vägen? Atte tog hem skrotet, men gubben var borta före det. Skulle
passa bra med gubbe där inne, är svårt få tag på 1/10-pilotfigurer. :(
Och jag måste ju ha en komplett, inte bara bysten. 90% är ju 1/3, 1/4
, 1/5 och 1/6-figurer.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Jan 2009, 01:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Landstället!

Fortsatte med landstället och fick det klart. Jevvlar va skruvarna var tröga.
Skruvarna kommer nog sitta kvar där, om nåt händer. :shock:
Image
Image


Sporrhjulet!

Image
Image
Image
Image


Fixa vingen på plats

Skar bort klädseln från hålen där skruvarna ska igenom vingen uppifrån.
Jösses!!! Såg ut som de klämt med fingrarna rätt igenom för att få hål
under klädseln!!! :shock: Bara att börja fixa till. Men det kommer se fint
ut. Vingen skall på plats och placeras vinkelrät mot kroppen, sen blir
det fixa stjärten. =)
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Jan 2009, 08:09 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Mon 13 Oct 2008, 05:06
Posts: 18
Som dom brukar saga "If it looks good, it flies good." :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 00:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vingen fick en liten paus. Måste snygga till dom där hålen. Kommer bild sen.

Men jag fixade glödströmsförlängning och strömbrytare under tiden.
Största problemet jag haft med glödströmsförlängare har vart att
man slarvat med hatten så det lossnat från glödstiftet. Samt att dom
där gröngula glödarna vrider ihjäl förlängarn. Har också alltid haft
glödströmsförlängarn på för svag plats. Nu är det nåt mörkt hårt bakom.
Funkar kalas (glöder fint).

Innan jag sätter ack på plats så måste jag få vingen klar. Och när vingen
är klar så måste jag få stjärten klar så jag kan balanera allt sen.

Nåja. Satt en liten stund tidigare... bilder:
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 09:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Snyggt och prydligt...ser ut att bli en fin kärra och det skall bli kul att få se den på fältet :D :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 21:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hålen där vingskruvarna skulle på plats måste skäras ut eftersom klädseln
gick över hålen. Skar ut hålen. Såg ut som nån klämt in hålen med tummarna.
Gick att laga rätt bra. Målade på med vit Humbrol. Men den vart ju gul!?
Det är dessutom ingen kant mellan bakkanten på vingen och kroppen,
utan det är helt enkelt en glipa. Har dom räknat fel? :D
Image

Delarna till stjärten:
Image

Och så limmades stjärten. Dvs stab med höjdroder och fena med sidoroder.
Fick såga av sidorodret i nedrekant, den låg ju an mot stabben?!
Och så var ju sidorodret limmat på plats redan. Väldigt clever av tillverkaren.
Det gick ju inte få in stål-L-formade-pinnen då som ska styra sporrhjulet.
Fick använda milt våld och få till hålet och montaget på annat vis. Nåja,
nu är det där och det blev bättre än jag tänkte mig. :D
Image


Last edited by MickeM on Fri 30 Jan 2009, 21:46, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 22:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Det blir ett vackert bygge, en fröjd för ögat. Trotts att du har smärre motgångar....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 00:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget fortsatte. :D Blir inte många minuter per gång. Men idag for 1h kvickt.

Stagen till stjärten och dess krimskrams.
Image

Och så var dom på plats.
Image
Image

Och servona med dess servoarmar osv...
Image

Kvar är:
- balansering (har provat och acken hamnar i stjärten, hm).
- Få fast ackvarnare på snyggt ställe samt mottagare.
- Få dit pilotsnubben
Sen vet jag inte mer?! Fixa mer skalagrejs?! Nee... Skidor kanske.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 00:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mer fix...

Provbalansering sade att acken skulle vara längre bak. Så det blev
battery-compartment som jag snirkla till.
Image
Image

Och sen fixat elektroniken på plats...
Image
Image

Många bilder blev det. Hur som... snodden på undersidan:
Image

Skulle ha blivit klar ikväll om jag hållit mig till ett och samma flyg, men
nä, det blev att pyssla med två till samtidigt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 00:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog en sväng igen ikväll.

Först hade jag en svart spetsig JXF 12x6. Sen en grå APC 12x5.
Och nu vart det bytt igen, en Master Airscrew 12x5. Den va svart
och dom låter fränt.
Image

Och så fick jag ju tag på gubben! Tack Dawson =) Den har vart med om
ett antal krascher (Dornier x2 och Mustang). Vår egen Buster :D Glömde
fota helbild. Pilotfiguren har ju faktiskt skor och ben igen. Sitter på en stol
också. Kolla näsan! Den var borta förut. Och så ackvarnaren på plats.
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group