motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
BYGGE: Cessna 182 Skylane 50 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4562 |
Page 2 of 4 |
Author: | MickeM [ Sun 16 Nov 2008, 22:18 ] |
Post subject: | |
Lite mer fixat. Blir en del bilder... men va s*** gör det. Staget till motorn på plats. Och så ska kåpan på plats. Bara skruva dit. Jonä... ska passas in också. |
Author: | Bernt [ Mon 16 Feb 2009, 21:05 ] |
Post subject: | |
Tänkte göra en egen tråd om detta flyg, men såg att micke har gjort det väldigt fint så det blir ingen tråd, enbart en bild när det är klart. |
Author: | Bernt [ Mon 16 Feb 2009, 21:15 ] |
Post subject: | |
Beställde något som skall vara under också, slant på knappen 1050 Kr undrar vad det är |
Author: | MickeM [ Mon 16 Feb 2009, 21:51 ] |
Post subject: | |
Bernt wrote: Tänkte göra en egen tråd om detta flyg, men såg att micke har
gjort det väldigt fint så det blir ingen tråd, enbart en bild när det är klart. Hehe, jo det här är min projekttråd. =) Antar att du får ditt flyg klart före mig. Min blir klar till våren. |
Author: | Bernt [ Mon 16 Feb 2009, 22:01 ] |
Post subject: | |
Ok sorry men du kan flytta mig där det hör hemma. |
Author: | Atte [ Fri 20 Feb 2009, 19:53 ] |
Post subject: | |
Som sagt, servoarmarna. Är det bara jag som skalar av dem runda? Du behöver inte känna dig helt ensam |
Author: | MickeM [ Sun 14 Jun 2009, 13:18 ] |
Post subject: | |
RC-grej efter RC-grej görs färdiga på löpande band och bärs ner. Nu står min Cessna 182 på bordet igen. Jag satte på motorkåpan och den passar perfekt på sin plats, men motoraxeln sticker ut rätt så snett. Så jag började kolla lite hur det står till med motor- axelns vinkling neråt och till höger. Oscar, har du nån bricka bakom din motorbock eller monterat motorn snett på något sätt? En sak jag inte fattar är varför torpedväggen lutar bakåt när man måste montera motorbocken snett ner 2 grader. Och normalt skall ju motorn vara riktad lite åt höger, men på detta flyg är torpedväggen rak (sedd från vänster till höger). Men det kanske är som på riktigt, att fenan är sned... hmm. Jag har två brickor bakom dom två översta motorbocksfästena så om man jämför med torpedväggen lutar motorn 2 grader neråt. Men inte jämfört med flygkroppens korda som jag lärt mig att den skall luta 2 grader neråt ifrån. Skissen visar också så. Så kanske man borde sätta ännu mer brickor? |
Author: | OscarE. [ Sun 14 Jun 2009, 16:57 ] |
Post subject: | |
Nä, jag har inte använt några brickor eller liknande .. Men jag kan förstå ditt problem, själv är min axel (jämfört med motorkåpan) 1 - 1,5 mm sned. Men jag gjorde inget åt det eftersom det var så pass lite. |
Author: | MickeM [ Sun 14 Jun 2009, 17:38 ] |
Post subject: | |
OscarE. wrote: Nä, jag har inte använt några brickor eller liknande ..
Men jag kan förstå ditt problem, själv är min axel (jämfört med motorkåpan) 1 - 1,5 mm sned. Men jag gjorde inget åt det eftersom det var så pass lite. Okej, jag blev skeptisk på det där med motorvinkeln efter att på min Porter ha ändrat från 0 till 2 grader höger. Sen flög den som en dröm, före det så flög den vint och snett. Man undrar ju lite hur man skall göra. Alla flyg hittills man haft så har haft motorn lutande åt höger 1-3 grader. Och neråt på högvingade. men denna är 0 grader (höger- vänster) och skall enligt bruks vara 2 grader ner, men enligt vad. Hm!? Eller skall man bara justera så axeln kommer ut mitt i noskåpan så det i alla fall ser snyggt ut |
Author: | MickeM [ Mon 20 Jul 2009, 18:39 ] |
Post subject: | |
Funderade på byta propeller till 3-bladig istället. Om det är 2-bladig skall det vara följande till min OS FS 70 Ultimate (vilket är lite större motor än vad det ska vara i flyget): Sport & Stunt = 13x7 eller 13x8 Aerobatic = 13x6 Jag vill ju att den skall orka klättra och även ha luft under vingarna vid lägre varv. Men frågan är vad det skall vara för 3-bladig... Nån som minns reglerna och har erfarenheter? |
Author: | Mr X [ Mon 20 Jul 2009, 19:47 ] |
Post subject: | |
A GENERAL RULE FOR CONVERTING FROM 2 BLADES TO 3: Decrease diameter by 1" and increase pitch by 1" |
Author: | MickeM [ Mon 20 Jul 2009, 20:04 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: A GENERAL RULE FOR CONVERTING FROM 2 BLADES TO 3: Decrease diameter by 1" and increase pitch by 1"
Okej (tack ), så det blir: Sport & Stunt = 13x8 2-blad -> 12x9 3-blad Sport & Stunt = 13x7 2-blad -> 12x8 3-blad Aerobatic = 13x6 2-blad-> 12x7 3-blad 12x9 känns som för mycket fart för vad jag tänkte använda Cessnan till. Sen är frågan vilket som är fördelar och nackdelar mellan 3-bladiga 12x7 och 12x8... Lutar nästan mot att man vill ha 12x7, det ska ju funka bra hur som helst eftersom motorn är lite kraftigare. Har någon någondera av dem? |
Author: | Mr X [ Mon 20 Jul 2009, 20:25 ] |
Post subject: | |
Sålde en 12x8 3-blad till Bernt på fältet tidigare. |
Author: | MickeM [ Sat 25 Jul 2009, 19:05 ] |
Post subject: | |
Det har ju hänt en del på flyget lite nu och då. Som det ser ut nu så är det inte så mycket kvar. Lite bilder som jag inte lagt in tidigare: Målade insidan för att det skulle se lite mer skalalikt ut när man inte ser allt trä lika lätt. Samt började med fönstren osv. Lade dit stagen. Och så målade jag skarverna på dörrarna av nån anledning. Har också monterat noskåpan samt lite elektronik. Kommer mer bilder på det senare. |
Author: | MickeM [ Mon 27 Jul 2009, 22:40 ] |
Post subject: | |
Mer bilder... Sullivan ombordglöd. Strömbrytare med ladduttag. Dom här måste ju va smidigaste brytarna för metanolare? =) Tanklock! Hål för hög o låg-skruvarna. Spinnern vart ju i mitten till och med. Blå topp! OS FS 70 Ultimate (med förbikopplad pump) Gubben på plats! Ser så märkligt ut utan... ett måste. Och så är stagen på plats. Vad är kvar? - Ackvarnare - Måste väl vara extra ack för ombordglöden, eller? - Ny spinner och propp (3-bladig) - Och jag kom på att jag inte har nån mottagare heller och jag kommer inte köpa ny, så jag måste lösa det på nåt sätt. - Sen är det bara balansera och flyga. |
Author: | MickeM [ Sat 19 Dec 2009, 13:41 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50 |
Placera ackarna? Eftersom alla delar är på plats på ett eller annat sätt, så täntke jag testbalansera för att se var tyngdpunkten hamnar. Det visade sig ju att flyget var väldigt baktungt (som flera redan erfarit). Mitt mål är att inte använda extravikter. Nedan ser man var jag blir tvungen placera acken för mottagare och servon samt acken för ombordglöden. Typiskt. Nåja, fick bygga en hållare för ackarna bara och dra in kablaget. Attachment: IMG_5647.JPG [ 100.96 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5648.JPG [ 48.13 KiB | Viewed 6139 times ] |
Author: | MickeM [ Sat 19 Dec 2009, 13:46 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50 |
Gubben på plats! Gubben har vart på plats flera ggr, men nu har jag inget mer att göra "dit in". Har nu även dragit strömmatningen till ombordglöden vilket jag märkte att jag hade glömt när jag skulle testa. Så här blev det innanför och sedan gubben och plattan på plats. Attachment: IMG_5678.JPG [ 80.6 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5679.JPG [ 55.64 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5681.JPG [ 45.82 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5684.JPG [ 50.09 KiB | Viewed 6139 times ] |
Author: | MickeM [ Sat 19 Dec 2009, 13:49 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50 |
Ackplattan Dämpmaterial på ackplattan samt hål för kablaget. Man ser även bränslefiltret samt slangen som skall till tankningsanslutningen. Ombordglödskontakten för glödstiftet på plats och ackarna är också på plats (de sätts i inför dom få flygningar flyget kommer att få, tar knappt 5 min). Attachment: IMG_5684b.JPG [ 47.15 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5685.JPG [ 67.04 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5686.JPG [ 56.77 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5687.JPG [ 60.5 KiB | Viewed 6139 times ] |
Author: | MickeM [ Sat 19 Dec 2009, 13:52 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50 |
Noskåpan! Noskåpan var klar sen tidigare, nu sätts den på plats. Attachment: IMG_5688.JPG [ 60.37 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5689.JPG [ 42.29 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5690.JPG [ 50.69 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5691.JPG [ 44.86 KiB | Viewed 6139 times ] |
Author: | MickeM [ Sat 19 Dec 2009, 13:55 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50 |
Propeller och spinner! Dags för propeller och spinner. Nedan ses delarna samt hur det vart. Attachment: IMG_5693.JPG [ 80.04 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5694.JPG [ 55.31 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5695.JPG [ 55.93 KiB | Viewed 6139 times ] Attachment: IMG_5697.JPG [ 56.24 KiB | Viewed 6139 times ] |
Page 2 of 4 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |