Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: mån 14 okt 2019, 04:00

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 16 nov 2008, 22:18 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite mer fixat. Blir en del bilder... men va s*** gör det.

Staget till motorn på plats.
Bild
Bild

Och så ska kåpan på plats. Bara skruva dit. Jonä... ska passas in också. :oops:
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 feb 2009, 21:05 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:29
Inlägg: 2461
Ort: Eckerö
Tänkte göra en egen tråd om detta flyg, men såg att micke har
gjort det väldigt fint så det blir ingen tråd, enbart en bild när det
är klart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 feb 2009, 21:15 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:29
Inlägg: 2461
Ort: Eckerö
Beställde något som skall vara under också, slant på knappen
1050 Kr undrar vad det är :lol: :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 feb 2009, 21:51 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt skrev:
Tänkte göra en egen tråd om detta flyg, men såg att micke har
gjort det väldigt fint så det blir ingen tråd, enbart en bild när det
är klart.

Hehe, jo det här är min projekttråd. =) Antar att du får ditt flyg klart
före mig. Min blir klar till våren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 feb 2009, 22:01 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:29
Inlägg: 2461
Ort: Eckerö
Ok sorry men du kan flytta mig där det hör hemma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 feb 2009, 19:53 
Offline
mp.net beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2008, 19:57
Inlägg: 1624
Ort: Mariehamn
Som sagt, servoarmarna. Är det bara jag som skalar av dem runda?
Bild

Du behöver inte känna dig helt ensam :wink:

_________________
OH 530


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 jun 2009, 13:18 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
RC-grej efter RC-grej görs färdiga på löpande band och bärs ner.
Nu står min Cessna 182 på bordet igen. Jag satte på motorkåpan
och den passar perfekt på sin plats, men motoraxeln sticker ut
rätt så snett. Så jag började kolla lite hur det står till med motor-
axelns vinkling neråt och till höger.

Oscar, har du nån bricka bakom din motorbock eller monterat motorn
snett på något sätt?

En sak jag inte fattar är varför torpedväggen lutar bakåt när man
måste montera motorbocken snett ner 2 grader.

Och normalt skall ju motorn vara riktad lite åt höger, men på
detta flyg är torpedväggen rak (sedd från vänster till höger).
Men det kanske är som på riktigt, att fenan är sned... hmm.

Jag har två brickor bakom dom två översta motorbocksfästena
så om man jämför med torpedväggen lutar motorn 2 grader
neråt. Men inte jämfört med flygkroppens korda som jag lärt
mig att den skall luta 2 grader neråt ifrån. Skissen visar också
så. Så kanske man borde sätta ännu mer brickor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 jun 2009, 16:57 
Offline
Rutinerad medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 maj 2008, 20:34
Inlägg: 486
Nä, jag har inte använt några brickor eller liknande ..

Men jag kan förstå ditt problem, själv är min axel (jämfört med motorkåpan) 1 - 1,5 mm sned.
Men jag gjorde inget åt det eftersom det var så pass lite.

_________________
Oscar Eliasson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 jun 2009, 17:38 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
OscarE. skrev:
Nä, jag har inte använt några brickor eller liknande ..

Men jag kan förstå ditt problem, själv är min axel (jämfört med motorkåpan) 1 - 1,5 mm sned.
Men jag gjorde inget åt det eftersom det var så pass lite.

Okej, jag blev skeptisk på det där med motorvinkeln efter att på min
Porter ha ändrat från 0 till 2 grader höger. Sen flög den som en dröm,
före det så flög den vint och snett. Man undrar ju lite hur man skall
göra. Alla flyg hittills man haft så har haft motorn lutande åt höger
1-3 grader. Och neråt på högvingade. men denna är 0 grader (höger-
vänster) och skall enligt bruks vara 2 grader ner, men enligt vad. Hm!?
Eller skall man bara justera så axeln kommer ut mitt i noskåpan så
det i alla fall ser snyggt ut :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 jul 2009, 18:39 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Funderade på byta propeller till 3-bladig istället.

Om det är 2-bladig skall det vara följande till min OS FS 70 Ultimate
(vilket är lite större motor än vad det ska vara i flyget):

Sport & Stunt = 13x7 eller 13x8
Aerobatic = 13x6

Jag vill ju att den skall orka klättra och även ha luft under vingarna vid lägre varv.

Men frågan är vad det skall vara för 3-bladig... Nån som minns reglerna
och har erfarenheter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 jul 2009, 19:47 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
A GENERAL RULE FOR CONVERTING FROM 2 BLADES TO 3: Decrease diameter by 1" and increase pitch by 1"

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 jul 2009, 20:04 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
A GENERAL RULE FOR CONVERTING FROM 2 BLADES TO 3: Decrease diameter by 1" and increase pitch by 1"

Okej (tack :)), så det blir:

Sport & Stunt = 13x8 2-blad -> 12x9 3-blad
Sport & Stunt = 13x7 2-blad -> 12x8 3-blad
Aerobatic = 13x6 2-blad-> 12x7 3-blad

12x9 känns som för mycket fart för vad jag tänkte använda Cessnan till.

Sen är frågan vilket som är fördelar och nackdelar mellan 3-bladiga 12x7
och 12x8... Lutar nästan mot att man vill ha 12x7, det ska ju funka bra
hur som helst eftersom motorn är lite kraftigare.

Har någon någondera av dem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 jul 2009, 20:25 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Sålde en 12x8 3-blad till Bernt på fältet tidigare.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 25 jul 2009, 19:05 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det har ju hänt en del på flyget lite nu och då.
Som det ser ut nu så är det inte så mycket kvar.
Lite bilder som jag inte lagt in tidigare:

Målade insidan för att det skulle se lite mer skalalikt ut när man inte
ser allt trä lika lätt. Samt började med fönstren osv.
Bild
Bild
Bild

Lade dit stagen.
Bild

Och så målade jag skarverna på dörrarna av nån anledning.
Bild

Har också monterat noskåpan samt lite elektronik. Kommer mer bilder på det senare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 27 jul 2009, 22:40 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mer bilder...

Sullivan ombordglöd.
Bild

Strömbrytare med ladduttag. Dom här måste ju va smidigaste brytarna för metanolare? =)
Bild

Tanklock!
Bild
Bild

Hål för hög o låg-skruvarna.
Bild

Spinnern vart ju i mitten till och med.
Bild

Blå topp! ;-) OS FS 70 Ultimate (med förbikopplad pump)
Bild

Gubben på plats! Ser så märkligt ut utan... ett måste.
Bild

Och så är stagen på plats.
Bild

Vad är kvar?
- Ackvarnare
- Måste väl vara extra ack för ombordglöden, eller?
- Ny spinner och propp (3-bladig)
- Och jag kom på att jag inte har nån mottagare heller och jag kommer inte köpa ny, så jag måste lösa det på nåt sätt.
- Sen är det bara balansera och flyga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50
InläggPostat: lör 19 dec 2009, 13:41 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Placera ackarna?

Eftersom alla delar är på plats på ett eller annat sätt, så täntke jag testbalansera för att se var tyngdpunkten hamnar.
Det visade sig ju att flyget var väldigt baktungt (som flera redan erfarit). Mitt mål är att inte använda extravikter.
Nedan ser man var jag blir tvungen placera acken för mottagare och servon samt acken för ombordglöden. Typiskt.
Nåja, fick bygga en hållare för ackarna bara och dra in kablaget.
Bilaga:
IMG_5647.JPG
IMG_5647.JPG [ 100.96 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5648.JPG
IMG_5648.JPG [ 48.13 KiB | Visad 2000 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50
InläggPostat: lör 19 dec 2009, 13:46 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gubben på plats!

Gubben har vart på plats flera ggr, men nu har jag inget mer att göra "dit in".
Har nu även dragit strömmatningen till ombordglöden vilket jag märkte att jag
hade glömt när jag skulle testa. Så här blev det innanför och sedan gubben
och plattan på plats.
Bilaga:
IMG_5678.JPG
IMG_5678.JPG [ 80.6 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5679.JPG
IMG_5679.JPG [ 55.64 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5681.JPG
IMG_5681.JPG [ 45.82 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5684.JPG
IMG_5684.JPG [ 50.09 KiB | Visad 2000 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50
InläggPostat: lör 19 dec 2009, 13:49 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ackplattan

Dämpmaterial på ackplattan samt hål för kablaget.
Man ser även bränslefiltret samt slangen som skall
till tankningsanslutningen.
Ombordglödskontakten för glödstiftet på plats och
ackarna är också på plats (de sätts i inför dom få
flygningar flyget kommer att få, tar knappt 5 min).
Bilaga:
IMG_5684b.JPG
IMG_5684b.JPG [ 47.15 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5685.JPG
IMG_5685.JPG [ 67.04 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5686.JPG
IMG_5686.JPG [ 56.77 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5687.JPG
IMG_5687.JPG [ 60.5 KiB | Visad 2000 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50
InläggPostat: lör 19 dec 2009, 13:52 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Noskåpan!

Noskåpan var klar sen tidigare, nu sätts den på plats.
Bilaga:
IMG_5688.JPG
IMG_5688.JPG [ 60.37 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5689.JPG
IMG_5689.JPG [ 42.29 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5690.JPG
IMG_5690.JPG [ 50.69 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5691.JPG
IMG_5691.JPG [ 44.86 KiB | Visad 2000 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: Cessna 182 Skylane 50
InläggPostat: lör 19 dec 2009, 13:55 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Propeller och spinner!

Dags för propeller och spinner. Nedan ses delarna samt hur det vart.
Bilaga:
IMG_5693.JPG
IMG_5693.JPG [ 80.04 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5694.JPG
IMG_5694.JPG [ 55.31 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5695.JPG
IMG_5695.JPG [ 55.93 KiB | Visad 2000 gånger ]

Bilaga:
IMG_5697.JPG
IMG_5697.JPG [ 56.24 KiB | Visad 2000 gånger ]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010