motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
BYGGE: Cessna 182 Skylane 50 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4562 |
Page 1 of 4 |
Author: | MickeM [ Sun 19 Oct 2008, 13:52 ] |
Post subject: | BYGGE: Cessna 182 Skylane 50 |
CMPro Cessna 182 Skylane 50 ARF (med Flaps) Tänkte ge mig på en Cessna 182 Skylane. Blir en byggtråd, så kanske nån nappar på köpa hem nåt snyggbygge. Blev denna för att det i stort sett är en Skala-trainer så att säga. Dvs snällt flyg som också ser bra ut. Tillverkare: CMPro ( http://www.cmpairplane.com ) Vingspann: 1650mm Längd: 1250mm Vikt: 2950-3100g Vinglast: 81-85g/dm3 Vingyta: 36,5dm2 Motor: 2-takt 40-50 eller 4-takt 52-63 Radio: Minst 5-kanals (7 servon) Mer info: http://www.cmpairplane.com/scale/Cessna%2050Size.html /MickeM |
Author: | MickeM [ Sun 19 Oct 2008, 13:59 ] |
Post subject: | |
Inte nog med att ett flyg togs hem, det togs hem TVÅ! Detta var iofs ett bra tag sen. Ett projekt där det skulle bli två sjöflyg. Nåja, jag nöjde mig med ena lådan. Öppnade upp och gick igenom grejerna. Tog också hem en fyrtakts OS FS 70 Ultimate med blåskalle och pump. Pumpen har man hört olika framgång med, men det skall nog fixas. Tog också hem 36"-pontoner som skulle passa 40-60-size och passlig med vikten. Men när man provade så blev det att se väldigt stort ut. Inte jättesnyggt. Och sen när man tänker efter så vill man ju inte sänka en fin Cessna 182 med Ultimate-motorn i... Så ... NÄ! Det blir hjul istället. Pontonerna hamnar på ett annat flyg som står och väntar. |
Author: | MickeM [ Sun 19 Oct 2008, 14:09 ] |
Post subject: | |
Påbörjade nyligen bygget. Skall bli åt skala-hållet så mycket jag kan med lampor, noggrannhet, skalapilot och kanske passagerare (?!). Servo-slower på flaps, kanske man provar 2-axligt gyro också. Ett snyggt flyg som kommer kunna hänga i taket när det inte flygs (är väl ingen som hänger trainers synliga nånstans? Började med vingen och dess skevroder och flaps. Strök dem först. För att få rätt spalt så kilade jag in servokablar mellan vinge och roder. Limmade med Uhu Coll, borde ju funka, får rycka och slita lite. Och nästa steg blir servona. Glömde dock de fyra servohornen på bilden. Grå kablarna (4-ledar) skall gå till vingspetsarna för röd, grön och kanske strobes. Inte skall det väl göra nåt om de är skärmade? |
Author: | MickeM [ Sun 19 Oct 2008, 20:07 ] |
Post subject: | |
Fortsatte en sväng med vingarna. Monterade servona i "hållarna". Tre är lika och en skiljer sig. Ser ut så här när de är på plats. Klart! Här syns att en skiljer sig. Jag har ingen som helst aning varför. Den ena flap'en har 3 gångjärn, den andra har 4. Vet inte varför det heller. |
Author: | MickeM [ Thu 23 Oct 2008, 23:32 ] |
Post subject: | |
Fixade vidare på vingen. Cessnan har de nedåtriktade vingspetsarna. Lär skall stabilisera. Lite knixigt få genomskinliga plasten tillklippt så den passar. Men bra vart det. Så var dom på plats. LEDs ej där än. Både LEDs och kablage kan dras när som helst. Delarna till vingens basdel. Klar att montera ihop hela vingen. Vart en del borrande eftersom det inte var borrat klart. Som tur är så fastnar inte epoxy på klädseln, så det gick lätt ta bort sånt som man kladdat runt när man limmat fast alu-delarna. Bra vart det =) Så där, då var vingen klar! Börjar fundera på hur man ska angripa hela flyget för att få det att se mer skalalikt ut. |
Author: | Mr X [ Thu 23 Oct 2008, 23:35 ] |
Post subject: | |
Sota lite |
Author: | MickeM [ Fri 24 Oct 2008, 00:08 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Sota lite
Ja nåt måste man ju göra. Cessnorna är ju gamla. =) En Cessna är ju allt än en blank och slät yta. Smuts, nitar, springor, skarver, text, osv... Vet ej var man skall hitta nån passlig gubbe heller. Måste ju vara rätt storlek. Tänkte sätta två i denna. 4-taktarn sotar ju lite grann, men det kommer väl från fel ställe och torkas ju bort. Var kommer egentligen avgaserna från en Cessna... hm. |
Author: | JS_ [ Fri 24 Oct 2008, 07:39 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Mr X wrote: Sota lite Ja nåt måste man ju göra. Cessnorna är ju gamla. =) En Cessna är ju allt än en blank och slät yta. Smuts, nitar, springor, skarver, text, osv... Vet ej var man skall hitta nån passlig gubbe heller. Måste ju vara rätt storlek. Tänkte sätta två i denna. 4-taktarn sotar ju lite grann, men det kommer väl från fel ställe och torkas ju bort. Var kommer egentligen avgaserna från en Cessna... hm. Här ser du var avgaserna kommer ut. |
Author: | MickeM [ Fri 24 Oct 2008, 08:41 ] |
Post subject: | |
Å fan! Dom kör Pitts-dämp på 2-taktarn! Undras om dom med kör OS Stor bild. Måste komma på hur man gör snyggare linjer. Så som jag gjorde på Mustangen höjde utseendet, men det blir int snyggt på Cessnan. Förslag? |
Author: | JS_ [ Fri 24 Oct 2008, 08:46 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Stor bild.
Jag satt den stora bilden så att du skulle se alla skala detaljer |
Author: | MickeM [ Sat 25 Oct 2008, 22:07 ] |
Post subject: | |
Lite mer fixande... Delarna för att fästa vingen i kroppen (fuselage). Två hål i kroppen och resten får man fixa själv. Gäller att få det monterat så att avståndet från vänster vinges bakspets till fenans bakspets är lika lång som från högra vingens bakre spets till fenans bakspets. Symmetri. Dragmuttrarna (eller vad dom nu hette) som sitter i kroppen hamnar ej i samma vinkel som vingens ovansida. Lite dumt gjort. På plats! Börjar likna ett flyg. Cessnan har väldigt kort kropp för sin vinge. Dags börja fixa stabilisatorn med bägge höjdroder samt rodret till fenan. Dessutom få dit roderhornen. EDIT: Glömde ju lägga in på respektive bilder... aluminiumrören som skall träs igenom stora vingen samt stabben. Dom finns fast dom inte syns =) |
Author: | MickeM [ Wed 05 Nov 2008, 00:50 ] |
Post subject: | |
Det knatar på lite nu och då... Sidoroder och höjdroder på plats, samt roderhornen. Inga mått, fick borra på rätt ställe bara. Svårt mäta ut så bägge roderhorn på höjdrodrena kom exakt likadant, man vill ju inte rolla i looparna =) Och hit ska det servon! Throttle, Rudder (nosejul) och Höjders. Furtado-servon, jag menar Futaba-servon. S3003 så klart! =) Alla har dom. Dock fel servoarmar på dessa tre. Och så va dom där... inte tar det ju länge göra sånt här inte. Som sagt, servoarmarna. Är det bara jag som skalar av dem runda? Och så delarna till stagen som ska in i stjärten. |
Author: | MickeM [ Sun 09 Nov 2008, 16:42 ] |
Post subject: | |
Knåpat vidare på stagen och landställena... |
Author: | Kamikaze [ Sun 09 Nov 2008, 17:55 ] |
Post subject: | |
snart kommer det roligaste ( i mitt tycke) Motorinstallationen.....! men radioinstallationen är kul den med...! Fint bygge....., den kommer att flyga najs med den där 70:an...Men jag hade valt O.S 56 Alpha motorn för mer skalalik flygning...men man kan ju hålla tibax på gasen....., power e ju bra att ha i vissa situationer. När har du uppskattat att premiären ska bli...? |
Author: | MickeM [ Sun 09 Nov 2008, 19:08 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: snart kommer det roligaste ( i mitt tycke) Motorinstallationen.....! men radioinstallationen är kul den med...!
Fint bygge....., den kommer att flyga najs med den där 70:an...Men jag hade valt O.S 56 Alpha motorn för mer skalalik flygning...men man kan ju hålla tibax på gasen....., power e ju bra att ha i vissa situationer. När har du uppskattat att premiären ska bli...? Japp, det är motorn som ska på plats som nästa grej i bygget Jag tycker hela bygget är kul. Vissa grejer är rent ut sagt s***, andra är hur fina som helst. Många smarta lösningar. Allt som man skruvar in insexskruvarna i, typ Wheel Collars och sån, dom är helt värdelösa. Man får välja mellan att det inte ska ta, eller att gängorna går slut. Jag gillar installera servon och elektroniken, kul dra kablar o sånt snyggt. OS70 är ju lite kraftigare än vad det var tänkt (inte såå himla mycket), men det var för att den sku gå att busa med plus att det skulle bli sjöflyg. Nu vart det ju inte sjöflyg... Så det är lite si och så med om man borde ha OS70an i. Känner inte till OS56 Alpha?! Menar du att Alphan i sig gör det mer skalalikt eller menar du att en klenare motor gör det skalalikt? Jag tänkte ha lägre stigning kombinerat med mer ork för att få lägre fart istället för mindre motor med större stigning (mer varv) och högre fart. Men men... Premiär... hm... det har jag inte planerat in. När den är klarbyggd ska jag fixa skaladetaljer lite mer... och så skall ju lysena i. Så det blir nog en vårfågel detta som får hänga i taket tills dess. Kanske premiär på EFMA... |
Author: | MickeM [ Sun 09 Nov 2008, 21:39 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Fint bygge....., den kommer att flyga najs med den där 70:an...Men jag hade valt O.S 56 Alpha motorn för mer skalalik flygning...men man kan ju hålla tibax på gasen....., power e ju bra att ha i vissa situationer.?
Såg att jag skrivit in vad den skulle ha för motor... =) Motor: 2-takt 40-50 eller 4-takt 52-63 Så 63 minimum enligt mig. Man vill ju komma ur stallningar och sånt. OS 70 är bara 11% effektökning, så det är inte så mycket. |
Author: | Kamikaze [ Sun 09 Nov 2008, 22:56 ] |
Post subject: | |
Här är Alpha 56:an http://www.youtube.com/watch?v=v9QWivsed4w & här http://www.youtube.com/watch?v=7V5mHsH_ ... re=related http://www.youtube.com/watch?v=St7EUTOo ... re=related |
Author: | MickeM [ Sun 09 Nov 2008, 23:45 ] |
Post subject: | |
Mums, men nu har man ju int råd köpa en till OS-motor. Ingen vill ju köpa en OS FS 70 Ultimate för det den är värd... Så det blir nya OS 70an i Cessnan =) Den är så liten och nätt. Dessutom mindre pipa än Alphan, dock ej kollat vikt o sånt. ASP-2-taktare är väldigt nojsiga, hur är det med deras 4-takt? |
Author: | MickeM [ Sat 15 Nov 2008, 16:11 ] |
Post subject: | |
Lite mer fixat. Dags för motor och tank. Delarna som behövs. OS FS 70 Ultimate med skitpump. Tanken snart klar. Viktigt att man rundar av ändorna på rören, annars skär de av slangen. Man skall inte böja rören med verktyg, det blir bara s***... man ska börja för hand, blir kanon! Brukar märka flitigt. 1 - Märka rören så man vet exakt åt vilket håll dom är vridna åt. 2 - Märka plattan på utsidan med K (Klunk), T (Takning) och L (Luft). 3 - Märka tanken med cc och UP (UPP borde det ju stå). (skär med skalpell i aluminiumet och använder sen peramantent tusch, det sitter). Motorn monterad på motorbocken. Måste se till så bockarna inte lutar ifrån varandra på nåt sätt. 133mm från torpedvägg till spinner. Dubbelkollade och märkte upp thrust-linjen. Sett rakt framifrån: Övre horisontala strecket är där motorns axel skall skära igenom mot torpedväggen Undre horisontala strecket är där spinnerns bakkans centrum skär igenom axeln, dvs motorn pekar 2 grader neråt. Högra vertikala linjen är flyget mittpunkt Vänstra vertikala linjen är thrustlinjen. Märker man med tejp som jag gjort så är det enkelt få hålen exakt rätt. Använder stiftblyertspenna för att märka hålen. Motorn på plats! Fif-n va jag kämpade med dom där muttrarna och skruvarna. Dom gängade ju ur hela tiden. Fattar inget. Dom tålde ingenting. Satt i andra skruvar och muttrar (såna där som sjunker in i träet. Och brickor bakom övre skruvarna så man får 2 graders- lutningen. Tanken på plats. Gäller få den mjukt upphängd så den inte tar in vibrationer så bränslet börjar skumma. Man ska inte glömma framkant. |
Author: | MickeM [ Sat 15 Nov 2008, 20:41 ] |
Post subject: | |
Nä nu vart jag ju putt! Min Cessna 182 Skylane med registernummer N4723P är inte alls en Cessna 182, utan en unken Cessna 152!!! Inte ens färgerna är rätt. (nån R. Kochman som ägt) http://www.planepictures.net/netshow.php?id=467992 http://www.photosleeve.com/user/rkochma ... p-8-9-1996 Före det så hade ett annat flyg N4723P, en Piper PA-23, som kraschat 19 december 1969. http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=11732 Pga: "Attempted flight at low altitude over unlighted area." En sån här alltså: http://farm4.static.flickr.com/3266/270 ... 3523_o.jpg Undrar nån hur bra PA-23 är så känner ni säkert till denna bild http://cdn-www.airliners.net/aviation-p ... 564552.jpg |
Page 1 of 4 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |