motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Min Renata - Reactor 3D GP från Greate Planes http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4348 |
Page 1 of 6 |
Author: | Glidaren [ Mon 15 Sep 2008, 22:02 ] |
Post subject: | Min Renata - Reactor 3D GP från Greate Planes |
Historen om min Renata började så här: Mr X wrote: Tomt flyg säljes: 100 euro Reactor 3D, spv 1475mm Passande motor 2-stroke .46-.51 cu in (7.5-8.0 cc) or 4-stroke .70 cu in (11.5 cc) http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=4061 ![]() SÅLD Hon hade dock haft ett annat förhållande innan hon täffade mej: http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3443 Sedan behövdes det lite delar att plocka dit så det blev att "köra loss" OS-55an från Benita. Den vackra damen skulle även få ett passande namn och dopet hölls på Motorportalen: Tobben wrote: Glidaren wrote: Målsättningen med att busa med Benita var ju att testa flyga med gyro och få loss motorn - och det lyckades ju ![]() ![]() ![]() ![]() Jag har ett förslag. Varför inte kalla henne Renata?! Wikipedia: Renata Chlumska, född 9 december 1973 i Malmö, är en svensk äventyrare och bergsbestigare. Chlumska blev 1999 första svenska och tjeckiska (hon har dubbelt medborgarskap) kvinna att bestiga Mount Everest. Från juli 2005 till september 2006 genomförde Chlumska en utmaning som kallas Around America Adventure. Hon paddlade kajak, cyklade och åkte inlines runt USA, de så kallade Lower 48 (states: Alaska och Hawaii undantagna). Äventyret tog 439 dagar. Med ett sådant namn kommer Renata att klara allt - på land, i luften och på vattnet! Smaka på det Glidaren! ![]() ![]() ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Mon 15 Sep 2008, 22:28 ] |
Post subject: | |
I kväll började bygget! Säsongstart! Verkmästaren var lite trögare och långsammare än vanligt ![]() ![]() Tänkte börja med att montera motorn men det var som att bygga om en jänkare till vänsterstyrning så det hoppade vi över ![]() ![]() OS-55an ska få en 13x4 APC propeller, hm, hm.... ![]() Gav mej på några Futaba standard servon. De ska så småningom förenas med ett Futuba GY352 gyro, hm, hm.... ![]() Micklade förlängnings sladden till servo genom vingen som en riktig flask byggare. Men kontakterna passade inte! Futuba har hona i ena änden och hane i andra änden ![]() Det är skillnad på vilken väg man svänger kabeln ![]() ![]() Nåja, Ni har hört det förut men det tål att upprepas: "Micklade förlängnings sladden till servo genom vingen som en riktig flask byggare." Skruvade fast servo. Sedan skruvade jag loss servot. Puh, det går trögt det här..... Tejpade kontakten. Skruvade fast servo. Fixat på ett nafs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Byggsäsongen är i gång ![]() ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 15 Sep 2008, 22:47 ] |
Post subject: | |
Yeah! Glidarn har hittat kamera =) Kul flyg. När är beräknad flygning? |
Author: | Glidaren [ Mon 15 Sep 2008, 22:56 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: När är beräknad flygning?
Ja du MickeM, svårt att uppskatta - det är sååå mycket kvar att bygga... och som du ser så tar det sin tid med alla svåra, krävande moment ![]() |
Author: | Glidaren [ Tue 16 Sep 2008, 21:34 ] |
Post subject: | |
Fortsatte med mitt "Bygge" ikväll igen. Nu vet jag varför Reactorn har transparent klädsel: Det är när man ska dra kablarna från de tre servona i akter. Då ser man var kablarna har fastnat ![]() Men det framgår INTE hur man ska göra för att de INTE ska fastna...... ![]() Nåja, tre servon till på plats. Nu är det monteringen av OS-55an som gäller, med lite för stor motorbock. Ljuddämparna blir under flyget och motor ska hamna på sniskan, pekande åt sydväst. Det börjar kanske bli dags med en beställning på lite småplock....... PS: MickeM - det närmar sig - batteriet är laddat ![]() |
Author: | Glidaren [ Thu 25 Sep 2008, 08:04 ] |
Post subject: | |
Hm, Inget praktiskt byggande har det blivit men mitt drömmande avbröts av en insikt ![]() Jag hade tänkt konfigurera radion såhär. 1. Styrbord Aileron 2. Stbord Elevator 3. Throtle 4. Rudder 5. Gyro gain 6. Babord Aileron 7. Babord Elevator men så kom jag på att gyro ska vara inkopplat emellan ![]() Gyro axel 1 - roder ![]() Gyro axel 2 - Styrbord elevator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 25 Sep 2008, 14:44 ] |
Post subject: | |
Kan man ha ena halvan av elevatorn på kanal 7? Har du en Futaba 10/12C? Du ska väl sätta bägge Höjdroder-servon ihop med en Y-kabel. |
Author: | Glidaren [ Thu 25 Sep 2008, 15:51 ] |
Post subject: | |
Japp, det går bra med Futaba 7C ![]() Då kan man justera rodren exakt och individuellt. För jag har sett endel med bekymmer där man Y-kabel vilket gjort att höjdrodren gått olika ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 25 Sep 2008, 16:14 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Japp, det går bra med Futaba 7C
![]() Då kan man justera rodren exakt och individuellt. För jag har sett endel med bekymmer där man Y-kabel vilket gjort att höjdrodren gått olika ![]() ![]() Ah okej, det stämmer ju det när du säger det. Men det där med Y-kabel, det beror nog inte på Y-kabeln, utan på att den som byggt ihop flyget inte satt roderhornen på exakt samma ställen. ![]() vad du menar. Flera av mina flyg har haft det felet, men det går ju att åtgärda mekaniskt också =) |
Author: | Glidaren [ Thu 25 Sep 2008, 19:55 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Flera av mina flyg har haft det felet, men det går ju att
åtgärda mekaniskt också =) Menar du så som jag mekaniskt brukar åtgärda landningställ och sporrhjul ![]() - ingen förbättring senaste halvåret ![]() |
Author: | Glidaren [ Sun 28 Sep 2008, 10:53 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Jag har fått paket
![]() ![]() Ett sporrhjul ![]() ![]() Inget hjulställ ![]() ![]() men två 13x5 ![]() Renata har fått lite små plock, stötstängs fästen, canopy lås till batteri lucka mm Och så nya milstolpar: Min första alu-spinner ![]() Mina första trä proppar. 13x5 ![]() |
Author: | Glidaren [ Tue 30 Sep 2008, 21:34 ] |
Post subject: | |
När andra kvaddade Härken ![]() ![]() Så har jag tänkt att motorn ska sitta så småningom, på trekvart ![]() ![]() ![]() Efter allt fräsande och kapande så har både ångerveckan och garantin upphört på motorbocken ![]() ![]() ![]() ![]() Så här skall gyrot monteras: ![]() Om det råkar bli bra med viktfördelningen så skall batteriet in där bak i luckan: ![]() Det närmar sig..... Snart Oscar ![]() |
Author: | MarcusG [ Tue 30 Sep 2008, 21:58 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: När andra kvaddade Härken
![]() ![]() Nu ska vi inte vara på det viset ![]() Sitter tanken under motorn (i nivå)? Hur påverkar i så fall det bränsletillförseln? |
Author: | MickeM [ Tue 30 Sep 2008, 23:32 ] |
Post subject: | |
Skall gyrot verkligen vara monterat i sidan på flyget? Förgasarens centrum i linje med tankens centrum? |
Author: | Glidaren [ Wed 01 Oct 2008, 07:43 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Skall gyrot verkligen vara monterat i sidan på flyget?
Förgasarens centrum i linje med tankens centrum? hm, nu blev det svårt.... igen..... ![]() Förändringen, vridningen, i yaw och pitch är väl oberoende av var gyrot sitter ? ![]() Centrum på tanken? - där sitter motoraxeln.... hm. Hur jag än vrider motorn så blir förgasaren lika långt från centrum på tanken? också oberoende hur jag rollar ![]() Har det någon betydelse att förgasaren är på sniskan? ![]() Måst jag flyga inverterat och knivegg hela tiden för att hålla motorn igång ? ![]() |
Author: | MickeM [ Wed 01 Oct 2008, 10:19 ] |
Post subject: | |
Gyrot brukar nog alltid placeras i mitten (i alla fall på helis för att det skall blir symmetri mellan vänster och höger). Alltså i mitten mellan vänster o höger. Om du vill undvika problem när du busflyger skall nog förgasarens centrumpunkt gå i linje med tankens centrumpunkt. Har du förgasare högre upp, så går nog motorn helbra när du flyger rätt väg. Har du förgasaren för långt ner, då kan den flöda. Funkar nog säkert när du åker med full spätta och ett tag på tomgång, men ska du bara glida kan det börja krångla. Men men, är olika på motorer, vissa är griniga, andra är det struntsamma nästan. |
Author: | MarcusG [ Wed 01 Oct 2008, 11:34 ] |
Post subject: | |
Och då fick jag min undran om bränsletankens placering besvarad, i.a.f. delvis. Bäst är det alltså i jämnhöjd med förgasaren... Jaja, klia sig i huvet lite till, Glidaren, så blir det nog riktigt bra det där till slut! |
Author: | Glidaren [ Wed 01 Oct 2008, 12:18 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Om du vill undvika problem när du busflyger skall nog förgasarens centrumpunkt gå i linje med tankens centrumpunkt. Har du förgasare högre upp, så går nog motorn helbra när du flyger rätt väg. Har du
förgasaren för långt ner, då kan den flöda. Funkar nog säkert när du åker med full spätta och ett tag på tomgång, men ska du bara glida kan det börja krångla. Men men, är olika på motorer, vissa är griniga, andra är det struntsamma nästan. Det här var enda sättet (som jag kom på) att montera motorn ![]() ![]() Glidaren kommer inte att göra skäl för namnet ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Sun 05 Oct 2008, 21:07 ] |
Post subject: | |
Så fortsatte monteringen av Renata. Så här blev OS-55 monterad: ![]() Vilken tid det tog att passa in motorkåpan ![]() ![]() ![]() Äntligen börjar det likna flygfärdigt flygplan ![]() ![]() ![]() ![]() Tänk va det tar tid att få ett klart ett färdigt flyg ![]() PS, Är du snart klar Oscar? |
Author: | OscarE. [ Mon 06 Oct 2008, 15:32 ] |
Post subject: | |
Ojj, ja just ja! ![]() ![]() ![]() |
Page 1 of 6 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |