motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Min Renata - Reactor 3D GP från Greate Planes http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4348 |
Page 4 of 6 |
Author: | Glidaren [ Mon 29 Dec 2008, 22:00 ] |
Post subject: | |
JS_ wrote: Far till flygfyren, där köpte jag.
Tog du aluminiumrör? eller? de har väl dåligt med kolfiber grejer |
Author: | JS_ [ Mon 29 Dec 2008, 22:17 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: JS_ wrote: Far till flygfyren, där köpte jag. Tog du aluminiumrör? eller? de har väl dåligt med kolfiber grejer Japp alurör, men det hade jag orginal med. |
Author: | MickeM [ Mon 29 Dec 2008, 23:56 ] |
Post subject: | |
JS_ wrote: Glidaren wrote: JS_ wrote: Far till flygfyren, där köpte jag. Tog du aluminiumrör? eller? de har väl dåligt med kolfiber grejer Japp alurör, men det hade jag orginal med. Jag köpte också alu-rör till min Extra där. Original så var det tunt, och det jag fick tag på så var dubbel tjockare, men exakt samma ytterdiameter. |
Author: | Glidaren [ Tue 30 Dec 2008, 15:57 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: JS_ wrote: Glidaren wrote: JS_ wrote: Far till flygfyren, där köpte jag. Tog du aluminiumrör? eller? de har väl dåligt med kolfiber grejer Japp alurör, men det hade jag orginal med. Jag köpte också alu-rör till min Extra där. Original så var det tunt, och det jag fick tag på så var dubbel tjockare, men exakt samma ytterdiameter. Tack för tipset Nu har jag nytt vingrör rätt ytterdimension, lite tjockare gods, aluminium och kraftigare (som håller bättre) De har regelbundna besök av RC-flygare. Det är flera som behövt vingrör men det är också många som sökt efter klena stänger (2 mm) till länk för servo-roder (som de inte har). Ryktet om RC Åland sprider sig tydligen över holmen... PS -Renata är strax flygfärdig .... igen |
Author: | Glidaren [ Thu 01 Jan 2009, 23:13 ] |
Post subject: | |
Året första flygning på Djäkenfältet ! Två piloter vågade sig till Djäkenfältet idag! MrX - Utrustad med kamera Glidaren - kom med Renata (Reactor) Nästan redo för årets första flygning, saknas bara lite silvertejp : Flygningen med Renata var inte riktigt planerad så canopyn var inte monterad. Men Djäkenflygare har alltid mycket silvertejp med Vi hade problem med att få motorn att gå bra men efter mycket teori snack och lite skruvande så fick vi OS-55an att gå riktigt bra. Jag har skaffat en varv räknare som ser ut att vara okay och som verkar vara "bra att ha". Varvade 10 500 rpm på bordet vilket väl borde vara 12- 13 000 rpm i luften vilket borde vara ganska okay i kyla. Silvertejpen på plats: Vädret var väldigt ombytligt med snö, hagel och solsken. Ett tag var jag tveksam på att ta upp henne men med lite uppmuntrande moraliskt stöd så bar det iväg i den byiga vinden. Äntligen börjar jag få Renate inställd så att jag nästa kan flyga henne. Helt klart är det en underbara kärra för en pilot som kan flyga Fortfarande så är hon dock för känslig på skevrodret (för mej ) Testade att rolla - oj va det rolla - och rakt också. Väldig skillnad jämfört med mina trainers Landningen blev ungefär där jag brukar landa men idag var leran väldigt hård Vid landningen så kom dagens kommentar: "Var e banan?" Annars var det en fin landning i blåsten, eller? Oj, var hjulen monterade så där? Man får väl försöka börja landa inverterat. Jag har inte gjort documentation på elektronikinstallationen men nu behövs det väl inte när jag har kabeldragningen dokumenterad på bild: Förra reparationen höll bra men skadorna kom på nya (svagare) ställen |
Author: | MickeM [ Fri 02 Jan 2009, 00:52 ] |
Post subject: | |
Haha, det där landstället får sig en dust hela tiden Du borde ställa dig på en pall så kanske flyget landar på hjulen istället? Varven verkar okej, hittade på OS hemsida: Output: 0.95ps / 10.000r.p.m Practical r.p.m.Range: 2,000~12,000 r.p.m Så 10.500 är nära maxeffekten =) |
Author: | Glidaren [ Fri 02 Jan 2009, 01:10 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Haha, det där landstället får sig en dust hela tiden Du borde ställa dig
på en pall så kanske flyget landar på hjulen istället? Varven verkar okej, hittade på OS hemsida: Output: 0.95ps / 10.000r.p.m Practical r.p.m.Range: 2,000~12,000 r.p.m Så 10.500 är nära maxeffekten =) Aha.... tack för informationen |
Author: | Glidaren [ Mon 05 Jan 2009, 00:24 ] |
Post subject: | |
Glidaren var ute på Djäkenfältet på årets första dag. Kallt och blåsigt med snöbyar som tog tag i flyget och oss. Fingrarna var så kalla så känseln försann. Svårt var det att få upp tempen på maskinen. Ännu svårare var det för Glidaren att hitta banan. |
Author: | Glidaren [ Mon 05 Jan 2009, 00:25 ] |
Post subject: | |
Året första flygning på Djäkenfältet ! Två piloter vågade sig till Djäkenfältet idag! MrX - Utrustad med kamera Glidaren - kom med Renata (Reactor) Årets första bild över Djäkenfältet: Nästan redo, saknas bara lite silvertejp : Flygningen med Renata var inte riktigt planerad så canopyn var inte monterad. Men Djäkenflygare har alltid mycket silvertejp med Vi hade problem med att få motorn att gå bra men efter mycket teori snack och lite skruvande så fick vi OS-55an att gå riktigt bra. Jag har skaffat en varv räknare som ser ut att vara okay och som verkar vara "bra att ha". Varvade 10 500 rpm på bordet vilket väl borde vara 12- 13 000 rpm i luften vilket borde vara ganska okay i kyla. Silvertejpen på plats: Vädret var väldigt ombytligt med snö, hagel och solsken. Ett tag var jag tveksam på att ta upp henne men med lite uppmuntrande moraliskt stöd så bar det iväg i den byiga vinden. Äntligen börjar jag få Renate inställd så att jag nästa kan flyga henne. Helt klart är det en underbara kärra för en pilot som kan flyga Fortfarande så är hon dock för känslig på skevrodret (för mej ) Testade att rolla - oj va det rolla - och rakt också. Väldig skillnad jämfört med mina trainers Landningen blev ungefär där jag brukar landa men idag var leran väldigt hård Vid landningen så kom dagens kommentar: "Var e banan?" Annars var det en fin landning i blåsten, eller? Oj, var hjulen monterade så där? Man får väl försöka börja landa inverterat. Jag har inte gjort documentation på elektronikinstallationen men nu behövs det väl inte när jag har kabeldragningen dokumenterad på bild: Förra reparationen höll bra men skadorna kom på nya (svagare) ställen Och så en lite film "Var är banan? på viddler: http://www.viddler.com/explore/Glidaren/videos/7/ Håll till godo |
Author: | Atte [ Mon 05 Jan 2009, 09:55 ] |
Post subject: | |
Det var en kul film från årets första...flygning |
Author: | Glidaren [ Fri 23 Jan 2009, 23:29 ] |
Post subject: | |
Nyårshelgen tog på Renata mer än första inspektionen tydde på Nåja, värre har vi upplevt Har börjat med förstärkning av skrovet och kanten kring luckan på undersidan. Några tvärstag och så fast med hjulen igen så är det fixat |
Author: | JS_ [ Sat 24 Jan 2009, 00:27 ] |
Post subject: | |
Quote: De har regelbundna besök av RC-flygare. Det är flera som behövt
vingrör men det är också många som sökt efter klena stänger (2 mm) till länk för servo-roder (som de inte har). Dom har 2mm stänger, har köpt där flera gånger Svets stänger |
Author: | Glidaren [ Sat 24 Jan 2009, 10:34 ] |
Post subject: | |
JS_ wrote: Svets stänger
Aha..... |
Author: | Glidaren [ Sun 25 Jan 2009, 22:02 ] |
Post subject: | |
I kväll har Renata fått lite omvård Elektroniken på plats.... igen. Kopplingsschema är ju mer eller mindre självförklarande utifrån bilden/documentationen. Saknas bara en kabel till ch 6 som är babords skevroder. Hjulstället åter på plats. Om det lossar igen så hoppas jag på lite mindre skador. Det blev ju löjligt stora skador för en så fin landning http://www.viddler.com/explore/Glidaren/videos/7/ Okay, det var ju ingen landingsbana där men ändå..... Renata flygfärdig igen |
Author: | MickeM [ Sun 25 Jan 2009, 22:43 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Renata flygfärdig igen
Det saknas en vinge. Ett tränat öga ser sånt direkt. |
Author: | MarcusG [ Sun 25 Jan 2009, 23:36 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Det saknas en vinge. Ett tränat öga ser sånt direkt.
|
Author: | Glidaren [ Sun 25 Jan 2009, 23:38 ] |
Post subject: | |
marcusg wrote: MickeM wrote: Det saknas en vinge. Ett tränat öga ser sånt direkt. Vad menar Ni ? Renata har ju visst vinge? |
Author: | MickeM [ Sun 25 Jan 2009, 23:54 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: marcusg wrote: MickeM wrote: Det saknas en vinge. Ett tränat öga ser sånt direkt. Vad menar Ni ? Renata har ju visst vinge? Tyckte texten "Renata flygfärdig igen " passade så bra till en bild på ett flyg utan ena vingen Har du rök i ögonen eller? |
Author: | Glidaren [ Sun 25 Jan 2009, 23:57 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Glidaren wrote: marcusg wrote: MickeM wrote: Det saknas en vinge. Ett tränat öga ser sånt direkt. Vad menar Ni ? Renata har ju visst vinge? Tyckte texten "Renata flygfärdig igen " passade så bra till en bild på ett flyg utan ena vingen Har du rök i ögonen eller? Jaa, nu ser jag! Det ska vara en vinge på andra sidan också |
Author: | vicce [ Tue 17 Feb 2009, 22:03 ] |
Post subject: | |
hittar du inte andra halvan av vingen så kan du ju flyga med bara en . http://www.youtube.com/watch?v=ZaXMrFh3n7M |
Page 4 of 6 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |