motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Hangar 9 Tango/Twist
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4336
Page 2 of 4

Author:  JS_ [ Mon 22 Sep 2008, 12:45 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
JS_ wrote:
Det skulle säkert gå o hänga en Saito 220 på den.




Har förstått på att övermotorisering är inte ger så mycket! Däremot kostar det mycket mer! Och man får problem med C.G och vibbrationer och propellerstorleken och en mycket högre soppaförbrukning! Allt är ut-testat redan sidu :roll:

Följa rekommendationerna tror jag lönar sig bäst 8)

Följde rekomenderat på Yak´n o fy f_n va tråkig den va då,nej det skall övermotoriseras om dom skall bli kul o busa med :)
UCD.46 är väldigt tråkig med en 46á på ,men med en 72á va den väldigt kul.
Men det är nog olika på flyg det där.

Author:  Mr X [ Wed 01 Oct 2008, 14:33 ]
Post subject: 

Nu ligger det en Saito 115 bredvid flyget bara att montera :lol:
2-takt 75 aspen ska ur Twisten för nu ska det flygas 4-takt igen.

Author:  Mr X [ Fri 05 Dec 2008, 00:51 ]
Post subject: 

Twisten ligger nu med trasigt landställ :oops: och utan maskin (asp 75 såld)
Flyget får vila ett tag.

Tangon har idag fått ärva SK 50 från trainern som nu är på plats.
Ska rycka upp mig och fixa flyget klart så den får göra premiär snart.

Author:  Mr X [ Fri 05 Dec 2008, 01:08 ]
Post subject: 

Tittade lite på bilderna när jag flög twist och nu saknar jag den.
Lite vemodigt att se den ligga utan landställ.

Mr X ryck upp dig nu och börja bygga flygen klara :lol:
Vintern är snart här och då ska det flygas igen bara det slutar blåsa.

Author:  MickeM [ Fri 05 Dec 2008, 11:04 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Tittade lite på bilderna när jag flög twist och nu saknar jag den.
Lite vemodigt att se den ligga utan landställ.

Mr X ryck upp dig nu och börja bygga flygen klara :lol:
Vintern är snart här och då ska det flygas igen bara det slutar blåsa.

Haha, sitter du och peppar dig själv? :D

Author:  Mr X [ Fri 05 Dec 2008, 13:52 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Haha, sitter du och peppar dig själv? :D

Fungerar ganska bra att peppa sig själv för nu är motorn och alla servon på plats i Tangon :lol:

Image

Author:  Mr X [ Mon 08 Dec 2008, 16:13 ]
Post subject: 

Tangon har idag fått alla stag kopplade.
Utslagen är klara både för lugn flygning och lite bus.

Aileron 38/63 mm
Elevator 32/63 mm
Rudder 51/60 mm som egentligen skulle ha varit 70

Kvar är nu att fixa lite runt tanken och montera batteriet samt väga av flyget (CG).
Jag räknar med att flyget ska bli helt klart i morgon

Author:  Mr X [ Mon 08 Dec 2008, 20:37 ]
Post subject: 

Fick lite tid över så jag fixade Tangon klar.
När jag skulle ta ut CG så var allt redan perfekt 120mm
Tangon har CG mellan 102-127mm så jag ligger ganska bra tror jag.

Alla varnar för att ge höjdroder vid start för den slår lätt en volt då.
Får väl smyga upp den försiktigt första gången med gasen.

Author:  Mr X [ Tue 09 Dec 2008, 11:19 ]
Post subject: 

Nästa flyg Twist 60

Efter att min 2-takt ASP stannade och jag slog av landningsstället har allt flygande stannat av.
Nu blir det nya tag och Saito 115 den i mitten ska i twisten
Saito 115 är en kompakt liten och lätt maskin med mycket kraft.

Ska bli roligt att börja med twisten igen, ett flyg som jag gillar att flyga.


Image

Author:  Mr X [ Tue 09 Dec 2008, 11:43 ]
Post subject: 

På bilden i förra inlägget: Till höger Saito 72 (470g) och till vänster OS 120 pump (920g med dämpare 1000g).

Hangar 9 rekommenderar 91-100 4-takt på Twist 60

Saito 100 Vikt: 550g
Saito 115 Vikt: 585g
Saito 120 Vikt: 840g
Saito 125 Vikt: 650g

Specs FA-115 AAC w/Muffler: AL till Twist 60
* Type: 4-Stroke
* Displacement: 1.15 cu in (18.9 cc)
* Bore: 1.25 in (31.7 mm)
* Stroke: .94 in (24 mm)
* Cylinders: Single Cylinder
* Total Weight: 23.49 oz (665 grams)
* Engine (Only) Weight: 20.6 oz (585 grams)
* Muffler Weight: 2.89 oz (80 grams)
* Crankshaft Threads: M8 x 1.25 mm
* Benchmark Prop: APC 15 x 8 @8800 RPM
* Prop Range: 14 x 8 - 16 x 6
* RPM Range: 1,800 to 10,000 RPM
* Fuel: 10 30 % nitro with synthetic/castor mix
* Mounting Dimensions: 115 x 40 x 110 (L x W x H)
* Muffler Type: Cast
* Cylinder Type: AAC
* Carb Type: 2 Needle
* Crank Type: Dual Ball Bearing

Author:  JS_ [ Tue 09 Dec 2008, 12:00 ]
Post subject: 

Jag är fortfarande avis på det där flyget,skulle köpa ett sånt där bara man inte skulle ha så många flyg redan.

Author:  Mr X [ Tue 09 Dec 2008, 12:11 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Jag är fortfarande avis på det där flyget,skulle köpa ett sånt där bara man inte skulle ha så många flyg redan.

Rc-Sabe har två kvar :wink:
När jag köpte cubben från dom behövde jag inte betala frakt.
I fortsättningen vet jag var jag köper mina flyg och fort går de men viktigast är att dom har saldo på flygen. :lol:

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prod ... grpid=1302

Author:  Mr X [ Sat 27 Dec 2008, 19:35 ]
Post subject: 

Nu har Tangon varit uppe i luften.
Rolig liten buskärra att flyga, lite vindkänslig men i övrigt ett bra flyg.
Image
Image
Image
Image

Author:  Mr X [ Sun 28 Dec 2008, 00:19 ]
Post subject: 

Det är första gången som jag har haft ett flyg som ej behövs trimmas in.
Tangon gick som tåget rakt och fint på första flighten.

Image

Author:  Kamikaze [ Sat 21 Feb 2009, 13:01 ]
Post subject: 

Sitter Saiton på plats i Twisten......! kanske provfygit redan..;)..??? Eller blir det bara att installera dataskärmar.. :D

Author:  Mr X [ Sat 21 Feb 2009, 13:13 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Sitter Saiton på plats i Twisten......! kanske provfygit redan..;)..??? Eller blir det bara att installera dataskärmar.. :D

Ingen maskin i Twisten ännu men kanske till våren :wink:

Author:  Mr X [ Tue 05 Mar 2019, 13:25 ]
Post subject:  Re: Hangar 9 Tango/Twist

Då mötts vi igen, nu har Tangon hittat tillbaka till mig.
När jag sålde flyget satt det en 2-takt i nosen men nu har den en OS 4-takt.

Image

Author:  MickeM [ Tue 05 Mar 2019, 19:15 ]
Post subject:  Re: Hangar 9 Tango/Twist

Det där är BUSflyg! =)
Med en fyrtattare i nosen så skulle den passa fint med en Wide-propeller med låg stigning. De har otroligt fränt ljud om du tex flyger fullgas passby. Låter som propellerljudet nästan når ljudetshastighet och med virvlarna så tätt efter varandra och ett flyg som bromsar luften så effektivt som det där flyget gör, så borde det där propellerljudet uppstå. Jag hade det på min ena UCD 46 med SY80 4-takt och 14x4W-prop. Fiiint ljud! =)

Author:  MickeM [ Tue 26 Mar 2019, 20:31 ]
Post subject:  Re: Hangar 9 Tango/Twist

Så det är över 10 år sedan du flög detta flyg senast? =) Kul när flyg kommer tillbaks. Blir det FPV-flyg?

Author:  Mr X [ Tue 26 Mar 2019, 21:33 ]
Post subject:  Re: Hangar 9 Tango/Twist

MickeM wrote:
Så det är över 10 år sedan du flög detta flyg senast? =) Kul när flyg kommer tillbaks. Blir det FPV-flyg?

Blir ett busflyg för det flög inte så rent men var kul att busa runt med.

Page 2 of 4 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/