motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Hangar 9 Tango/Twist
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4336
Page 1 of 4

Author:  Mr X [ Sun 14 Sep 2008, 20:47 ]
Post subject:  Hangar 9 Tango/Twist

Hangar 9 Tango 40 och Twist 60

Att bygga en Tango eller Twist är inte rätta ordet.
Att montera skulle jag snarare kalla det för allt är klart från början.

Tager här en kropp och tittar lite på instruktionerna
Image
Image
Så här ser rodren ut direkt ur lådan, bara att skruva fast.
Image
Image
Hjulen färdigt monterade och bara att skruva fast.
Image
Image
Efter några minuter är allt klart.
Image
Vingen helt klar ur lådan och bara att montera två servon.
Image
Det som tog längsta tiden var att limma rutan för limmet måste ju torka.
Image

Author:  Mr X [ Sun 14 Sep 2008, 21:05 ]
Post subject: 

Twisten är lika enkel att montera.
Allt klart från början så enklare än så här blir det inte.
Roderhornen klart monterade och alla roder limmade från fabriken.
Bara att sätta i servon och motor.
Image
Image
Två vingar att montera servon i.
Twisten har ju lite större vinge men båda är tagna direkt ur lådan.
Image

Author:  Mr X [ Sun 14 Sep 2008, 21:09 ]
Post subject: 

Två flyg klara på en dag.
Tangon saknar motor men en Saito 72 4-takt ligger i lådan och väntar.
Image
Image

Author:  Mr X [ Sun 14 Sep 2008, 21:18 ]
Post subject: 

Image
Image
Image

Author:  Mr X [ Sun 14 Sep 2008, 21:30 ]
Post subject: 

Twisten är en dröm att flyga men lite vindkänslig.
Det borde ha varit en 4-takt i twisten men just nu sitter det en Asp 75 2-takt.

Author:  JS_ [ Sun 14 Sep 2008, 21:44 ]
Post subject: 

Jag vart lite avis på det där flyget :)

Author:  Mr X [ Sun 14 Sep 2008, 21:53 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Jag vart lite avis på det där flyget :)

Bara man vågar flyga med mera utslag så tror jag det här flyget är något extra.
Har ju egentligen bara känt på flyget i två dagar men efter första upptagningen kände jag mig hemma direkt.

Twisten är snäll och flyga men också ett riktigt busfrö :lol:

Author:  MickeM [ Sun 14 Sep 2008, 22:25 ]
Post subject: 

Nu vart det för krångligt för mig :D Är det EN byggtråd för TVÅ flyg? :lol:

Author:  Mr X [ Sun 14 Sep 2008, 22:39 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Nu vart det för krångligt för mig :D Är det EN byggtråd för TVÅ flyg? :lol:

Gick så snabbt att montera flygen så det blir en byggtråd med två flyg i.
Kan ju inte kalla det byggtråd utan snarare monteringstråd av två flyg.

När flygen blev färdiga kändes det lite som att jag har missat något.
När ska jag börja bygga känslan saknades men fort gick det.

Att få maskinen på plats tar längsta tiden.

Manual till Tango 40 http://www.hangar-9.com/ProdInfo/Files/ ... -LoRes.pdf
Manual till Twist 60 http://www.hangar-9.com/ProdInfo/Files/ ... Manual.pdf

Author:  Mr X [ Mon 15 Sep 2008, 10:02 ]
Post subject: 

Att busa runt med twisten är roligt och jag tror att tangon blir lika rolig.
Det som sätter gränserna just nu är piloten som behöver lite uppgradering.
Problemet är egentligen att man flyger för lågt och tänjer på gränserna man ej klarar av.

Twisten är nog det roligaste flyget jag har och passar perfekt i hangaren.
Nästa uppgradering på twisten blir nya Saito 115 4-takt

Author:  Glidaren [ Mon 15 Sep 2008, 21:49 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Jag vart lite avis på det där flyget :)


Jag var också avis på det där flyget :D :D :D
- gäller att ha plånboken laddad nu ifall det händer saker på guldkusten,
*host*, förlåt - solkusten menade jag :wink:

Author:  Glidaren [ Mon 15 Sep 2008, 21:51 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Det som sätter gränserna just nu är piloten som behöver lite uppgradering.


Jag skulle behöva samma uppgradering :D Har dom månne på Söders?

Author:  Mr X [ Tue 16 Sep 2008, 10:28 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Mr X wrote:
Det som sätter gränserna just nu är piloten som behöver lite uppgradering.


Jag skulle behöva samma uppgradering :D Har dom månne på Söders?

Uppgraderingen gör man på Djäkenfältet :lol:
Bara att nöta på för det är flygtimmar som gäller.

Glöm ej att uppgradera flygmodellen också så går det lättare.

Author:  Mr X [ Mon 22 Sep 2008, 09:25 ]
Post subject: 

Har nu flugit med Twisten och börjar bli varm i kläderna.
Kände från första stund att det här flyget gillar jag men är inte helt nöjd.

Nu ska Twisten få ny maskin :lol:
Köpte en Saito 115 så aspen ska bytas till 4-takt.
Känner att jag behöver mera kraft på lågfart vilket inte aspen kan leverera.

Image

Author:  JS_ [ Mon 22 Sep 2008, 09:53 ]
Post subject: 

Det verkar va ett riktigt fint busflyg,o jag blir bara mer o mer avis på det där flyget :?

Author:  Mr X [ Mon 22 Sep 2008, 10:09 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Det verkar va ett riktigt fint busflyg,o jag blir bara mer o mer avis på det där flyget :?

Tänk då på vad den större modellen kan leverera Twist 150 :lol:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prod ... grpid=1302

Author:  JS_ [ Mon 22 Sep 2008, 10:50 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
JS_ wrote:
Det verkar va ett riktigt fint busflyg,o jag blir bara mer o mer avis på det där flyget :?

Tänk då på vad den större modellen kan leverera Twist 150 :lol:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prod ... grpid=1302

F_n va mycket motor det skall va på den :?

Wing Span:61 in (1550mm)
Overall Length:59 in (1499mm)
Wing Area:1224 sq in (79 sq dm)
Flying Weight:8.5-9.5 lb (3.9-4.3 kg)
Engine Size:1.25-1.80 4-stroke; 26cc gas

Det skulle säkert gå o hänga en Saito 220 på den.

Author:  Glidaren [ Mon 22 Sep 2008, 12:07 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
F_n va mycket motor det skall va på den :?


Jamen JS, klart han måst ha kraftigare maskin :!:

Du har ju sett vad sakta den går :D

Author:  Kamikaze [ Mon 22 Sep 2008, 12:07 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Det skulle säkert gå o hänga en Saito 220 på den.




Har förstått på att övermotorisering är inte ger så mycket! Däremot kostar det mycket mer! Och man får problem med C.G och vibbrationer och propellerstorleken och en mycket högre soppaförbrukning! Allt är ut-testat redan sidu :roll:

Följa rekommendationerna tror jag lönar sig bäst 8)

Author:  MickeM [ Mon 22 Sep 2008, 12:40 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Tänk då på vad den större modellen kan leverera Twist 150 :lol:

Kanske blir som med UCD... UCD46 är busig, UCD60 är stabil, Giant är som en buss.

Page 1 of 4 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/