motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

NIEUPORT N-17
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4262
Page 2 of 3

Author:  OscarE. [ Thu 11 Aug 2011, 09:37 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Tobben och jag startade en gammal 4-taktare (OS FS .20 - från 80-talet) igår i startbänken. Den gick som en klocka och jag måste säga att inget går upp mot en liten gullig 4-taktare. Mycket charmigt och mysigt ljud! Jag skulle satsa på något med lite sound i Nieuporten - dvs. inte el ...

Ge det en funderare! :)

Author:  MickeM [ Thu 11 Aug 2011, 09:58 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Hm hm du säger det... jo nog är det ju mer likt med en pluttrig grej i nosen än en vinande...

OS FS-30 4-takt:
Fokker D7: http://www.youtube.com/watch?v=Cyfj6uF2M1k
T-Craft: http://www.youtube.com/watch?v=lsas2xJKSig
Piper J-3 Cub: http://www.youtube.com/watch?v=8RBv1k33pPY

Author:  Mr X [ Thu 11 Aug 2011, 10:07 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Klart det ska vara en liten 4-takt i Nieuporten :)

Ta och köp en beg i Sverige

Author:  MickeM [ Thu 11 Aug 2011, 10:36 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Mr X wrote:
Klart det ska vara en liten 4-takt i Nieuporten :)

Ta och köp en beg i Sverige

Sagt o gjort, annons utlagd =) 4-takt it is!

Hittade film på "riktiga" flyget:
Men denna är 3/4-skala: http://www.youtube.com/watch?v=hzZ1cRqZPGk

Author:  MickeM [ Mon 16 Jan 2012, 23:54 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Nä... ingen hade nån bra 4-takt och har tänkt lite.

Får nog bli el i den istället. Lätt snäll kärra och dessutom liten.
Så... hur ska man veta vad man ska ha för motor + ESC + ack
i ett sånt här flyg? Setupen behöver ej klara 3D-prestanda. ;-)
Får ej vara övermotoriserat, flyger bara för snabbt då pga
vikten. Vill flyga sakta, så inte nån raket heller.

Author:  Mr X [ Tue 17 Jan 2012, 00:04 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Den här motsvarar en 25 size metanol vilket borde vara passligt till flyget.
Suitable for sport and scale airplanes weighing 3 to 5.5 pounds (1.4–2.5kg).

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 70kv_.html

Author:  MickeM [ Tue 17 Jan 2012, 00:08 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Mr X wrote:
Den här motsvarar en 25 size metanol vilket borde vara passligt till flyget.
Suitable for sport and scale airplanes weighing 3 to 5.5 pounds (1.4–2.5kg).

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 70kv_.html

Kanske lite väl... flyget väger 600 g utan motor + esc + ack. =)

En 3S 2200 väger väl ca 170 g.... så 770 utan motor och esc?

Author:  Mr X [ Sun 12 Feb 2012, 20:25 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Fått tag i någon motor till flyget?

Author:  MickeM [ Sun 12 Feb 2012, 22:00 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Mr X wrote:
Fått tag i någon motor till flyget?

Det kom flera olika tips på rcflyg.se så kanske nån funkar, dom var väldigt olika... det blir el i istället för metanol om jag inte får tag på en 40-size OS fyrtakt.

Author:  MickeM [ Sat 28 Apr 2012, 19:09 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Tog en dust till nyss... gjort så mycket jag kunde. Roderhorn på plats,
alla stag, gubbe, kulspruta, strömbrytare, ladduttag, ställt in sändare
mot servon för roder och lite annat pyssel, mycket med dessa småttingar!

Behöver nu Medium CA, lite färger och motorsetup!!!

Så jag har ju ännu inte bestämt mig för att ha en OS 30FS eller en borstlöst i nosen.

Fördelar med metanolmotor:
+ Låter bättre

Fördelar med elmotor:
+ Stannar ej
+ Lägre totalvikt?
+ Jag har många ackar
+ Tystare
+ Kladdar ej

Same same:
+ Tanka och flyg igen är lika lätt som att byta ack
+ Måste köpa antingen metanolare + tank eller borstlös motor + ESC

Author:  MickeM [ Wed 02 May 2012, 21:06 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Jag mindes ett gammalt flyg som nån målat i, en Tiger Moth eller nåt...
Och så va jag in till Ehns och köpte lite färg (5 färger) o penslar och har nu målat o grejat på Nieuporten! :-D
Det tog inte länge och det blev en himla skillnad!!! Snyggt! Lite kvar... sen bilder.
Har målat servohus i vingarna, servoluckorna, kulsprutan, sittbrunnnen, noskåpan innuti och utanpå, landställsdetaljer, fälgar, navkapslar, motoratrapp, fönster, osv.

Har bestämt mig för el. Tänk om metanolen smetar ut Humbrolfärgen??? Måste väl mattlackas, eller? Atte? Nån?

Återstår:
- Lite målande på "motorn" (torkar just nu) och roderhorn
- Ackvarnare (köpas)
- Limma fast roderhornen (har ej lim)
- Vingstag
- Köpa motor och ESC samt träpropeller för el (om det finns)
- Ställa in
- Balansera

Och säkert nåt till för att få den att se lite mer skalalik ut, vad nu det kan vara.
Målet: Se bra ut på bild när den flyger. =)

Author:  MickeM [ Fri 11 May 2012, 19:11 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Lite bilder på bygget som löper på framåt...
Lite av det jag målat, finns mer.

Navkapslarna var vita, fälgarna var smutsgula.
Attachment:
IMG_4566.JPG
IMG_4566.JPG [ 34.04 KiB | Viewed 10232 times ]


Noskåpan var vit, är nu ljusgrå på utsidan och mörkgrå på insidan.
Även "motorrummet" är mörkgrått. Kulsprutan var gul men är målad
med två nyanser för att se lite metallisk och sliten ut. Lite gult som
kommit fram igen, va ju o kom åt den. Har även målat lite "olja" på
sidan av flyget lite bakom noskåpan, syns ej här. Frågan är om detta
flyg hade en motor som snurrade eller om det var bara axeln...
Attachment:
IMG_4567.JPG
IMG_4567.JPG [ 49.85 KiB | Viewed 10232 times ]


Den vita plastmotor-attrappen är målad i två nyanser och joxad med
så att den ska se lite oljig och gammal ut, men framför allt metall-look.
Attachment:
IMG_4568.JPG
IMG_4568.JPG [ 56.24 KiB | Viewed 10232 times ]


De vita servo-skydden är gråmålade.
Attachment:
IMG_4570.JPG
IMG_4570.JPG [ 38.33 KiB | Viewed 10232 times ]


Sittbrunnen är mörkgrå med ladduttag samt strömbrytare.
Ackvarnare blir det där med. Gubben fick sig en scarf...
Attachment:
IMG_4571.JPG
IMG_4571.JPG [ 50.81 KiB | Viewed 10232 times ]


Återstår lite smått, men framför allt "joxa" till lite överallt så flyget
får en lite mer "gammal look". Och köpa motor o ESC osv...

Author:  MickeM [ Thu 26 Jul 2012, 13:04 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Nån som kan ge lite tips?

Ska ju beställa från HAB och jag behöver motor och ESC, samt även propeller kom jag på nu.
Jag har luskat lite vad de har. Visste lite krav och utifrån dem så uteslöt jag motor efter motor och ESC efter ESC.
Nu återstår följande... Kan nån (Machman? ;-)) hjälpa till med några visa ord?

Flyget kommer väga ca 950 gram med allt!


ESC?

- Ingen motor verkar komma över ens 30A men vissa över 20, så runt 30A ESC blir bra)
- Vilken av dessa?

1 - 30A ... http://www.hab.se/fartreglage-borstlos- ... c-333.aspx
2 - 30A ... http://www.hab.se/fartreglage-fly-pro-s ... c-333.aspx
3 - 33A ... http://www.hab.se/fartreglage-borstlos- ... c-334.aspx


Motor?

- 1000-1200kv antar jag att ska duga
- och om 250W/kg gäller för 3D så har de större slopats
- motorvikt mellan 50-90 g
- dragkraften lär knappast behöva vara mer än flygets vikt då jag inte ska hovra (tänker jag rätt då?)
- 3S LiPo som gäller

1 - PJS 900 - 1111kV - 60g - 23A ... http://www.hab.se/el-motor-pjs-3d-900-p-1622-c-296.aspx
2 - TP 2409/18 - 1000kv - 65g - 13A ... http://www.hab.se/borstlos-motortp24091 ... c-296.aspx
3 - C2830C - 1140kv - 58g - 13A ... http://www.hab.se/borstlos-motor-1140kv ... c-296.aspx
4 - AXI 2217/16 - 1050 - 70g - 22A ... http://www.hab.se/axi-221716-brushless- ... c-296.aspx
5 - Scorpion SII-2215 - 1127kv - 69g - 20A ... http://www.hab.se/scorpion-sii22151127k ... c-310.aspx
6 - Scorpion STT-2212 - 1070kv - 58g - 15A ... http://www.hab.se/scorpion-sii22121070k ... c-310.aspx

Author:  MickeM [ Thu 26 Jul 2012, 13:30 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Fick detta tips från HAB, motorn 400W verkar mycket!!! Och 30A ESC skulle ju räcka..:


Motor 281012 Borstlösmotor Max-BL2810/12 KV:1100 400W 78g
http://www.hab.se/borstlosmotor-maxbl28 ... c-296.aspx

Fartreglage 10026238.3 Fartreglage bl. 40 A med Sw. BEC 3A , 2-6 Li-POL (kanske lite onödigt med 40A men varken priset eller viken skilljer mycket mot en 30 A)
http://www.hab.se/fartreglage-bl-40-a-m ... c-333.aspx

Propp 100243 APC 10 x 5E Thin Electro
http://www.hab.se/apc-10-x-5e-thin-elec ... c-521.aspx

Fäste 43201 Motorfäste ställbar upp till 50mm elmotor
http://www.hab.se/motorfaste-stallbar-u ... c-309.aspx

Author:  MickeM [ Fri 27 Jul 2012, 00:40 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Uppdaterade min motor-lista i inlägget ovan. Lite färre alternativ.
Fattar mig inte på det där med watt.
Sägs att 250 W / kg är bra för 3D.
Men en av motorerna ovan är 10W och en är 60W och HAB rekommenderade 400W.
Huh! Ingen passar väl då? Fast dom är lika stora, drar lika mycket ström, osv osv...
Finns det nån teori hur man väljer motorer? :-D

Author:  Mr X [ Fri 27 Jul 2012, 08:55 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Sök upp en motsvarande PNP modell och se vad dom har.

tex PARKZONE - S.E.5A WWI PNP http://www.fullkontroll.se/?ProdID=351355

Spännvidd 943 mm
Längd: 760 mm
Flygvikt 1150g
Motor (el) 480-size 960Kv brushless outrunner
Rek. fartreglage 30-Amp Pro Switch-Mode BEC Brushless ESC
Rek. batteri 11.1V 1800mAh 3S LiPo
Propeller 10x8"

Har själv en park 480 och den har kraft till mitt 3D flyg, kör den i min Mini ShowTime http://www.e-fliterc.com/Products/Defau ... quickSpecs
Jag skulle gå på den lite svagare park 450 till ditt flyg http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=1350



E-FLITE - PARK 480 BRUSHLESS OUTRUNNER MOTOR, 1020KV
Antal Celler (Lipo) 2-3
kv 1020
Vikt 87 g
Effekt 300 Watt
Modellvikt 500-850g
Rek. propeller 10x5 - 12x6
Image

Author:  MickeM [ Fri 27 Jul 2012, 12:30 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Jo jag har ju hittat motorer och ESCs som uppfyller de krav jag begriper... =)
Frågan är vilka man inte skall använda av dem jag listat upp.

Tar väl nån av ESCarna som finns i lager.

Vad gäller motorn... (försöker ju lära mig )
Det finns motorer som funkar på 3S, har bra kv på tex 1000, väger helt lagom tex 60 gram.
Men sen kan vissa vara 400W-motorer och andra 40W. Men det framgår inte på alla.
Som tex om det sägs att 250W per kilo för 3D-flyg... hur blir det då med 400W motor i ett flyg man som mest vill kunna loopa snällt med, annars bara skalaglida runt?

Skulle vara lättare om det står effekten så man vet lite... eller att det står "för modeller 700-1200 g" så man kunde få nån aning. Där antar jag att 700g är för 3D-prestanda och 1200 för max möjliga vikt, typ för en trainer. En sån motor borde ju vara på ca 220W? Hm.

Vill ju inte ha en raket, eller ett flyg som har för maffig motor för att kunna flyga sakta med.
Men tillika så kanske en 400W-motor har kraft att puttra långsamt, såvida det inte blir som vissa av mina tidigare flyg, att det knappt finns låga varv, utan passar bättre till tyngre flyg som kan glida med halvgas. Hm hm...

Verkar som elmotorer är en värld där man testar sig fram... dyrt med el! =)

Author:  MickeM [ Wed 05 Sep 2012, 22:47 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Hade några till bilder! =) Flyget hänger numera i kökstaket. ;-)

Målat lite detaljer...(ser lite skavanker nu på bilden som jag måste fixa, haha)
Attachment:
IMG_4811.JPG
IMG_4811.JPG [ 52.15 KiB | Viewed 10095 times ]


Målat och fixat på plats vingstagen.
Attachment:
IMG_4812.JPG
IMG_4812.JPG [ 54.72 KiB | Viewed 10095 times ]

Author:  MickeM [ Thu 31 Jul 2014, 14:22 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

FLYGKLAR!

Nu är den flygklar. Jag tog ett ryck, hängde ner den från taket och monterade motorbock,
motor, spinner, propeller, ESC, mottagare, fäste för ack och balanserat upp färdigt med en
GensAce 2200 3S LiPo. ;-) Det är inte det smidigaste att byta ack på denna. Den är gjord
för 4-takts metanolmotor med tex NiMH-ack. Den har nu färdigt brytare och ladduttag för
det, men det blev ju el, så nu är det aningen mer jobb byta ack: Haka ur vingstöttorna,
skruva upp skruven, lirka ur hela locket med pilot och övre vinge utan att knäcka maskin-
geväret, koppla ur skevservokabeln ur mottagaren, dra ur ack-kontakten, dra av kardborre-
bandet på bägge sidor, dra ur acken. Phust! Det omvända för att få tillbaks acken. Nåja,
man verkar flyga rätt länge på en ack, motorn behöver inte snurra så fort för att dra fram
flyget verkar det som. ;-)

Attachment:
IMG_0074.JPG
IMG_0074.JPG [ 73.75 KiB | Viewed 9820 times ]


Attachment:
IMG_0077.JPG
IMG_0077.JPG [ 94.99 KiB | Viewed 9820 times ]


Attachment:
IMG_0075.JPG
IMG_0075.JPG [ 73.44 KiB | Viewed 9820 times ]


Attachment:
IMG_0076.JPG
IMG_0076.JPG [ 77.74 KiB | Viewed 9820 times ]

Author:  MickeM [ Thu 31 Jul 2014, 14:41 ]
Post subject:  Re: NIEUPORT N-17

Använder en ESC som har koll på LiPo't. En HiModel Balancer 40A ESC.
http://www.himodel.com/electric/HiModel ... R-40A.html

Den väger föresten 828 gram utan ack och 1040 med ack.

Page 2 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/