motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=3969 |
Page 3 of 4 |
Author: | MickeM [ Mon 08 Feb 2016, 21:42 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Blir nog att ta fram detta flyg denna vecka och klura ut vad det ska bli för motorsetup så man får hem grejerna och får flyget flygklart inför våren. Återstår att räkna ut vad totalvikten blir och sen utgående från det fundera ut vilken flygstil man ska ha. Och då vet man vilken motoreffekt man bör satsa på. Och eftersom propellerstorleken är begränsad så kommer det styra KV-värdet för att få rätt dragkraft. Vikt som det är nu är 1552 och då saknas: - 2 st motorer - 2 st ESCs - 2 st propellrar (11" får rum, men klipper gräs, 10" är bättre) - 2 st spinners - X st kablar kanske Vad kan ovan väga då? Enligt specs så borde den väga 1810-2270 gram, dvs det saknas 258-718 gram. ESCar väger väl 30 gram st? Propellrar, spinners, kablar blir väl 80 gram? Så det återstår ca 118-578 gram för motorer (och motorfästen), så nog sjutton ska flyget hamna inom viktspannet. Kan tippa på att motorerna väger 70 gram st. Det måste vara första gången någon klarar av det med ett "metanolflyg"? Om jag nu inte måste ha en ack per motor... men Twinstar vägde 1,6 och hade en 3S 2200 och klarade sig med det, på två motorer. 3S 2200 30C ska ju klara 66A och det är nog mer än motorerna kommer dra. Blir nog bra det här. |
Author: | Kobbeuffe [ Tue 09 Feb 2016, 08:14 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
MickeM wrote: Blir nog att ta fram detta flyg denna vecka och klura ut vad det ska bli för motorsetup så man får hem grejerna och får flyget flygklart inför våren. Återstår att räkna ut vad totalvikten blir och sen utgående från det fundera ut vilken flygstil man ska ha. Och då vet man vilken motoreffekt man bör satsa på. Och eftersom propellerstorleken är begränsad så kommer det styra KV-värdet för att få rätt dragkraft. Vikt som det är nu är 1552 och då saknas: - 2 st motorer - 2 st ESCs - 2 st propellrar (11" får rum, men klipper gräs, 10" är bättre) - 2 st spinners - X st kablar kanske Vad kan ovan väga då? Enligt specs så borde den väga 1810-2270 gram, dvs det saknas 258-718 gram. ESCar väger väl 30 gram st? Propellrar, spinners, kablar blir väl 80 gram? Så det återstår ca 118-578 gram för motorer (och motorfästen), så nog sjutton ska flyget hamna inom viktspannet. Kan tippa på att motorerna väger 70 gram st. Det måste vara första gången någon klarar av det med ett "metanolflyg"? Om jag nu inte måste ha en ack per motor... men Twinstar vägde 1,6 och hade en 3S 2200 och klarade sig med det, på två motorer. 3S 2200 30C ska ju klara 66A och det är nog mer än motorerna kommer dra. Blir nog bra det här. En tripp till www.hobbyking.com ser jag i faggorna |
Author: | Atte [ Tue 09 Feb 2016, 09:15 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
MickeM wrote: Blir nog att ta fram detta flyg denna vecka och klura ut vad det ska bli för motorsetup så man får hem grejerna och får flyget flygklart inför våren. Återstår att räkna ut vad totalvikten blir och sen utgående från det fundera ut vilken flygstil man ska ha. Och då vet man vilken motoreffekt man bör satsa på. Och eftersom propellerstorleken är begränsad så kommer det styra KV-värdet för att få rätt dragkraft. Vikt som det är nu är 1552 och då saknas: - 2 st motorer - 2 st ESCs - 2 st propellrar (11" får rum, men klipper gräs, 10" är bättre) - 2 st spinners - X st kablar kanske Vad kan ovan väga då? Enligt specs så borde den väga 1810-2270 gram, dvs det saknas 258-718 gram. ESCar väger väl 30 gram st? Propellrar, spinners, kablar blir väl 80 gram? Så det återstår ca 118-578 gram för motorer (och motorfästen), så nog sjutton ska flyget hamna inom viktspannet. Kan tippa på att motorerna väger 70 gram st. Det måste vara första gången någon klarar av det med ett "metanolflyg"? Om jag nu inte måste ha en ack per motor... men Twinstar vägde 1,6 och hade en 3S 2200 och klarade sig med det, på två motorer. 3S 2200 30C ska ju klara 66A och det är nog mer än motorerna kommer dra. Blir nog bra det här. ... jag har ju en trin som bara hänger på väggen och den har ju 3 st. motorer och ESC som kanske passar |
Author: | MickeM [ Tue 09 Feb 2016, 19:25 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
HobbyKing nej. =) Tricoptern ska väl inte slaktas? Stabilaste tricoptern. Vet du motorernas specifikationer som hur många cellers LiPo de klarar, strömåtgång, effekt, KV-värde? |
Author: | Atte [ Tue 09 Feb 2016, 21:25 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
MickeM wrote: HobbyKing nej. =) Tricoptern ska väl inte slaktas? Stabilaste tricoptern. Vet du motorernas specifikationer som hur många cellers LiPo de klarar, strömåtgång, effekt, KV-värde? ... den hänger ju bara där och inte lär jag lära mig att flyga den Jag har ju skaffat ett par apparater med 4 resp. 6 propellrar som jag skall försöka lära mig flyga. Det står KV:730 på motorerna och ESC:na är 12A. Själv har jag haft såväl 3 som 4 cell LiPo utan problem. Om du är intresserad så ge ett bud eller så kanske du har nåt för en bytesaffär |
Author: | MickeM [ Wed 10 Feb 2016, 19:14 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Atte wrote: MickeM wrote: HobbyKing nej. =) Tricoptern ska väl inte slaktas? Stabilaste tricoptern. Vet du motorernas specifikationer som hur många cellers LiPo de klarar, strömåtgång, effekt, KV-värde? ... den hänger ju bara där och inte lär jag lära mig att flyga den Jag har ju skaffat ett par apparater med 4 resp. 6 propellrar som jag skall försöka lära mig flyga. Det står KV:730 på motorerna och ESC:na är 12A. Själv har jag haft såväl 3 som 4 cell LiPo utan problem. Om du är intresserad så ge ett bud eller så kanske du har nåt för en bytesaffär Jag har ju inte så många flyg du vill ha... eller? =) Lilla motorn + en massa till? Vad hade tricoptern för skador? Ram? Elektronik? Propellrar? |
Author: | Atte [ Wed 10 Feb 2016, 22:42 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
MickeM wrote: Atte wrote: MickeM wrote: HobbyKing nej. =) Tricoptern ska väl inte slaktas? Stabilaste tricoptern. Vet du motorernas specifikationer som hur många cellers LiPo de klarar, strömåtgång, effekt, KV-värde? ... den hänger ju bara där och inte lär jag lära mig att flyga den Jag har ju skaffat ett par apparater med 4 resp. 6 propellrar som jag skall försöka lära mig flyga. Det står KV:730 på motorerna och ESC:na är 12A. Själv har jag haft såväl 3 som 4 cell LiPo utan problem. Om du är intresserad så ge ett bud eller så kanske du har nåt för en bytesaffär Jag har ju inte så många flyg du vill ha... eller? =) Lilla motorn + en massa till? Vad hade tricoptern för skador? Ram? Elektronik? Propellrar? Trin är lappad så den borde inte ha några skador ... byte med lilla motorn + en massa till är ju alltid en början. Trin borde nog vara flygklar men mottagaren tänkte jag behålla. Får fundera lite på vad det där "en massa till" kunde innebära |
Author: | MickeM [ Wed 10 Feb 2016, 23:53 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Mottagare har jag. =) Men måste ju bli av med två RC-grejer före jag skaffar en till. Min "regel" |
Author: | Kobbeuffe [ Thu 11 Feb 2016, 00:03 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Annars har jag 4 st. lågvarvade 4S motorer från S500 som är nermonterad i väntan på nya. |
Author: | MickeM [ Thu 11 Feb 2016, 21:36 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Finns många motorer, men det ska vara en fungerande setup också. =) Det jag först ska göra är nog att se hur stora proppar jag kan ha och vad de väger med spinner. Och så ska jag se om jag kan ha en ack eller måste ha två, dvs om de får rum på nåt vis. Och så ska jag se om det blir 3S eller 4S. Och så ska jag ta reda på vad ESCarna väger. Sen är det att placera ut allt, balansera och se vilket viktspann motorerna hamnar på och var acken/ackarna kan vara. Då börjar jag veta en mer exakt vikt och vad jag är ute efter för effekt och kan börja sålla fram rätt motorer. |
Author: | MickeM [ Sun 21 Feb 2016, 10:46 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Så där, då var P-38an framplockad, och balanserat igenom alla grejer för att klura ut vad jag ska ha för motorer, ESCs, proppar och ack-setup. Done! Bara att klicka på beställ. P-38an åkte tillbaks till förrådets tillsvidare. Var ska man hitta motorkåpor? Skulle se lite bättre ut... Attachment: IMG_1025.JPG [ 93.72 KiB | Viewed 11201 times ] |
Author: | MickeM [ Fri 26 Feb 2016, 20:23 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Lutar mot två Tiger Motors AT2216 1250KV http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... 16-1250-kv Samt två st HobbyWing Flyfun 40 A Switchad BEC http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... tchad-bec# Har redan programmeraren. Och sen blir det kanske två likadana proppar APC 10x5 http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... ctric-10x5 Eller att ena blir roterande åt andra hållet APC 10x5 Pusher http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... usher-10x5 Eller så blir det lite mer skalalikt med 4-bladiga propellrar http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... ill-sm-p51 och spinners http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... ill-sm-p51 Men borde ju ha motorkåpor... |
Author: | MickeM [ Sun 06 Mar 2016, 20:39 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Motorer + ESCs + 3 olika propellrar + spinners beställda. Närmar sig. |
Author: | MickeM [ Thu 05 May 2016, 17:45 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Grejerna framplockade och har börjat montera. Motorfästen, motorer, ESCs, propellrar, spinners (inte dom enorma P51-spinners som hör till propparna på bilden), ackar, ... Blir att montera allt först och få det att funka, sen blir det att snygga till. Attachment: IMG_1233.JPG [ 112.4 KiB | Viewed 11092 times ] |
Author: | MickeM [ Fri 06 May 2016, 11:44 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Allt på plats! Motorfästena på plats Motorerna på plats ESCarna på plats UBEC på plats Ackfästen på plats Mottagare på plats Allt kablage på plats Balanserad Återstår lite tillsnyggning inför premiär, gör det bättre efter det. Som tex försänka kablage och tejpa över med samma grå klädsel. Och använda delar av nån sorts plastflaskor för motorkåpor. Måla och dona... Och förstås alla inställningar återstår. Motorerna ska vara 4 grader utåt. Jag kommer inte använda svarta 4-bladiga propparna till en början. Det blir att använda motroterande APC-proppar. Undras vilket håll de ska rotera mot. De svarta är 10,5"... ser stora ut. Men de ÄR stora, kolla här: http://www.warbirdregistry.org/p38regis ... 3314-4.jpg WTH! Det ska ju tydligen vara trebladigt... Hur som, jag börjar med 10x4.7" APC och är det för mycket så går jag ner till 9". Attachment: IMG_1239.JPG [ 49.4 KiB | Viewed 11085 times ] Attachment: IMG_1240.JPG [ 40.91 KiB | Viewed 11085 times ] Attachment: IMG_1242.JPG [ 76.49 KiB | Viewed 11085 times ] Attachment: IMG_1243.JPG [ 105.17 KiB | Viewed 11085 times ] |
Author: | MickeM [ Fri 06 May 2016, 14:25 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
FLYGKLAR!!! Då var den klarbyggd och inställd samt balanserad osv. Vikten va ju det viktigaste här. Jag hade ju tänkt flyga med EN 3S 2200 30C. Men det glömde jag bort så det blev med två 3S 2200 25 eller 30C. Men jag är ändå under Great Planes maxvikt (som är 2200 gram). Mitt flyg väger komplett 2176 gram med 30C-ackarna. Med en enda 25C-LiPo hade flyget vägt 1956 g. Multiplex TwinStar II som vägde över 1600 gram flög vi med en 3S 2200 (mindre än 25C-ack) och det funkade men 1,6kg är för tungt för TwinStar. P-38an är iaf lättare än tidigare. - Då hade den 6 st 44-grams standardservon (nu ett servo mindre, dvs 5 st 18-grams micro-servon). Bara det är 175 grams skillnad. - Förut var det två OS 25 + tankar och sånt, minns inte viktskillnaden. Nu är det motorer + ESCs + LiPo. - Förut fanns det en 4-cells NiCd, nu används ej den - Förut hade den en massa blyvikter, 70 gram tror jag. Används ej nu. Propparna ska röra sig så här om man står framför. - Den vänstra ska röra sig moturs. - Den högra ska röra sig medurs. Och det gör dom med APC 10" nu. Attachment: IMG_1244.JPG [ 79.95 KiB | Viewed 11081 times ] |
Author: | Mr X [ Sun 17 Jul 2016, 15:38 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
MickeM wrote: FLYGKLAR!!! Så vad väntar du nu på |
Author: | MickeM [ Sun 17 Jul 2016, 15:45 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Mr X wrote: MickeM wrote: FLYGKLAR!!! Så vad väntar du nu på Justja, denna stoppa jag i förrådet. Glömde bort den. Bara ladda o flyga juh. Precis som era kärror. |
Author: | MickeM [ Tue 23 Aug 2016, 22:28 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Mr X wrote: MickeM wrote: FLYGKLAR!!! Så vad väntar du nu på Nu har den flugit. Var det tillräckligt väntat? Och bra flög den. Laddade 4 st 3S 2200 och flög 6 + 7 minuter. Ska se om man kan flyga 8 minuter om man skippar fulla gaspådrag. Den blev klart lättare med alla mina ändringar. Ska skaffa mindre proppar till nästa gång, de tog i gräset för mycket. Eller 3-bladiga. En fjäder från en Trana fastnade i nosshjulet, men det gick bra flyga ändå. Stora fjädrar de har. Vad ska jag mer förbättra tills nästa gång... |
Author: | MickeM [ Thu 19 Apr 2018, 22:25 ] |
Post subject: | Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Jaha, jag hade ju tänkt flyga detta flyg till smulor i helgen, men nu såg jag att jag skulle kunna köra 4S-ackar i flyget, motorerna klarar 4S och ESCarna 6S. Så nu måste jag ju bara prova det och se om flyget blir ännu ytterligare mer roligt att flyga. Har ju 4st 4S 2200. |
Page 3 of 4 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |