Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 10:42

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Mon 08 Feb 2016, 21:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blir nog att ta fram detta flyg denna vecka och klura ut vad det ska bli för motorsetup så man får hem grejerna och får flyget flygklart inför våren.
Återstår att räkna ut vad totalvikten blir och sen utgående från det fundera ut vilken flygstil man ska ha.
Och då vet man vilken motoreffekt man bör satsa på. Och eftersom propellerstorleken är begränsad så kommer det styra KV-värdet för att få rätt dragkraft.

Vikt som det är nu är 1552 och då saknas:
- 2 st motorer
- 2 st ESCs
- 2 st propellrar (11" får rum, men klipper gräs, 10" är bättre)
- 2 st spinners
- X st kablar kanske
Vad kan ovan väga då? Enligt specs så borde den väga 1810-2270 gram, dvs det saknas 258-718 gram.
ESCar väger väl 30 gram st?
Propellrar, spinners, kablar blir väl 80 gram?
Så det återstår ca 118-578 gram för motorer (och motorfästen), så nog sjutton ska flyget hamna inom viktspannet. Kan tippa på att motorerna väger 70 gram st. Det måste vara första gången någon klarar av det med ett "metanolflyg"? :-)
Om jag nu inte måste ha en ack per motor... men Twinstar vägde 1,6 och hade en 3S 2200 och klarade sig med det, på två motorer. 3S 2200 30C ska ju klara 66A och det är nog mer än motorerna kommer dra. Blir nog bra det här.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Tue 09 Feb 2016, 08:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Blir nog att ta fram detta flyg denna vecka och klura ut vad det ska bli för motorsetup så man får hem grejerna och får flyget flygklart inför våren.
Återstår att räkna ut vad totalvikten blir och sen utgående från det fundera ut vilken flygstil man ska ha.
Och då vet man vilken motoreffekt man bör satsa på. Och eftersom propellerstorleken är begränsad så kommer det styra KV-värdet för att få rätt dragkraft.

Vikt som det är nu är 1552 och då saknas:
- 2 st motorer
- 2 st ESCs
- 2 st propellrar (11" får rum, men klipper gräs, 10" är bättre)
- 2 st spinners
- X st kablar kanske
Vad kan ovan väga då? Enligt specs så borde den väga 1810-2270 gram, dvs det saknas 258-718 gram.
ESCar väger väl 30 gram st?
Propellrar, spinners, kablar blir väl 80 gram?
Så det återstår ca 118-578 gram för motorer (och motorfästen), så nog sjutton ska flyget hamna inom viktspannet. Kan tippa på att motorerna väger 70 gram st. Det måste vara första gången någon klarar av det med ett "metanolflyg"? :-)
Om jag nu inte måste ha en ack per motor... men Twinstar vägde 1,6 och hade en 3S 2200 och klarade sig med det, på två motorer. 3S 2200 30C ska ju klara 66A och det är nog mer än motorerna kommer dra. Blir nog bra det här.

En tripp till www.hobbyking.com ser jag i faggorna :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Tue 09 Feb 2016, 09:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Blir nog att ta fram detta flyg denna vecka och klura ut vad det ska bli för motorsetup så man får hem grejerna och får flyget flygklart inför våren.
Återstår att räkna ut vad totalvikten blir och sen utgående från det fundera ut vilken flygstil man ska ha.
Och då vet man vilken motoreffekt man bör satsa på. Och eftersom propellerstorleken är begränsad så kommer det styra KV-värdet för att få rätt dragkraft.

Vikt som det är nu är 1552 och då saknas:
- 2 st motorer
- 2 st ESCs
- 2 st propellrar (11" får rum, men klipper gräs, 10" är bättre)
- 2 st spinners
- X st kablar kanske
Vad kan ovan väga då? Enligt specs så borde den väga 1810-2270 gram, dvs det saknas 258-718 gram.
ESCar väger väl 30 gram st?
Propellrar, spinners, kablar blir väl 80 gram?
Så det återstår ca 118-578 gram för motorer (och motorfästen), så nog sjutton ska flyget hamna inom viktspannet. Kan tippa på att motorerna väger 70 gram st. Det måste vara första gången någon klarar av det med ett "metanolflyg"? :-)
Om jag nu inte måste ha en ack per motor... men Twinstar vägde 1,6 och hade en 3S 2200 och klarade sig med det, på två motorer. 3S 2200 30C ska ju klara 66A och det är nog mer än motorerna kommer dra. Blir nog bra det här.


... jag har ju en trin som bara hänger på väggen och den har ju 3 st. motorer och ESC som kanske passar :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Tue 09 Feb 2016, 19:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
HobbyKing nej. =)

Tricoptern ska väl inte slaktas? Stabilaste tricoptern. :shock:
Vet du motorernas specifikationer som hur många cellers LiPo de klarar, strömåtgång, effekt, KV-värde?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Tue 09 Feb 2016, 21:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
HobbyKing nej. =)

Tricoptern ska väl inte slaktas? Stabilaste tricoptern. :shock:
Vet du motorernas specifikationer som hur många cellers LiPo de klarar, strömåtgång, effekt, KV-värde?

... den hänger ju bara där och inte lär jag lära mig att flyga den :( Jag har ju skaffat ett par apparater med 4 resp. 6 propellrar som jag skall försöka lära mig flyga.
Det står KV:730 på motorerna och ESC:na är 12A. Själv har jag haft såväl 3 som 4 cell LiPo utan problem. Om du är intresserad så ge ett bud eller så kanske du har nåt för en bytesaffär :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Wed 10 Feb 2016, 19:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
HobbyKing nej. =)

Tricoptern ska väl inte slaktas? Stabilaste tricoptern. :shock:
Vet du motorernas specifikationer som hur många cellers LiPo de klarar, strömåtgång, effekt, KV-värde?

... den hänger ju bara där och inte lär jag lära mig att flyga den :( Jag har ju skaffat ett par apparater med 4 resp. 6 propellrar som jag skall försöka lära mig flyga.
Det står KV:730 på motorerna och ESC:na är 12A. Själv har jag haft såväl 3 som 4 cell LiPo utan problem. Om du är intresserad så ge ett bud eller så kanske du har nåt för en bytesaffär :roll:

Jag har ju inte så många flyg du vill ha... eller? =)
Lilla motorn + en massa till?
Vad hade tricoptern för skador? Ram? Elektronik? Propellrar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Wed 10 Feb 2016, 22:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Atte wrote:
MickeM wrote:
HobbyKing nej. =)

Tricoptern ska väl inte slaktas? Stabilaste tricoptern. :shock:
Vet du motorernas specifikationer som hur många cellers LiPo de klarar, strömåtgång, effekt, KV-värde?

... den hänger ju bara där och inte lär jag lära mig att flyga den :( Jag har ju skaffat ett par apparater med 4 resp. 6 propellrar som jag skall försöka lära mig flyga.
Det står KV:730 på motorerna och ESC:na är 12A. Själv har jag haft såväl 3 som 4 cell LiPo utan problem. Om du är intresserad så ge ett bud eller så kanske du har nåt för en bytesaffär :roll:

Jag har ju inte så många flyg du vill ha... eller? =)
Lilla motorn + en massa till?
Vad hade tricoptern för skador? Ram? Elektronik? Propellrar?

Trin är lappad så den borde inte ha några skador ... byte med lilla motorn + en massa till är ju alltid en början. Trin borde nog vara flygklar men mottagaren tänkte jag behålla. Får fundera lite på vad det där "en massa till" kunde innebära :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Wed 10 Feb 2016, 23:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mottagare har jag. =) Men måste ju bli av med två RC-grejer före jag skaffar en till. Min "regel" ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Thu 11 Feb 2016, 00:03 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Annars har jag 4 st. lågvarvade 4S motorer från S500 som är nermonterad i väntan på nya.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Thu 11 Feb 2016, 21:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finns många motorer, men det ska vara en fungerande setup också. =)

Det jag först ska göra är nog att se hur stora proppar jag kan ha och vad de väger med spinner.
Och så ska jag se om jag kan ha en ack eller måste ha två, dvs om de får rum på nåt vis.
Och så ska jag se om det blir 3S eller 4S.
Och så ska jag ta reda på vad ESCarna väger.
Sen är det att placera ut allt, balansera och se vilket viktspann motorerna hamnar på och var acken/ackarna kan vara.
Då börjar jag veta en mer exakt vikt och vad jag är ute efter för effekt och kan börja sålla fram rätt motorer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 21 Feb 2016, 10:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så där, då var P-38an framplockad, och balanserat igenom alla grejer för att
klura ut vad jag ska ha för motorer, ESCs, proppar och ack-setup. Done!
Bara att klicka på beställ. P-38an åkte tillbaks till förrådets tillsvidare.
Var ska man hitta motorkåpor? Skulle se lite bättre ut...

Attachment:
IMG_1025.JPG
IMG_1025.JPG [ 93.72 KiB | Viewed 10949 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Fri 26 Feb 2016, 20:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lutar mot två Tiger Motors AT2216 1250KV http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... 16-1250-kv

Samt två st HobbyWing Flyfun 40 A Switchad BEC http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... tchad-bec#
Har redan programmeraren.

Och sen blir det kanske två likadana proppar APC 10x5 http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... ctric-10x5

Eller att ena blir roterande åt andra hållet APC 10x5 Pusher http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... usher-10x5

Eller så blir det lite mer skalalikt med 4-bladiga propellrar http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... ill-sm-p51
och spinners http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... ill-sm-p51

Men borde ju ha motorkåpor...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 06 Mar 2016, 20:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorer + ESCs + 3 olika propellrar + spinners beställda. Närmar sig. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Thu 05 May 2016, 17:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Grejerna framplockade och har börjat montera.
Motorfästen, motorer, ESCs, propellrar, spinners (inte dom enorma P51-spinners som hör till propparna på bilden), ackar, ...
Blir att montera allt först och få det att funka, sen blir det att snygga till.

Attachment:
IMG_1233.JPG
IMG_1233.JPG [ 112.4 KiB | Viewed 10840 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Fri 06 May 2016, 11:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Allt på plats!

Motorfästena på plats
Motorerna på plats
ESCarna på plats
UBEC på plats
Ackfästen på plats
Mottagare på plats
Allt kablage på plats
Balanserad

Återstår lite tillsnyggning inför premiär, gör det bättre efter det.
Som tex försänka kablage och tejpa över med samma grå klädsel.
Och använda delar av nån sorts plastflaskor för motorkåpor.
Måla och dona...

Och förstås alla inställningar återstår.

Motorerna ska vara 4 grader utåt.

Jag kommer inte använda svarta 4-bladiga propparna till en början.
Det blir att använda motroterande APC-proppar. Undras vilket håll de ska rotera mot.
De svarta är 10,5"... ser stora ut. Men de ÄR stora, kolla här:
http://www.warbirdregistry.org/p38regis ... 3314-4.jpg
WTH! Det ska ju tydligen vara trebladigt... ;-)
Hur som, jag börjar med 10x4.7" APC och är det för mycket så går jag ner till 9".

Attachment:
IMG_1239.JPG
IMG_1239.JPG [ 49.4 KiB | Viewed 10833 times ]


Attachment:
IMG_1240.JPG
IMG_1240.JPG [ 40.91 KiB | Viewed 10833 times ]


Attachment:
IMG_1242.JPG
IMG_1242.JPG [ 76.49 KiB | Viewed 10833 times ]


Attachment:
IMG_1243.JPG
IMG_1243.JPG [ 105.17 KiB | Viewed 10833 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Fri 06 May 2016, 14:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!!!

Då var den klarbyggd och inställd samt balanserad osv.
Vikten va ju det viktigaste här. Jag hade ju tänkt flyga med EN 3S 2200 30C.
Men det glömde jag bort så det blev med två 3S 2200 25 eller 30C. :lol:
Men jag är ändå under Great Planes maxvikt (som är 2200 gram).
Mitt flyg väger komplett 2176 gram med 30C-ackarna. ;-)
Med en enda 25C-LiPo hade flyget vägt 1956 g.
Multiplex TwinStar II som vägde över 1600 gram flög vi med en 3S 2200
(mindre än 25C-ack) och det funkade men 1,6kg är för tungt för TwinStar.

P-38an är iaf lättare än tidigare.
- Då hade den 6 st 44-grams standardservon (nu ett servo mindre, dvs 5 st 18-grams micro-servon).
Bara det är 175 grams skillnad.
- Förut var det två OS 25 + tankar och sånt, minns inte viktskillnaden. Nu är det motorer + ESCs + LiPo.
- Förut fanns det en 4-cells NiCd, nu används ej den
- Förut hade den en massa blyvikter, 70 gram tror jag. Används ej nu.

Propparna ska röra sig så här om man står framför.
- Den vänstra ska röra sig moturs.
- Den högra ska röra sig medurs.
Och det gör dom med APC 10" nu.

Attachment:
IMG_1244.JPG
IMG_1244.JPG [ 79.95 KiB | Viewed 10829 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 15:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
FLYGKLAR!!!

Så vad väntar du nu på :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 15:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
FLYGKLAR!!!

Så vad väntar du nu på :D

Justja, denna stoppa jag i förrådet. Glömde bort den. Bara ladda o flyga juh. Precis som era kärror. :-P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Tue 23 Aug 2016, 22:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
FLYGKLAR!!!

Så vad väntar du nu på :D

Nu har den flugit. ;-) Var det tillräckligt väntat? :roll: Och bra flög den. Laddade 4 st 3S 2200 och flög 6 + 7 minuter. Ska se om man kan flyga 8 minuter om man skippar fulla gaspådrag. Den blev klart lättare med alla mina ändringar. Ska skaffa mindre proppar till nästa gång, de tog i gräset för mycket. Eller 3-bladiga. En fjäder från en Trana fastnade i nosshjulet, men det gick bra flyga ändå. Stora fjädrar de har. Vad ska jag mer förbättra tills nästa gång...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Thu 19 Apr 2018, 22:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jaha, jag hade ju tänkt flyga detta flyg till smulor i helgen, men nu såg jag att jag skulle kunna köra 4S-ackar i flyget, motorerna klarar 4S och ESCarna 6S. Så nu måste jag ju bara prova det och se om flyget blir ännu ytterligare mer roligt att flyga. Har ju 4st 4S 2200.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group