Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 22:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Great Planes P-38 Lightning Profile Kit (Byggsats)

JS och jag tyckte vi skulle slå tre flugor i en smäll genom att
bygga ett flyg tillsammans.

1 - Lära oss lite mer genom att bygga en byggsats
2 - Klä den själva
3 - Först med att flyga två-motorigt ;-)

Så vi skred till verket och började leta efter nåt passligt för nybörjare,
billigt och 2-motorigt. Vi hittade efter ett bra tag en P-38.

Great Planes Profile P-38 (Lightning) Twin-Kit (byggsats)

Image

Specifikationer:
- Vingspann: 1270 mm
- Längd 933 mm
- Vingyta: 27 dm2
- Vikt: 1810-2270 g
- Vinglast: 68-85 g/dm2
- Radio: 4-kanal
- Servon: 6 standard
- Motor: .15-.25 2-takt (2.5-4.0 cc)

Pris: Östersunds ModellHobby 1.385:-

P-38 Ligtning var tillsammans med P-51 Mustang en av de mest
beundransvärda flygen under WW2. Även svårast att bygga och
flyga men det har Great Planes eliminerat så gott som helt. Även
de problem som uppstår vid ett motorbortfall har minimerats
nästan helt.

Motorval?
Val av motor, .15 eller .25? Två st .15 räcker för att få flyget att
flyga, men om en motor stannar så måste man landa direkt.
Därför valde vi två st .25 istället och man kan då fortsätta flyga,
det blev OS Max 25LA.

Lite mer info
- Östersunds Modellhobby: http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=4157
- Great Planes: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0487.html
- Great Planes Product Review: http://www.greatplanes.com/reviews/gpma0487-rcm.html
- Parts listing: http://www.greatplanes.com/parts/gpma0487pl.html
- Primary Accessories: http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgaacg ... I=GPMA0487
- PDF-manual: http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma0487-manual.pdf
- RCUniverse-bygge: http://www.rcuniverse.com/magazine/arti ... cle_id=352

Filmer
- Film: http://www.youtube.com/watch?v=_g-lLlsJtx4
- Film: http://www.youtube.com/watch?v=6lI5v6g23d8


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 22:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Paketet kom hem 7 februari 2008... :D

Paketet fanns i paket-tråden, men ingen sade nåt!?

Byggsatspaket är inte så stora.
Image

Liten snäll låda.
Image

Som innehöll en massa träbitar och ritningar m.m. :shock: Vad har vi gett oss in på!!?
Image

Vi satt oss ner en stund och gick igenom vad som saknades och funderade
på hur vi skulle göra. Vi behövde ett bord, så ett bord köptes och resten
av grejerna köptes hem.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 22:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
29 februari satte vi oss ner med en hel kväll framför oss för att bygga
dom första staplande stegen. :D

Glömde säga att JS och jag bygge detta i TOTAL HEMLIGHET :D Hahahaaa!

Bordet vi hittade var riktigt plant. Det är viktigt. Man behöver också
nåt att tejpa fast ritningarna i bordet med, samt rätt sorts smörpapper
som lim inte fastnar på. Och ett gäng vanliga verktyg så man får lite
sågat, sandpapprat, filat, skuret osv. Behövs också nåt bra trälim samt
klämmor av olika slag samt tyngder.

Ritning på plats och lite "virke" framplockat. Gäller att såga av / kapa
allt på exakt rätt ställe. Ju noggrannare man är, desto bättre blir det.
Vi körde inte på supernoggrannhet utan siktade på göra det bra.
Image

Viktigt få det plant och att limmet torkar när grejerna ligger plant.
Perfekta vikter gjorde susen ;-)
Image

Image

Image

Limmet vi hade var gult, rekommenderar nog nåt vitt / genomskinligt.
Image

Image

Det finns flera typer av byggsatser. Vissa svårare än andra. Denna
var lite lättare då den hade tryckta delar, i alla fall dom krångligare.
Bara att klämma ut och snygga till i kanterna.
Image

Image

Image

Image

Gäller att placera vikterna rätt så inget blir snett och vint, men ändå BRA.
Image

Image

Image

Vingstommen klar första kvällen :D Limmet vi hade var gult, rekommenderar nog nåt vitt / genomskinligt.
Image

Det är roligt och tar inte så himla länge att bygga kit egentligen.
Ni skall få veta sen hur många timmar allt tagit ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 23:25 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
X 2! För ni var ju 2....! :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: äntligen
PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 05:43 
Offline
Medlem

Joined: Sat 24 Mar 2007, 17:03
Posts: 94
Location: gottby
nu börjar det bli riktig hobby, klädseln är inte svår att få på..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: äntligen
PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 07:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
stefan wrote:
nu börjar det bli riktig hobby, klädseln är inte svår att få på..

Oja! Jag har byggt en 2 meters SIG Kadet Senior för 15 år sen,
men det hade man ju glömt hur var. Kan lugnt säga att det är
roligare bygga byggsats än ARF. Det är bara tiden som är emot.
Men efter att ha skrivit upp timmarna för att jämföra så var det
inte så farligt i efterhand (finns ARFer som tar längre har jag erfarit).
Klädde aldrig Kadet'en så det skall bli lite kul prova på klä denna.
Kommer mer bilder snart...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 08:56 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Mycket roligare att bygga byggsats, än att bygga ARF! Har ju byggt ett par såna :D det här är nog det finaste, segelflyget! :D
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 22:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tjusigt! Kanske man får se det i luften i sommar efter bogserarn ;-)

Åter till tråden...

5 mars var det dags för en kväll igen.

Fixade delarna till bägge bommar...
Image

Började planka vingen...
Image

Började limma ihop bommarna...
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 21 Jun 2008, 14:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite mer bilder från 7 mars 2008 då bygget fortsatte.

Lite mer plankor!
Image
Image

Mer arbete på bommarna.
Image

Andra sidan på vingen.
Image

Nån nytta får man av för många 12V-ackar ;-)
Image

Bommarna plankas
Image

Vingens mitt plankas
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 09:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
21 mars fortsatte bygget...

Ursäkta dom oskarpa bilderna, använder inte rätt program :oops:

Fäster framkanten som sen kommer slipas runt.
Image

Kroppen fogas ihop.
Image

Vingen slipas slät och görs klar. Använde sån där grej med handtag.
Image
Image

Balsa dammar ner lite...
Image

Och så lite temporär montage för att se hur bygget kommer se ut.
Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 10:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget fortsatte 28 mars 2008...

Stab-ändorna
Image

Motorfästet (vinklat). Alla ytor slipas till och snyggas till innan klädsel.
Image

Motor testas på plats, en av två nya OS 25LA.
Image

Stab-ändorna på plats.
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 10:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
4 april limmade vi ihop delarna och "spacklade" ojämnheter och slipade
till allt fint och så. Men bilder, det finns inte för dom for i min hårddisk-
krasch (kraschen tog mappar och filer lite här och där).

18 april monterade vi all el, dvs mottagare, servon, ack, ackvarnare,
osv osv inför mässan. Även kroppen som är gjord av plast slipades
och fixades till. Motorerna på plats osv osv. Inte bilder här heller. :(

Flyget vart alltså helt flygklart här inför vårmässan, förutom klädseln... :lol:

JS, har du bilder från dessa dagar 4 april, 18 april och vårmässan på
P38? Saknas en hel del bilder så att säga från bygget. Du fotade ju
en hel del du med.

Enda bilden jag hittar nu är denna (och sen nu när vi började klä):

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jul 2008, 10:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nåja, bilder fanns det inte fler, bägge hade slarvat bort dem :lol:

Flyger var flygklart inför mässan, men oklätt, så det första att göra var
att plocka bort allt som kunde plockas bort och börja slipa upp och
förbereda för klädning. 5 juli började vi.
Image

Efter mässan har flyget legat ett tag pga att vi väntade på klädsel.
Tog ett tag få tag på, vi ville ju ha alu. Kostade 50€ för 2 rullar på 1.8m.
Det blev MonoKote från Roffes i Sthlm.
Image

Slipade till delen och klippte ut en bit som var ca en tum större än vad
som behövs så man har nåt att dra i för att jämna ut veck om såna
skulle uppstå osv.
Image

Man tar bort skyddsfilmen och då blir klädseln mycket mer medgörlig.
Image

Tekniken att värma på klädseln verkar variera lite på vad man skall
klä. Ibland var det bäst börja med att fästa i mitten ordentligt och sen
arbeta sig utåt. Ibland var det att spänna upp med fästpunkter och sen
värma fast resten (med strykjärnet). Detta flyg var föga nybörjarmaterial
då det var mest kurvor och hörn överallt. En Trainer i 40-storlek skulle
vart mycket lättare. Men, klädseln är ju tacksam, man kan värma och
flytta på den om det blir fel. Dock så släpper färgen lätt på MonoKote
så alu-färgen vart kvar ganska lätt, den gick in i träet.
Image

Man gör alltså undersidorna först. Och vi tog lösa delarna först för att
"öva" på innan vi tog flyget. Sen arbetar man helst bakifrån och framåt.
Beroende på modell så klär man i en förnuftig ordning så det blir täckande
och snyggt.

Efter man klätt biten så klippte eller skar man bort resterna så att nästa
klädseln på motvarande sida kunde täcka över klädseln från andra sidan.
Använde sax eller en jävligt vass skalpell för annat funkar skitdåligt och
man måste byta blad för dom slits.
Image

Efter ett längre tag så hade vi några delar mer eller mindre klara.
Image

Det var en faslig tid det tog att klä. Visst, man vänjer sig. Men det var en
del pill och klädseln har en tendens att köra sitt race. Det svåra var just
den delen att det krymper och då blir ovärmd klädseln okrympt och det
gör att det lätt blir veck innan man värmt fast hela biten. Tills dess var
det en fight mellan strykjärnet, biten och den som klädde. =) Svårt? Nej,
om man vet var man ska börja så går det bra, annars var det bara tid
som gick åt.

Nåväl, smågrejerna klara. Nu gällde det att täcka skarver med små
smala remsor så det gick lättare att klä de stora ytorna. Givetvis var
det böjda ytor så det var ju inte bara att värma fast, utan fick skäras
till lite så det följde kurvningarna bättre.
Image
Image

Undesidan av ena vingen nästan klar (finjoxet gör man lite nu och då).
Samt så ha mittenvingen börjat kläs. Är lite skillnad klä något som är
helt klätt i balsa (lätt) jämfört med om det är bara luft mellan, som tex
på vingen. Då gäller det att punkta fast på rätt sätt för att spara tid.
Man får nog dit klädseln, men det är som sagt tiden det hänger på =)
Image

Nästan hela undersidan klar. Tog sin tid! Skevroder temporärt på plats.
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jul 2008, 12:08 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Snyggt jobbat grabbar.......! När får vi se denna pärla i luften...?

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jul 2008, 15:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Snyggt jobbat grabbar.......! När får vi se denna pärla i luften...?

Väldigt snart. ;-) Kommer mer bilder som jag inte hunnit lagt ut...

En bild från nån dag sedan då övre delen nästan vart klar.
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jul 2008, 15:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så tog vi en dust i går...

Ovansidan klar!
Image

Lite jobbigt med bara ett strykjärn, så en annan fick ju klippa dekaler.
Image

JS har börjat klä bommarna och jag klibbar på kliister
Image
Image

Och sen gav man upp för dagen!
Image

Återstår:
- Klä bommen
- Montera dit rodrena
- Sätta in servon, kablage osv.. all elektronik
- Landställ och vad det nu var...
- Jo klä kroppen också.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jul 2008, 17:14 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Ser ju otroligt snyggt och bra ut det där! Men hur ska ni våga flyga det sen då, efter allt jobb :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jul 2008, 00:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så lite fler bilder :)

Vi har klätt klart, monterat ALL elektronik och stag osv osv. Allt är färdigt
inställt. Bara balanseringen kvar. Kolla sista bilden... humm :D

Sen FLYGKLAR!!!

Vi har antecknat all tid. Det har tagit oss 65h, dvs 130h. Vi har lärt oss
jäkligt mycket. Vi hade tre mål med bygget. Suppernajs!

ARF eller Kit? Det är mycket roligare bygga Kit än ARF, speciellt om man
är två. ARF är rätt slött egentligen... Det enda man har emot sig är tiden.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jul 2008, 08:57 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Fasiken va nostung den är........ :shock:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jul 2008, 18:01 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
60 gradiga höjdroder utslag eller landning i 200km/h :lol: :D

Lycka till med kärran.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group