motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=3969 |
Page 1 of 4 |
Author: | MickeM [ Mon 16 Jun 2008, 22:13 ] |
Post subject: | BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit |
Great Planes P-38 Lightning Profile Kit (Byggsats) JS och jag tyckte vi skulle slå tre flugor i en smäll genom att bygga ett flyg tillsammans. 1 - Lära oss lite mer genom att bygga en byggsats 2 - Klä den själva 3 - Först med att flyga två-motorigt Så vi skred till verket och började leta efter nåt passligt för nybörjare, billigt och 2-motorigt. Vi hittade efter ett bra tag en P-38. Great Planes Profile P-38 (Lightning) Twin-Kit (byggsats) Specifikationer: - Vingspann: 1270 mm - Längd 933 mm - Vingyta: 27 dm2 - Vikt: 1810-2270 g - Vinglast: 68-85 g/dm2 - Radio: 4-kanal - Servon: 6 standard - Motor: .15-.25 2-takt (2.5-4.0 cc) Pris: Östersunds ModellHobby 1.385:- P-38 Ligtning var tillsammans med P-51 Mustang en av de mest beundransvärda flygen under WW2. Även svårast att bygga och flyga men det har Great Planes eliminerat så gott som helt. Även de problem som uppstår vid ett motorbortfall har minimerats nästan helt. Motorval? Val av motor, .15 eller .25? Två st .15 räcker för att få flyget att flyga, men om en motor stannar så måste man landa direkt. Därför valde vi två st .25 istället och man kan då fortsätta flyga, det blev OS Max 25LA. Lite mer info - Östersunds Modellhobby: http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=4157 - Great Planes: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0487.html - Great Planes Product Review: http://www.greatplanes.com/reviews/gpma0487-rcm.html - Parts listing: http://www.greatplanes.com/parts/gpma0487pl.html - Primary Accessories: http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgaacg ... I=GPMA0487 - PDF-manual: http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma0487-manual.pdf - RCUniverse-bygge: http://www.rcuniverse.com/magazine/arti ... cle_id=352 Filmer - Film: http://www.youtube.com/watch?v=_g-lLlsJtx4 - Film: http://www.youtube.com/watch?v=6lI5v6g23d8 |
Author: | MickeM [ Mon 16 Jun 2008, 22:20 ] |
Post subject: | |
Paketet kom hem 7 februari 2008... Paketet fanns i paket-tråden, men ingen sade nåt!? Byggsatspaket är inte så stora. Liten snäll låda. Som innehöll en massa träbitar och ritningar m.m. Vad har vi gett oss in på!!? Vi satt oss ner en stund och gick igenom vad som saknades och funderade på hur vi skulle göra. Vi behövde ett bord, så ett bord köptes och resten av grejerna köptes hem. |
Author: | MickeM [ Mon 16 Jun 2008, 22:46 ] |
Post subject: | |
29 februari satte vi oss ner med en hel kväll framför oss för att bygga dom första staplande stegen. Glömde säga att JS och jag bygge detta i TOTAL HEMLIGHET Hahahaaa! Bordet vi hittade var riktigt plant. Det är viktigt. Man behöver också nåt att tejpa fast ritningarna i bordet med, samt rätt sorts smörpapper som lim inte fastnar på. Och ett gäng vanliga verktyg så man får lite sågat, sandpapprat, filat, skuret osv. Behövs också nåt bra trälim samt klämmor av olika slag samt tyngder. Ritning på plats och lite "virke" framplockat. Gäller att såga av / kapa allt på exakt rätt ställe. Ju noggrannare man är, desto bättre blir det. Vi körde inte på supernoggrannhet utan siktade på göra det bra. Viktigt få det plant och att limmet torkar när grejerna ligger plant. Perfekta vikter gjorde susen Limmet vi hade var gult, rekommenderar nog nåt vitt / genomskinligt. Det finns flera typer av byggsatser. Vissa svårare än andra. Denna var lite lättare då den hade tryckta delar, i alla fall dom krångligare. Bara att klämma ut och snygga till i kanterna. Gäller att placera vikterna rätt så inget blir snett och vint, men ändå BRA. Vingstommen klar första kvällen Limmet vi hade var gult, rekommenderar nog nåt vitt / genomskinligt. Det är roligt och tar inte så himla länge att bygga kit egentligen. Ni skall få veta sen hur många timmar allt tagit |
Author: | Kamikaze [ Mon 16 Jun 2008, 23:25 ] |
Post subject: | |
X 2! För ni var ju 2....! |
Author: | stefan [ Tue 17 Jun 2008, 05:43 ] |
Post subject: | äntligen |
nu börjar det bli riktig hobby, klädseln är inte svår att få på.. |
Author: | MickeM [ Tue 17 Jun 2008, 07:37 ] |
Post subject: | Re: äntligen |
stefan wrote: nu börjar det bli riktig hobby, klädseln är inte svår att få på..
Oja! Jag har byggt en 2 meters SIG Kadet Senior för 15 år sen, men det hade man ju glömt hur var. Kan lugnt säga att det är roligare bygga byggsats än ARF. Det är bara tiden som är emot. Men efter att ha skrivit upp timmarna för att jämföra så var det inte så farligt i efterhand (finns ARFer som tar längre har jag erfarit). Klädde aldrig Kadet'en så det skall bli lite kul prova på klä denna. Kommer mer bilder snart... |
Author: | OscarE. [ Tue 17 Jun 2008, 08:56 ] |
Post subject: | |
Mycket roligare att bygga byggsats, än att bygga ARF! Har ju byggt ett par såna det här är nog det finaste, segelflyget! |
Author: | MickeM [ Tue 17 Jun 2008, 22:44 ] |
Post subject: | |
Tjusigt! Kanske man får se det i luften i sommar efter bogserarn Åter till tråden... 5 mars var det dags för en kväll igen. Fixade delarna till bägge bommar... Började planka vingen... Började limma ihop bommarna... |
Author: | MickeM [ Sat 21 Jun 2008, 14:35 ] |
Post subject: | |
Lite mer bilder från 7 mars 2008 då bygget fortsatte. Lite mer plankor! Mer arbete på bommarna. Andra sidan på vingen. Nån nytta får man av för många 12V-ackar Bommarna plankas Vingens mitt plankas |
Author: | MickeM [ Sat 05 Jul 2008, 09:14 ] |
Post subject: | |
21 mars fortsatte bygget... Ursäkta dom oskarpa bilderna, använder inte rätt program Fäster framkanten som sen kommer slipas runt. Kroppen fogas ihop. Vingen slipas slät och görs klar. Använde sån där grej med handtag. Balsa dammar ner lite... Och så lite temporär montage för att se hur bygget kommer se ut. |
Author: | MickeM [ Sat 05 Jul 2008, 10:19 ] |
Post subject: | |
Bygget fortsatte 28 mars 2008... Stab-ändorna Motorfästet (vinklat). Alla ytor slipas till och snyggas till innan klädsel. Motor testas på plats, en av två nya OS 25LA. Stab-ändorna på plats. |
Author: | MickeM [ Sat 05 Jul 2008, 10:34 ] |
Post subject: | |
4 april limmade vi ihop delarna och "spacklade" ojämnheter och slipade till allt fint och så. Men bilder, det finns inte för dom for i min hårddisk- krasch (kraschen tog mappar och filer lite här och där). 18 april monterade vi all el, dvs mottagare, servon, ack, ackvarnare, osv osv inför mässan. Även kroppen som är gjord av plast slipades och fixades till. Motorerna på plats osv osv. Inte bilder här heller. Flyget vart alltså helt flygklart här inför vårmässan, förutom klädseln... JS, har du bilder från dessa dagar 4 april, 18 april och vårmässan på P38? Saknas en hel del bilder så att säga från bygget. Du fotade ju en hel del du med. Enda bilden jag hittar nu är denna (och sen nu när vi började klä): |
Author: | MickeM [ Sun 13 Jul 2008, 10:48 ] |
Post subject: | |
Nåja, bilder fanns det inte fler, bägge hade slarvat bort dem Flyger var flygklart inför mässan, men oklätt, så det första att göra var att plocka bort allt som kunde plockas bort och börja slipa upp och förbereda för klädning. 5 juli började vi. Efter mässan har flyget legat ett tag pga att vi väntade på klädsel. Tog ett tag få tag på, vi ville ju ha alu. Kostade 50€ för 2 rullar på 1.8m. Det blev MonoKote från Roffes i Sthlm. Slipade till delen och klippte ut en bit som var ca en tum större än vad som behövs så man har nåt att dra i för att jämna ut veck om såna skulle uppstå osv. Man tar bort skyddsfilmen och då blir klädseln mycket mer medgörlig. Tekniken att värma på klädseln verkar variera lite på vad man skall klä. Ibland var det bäst börja med att fästa i mitten ordentligt och sen arbeta sig utåt. Ibland var det att spänna upp med fästpunkter och sen värma fast resten (med strykjärnet). Detta flyg var föga nybörjarmaterial då det var mest kurvor och hörn överallt. En Trainer i 40-storlek skulle vart mycket lättare. Men, klädseln är ju tacksam, man kan värma och flytta på den om det blir fel. Dock så släpper färgen lätt på MonoKote så alu-färgen vart kvar ganska lätt, den gick in i träet. Man gör alltså undersidorna först. Och vi tog lösa delarna först för att "öva" på innan vi tog flyget. Sen arbetar man helst bakifrån och framåt. Beroende på modell så klär man i en förnuftig ordning så det blir täckande och snyggt. Efter man klätt biten så klippte eller skar man bort resterna så att nästa klädseln på motvarande sida kunde täcka över klädseln från andra sidan. Använde sax eller en jävligt vass skalpell för annat funkar skitdåligt och man måste byta blad för dom slits. Efter ett längre tag så hade vi några delar mer eller mindre klara. Det var en faslig tid det tog att klä. Visst, man vänjer sig. Men det var en del pill och klädseln har en tendens att köra sitt race. Det svåra var just den delen att det krymper och då blir ovärmd klädseln okrympt och det gör att det lätt blir veck innan man värmt fast hela biten. Tills dess var det en fight mellan strykjärnet, biten och den som klädde. =) Svårt? Nej, om man vet var man ska börja så går det bra, annars var det bara tid som gick åt. Nåväl, smågrejerna klara. Nu gällde det att täcka skarver med små smala remsor så det gick lättare att klä de stora ytorna. Givetvis var det böjda ytor så det var ju inte bara att värma fast, utan fick skäras till lite så det följde kurvningarna bättre. Undesidan av ena vingen nästan klar (finjoxet gör man lite nu och då). Samt så ha mittenvingen börjat kläs. Är lite skillnad klä något som är helt klätt i balsa (lätt) jämfört med om det är bara luft mellan, som tex på vingen. Då gäller det att punkta fast på rätt sätt för att spara tid. Man får nog dit klädseln, men det är som sagt tiden det hänger på =) Nästan hela undersidan klar. Tog sin tid! Skevroder temporärt på plats. |
Author: | Kamikaze [ Sun 13 Jul 2008, 12:08 ] |
Post subject: | |
Snyggt jobbat grabbar.......! När får vi se denna pärla i luften...? |
Author: | MickeM [ Sun 13 Jul 2008, 15:05 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Snyggt jobbat grabbar.......! När får vi se denna pärla i luften...?
Väldigt snart. Kommer mer bilder som jag inte hunnit lagt ut... En bild från nån dag sedan då övre delen nästan vart klar. |
Author: | MickeM [ Sun 13 Jul 2008, 15:11 ] |
Post subject: | |
Och så tog vi en dust i går... Ovansidan klar! Lite jobbigt med bara ett strykjärn, så en annan fick ju klippa dekaler. JS har börjat klä bommarna och jag klibbar på kliister Och sen gav man upp för dagen! Återstår: - Klä bommen - Montera dit rodrena - Sätta in servon, kablage osv.. all elektronik - Landställ och vad det nu var... - Jo klä kroppen också. |
Author: | OscarE. [ Sun 13 Jul 2008, 17:14 ] |
Post subject: | |
Ser ju otroligt snyggt och bra ut det där! Men hur ska ni våga flyga det sen då, efter allt jobb |
Author: | MickeM [ Mon 14 Jul 2008, 00:31 ] |
Post subject: | |
Och så lite fler bilder Vi har klätt klart, monterat ALL elektronik och stag osv osv. Allt är färdigt inställt. Bara balanseringen kvar. Kolla sista bilden... humm Sen FLYGKLAR!!! Vi har antecknat all tid. Det har tagit oss 65h, dvs 130h. Vi har lärt oss jäkligt mycket. Vi hade tre mål med bygget. Suppernajs! ARF eller Kit? Det är mycket roligare bygga Kit än ARF, speciellt om man är två. ARF är rätt slött egentligen... Det enda man har emot sig är tiden. |
Author: | Kamikaze [ Mon 14 Jul 2008, 08:57 ] |
Post subject: | |
Fasiken va nostung den är........ |
Author: | Jonny [ Mon 14 Jul 2008, 18:01 ] |
Post subject: | |
60 gradiga höjdroder utslag eller landning i 200km/h Lycka till med kärran. |
Page 1 of 4 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |