Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 20:39

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Fri 20 Apr 2018, 11:42 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Jaha, jag hade ju tänkt flyga detta flyg till smulor i helgen, men nu såg jag att jag skulle kunna köra 4S-ackar i flyget, motorerna klarar 4S och ESCarna 6S. Så nu måste jag ju bara prova det och se om flyget blir ännu ytterligare mer roligt att flyga. Har ju 4st 4S 2200.

Jag tycker du ska försöka hovra med den :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Fri 20 Apr 2018, 18:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Jaha, jag hade ju tänkt flyga detta flyg till smulor i helgen, men nu såg jag att jag skulle kunna köra 4S-ackar i flyget, motorerna klarar 4S och ESCarna 6S. Så nu måste jag ju bara prova det och se om flyget blir ännu ytterligare mer roligt att flyga. Har ju 4st 4S 2200.

Jag tycker du ska försöka hovra med den :)

Vill jag hovra så flyger jag multicopter eller heli! :roll:

Men om vi nu ska prata hovring... :lol:

Flyget väger 2172 g flygklar med 2 st 3S 2200.
Och enligt motorspecs ska motorerna vid 12V med APC 10x4.7" dra 1520 gram per motor.
Motorerna ska då dra 30,2A per st, dvs drygt 60A totalt.
Det ska ej vara problem för ESCarna, för de är 40A och klarar max 60A.
Och ackarna är 3S 2200 30C och ska kunna leverera 66A per st per motor.

Jag har nu 10x5" och 3S, så nåt är det som inte stämmer, för den hovrar ju int! :?:
Skulle spänningen sjunka hela vägen till 10V så ska motorerna ändå kunna leverera 1200g/st, dvs 2400g.
Så det kan inte vara spänningsfall eller ström"fall".

Jag har provat mindre proppar och då har flyget blivit riktigt trött, allt för lite dragkraft.

Kyla då... nop, jag flög den i augusti.

Går propparna åt fel håll? Spelar ingen roll på ett noshjulsflyg. Det är vid sporrhjulsflygen man helst roterar propparna så att propellerspetsarna går neråt invid kroppen efterom det ger mer vinkel på propparna då och således med dragkraft på rätt sida (men då snackar vi också om fallet är så att motorerna går åt samma håll, vilket inte sker här, så nopp på det också).

Så int fattar jag...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Mon 16 Jul 2018, 09:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög denna igår i helt vindstilla väder, först med 3S 2200 30C och sedan med 4S 2200 30C två omgångar.
Otrolig skillnad. 3S är lite mer skala-flygning.
4S är mer som ett ordentligt RC-flyg där man har full kontroll.

Med 3S drar motorerna tillsammans 3,3 kg och med 4S drar de tillsammans 3,9 kg.
Detta med samma APC 10x5E-proppar.
Tycker det borde ha varit mer skillnad, men detta var mätt på bordet.
Enorm skillnad i luften.

Flög 6 minuter med 3S men då med cellspänningen 3,86V efteråt, så kunde nog ha flugit 8 min eller nåt sånt för att komma ner till 3,8V.
Flög sedan 10 min med 4S och då var cellspänningen nere i 3,82 V, så kunde ha flugit 11 min.
Så 4S drar mindre ström helt enkelt.

Vill ju inte sälja den nu mera, men är nog till salu för att få rum med nya byggen, den flyger ju som på räls efter att ha justerat rodrena och CG.
Bygger man in elektroniken samt snyggar till runt motorerna så blir den klart snyggare och att man då får bort allt som bromsar i luften.
Och sätter på 9" 3- eller 4-bladiga så får man bättre markfrigång och så ser det bättre ut.

Testade Airbrake men jag märkte ingen skillnad överhududtaget, flyget reagerade inte ens när jag slog på dem inför landningen, ca 10 mm upp på bägge skevroder. Men det kanske bromsade lite, vet ej. Trodde det skulle göra mer nytta.

När man förbättrar en modell steg för steg så blir man till slut vän med dem och de flyger riktigt bra.
Nästa steg är att endast köra 4S och:
- gömma elektroniken, nu hänger följande utanför fasttejpat (tror jag har 3 meter tejp på undersidan nu): UBEC, Lost Signal Alarmer (den behövs nog inte, man hittar flyget om man kraschar), de dubbla LiPo-varnarna (de behövs nog inte heller sen när man lärt sig flygtiden och använder timer istället, men man vill ju komma ner till 3,8V per cell så man slipper storageladda osv), samt lite kablage mm.
- Se om jag får stabilare länkage till stjärten (långa stag nu som svajar)
- Minska ner övriga luftbromsande grejer
- Fixa så ackarnas kablage blir bättre eftersom de vill hänga ut i luften nu och ack-kontakterna lätt hoppar ur vid hårdare landningar, inte bra vid touch n go. Hänt en gång.
- Byta ut alla Deans till XT60
- Skulle kunna ha en 4S 4000 istället för två 4S 2200, men det finns ingen plats för en ensam ack i mitten utan att modda en hel del och flytta om alla kablar samt göra om undre kåpan ordentligt
- Fundera ut vilka proppar som ska på härnäst, 9x6 2-bladigt ska väl motvara 10x5 2-bladigt? Eller är det 9x6 3-bladigt som motsvarar 10x5 2-bladigt och 9x7 2-bladigt som motsvarar 10x5 2-bladigt? Nåja, får väl skaffa och testa med dragkraftsmätaren samt wattmetern

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 12 Jan 2019, 11:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom jag vart med och byggt flyget från byggsats så är man mer fäst vid detta flyg.
Så innan våren har jag tänkt se över min todo-lista på det och förbättra samt fixa till den.
Funderade lite på motorkåpor, men vet inte riktigt hur... förslag?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 11:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Uppgraderade till 4S och den blev en heeelt annan modell att flyga. Kit-byggd av JS och mig för flera år sedan, så den har ju lite värde pga det för mig. Den har en massa grejer som "dinglar" på undersidan så planen i vår är att bygga in och snygga till samt se till att kroppen är slät och fin utan utstickande jox. Och även se om jag får till motorkåpor. Ska flygas i år.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 16:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Många flyg som ska flygas i år :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 19:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Många flyg som ska flygas i år :D

Japp. Jag flög 10 olika flyg mm i fjol, sämre än vanligt. Eller hur?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 22:05 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
De e ett stiligt flyg detta. Finns med på min Villhöver lista...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 22:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det lilla som jag såg av den flyga så flög den som en kråka.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 22:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Det lilla som jag såg av den flyga så flög den som en kråka.

Hahaa! Ja med två st OS 25or som gick olika bra så var den ingen skönhet i luften. :D
Sen med 3S el-setup så var den orkeslös och flög tungt, el var ju vettlöst sämre än metanol.
Men med 4S flög den som en stabil Skipper XL, helt annat flyg. Dock tappat charmen som den hade med metanol och dess rungande samljud.
Kommer ta in detta flyg vilken dag som helst och snygga till.

Uffe, ja vi får se. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 06 Apr 2019, 09:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar 2019!

Denna har flugits med två st metanol OS .25LA och det var helt klart en annan nivå och det lät fint
när de varvade samma varvtal (vilket var lite pyssel) och den flög ju. Men den var tung och man
visste aldrig om en motor kunde stanna eftersom ena motorn ständigt ville ha ett eget varvtalsregister,
dvs det var inte rungande fint ljud från tomgång och uppåt, fast fullgas gick bra. Den ena varvade
upp snabbare än den andra.

Hur som så ville jag få ner vikten för några år sedan, bantade den och flög den med 3S. Den vart lättare,
men den var såå trött. Uppgraderade sen till 4S för att få mer spänning på samma setup och det vart ett
helt annat flyg! Den flyger otroligt mycket bättre med rätt styrka och den flög som på räls samt att den
flög mycket längre än med 3S!!

Så denna ska flygas med 4S. Nu flyger jag med 2 st GensAce 4S 2200 mAh LiPo's. Men det kanske går
att använda andra LiPo's. Dock ska det ju få rum nånstans också. En 4S 4000 i mitten kanske, men dom
är så stora så det blir inte heller nån snygg lösning.

Men, den lät som en ladugård i storm när den flög förbi pga allt utstickande som skapar "drag". Har nu
röjt bort hafs-tejpandet, tagit bort Lost signal alarmern, tagit bort bägge LiPo-varnare eftersom jag vet
hur länge jag flyger, flyttat UBEC bakom ena ESCen så den inte är i vinddraget. Tänkte försänka allt
kablage mm i vingen, men det får bli nästa gång, måste se på ritningen först så jag inte försvagar
konstruktionen. Värmde fast klädseln lite, men där finns nog lite kvar, får bli nästa gång. Tänkte klä
det vita undre plastlocket men vet inte var jag gömt klädseln till detta flyg. Det blir inte snyggt att värma
på klädsel på plast, men målar jag så blir det en annan färg, hur ser det ut, på håll...?

Flyget byggdes 2008, flugits, aldrig kraschat och är nu åter igen flygklart! =)

Attachment:
IMG_2509.JPG
IMG_2509.JPG [ 254.61 KiB | Viewed 7054 times ]


Attachment:
IMG_2511.JPG
IMG_2511.JPG [ 229.12 KiB | Viewed 7054 times ]


Attachment:
IMG_2512.JPG
IMG_2512.JPG [ 199.64 KiB | Viewed 7054 times ]


Attachment:
IMG_2513.JPG
IMG_2513.JPG [ 370.24 KiB | Viewed 7054 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 11 May 2019, 19:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög denna idag två flygningar. Flyger så fint så fint nu med 4S.

Men alltid är det nåt att förbättra...
- Dekal-tejpen jag använde för att täcka kablage börjar ju släppa redan så ska nog försänka kablaget och klä över med klädsel istället så vingen blir slät och ger bättre lyftkraft.
- Sidoroder-staget är sladdrigt.
- Klurade en stund varför ESCen pep när jag kopplade i ena acken, kom sen på att man ska koppla andra ESCen först så allt får matning, måst märka upp eftersom man flyger så sällan.
- Måste byta kontakter till XT60 på ackarna

Attachment:
IMG_2574.JPG
IMG_2574.JPG [ 240.16 KiB | Viewed 6961 times ]


Status 14 juli 2020: Denna hänger flygklar och väntar på köpare eller på att jag får för lite att göra nåt år i framtiden så jag bygger in elektroniken snyggare i flyget på undersidan för att få mindre "drag". Men den är lite i vägen i yttre verkstaden.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Fri 04 Dec 2020, 00:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dölja kablar...

Ingen verkar göra nånting RC-relaterat just nu, så jag tog en liten dust med lill-P-38an för att bidra med lite action i forumet.

Skevkablarna från bägge skevservon så har alltid gått inne i vingen, men kablaget för sido- och höjdroderservona så har bara
varit fasttejpade på undersidan av vingen, finns en bild på hur fult det var med målartejp längre upp i tråden. Länk här för den
som är för lat för att scrolla: download/file.php?id=14026
Dessutom så konverterades flyget till el och då tillkom throttle-kablaget för fartreglagen och till på det så behövdes en UBEC
för att ge matning till allt, tror jag hade använt No BEC-ESCar, dumt nog. En himla massa målartejp vart det i alla fall och det
såg inte klokt ut, men fungerade.

Fixade sen upp allt och snyggade till det hela med dekaltejp istället som var i så gott som samma färg som klädseln, ingen
bild på det dock, men det blev mycket snyggare.

Men, kablarna på utsidan blev ju både fult och påverkar säkert luftflödet, så ikväll blev det att ta hål och dra kablaget inne
i vingen. Dragit klart kablaget för bägge ESC-kablar och UBEC. Tyckte det såg klart ut men jag hade ju glömt sido- och höjd-
roderservokablarna, de ska lödas så jag slipper kontakterna också, så det blir väl att göra det härnäst.

Tänkte bygga in UBECen men den behöver ju kylas så den blir kvar där den är för tillfället. Har även funderat på få till nån
sorts noskåpor så flyget ser bättre ut framifrån och från sidan, samt ovanifrån medans bakre undersidan blir öppen för kylning
av ack, ESC och UBEC. Motor kyls genom främre hålet. Tänkte att man kunde slipa till foam och sen använda dem på nåt sätt
som plugg för att böja uppvärmd plast runt, typ sån där vit plast som dom där klumparna bak på bommarna är gjorda av.
Alltid lär man sig nåt. Men det blir nog i framtiden nån gång, såvida nån inte köper flyget före. Dessutom så kanske kåpor
stretar luftflödet för mycket, men dom ska ju inte vara så stora, P-38an har rätt smala motorkåpor på riktiga flyget.

Ska klä över undre locket också så det blir som övre halvan. Är bara vit plast nu.

Still going strong! Flyget flyger bra så det är kul att flyga.

Attachment:
IMG_3417.JPG
IMG_3417.JPG [ 284.39 KiB | Viewed 6037 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Fri 04 Dec 2020, 21:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kablarna gömda, igen...

Men nu är de "tvärgående" i alla fall dolda i vingen.
Men längs med bommarna tejpade jag fast dem igen med dekal-tejp i nästan samma nyans.
Svårt få det bra utan att göra tex en balsabalk längs med och sen klä över, får bli nån annan gång.
Klädde kåpan också så nu får flyget duga för kommande säsong, inte så lätt klä klädsel på plast.
Kan ju inte göra snygge-jobb för då passar det inte mot kvaliteten på allt annat. :mrgreen:
Mottagare på plats så denna ska flygas nästa gång.

Attachment:
IMG_3418.JPG
IMG_3418.JPG [ 165.82 KiB | Viewed 6029 times ]


Attachment:
IMG_3419.JPG
IMG_3419.JPG [ 125.06 KiB | Viewed 6029 times ]


STATUS 6 december 2020: FLYGKLAR! Ska flygas nästa tillfälle, sen ska mottagaren ur den och in i Caipirinha I.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sun 03 Jan 2021, 14:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Senaste flygningen så fastnade höjdrodret när jag rörde på det med servot.
Tänkte det var nåt med länkaget, men det var rodret som inte fick rum innanför stabben längre. WTH!?
Det blev kapande med kniv på fältet för flyga skulle jag. Och det gjorde jag.

Nu har jag fixat och lappat så nu rör sig höjdrodret som folk igen, flyget är åter igen flygklart. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 09 Jan 2021, 16:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Som på räls!

Flög några vändor idag. Hade fixat höjdrodret som hade börjat ta i förra gången (?) och nu gick flyget spikrakt.
Jag flög obehagligt långt norrut för att vända och komma tillbaks så rakt jag kunde över fältet.
Släppte spakarna nånstans borta där skogen sticker ut och flyget flög rakt och fint över fältet
och fortsatte längs vägen tills jag fegade ur och svängde österut.
Tappade inte höjd eller sneglade åt något håll, så ska det flyga!
JS, vi byggde ett bra flyg! 8)

- Flyttar nu över mottagaren till Caipirinha I.
- Propellrarna ska jag ta bort för jag ska airbrush-måla spetsarna på dem tillsammans med en massa annat jag ska måla vitt till andra modeller, ser bättre ut.
- Ska klä över en fläck där det suttit blyvikter under stabben, klädseln va ju helt borta där.
- Sidoroder-servot har fått nån skada i frakten för det hoppar och knycker till på ett visst ställe.
- Funderade först på byta ut staget mellan sidorodrena till kolfiber för det flexar så mycket. Samt stödja upp höjd- och sidoroderstagen som också flexar, men med tanke på hur bra flyget flög idag så behövs det inte. Märker inte av nåt flutter heller.
- Vid tillfälle ska Deans-kontakterna bort på GensAce 4S 2200mAh-ackarna
- Måste märka vilken ack som ska anslutas först, är bara ena acken som har UBEC, blir "boot"-problem ibland
- Ska se om jag ork designea och 3D-printa motorkåpor som liknar P-38 lite mer
- Sändaren hade nån knäpp idag, jag hade 2.4GHz-modulen i och den trodde jag hade 35MHz-PPM-modulen i, stängde av, tog ur och lade i modulen på nytt, då funkade det. Efter några sekunder pep sändaren med ett några sekunder långt piiiiiip och bägge LEDar blinkade, SEN fick den kontakt med mottagaren. Huh!? Blinkande LEDarna är att den byter mottagarsystem, troligtvis var det bara det att 2.4GHz-modulen inte var i ordentligt eller så är det dags för lite kontaktspray, funkade ju finfint annars. Börjar bli till åren den där sändaren...

Alltid finns det nåt att göra... :mrgreen: Gillar att förbättra, så man lär sig. Fast flyget i sig inte uppfyller mina nutida krav på kvalitet. :roll:

Attachment:
IMG_3475.JPG
IMG_3475.JPG [ 293.36 KiB | Viewed 5918 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Tue 12 Jan 2021, 20:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klarflugen för i år?

Klart nöjd med hur denna flyger nu, roligare när man vänjer sig med modellen.
Har flugit denna häromdagen, dags för nästa?
Har plockat bort propellrarna, ska måla spetsarna på dem samtidigt som massa annat vid tillfälle.
Mottagaren är bortplockad och ska nu in i Caipirinha I.
Har 4st GensAce 4S 2200 LiPos som ska få XT60 när det är lödardags igen.

Den fortsätter var till salu. Men flyget hamnar i förrådet tillsvidare.
Tar fram den nån gång i framtiden och fixar vidare på den när det dyker upp nån passlig lucka och man får ett ryck.
Då blir det att byta sidoroder-servot, kanske 3D-printa motornaceller och säkert nåt till.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 14:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Denna brukar jag fixa nåt på inför varje säsong. Har redan målat propellerspetsarna. Men nåt till ska jag väl förbättra på den så att jag kan flyga den i år igen. Den är redan flygklar, men rullande projekt är den som många andra.

Sommar-status 2023!
Denna har jag ju flugit i år!!! Bra gick det, som vanligt. Brukar småfixa/småförbättra på den inför varje årsflygning. Ingen som vill köpa den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Great Planes P-38 Lightning Profile Kit
PostPosted: Sat 02 Sep 2023, 18:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rullande projekt som jag förbättrar varje år, har flugit i år, men nu blir det inte mer förbättringar, för min del. Den har bytt ägare. Hoppas få se den flyga igen. Första kitet jag (och JS) byggde som flög. Flyger förvånansvärt bra, som på räls.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group