Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
 Post subject: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Tue 21 Feb 2023, 22:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH

Blev ett till flyg... eller flyg och flyg. Köpte mig en rulle ritningar på detta flyg och tänkte bygga mitt första scratch-bygge av plywood och balsa. Nu är det ju inte full-size-flygets ritningar, utan ritningar gjorda av Don Smith för ett RC-flyg. Har trynat på ritningarna ett bra tag och kommit fram till hur jag ska göra och har måttat upp vad jag behöver och ska beställa trä från MBS. Blir sen plankat och klätt. Elmotordrift, infällbara landställ och lampkit. 3D-printar detaljer. Motor-kåpor och cockpit finns att köpa färdiga till 132" (som är originalstorleken), men inte till 70", så de ska jag tillverka själv på nåt vis, skära ut i skum för pluggar och glasa eller 3D-printa.

Avbild av vad?
Vill förstås göra en avbild av ett flyg som finns/funnits i krokarna. Detta är den med spetsiga nosen, finns även en trubbig variant också, inte tittat närmare på det, undrar om det var väderradar i nosen, Finnair har bägge. Men den enda jag hittar är OH-LRH, alla andra är trubbnosiga. Så det får väl bli den bara om det ska vara Finnair. Det finns Kar-Air också, men Finnairs lockar mer. Vet inte om just denna gått till Åland, men nån av dem har det. Dessa tog över efter DC-3orna. Finnair hade 8 st Convair i bruk inklusive CV-340 (OH-LRA ... OH-LRH). OH-LRH var den sista. OH-LRA förstördes av raketeld i Kambodja. Kar-Air hade två st (OH-VKN och OH-VKM), men bägge dom finns målade som Finnair också, de tog väl över dem.

Mer info (ni får köra Google translate): https://fi.wikipedia.org/wiki/Convair_Metropolitan

SPECIFIKATIONER 1:1 Inte nödvändigtvis rätt info för det flyg jag bygger.
Grundar sig på 240, men 440 är en modifierad 340 som flögs första gången 6 oktober 1955. Största skillnaden mellan 340 och 440 är avgasrörens form samt ljuddämpande element, nog om det senare.
Vingspann: 32,11 m
Längd: 24,13 m
Höjd: 8,67 m
Antal tillverkade: 178 (153 för flygbolag) 50 kraschade, så 128 kvar då alltså och 2004 fanns det 31 flygdugliga.
Besättning: 2+2
Vingyta: 85,5 m2
Tomvikt: 14 200 kg
Max startvikt: 22 320 kg
Motorer: 2 st Pratt & Whitney R-2800 (2500 hk)
Max hastighet: 585 km/h
Räckvidd: 3550 km
Max flyghöjd: 7770 m
Kapacitet: 52-56 passagerare (54 har OH-LRH)

OH-LRH
OH-LRH är en CV-440-98. Vad nu 98 innebär (står att det är en CV-440-61 på andra sidor), byggd 1958, serienummer 497 (av 178 då eller vad har de tänkt?), 54 sittplatser, Pratt & Whitney DW-CB-series-motorer. Levererad 31 december 1964. Finns numera lagrad/"de-registered" nånstans av Vision Air Haiti och regnummer HH-VAH ( https://www.flickr.com/photos/axel_j/4419780737 ). Har även varit reggad som N202RA, OH-VKN (Kar-Air), LN-KLV, C-GRNB.

RC-FLYGET
Design: Don Smith
Ritningar: Förminskade av Precision Cut Kits från 132" till 70".
Skala: 1:18
Vingspann: 1784 mm

Kul info: Calle har redan börjat bygga en Convair 440 Metropolitan han också, men den är större i skala 1:15 och runt 2,2 m i vingspann. Den är på en ritning från en firma i Finland som heter Wexfly och drivs av en Vesa. :-D Så, det blir två parallella byggen men olika ritningar och byggteknik. Men Calle bygger den trubbnosiga, så han har lite mer att välja mellan om han väljer att efterapa en förebild (lutar mot OH-LRB som finns utställd på Vanda flygmuseum).

Bild på OH-LRH:
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Wed 22 Feb 2023, 05:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Ja du har tur du som besitter obegränsat med fritid :lol: :lol:
Ja har för många hobbys så ja hinner int me hälften heller :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Wed 22 Feb 2023, 21:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur menar du nu? Jag jobbar ju heltid. :shock: :lol:
Om du surfar runt lite på forumet så ser du att jag har en himla massa påbörjade RC-projekt. Kommer jag vidare på dem? :lol: JONÄ!
Nä men en kvart om dagen är otroligt effektivt om man vill få nåt gjort.
Har man inte tid med en kvart om dagen så har man nog inte tid alls. :o
En kvart kan mitt i allt bli mer.
Men mjo, börjar bli många projekt nu, men så länge det är roligt så går det framåt. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Thu 23 Feb 2023, 07:50 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Hur menar du nu? Jag jobbar ju heltid.


Lite som kan innehålla spår av ironi :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sun 05 Mar 2023, 19:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rätt ska vara rätt!

Efter ett besök hos Calle igår för att få lite grepp om flyget, byggskillnaderna och materialval samt diskussioner om byggsätt så kunde man ju snabbt konstatera att min blir i skala 1:18 med 177,8 cm i vingspann medans Calles är större, skala 1:15 och runt 2,2 m i vingspann. Så jag måste sikta på bygga lättare. Jag hade alltså skrivit fel i första inlägget, vilket nu är ändrat. Förstod att det kommer byggtråd. Håller på som bäst med att få till en beställning från MBS.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Tue 07 Mar 2023, 21:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Materialval!

Jag har gått igenom ritningarna noggrant nu och listat upp alla mått på de olika delarna (tjocklek på skivor, listers mått) och det blev en himla massa olika mått!!! Listerna är minsta problemet. Finns även en massa block. Men det svåra är att välja material för skivorna. Jag kommer beställa från MBS och han har två sorters plywood. Flygplywood som jag förstått är kompaktare, styvare, tyngre, hårdare och lättplywood som har färre lager och är lättare samt skörare. Och sen så har han fyra olika sorters balsa som säkert är ämnade att användas på olika sätt. Jag har själv balsa som är hårdare, styvare och lättare än nån snik-plywood med få lager som inte tål mycket. Så bara jag får svar från honom med kloka ord och tips så ska jag kunna välja ut vad jag ska ha och lägga in en beställning. Närmar sig!

Sommar-status 2023!
Har fått hem allt trämaterial till denna. Har även köpt enkom såg för att såga ut dessa delar, vad den nu heter. Men rummet där jag ska såga är överfullt med flyg som ska slipas, så jag måste få undan dem först (inom 2 veckor ska alla dom vara slipade).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sat 02 Sep 2023, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ritning -> trä!?

Började fundera på hur jag skulle såga ut trädelarna (balsa och plywood) utgående från ritningarna. Finns lite olika sätt.
- Få ritningarna kopierade till tjockare papper, klipp ut och fäst med nålar genom träskivan, rita runt, såga
- Kalkerpapper/Karbonpapper mellan ritning och trä och sen såga
- Klippa ritningarna (kopian på dem) och rita runt dem på trä och sen såga
- Om kopiorna tryckts med svart pulver (lite överskott) så kan man vända ritningen mot träskivan och värma med strykjärn så överförs överskottet av pulver
- Kopiera ritningarna med en sån kopiator som lämnar pulver efter sig och sen göra ovan
- Sticka konturerna med knappnål
- Använda en pantograf/panograf googla på det så vet ni vad det är, kanske inte så exakt dock
- Klipp ut delarna och limma fast dem med limstift, innan det torkat så har man hunnit såga ut delarna
- 3M har spraylim som beter sig som Post-it-lapp-limmet, finns många tillverkare förstås
- 3M har också limstift som beter sig som Post-It-lapp-limmet (googlade jag fram idag, det går att skölja bort med vatten sen)

Finns säkert fler sätt. Ska prova värma fast först. Går inte det så blir det att söka upp post-it-limstift.
Hade ju vart enklast att bara klippa ut och fästa pappret på träet och såga ut i "sticksågen" jag har (den heter nåt annat).

Har kopior på originalritningarna. De blev 100% rätt ena vägen, men 99,6% rätt andra vägen. Så det gäller att be dem kopiera 1:1!!!
Jag konstaterade att vingspann blir 7 mm kortare, kroppen proportionellt lika mycket kortare, samma med bredden på stabben, osv.
Men fenan och kroppen blir rätt höjd, stabben blir rätt höjd men omärkbart tjockare, vingen rätt höjd men jämförbart pyttelite tjockare (bättre lyftkraft), kroppen blir lite smalare, knappt.
Men vi snackar pyttesmå skillnader på så korta mått som berör spanter och spryglar. Man filar bort mer ibland.
Funkar för mig!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sun 03 Sep 2023, 09:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Provade tekniken med att sätta ritningen (kopian) mot balsat och värma med strykjärn.
Fick värma med max temp rätt länge... syns ju nog. Men frågan är vilket som är lättast av alla sätt.
Ska skaffa ett sånt där "post-it-limstift" och se om det funkar bäst. Det ska ju inte lämna lim på balsat.

Attachment:
IMG_4947.JPG
IMG_4947.JPG [ 167.48 KiB | Viewed 10063 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sun 10 Sep 2023, 09:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kalkerpapper / Karbonpapper

Köpte Pelikan Carbon Paper (10 st A4-ark) från en bokhandel.
Läste att man behöver fixera allt så det inte glider iväg, logiskt.
Tejpade fast balsaflaket, tejpade fast kalkerpappret och även ritningen.
Sen ritade jag med blyertspenna på ritningen och följde strecken, tryckte lite mer än vanligt för att få bättre avbild.
Man får testa sig fram.

Lättast blir det dock att klippa ut alla delar i papper man ska avbilda och använda linjal om man så vill.
Jag bara rullade ut rullen så det var inte direkt smidigt att avbilda och använde inte heller linjal.
Men det funkar!

Lite mer jobb än strykjärnet, men klart bättre resultat.
Det syns ej så tydligt på bilden, men i verkligheten så är kalker-strecken mycket tydligare än de med strykjärn avbildade strecken.

Återstår att få tag på "post-it"-limstift.

Attachment:
IMG_4958.JPG
IMG_4958.JPG [ 242.09 KiB | Viewed 9996 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Thu 14 Sep 2023, 20:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Post-it"-lim på sprayburk?

Jag var till de lokala bokhandlarna och frågade efter "post-it"-limstift eller nåt lim som beter sig som post-it-lim. En av dem hade två sprayburkar. Större 3M för 32€ och en liten annan sort för 9€. Jag tänkte jag provar den lilla. Det är Ghiant Hobby Removable Colle som den heter. Sprutade ett lager (står att man kan spruta fler tunna lager för bättre fästningsförmåga) och väntade på att det skulle torka klart. Pappret blir vått, så när pappret var torrt tänkte jag att det är dags fästa pappret på ett balsaflak. Det gick ju bra det! :-) Men skulle jag använda detta sätt? Alltså spruta limmet på alla dessa stora delar och sen fästa dem på trä för att såga ut dem i ett eller flera flak tjocka luntor. Hm... Luktar ju inte mycket, men lite i alla fall. Och jag sprutade bara på EN pappersbit.

Så nu har jag väl provat de flesta bättre alternativ? Vilket tar jag?

Attachment:
IMG_4959.JPG
IMG_4959.JPG [ 151.4 KiB | Viewed 9957 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sun 17 Sep 2023, 12:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det blev "Carbonpaper"!

Började med spanterna på flygkroppen. Klippte ut dem från ritningen (kopian), tejpade fast Kalkerpappret/Karbonpappret på 2 mm lättplywood. Tejpade fast alla spant-pappersdelar jag klippte ut. Testade lite olika pennor men kulspetspenna funkade bäst, tog blå så jag såg var jag ritat. Och det gick ju hur bra som helst! Träets yta gör att pennan spårar lite, men inte gör det nåt, när man sågar vet man var det ska sågas och hur. Allt detta tog drygt 1h. Redo att sågas ut. Kan säkert placera delarna bättre till "nästa gång".

Tips! Använd blå målartejpen istället eller någon annan tejp som inte fastnar i pappret eller kalkerpappret så hårt.

Attachment:
IMG_4966.JPG
IMG_4966.JPG [ 141.42 KiB | Viewed 9923 times ]

Attachment:
IMG_4967.JPG
IMG_4967.JPG [ 244.76 KiB | Viewed 9923 times ]

Attachment:
IMG_4968.JPG
IMG_4968.JPG [ 123.12 KiB | Viewed 9923 times ]

Attachment:
IMG_4969.JPG
IMG_4969.JPG [ 233.13 KiB | Viewed 9923 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sun 17 Sep 2023, 19:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Det blev "Carbonpaper"!

Började med spanterna på flygkroppen. Klippte ut dem från ritningen (kopian), tejpade fast Kalkerpappret/Karbonpappret på 2 mm lättplywood. Tejpade fast alla spant-pappersdelar jag klippte ut. Testade lite olika pennor men kulspetspenna funkade bäst, tog blå så jag såg var jag ritat. Och det gick ju hur bra som helst! Träets yta gör att pennan spårar lite, men inte gör det nåt, när man sågar vet man var det ska sågas och hur. Allt detta tog drygt 1h. Redo att sågas ut. Kan säkert placera delarna bättre till "nästa gång".

Tips! Använd blå målartejpen istället eller någon annan tejp som inte fastnar i pappret eller kalkerpappret så hårt.



Nu börjar det likna traditionellt modellbygge. Du kan ju spara lite material med att svänga spryglarna två och två in mot varandra och även ta ut de mindre bitarna när/om det blir nån tillräckligt stor "mittenbit" över
när du sågar ut spryglarna. Det blir intressant att följa bygget.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Mon 18 Sep 2023, 20:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Det blev "Carbonpaper"!

Började med spanterna på flygkroppen. Klippte ut dem från ritningen (kopian), tejpade fast Kalkerpappret/Karbonpappret på 2 mm lättplywood. Tejpade fast alla spant-pappersdelar jag klippte ut. Testade lite olika pennor men kulspetspenna funkade bäst, tog blå så jag såg var jag ritat. Och det gick ju hur bra som helst! Träets yta gör att pennan spårar lite, men inte gör det nåt, när man sågar vet man var det ska sågas och hur. Allt detta tog drygt 1h. Redo att sågas ut. Kan säkert placera delarna bättre till "nästa gång".

Tips! Använd blå målartejpen istället eller någon annan tejp som inte fastnar i pappret eller kalkerpappret så hårt.



Nu börjar det likna traditionellt modellbygge. Du kan ju spara lite material med att svänga spryglarna två och två in mot varandra och även ta ut de mindre bitarna när/om det blir nån tillräckligt stor "mittenbit" över
när du sågar ut spryglarna. Det blir intressant att följa bygget.

Jajjamen! Det blir bara roligare och roligare ju mer "färdigbyggt" man skippar. Man vet det först när man provat. :-)
Jo jag måste spara bättre nästa gång... men men, finns fler skivor (MBS RC Models i Sverige) :lol: och bra med lite material när man ska hålla i och såga, inbillar jag mig (ska premiära min nya Proxxon-såg). Tippar på att jag har alla delar som ska sågas ut klara på skivor inför fredagen. Ledig då så ska börja såga då och se.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Wed 20 Sep 2023, 22:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Kalkering" fortsätter...

Kroppspanterna är 26 st om jag minns rätt, men de är halvor, då det blir 52 bitar.
Sen har vi motornacellerna, tror de var 9 spanter mer nacell, även de halvor och två motorer så det är 36 bitar.
Sen har vi vingspryglarna som är 21 st per vinge, dvs 42 st (inte halvor här inte).
Och så är det ett drös spryglar till stab (halvor) och fena (halvor).
Och en massa andra bitar av olika former.
Alla ovan är blandade material och tjocklekar.
Allt är inte klart, än...

Jag lyckades fylla ena skivan med nacell-delarna... (tre foton).
Attachment:
IMG_4970.JPG
IMG_4970.JPG [ 224.92 KiB | Viewed 9852 times ]
Attachment:
IMG_4971.JPG
IMG_4971.JPG [ 217.2 KiB | Viewed 9852 times ]
Attachment:
IMG_4972.JPG
IMG_4972.JPG [ 156.33 KiB | Viewed 9852 times ]


Och sen gjort klar V-balkar och vissa delar till motorfästet mm för sågning i flygplansplywood.
Attachment:
IMG_4973.JPG
IMG_4973.JPG [ 249.57 KiB | Viewed 9852 times ]


Och så var det dags för vingspryglarna!
Attachment:
IMG_4974.JPG
IMG_4974.JPG [ 241.79 KiB | Viewed 9852 times ]


Och så höll jag bra länge på funderade och kände på massa olika skivor för vingspryglarna.
Original ska det vara plywood (i flyget som är 132"), men det har inte framgått om det ska vara 1/8" flygplansplywood eller lättplywood.
Detta flyg är ju mindre (70") så det gäller att ta nåt lättare.
Det blir ca 2,3 mm i denna skala.
Så frågan är... 2 mm lätt-medium, medium eller hård balsa?
Eller 2,5 mm lätt-medium eller 2,5 mm medium balsa?
Är rätt olika vikt på dem också.
Jag gick hur som helst in för 2 mm hård balsa, det har rätt styvhet (anser jag) och vikt för spryglarna till vingen.
Tror ni alla vingspryglar fick rum på en 100x1000 mm-flak??? Nee... förstås en som jag inte lyckades få dit.
Ska vara dubbelt på denna.
Attachment:
IMG_4975.JPG
IMG_4975.JPG [ 156.02 KiB | Viewed 9852 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Fri 22 Sep 2023, 19:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Allt klart "kalkerat" till trä!

Nu är även vingarnas, stabilisatorns och fenans spryglar klart kalkerade från ritningar till trä.
Vingens spryglar samt fenans ska vara 2x av varje medans stabilisatorns ska vara 4x.
Nästa steg nu är en himla massa sågande!!!

Attachment:
IMG_4976.JPG
IMG_4976.JPG [ 174.01 KiB | Viewed 9818 times ]

Attachment:
IMG_4977.JPG
IMG_4977.JPG [ 104.63 KiB | Viewed 9818 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sun 12 Nov 2023, 10:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Allt trä införskaffat!

Gått igenom "trälagret" och samlat ihop allt "virke" som kommer gå åt till min Convair.
På bilden är allt trä utöver flaken (balsa, flygplywood, lättplywood) för dom väntar på att sågas till.
Allt trä på bilden kommer inte att användas, måste ha lite marginal och ibland behövs tex en 5 cm del av en 100 cm-list, osv.
Sen när flaken är sågade så är det bara att reservera ett byggbord och börja bygga. :-)

Attachment:
IMG_5037.JPG
IMG_5037.JPG [ 190.64 KiB | Viewed 7188 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sun 24 Mar 2024, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Såga ut delar och kalkera flera

Har börjat såga ut delar till detta flyg. Många delar ska det vara 4 st av men de flesta ska det vara 2 st av. Bara två st som det ska vara en enda av, vingbalkarna. Tänkte först att jag sätter ihop fler flak och sågar ut fler delar på en gång, i en och samma sågning. Men det blir för knepigt att hålla ihop så många delar så ingen av dem vandrar/roterar. Såå... det blev klokare att kalkera varenda del. Har kalkerat klart så gott som alla delar som hör till kroppen nu. Vissa delar har en massa streck på sig får klura ut sen vad som ska vara kvar och vad som ska bort och såga lite till. Proxxon-sågen levererar! Har den som heter "Scroll saw DS 230/E". Har nu sågat ut 55 st (tog drygt totalt 2h) och återstår 113 st (detta var efter fotot nedan där jag redan sågat ut ena skivan redan).

Kroppsdelarna är halvor, så man bygger flygets högra och vänstra sida skilt, sen limmar man ihop dem. Så funkar det på stora modellen från original-ritningen. Hade lätt kunnat gjort varje spant till en del. Men det hade blivit en massa lövsågande och en massa skivor och ändå lite tid att göra delarna inför kalkering så det blivit rakt och bra. Så OK, blir nog bra att limma ihop halvorna sen. De ska ju byggas på ett plant bord. Före det ska alla motstående spant-halvor vara identiska.

Riktigt skoj att bygga kit, men att klura ut valet av trä och såga delarna själv är snäppet bättre. Scratch-bygge från ritning. Det är för enkelt att bara köpa ett EPO-flyg och flyga. Använda grejer är skoj, men att göra dem själv är "another level". :lol:

Attachment:
IMG_5161.JPG
IMG_5161.JPG [ 471.17 KiB | Viewed 17 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group