Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 24 Apr 2024, 07:44

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Thu 19 Oct 2023, 20:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)

Blev indragen i ett parallellbygge... samma som Jussi fått hem för inte så länge sen. :mrgreen: Varit på gång några år, planer har funnits, men det har tvekats, velats, larvats och fånats. Jag har en jet-turbin och tanken med den var att testköra den och SEN när den funkar och jag förstår mig på den, DÅ skulle jag skaffa ett flyg till den. Men man kan ju lägga in en EDF också annars. Och till på det tänkte jag att jag först ska göra min "jet-flyg-resa" från 64mm, 70, 80, 90, 105, 120 och jet-turbin. Jag har bara kommit till 80 mm än så länge och är grön där än. Nå, blev en Turbinator beställd och nu kan jag och Jussi bygga var sin parallellt. Vi har lite olika planer vad gäller hur de ska bli, men det kommer med tiden. :roll: 72" är originalet, men det går att förlänga vingspannet lite, därav kallar jag det 72"+.

Fick hem lådan i går från Sky Dream Hobby, packade upp. Fick räcka...

Men ikväll tog jag mig tiden att rulla ut ritningarna, öppna påsarna och jag trodde att det var nån plan med hur påsarna var uppdelade, men så var det inte.

Här är alla fyra pappersritningar (typ 2 m långa som längst) med delarna utplacerade i högar enligt hur de kom i skilda plastpåsar).
Attachment:
IMG_5000.JPG
IMG_5000.JPG [ 166.54 KiB | Viewed 9794 times ]


Glömde ju en påse...
Attachment:
IMG_5002.JPG
IMG_5002.JPG [ 220.13 KiB | Viewed 9794 times ]


Kunde inte hålla mig. Jag gick igenom varenda del för att se att allt var med. Nån del fanns det för många av, nån del saknades det och nån del fanns inte alls. Men samtliga av dem är små och lätt tillverkade. De som skurit ut delarna (short kit'et är gjort av Fun Modelbau) så skickar gratis delar som är skadade och missade över hela världen. Men sånt besvär är det ej värt.

Har sett andra bygga detta flyg och de har en bruksanvisning, den fick jag inte med. Ska se om man kan hitta den på nätet. Fast med tanke på hur mycket man byggt flyg så borde man nog kunna få ihop även denna. Men det är tipsen och bra bilder på sånt man inte ser på ritningen som underlättar bygget man saknar.

Hur som... den är bra mycket större än jag hade tänkt mig. :lol:

Och så spred jag ut ritningarna och placerade ut alla delar. Markerat med röd ring de delar som saknas. De som det finns för många av... dont care. Den stora delen på en av bilderna nere till höger är en plåt.
Attachment:
IMG_5003.JPG
IMG_5003.JPG [ 163.65 KiB | Viewed 9794 times ]

Attachment:
IMG_5007.JPG
IMG_5007.JPG [ 197.69 KiB | Viewed 9794 times ]

Attachment:
IMG_5009.JPG
IMG_5009.JPG [ 187.73 KiB | Viewed 9794 times ]


Och så vart det delar över, men de långa är vingbalkarna.
Attachment:
IMG_5005.JPG
IMG_5005.JPG [ 114.83 KiB | Viewed 9794 times ]


Ska kika igenom ritningarna lite noggrannare nästa gång. Den som byggt flyg förr så har säkert märkt att det saknas en hel del trä. Så är det. Short kit är bara laserskurna trädelar (plywood och balsa). Sen ska man köpa till ribbor samt balsaflak för att få ihop allt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sun 22 Oct 2023, 13:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lista på resten av allt trä som behövs?

Placerade ut alla ritningar och tog del för del av short-kitet och checkade av dem på ritningarna med en blyerts-ring runt varje nummer. Det var bara två kvar på slutet som jag inte begriper vart ska, de passar ingenstans och nämns ingenstans. Se de två mörka delarna på bild IMG5002.JPG ovan. De är för små för att vara vingbalkar och flyget verkar inte ha vingbalkar! :-o

Och så saknas det några delar, men de är inget att haka upp sig på, lätta att tillverka.

Saknas trots det en hel del trä för att kunna bygga flyget. Lister, block, flak osv av balsa, hård balsa, furu, lind, bok, plywood, osv. Så det var bara att börja kika på ritningarna och anteckna all annan trä. Blev en lång lista med storlek på rundstavar, lister, block, flak, osv samt dess antal, längd och materialval (eller alternativ). Sen har jag kollat upp alla sorter mot vad MBS RC Models har i webshopen. Resten fixas på annat håll. Men före det så ska jag kolla vad jag har i "lagret". Blir att klura ut beställningslista + koll på resten under veckan om allt flyter på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sun 12 Nov 2023, 10:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Trähögarna snart klara!

Eftersom Turbinatorn köptes som shortkit så kommer endast allt laserskuret med i paketet + ritningar.
Anvisningarna kom inte med, de fick jag av en vänlig själ i Sverige.
Sen återstår alla flak och ribbor.

Har grupperat dem efter byggritningen:
- Vingen högen till vänster - Denna saknar lite grand än som fixas till här på Åland dit norröver, men flaken för plankningen återstår (2,4 mm balsa, inte mjuk, men kanske medium eller hård).
- Stabilisatorn mittersta högen - Denna är komplett!
- Kroppen högra högen - Denna saknar fortfarande nog en del som fixar lokalt, men samma här, lite flak behövs för plankning, inte mycket dock (fena + upptill).

Jag brukar skriva upp arbetstiden på mina kit-byggen. Det tog 12,5 h att packa upp, gå igenom alla delar, kollat mot ritningarna vad som behövs, skapat lista (är ca 55 olika sorters virke utöver shortkitet), funderat ut mods där det går, kollat hur man kan bygga, kollat vad jag har i trälagret, kollat vad Jussi kan fixa här på Åland, kollat vad som kan tas från MBS, gått igenom alla delar inför sågning med Jussi, osv. Sen utöver det så har jag nu gått igenom hela högen med trä som tagits fram för att se vad som behövs i bygget. Bara det har säkert tagit över 5h till (måtta, materialkoll, sorterat, märkt, osv). Sabla massa tid än och inte ens börjat på bygget! :-D Det finns tydligen en materiallista i anvisningen som inte kom med...

Eftersom jag har allt till stabben så kommer jag mjukstarta bygget med den. Oklart när, men det kan bli i november tidigast. :mrgreen:
Vingen blir nästa bygge.
Sist kroppen.

Jag har ännu inte testat jet-turbinen. Den är färdig-"servad" förutom sköljningen. Sen ska allt monteras tillbaks på test-plattformen med nya slangarna.

Attachment:
IMG_5039.JPG
IMG_5039.JPG [ 247.15 KiB | Viewed 9226 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sat 09 Dec 2023, 09:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget har startat! - Stabilisatorn

Tog en blå Styrofoam 300 PL-A-N (XL-Bygg för flera år sedan), klippte loss stabilisatorn från ritningen och tejpade fast den och nålade fast smörpapper ovanpå det. Sen var det bara att bygga. Jag följer anvisningen för man lär sig alltid nåt nytt och det brukar finnas orsaker till att man ska göra vissa saker i rätt ordning. Dessutom står det mer i anvisningen än vad som framgår av ritningen.
Attachment:
IMG_5041.JPG
IMG_5041.JPG [ 287.59 KiB | Viewed 6814 times ]


Några spryglar + en "spar". Limmar med Cascol D3.
Attachment:
IMG_5042.JPG
IMG_5042.JPG [ 223.07 KiB | Viewed 6814 times ]


När det torkat så vinklades resten av spryglarna in under den "spar" som är på plats.
Attachment:
IMG_5043.JPG
IMG_5043.JPG [ 221.65 KiB | Viewed 6814 times ]


Limmade fast Leading Edge (LE) samt Trailing Edge (TE).
Attachment:
IMG_5044.JPG
IMG_5044.JPG [ 258.24 KiB | Viewed 6814 times ]


Lossnade på allt och limmade fast undre "spar'en". Viktigt se till att allt är platt och rakt under bygget.
Attachment:
IMG_5046.JPG
IMG_5046.JPG [ 210.84 KiB | Viewed 6814 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sun 10 Dec 2023, 08:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Planka stabilisatorns ovansida

Tjockleken på plankningen ska vara 3/32", dvs ca 2,4 mm. Finns 2,5 mm att beställa men oftast är balsaflaken lite tjockare.
Behövs det så tjocka? Ska ju inte flyga herrejestanes-turbin eller aggressivt så jag satsade på 2,0 mm flak som är runt 2,1 mm tjocka istället.
Dessutom står det bara "balsa" på den gamla ritningen och den upplever jag som lättare än de kraftigare av dagens.
Hårdhet? Finns fyra olika hårdheter på flak och ju hårdare, desto kompaktare och därtill styvare samt tyngre.
Lättaste används för att lättare följa former men är för skör, dvs man kan knappt ta i vingen så brister plankningen.
Lätt-medium är bättre, men passar dock mindre flyg.
Medium är bra för större flyg, klarar längre avstånd mellan spryglar/spanter (10 cm på Turbinatorn).
Hård är inte direkt för plankning utan mer för spanter och dylikt.
Så medium vart det, från MBS RC Models i Sverige (beställde närmare 60 flak i början på veckan).

Viktigt att "ramen" ligger helt plant på byggbordet. Sågade till bakre plankningen först.
Träets linjer ska gå parallellt med bakkant av stabben (och parallellt med framkanten av stabben).
Överhänget ska vara ca 6 mm, vet inte varför så mycket, men det märker man väl sen, se bilden nedan.
Har sett att vissa använt en stor bunt tidningar för att pressa ner plankningen jämnt.
Men då ser jag inte limningarna och kurvaturen så jag kör med vanliga byggnålar och ser hur plankningen ligger.
Man vill ju inte ha vågor i plankningen och plankningen i sig vill vara plan, man bara böjer den lite när den nålas fast.
Attachment:
IMG_5047.JPG
IMG_5047.JPG [ 320.34 KiB | Viewed 6664 times ]


Och så va det den lilla triangelbiten, samma som jag nyss sågade bort från föregående plankning.
Här ser man miss nr 1 jag gjorde, vet inte hur jag fick till den, men övre "spar'en" räcker inte hela vägen ut till och med innersta sprygeln.
Men det gör inget jag förstärkte med en bit under.
Här ser man de tre hålen också, yttersta är för att fixera ihop stabbhalvorna, den inre blir vingröret (ska vara trä, men jag tar kolfiber).
Stabhalvorna ska limmas ihop senare och förstärkas med glasfiber runt om skarven.
Här "ser" man att de innersta spryglarna (de som blir emot varandra) lutar lite för staben ska ha lite V-form (dihedral)
Attachment:
IMG_5048.JPG
IMG_5048.JPG [ 318.69 KiB | Viewed 6664 times ]


Och så var främre plankningen tillsågad och på plats (hade råkat plocka bort ett 20-tal nålar före jag tog bilden).
Tips! Tops är bra att stryka bort lim med. Limmar lite mer så det sticker ut, sen drar man bort överflödet.
Attachment:
IMG_5049.JPG
IMG_5049.JPG [ 264.23 KiB | Viewed 6664 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sun 10 Dec 2023, 11:23 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Spännande bygge Micke! Blir intressant att följa och ser fram emot premiärturen :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Mon 11 Dec 2023, 10:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Kul att följa framstegen när någon sysslar med "riktigt" modellbygge :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Mon 11 Dec 2023, 19:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måste ju få lite liv i forumet nu när vintern kom för ett tag sedan. :lol:
Ni är ju också byggare och kan säkert tipsa det ena och det andra. 8)
Jag trodde nog inte att jag skulle bygga ett flyg för jet-turbin när jag började med RC-flyg...


Webs och Hinge Blocks

Webs är de tunnare balsaflaken mellan spryglarna (ådrorna ska vara vertikala).
De skapar stadga i stabilisatorn, lätt tunt balsa som jag droppade tunn CA på så de blir styvare.
Attachment:
IMG_5050.JPG
IMG_5050.JPG [ 295.99 KiB | Viewed 6472 times ]


Hinge blocks, dvs gångjärnsblocken, är vanliga balsablock som placerades ut på tre ställen per sida.
Attachment:
IMG_5051.JPG
IMG_5051.JPG [ 306.3 KiB | Viewed 6472 times ]


På plats!
Attachment:
IMG_5052.JPG
IMG_5052.JPG [ 373.25 KiB | Viewed 6472 times ]


Dessa trianelformade bitar såg man inte på ritningen eller i anvisningen var de menade att de skulle vara.
Miss 2: Jag satt dem så där jag... visade sig sen att de ska vara i mitten framför lilla runda hålet.
Gör det så stor skillnad? Nu har jag bestämt att detta är bättre. :lol:
Attachment:
IMG_5054.JPG
IMG_5054.JPG [ 352.38 KiB | Viewed 6472 times ]


Jag använde Casco-limmet som "spackel" för att täta och förstärka alla skarver mellan de olika delarna.
Är gjort på bilden, men det syns inte, limmet är genomskinligt när det torkat, men det ser tätt ut i alla fall.

Miss 3: Dom där blocken (som har rätt mått enligt ritningarna av rätt sorts balsa-block med rätt mått), så täcker ju inte upp helt!
Inte min miss egentligen. Jag skulle vilja haft blocken hela vägen mellan övre och under plankningen.
Inte kom jag ihåg det när jag limmade fast dem.

Miss 4: Och nu när dessa är plankade på bägge sidor så kom jag på att jag inte ens kom ihåg att fylla på med balsa på hinge-blocken (kommer bilder på det i morrn).
Attachment:
IMG_5055.JPG
IMG_5055.JPG [ 377.23 KiB | Viewed 6472 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Tue 12 Dec 2023, 22:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Plankning andra sidorna på stab-halvorna!

Slipade ner utstickande delar på spryglar, gångjärnsblock, leading edge osv och limmade fast plankningen så bägge stab-halvor är täckta på bägge sidor.
Fotade tydligen bara när jag limmade en fjärdedel av dessa. Nåja, ni fattar vinken, copy-paste så att säga.
Attachment:
IMG_5056.JPG
IMG_5056.JPG [ 420.99 KiB | Viewed 6304 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Wed 13 Dec 2023, 20:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
2 st höjdroder!

Miss 5: Jag bara limmade fast bägge Leading Edge (balsa-balkar) på 2 mm balsaflaken som skulle bli bägge höjdroder.
Det såg så ut på ritningen efter ca nån enstaka sekunds koll.
Sen läste jag anvisningen och började titta efter lite noggrannare.
Jag gjorde fel!
Skar bort leading edge från flaken och gjorde om.
Först skulle leading edge formas så den passade in mellan de utstickande flaken vid trailing edge på stabben.
Och så skulle hålen måttas upp och borras för alla gångjärn.
Borde haft en bild på detta för det hade förklarat det mesta.

Limmade på nytt fast bägge höjdroders leading edge på flaken, nu med lutning på både ovan- och underkant.
Limmade även dit de flesta spryglarna och gångjärnsblocken.
Attachment:
IMG_5059.JPG
IMG_5059.JPG [ 356.06 KiB | Viewed 6196 times ]


Limmade på plats bägge plywood-skivor för höjdroderhornen och dess kilformade bitar för att stadga upp ytterligare.
Attachment:
IMG_5060.JPG
IMG_5060.JPG [ 355.7 KiB | Viewed 6196 times ]


Sågade till formen på undre flaket och limmade fast sista sprygeln på bägge höjdroder.
Slipade till alla spryglar, gångjärnsblock, kilar osv och limmade på bägge flaken på ovansidan av bägge höjdroder.
Attachment:
IMG_5061.JPG
IMG_5061.JPG [ 331.03 KiB | Viewed 6196 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Thu 14 Dec 2023, 20:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Form på höjdroder-framkanterna?

Enklast är ju att följa ritningar och anvisningar, men man måste ju sätta sin egen prägel på allt, eller?
Jag skissade upp nedan hur det är tänkt att bygga, den övre skissen, och hur jag bygger, nedre skissen.
Attachment:
IMG_5065.JPG
IMG_5065.JPG [ 251.24 KiB | Viewed 6016 times ]


Jag rundade av framkanterna (leading edges) på bägge höjdroder och anpassade bakkanten på stab-halvorna (trailing edges).
Gångjärnens centrum hamnar i "rotationscentrum" på höjdrodrena.

Jag öppnade även upp i framkanten på bägge höjdroder för gångjärnen så man kommer åt dem lite bättre och att det finns rum när höjdrodrena rör sig.

Bilder, det tog jag förstås inte! Fixar senare.

Formade och slipade till bakkanterna på bägge höjdroder.

Istället har jag två bilder på när jag limmat på trälisterna av lite hårdare trä bak på höjdroderkanterna.
Attachment:
IMG_5062.JPG
IMG_5062.JPG [ 387.79 KiB | Viewed 6016 times ]

Attachment:
IMG_5063.JPG
IMG_5063.JPG [ 280.7 KiB | Viewed 6016 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Fri 15 Dec 2023, 20:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stabilisator"ving"spetsarna

Längst ut på ändorna ska balsablock användas för "vingspetsarna" och formas till enligt ritningen.
Såg lite tråkigt ut att ha det på det sättet, så istället för att ha ett block per stab-vingspets och ett
block per höjdroder, så lät jag blocket vara längs med hela vägen. Svårt förklara, se bilderna. :mrgreen:

Limmat blocken på plats och börjat forma med såg.
Attachment:
IMG_5064.JPG
IMG_5064.JPG [ 272.05 KiB | Viewed 5792 times ]


Formade vidare med såg, hyvel och grovt sandpapper.
Upptäckte att ritningen inte är symmetrisk för stabben.
Ena stabhalvan är 400 mm och den andra är 397 mm.
Så jag har börjat anpassa det genom att forma blocket.
Då blir allt rätt mått om man korsmäter.
Attachment:
IMG_5066.JPG
IMG_5066.JPG [ 321.84 KiB | Viewed 5792 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sat 16 Dec 2023, 15:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Höjdroder!

Stabilisatorn har anpassats så att de avrundade framkanterna på höjdrodrena passar in bättre.
Attachment:
IMG_5067.JPG
IMG_5067.JPG [ 153.41 KiB | Viewed 5621 times ]


Här ser man bakkanten som är på plats, men inte slipad rätt än.
Man ser också avrundningen på höjdroderrets framkant.
Och Robart-gångjärnen som är lösa på plats tills allt är glasat/målat/klätt.
Attachment:
IMG_5068.JPG
IMG_5068.JPG [ 216.73 KiB | Viewed 5621 times ]


Rodrena lösmonterade på plats på stabhalvorna.
Man ser hur lite gångjärnen och springan syns.
Attachment:
IMG_5069.JPG
IMG_5069.JPG [ 342.79 KiB | Viewed 5621 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Tue 19 Dec 2023, 23:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stabilisatorn klar

I alla fall enligt anvisning och inför valet av om jag ska glasa eller klä.
Stabilisatorhalvorna är inte ihoplimmade än, men det ska nog göra sen senare när kroppen närmar sig klar antar jag (inklusive pinnarna och "ving"röret).
Höjdrodrena sitter inte fastlimmade med gångjärnen heller, ska glasas/kläs först.
Har korsmätt för att se att allt är rakt och rätt.
Attachment:
IMG_5070.JPG
IMG_5070.JPG [ 163.77 KiB | Viewed 5129 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Wed 20 Dec 2023, 11:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Stabilisatorn klar

I alla fall enligt anvisning och inför valet av om jag ska glasa eller klä.
Stabilisatorhalvorna är inte ihoplimmade än, men det ska nog göra sen senare när kroppen närmar sig klar antar jag (inklusive pinnarna och "ving"röret).
Höjdrodrena sitter inte fastlimmade med gångjärnen heller, ska glasas/kläs först.
Har korsmätt för att se att allt är rakt och rätt.
Attachment:
IMG_5070.JPG


Bra jobbat och GOD JUL !

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Wed 20 Dec 2023, 22:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
God Jul! :mrgreen:

Vingen påbörjad!

Jag har börjat med höger halva av vingen, hade inte bordsskiva till 2,2 m vingbygge, så bygger en halva i taget, sen får jag väl va på golvet sista delen.
Trynat på ritningen och delarna samt småforskat lite i vad det är jag ska göra och i vilken ordning.

Attachment:
IMG_5071.JPG
IMG_5071.JPG [ 297.3 KiB | Viewed 4985 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Thu 21 Dec 2023, 19:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Börjat limma på vingen!

Först ska man placera ut en ribba som ligger på ritningen i "position 1".
Man ska bygga ihop en del av vingen ovanpå den.
Sen ska man flytta den lite och då blir vingen torderad, dvs vingen får "washout".

Första limningen! Främre nedre vingbalken.
Attachment:
IMG_5072.JPG
IMG_5072.JPG [ 336.53 KiB | Viewed 4785 times ]


Sen ska man limma ihop "doublers" med fyra av spryglarna, en sorts förstärkningar som ska vara på rätt sida.
Attachment:
IMG_5073.JPG
IMG_5073.JPG [ 171.93 KiB | Viewed 4785 times ]

Attachment:
IMG_5074.JPG
IMG_5074.JPG [ 166.27 KiB | Viewed 4785 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Fri 22 Dec 2023, 13:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Börjat limma på vingen!

Först ska man placera ut en ribba som ligger på ritningen i "position 1".
Man ska bygga ihop en del av vingen ovanpå den.
Sen ska man flytta den lite och då blir vingen torderad, dvs vingen får "washout".

Första limningen! Främre nedre vingbalken.
Attachment:
IMG_5072.JPG


Sen ska man limma ihop "doublers" med fyra av spryglarna, en sorts förstärkningar som ska vara på rätt sida.
Attachment:
IMG_5073.JPG

Attachment:
IMG_5074.JPG


Ett lite mer avancerat bygge och riktigt intressant att följa .... du har sysselsättning över julhelgen och det räcker säkert till även för mellandagarna ...

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Fri 22 Dec 2023, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hehe, jo det är lite annat än min SIG Kadet Senior-trainer eller nån av de andra jag byggt/bygger. Men tillika är det en trainer för jet-turbin. Går att bygga Turbinator för EDF också.

Vad tänkte jag? :roll: Jag tänkte att själva flygningen lär jag mig på vägen eftersom jag ska flyga större och större EDF-flyg. Sen är jag nog redo för denna storlek. Sen det där med jet-turbin så gäller det att lära sig och vänja mig med den först i testbänken. Sen taxa runt och helt enkelt vänja mig. Och efter det tänka "det är ett EDF-flyg", "det är ett EDF-flyg", "det är ett EDF-flyg", ... och sen bara flyga det. Lyckas jag sen landa det helt så har jag tagit en stor milstolpe i min RC-flyg"karriär".

Men jo helgen är nog räddad! :lol: :mrgreen:

Limma spryglar!

Håller bara på med höger vinghalva än så länge.

Det var bara att kolla över spryglarna att det var OK och raka, sen fila bort laserbrända ytan där det ska limmas,
limma och placera ut dem så jag kunde nåla fast dem så de hölls sig rätt och rakt. Obs, endast limmat i främre balken, den bakre närmast kameran är bara fast i bordet för att skapa "steg 1" för att få vingens tordering rätt.
Närmast kameran i bild ligger de två listerna jag tejpat ihop med "spacer" för att få till vinkelformen som jag sen kan skjuta in alla bakändor på alla spryglar i för att få trailing edgen helt rak. Kommer synas sen.
Attachment:
IMG_5075.JPG
IMG_5075.JPG [ 313.21 KiB | Viewed 4561 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nick Ziroli Turbinator Sport Jet 72"+ (MickeM's)
PostPosted: Sat 23 Dec 2023, 13:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rakt? Samt stora sprygeln W-1 och mellanväggarna

Här har jag "monterat" de två listerna jag tejpat ihop för att hålla bakkanterna i linje.
Se den längst till höger, det är ett spår i den som de "vassa" sprygel-bakändorna är inskjutna i.
Har även gjort pappersrören och satt dem på plats.
Gjorde dem genom att linda papper runt ett kolfiberrör med mindre diameter, sen sköt jag in allt i hålen och släppte ut pappret.
Tejpade pappret provisoriskt, tog ut allt, tejpade pappersröret klart och sköt in, sitter tajt.
Attachment:
IMG_5076.JPG
IMG_5076.JPG [ 414.3 KiB | Viewed 4431 times ]

Attachment:
IMG_5077.JPG
IMG_5077.JPG [ 356.05 KiB | Viewed 4431 times ]


Torrmonterade och gjorde sprygel W-1 samt "mellanväggarna" redo.
Limmade fast sprygel W-1 (den som blir mitt i vingen tillsammans med vänster vinges W-1.
Limmade sen fast de andra väggarna.
Viktigt här att W-1 är helt plan, testade det med en stållinjal.
Kontrollerade att hela vingen sitter som den ska och att allt har rätt vinklar mm.
Bara att låta torka...
Attachment:
IMG_5078.JPG
IMG_5078.JPG [ 313.98 KiB | Viewed 4431 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group