Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject: Re: Bygge: 1/3 CLIPPED WING CUB ( THE WORLD MODELS )
PostPosted: Thu 31 Dec 2020, 17:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ja men du måste nog flyga den 2021, är väl inte mycket kvar på den.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: 1/3 CLIPPED WING CUB ( THE WORLD MODELS )
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 12:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Ja men du måste nog flyga den 2021, är väl inte mycket kvar på den.

Ingen aning... inte tittat i den på flera år.
Ska plocka bort servona och lägga i andra, sidoroder-servot har skrotat helt efter att jag råkade sparka i sidorodret i misstag.
Nosen behöver några timmar fix för tidigare ägare har gått lös med sågar och borrar.
Klädseln är riktigt sliten, ingen som brytt sig om att stryka den så den hålls fast.
Motor har jag ju en ny 60cc Mintor 1-cyl bensinare.
Osv... Blir nog långprojekt om jag ska ha den som jag vill ha den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: 1/3 CLIPPED WING CUB ( THE WORLD MODELS )
PostPosted: Sun 03 Jan 2021, 11:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Släpade fram denna och plockade bort alla servon och stag mm så nu är den slät på allt så jag kan damma av flyget och se över klädseln samt skadorna lite närmare.
Det finns hål överallt och klädsel saknas på vingspetsarna mm. Och det är den där blå. Dessutom saknas de vita stripsen på vingarna.
Jag kan värma fast all klädsel men det skulle ändå vara klädsel som hänger löst efter det och saknas på vissa ställen.
Så alternativen är bara fem:
- Lägga ner flyget och sälja det? ... Gillar ju Cubar...
- Inte bry sig, flyga! ... För fint flyg och jag är en sån som vill ha det snyggt och bra, så denna går ju bort, blir ändå en del arbete som måste hafsas ihop ändå.
- Fylla i med fel klädsel och inte bry sig... är inte värt lägga tid på att göra det.
- Få tag på rätt klädsel och reparera så flyget ser ut som original. Var får man tag på det? Skulle vara enklaste utvägen att få flyget original.
- Ta bort all klädsel och göra totalrenovering av hela flyget! Mycket arbete, men flyget blir snyggt och som jag vill ha det. Klart 2054?

Hm...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: 1/3 CLIPPED WING CUB ( THE WORLD MODELS )
PostPosted: Sun 03 Jan 2021, 13:00 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Flyg med den...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: 1/3 CLIPPED WING CUB ( THE WORLD MODELS )
PostPosted: Sun 03 Jan 2021, 14:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Flyg med den...

Det är målet! :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Mon 06 Dec 2021, 21:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom Jussi skaffat en 1/3-cub han också, så bestämde vi oss för att få dem klara och flyga i vår bara snön och kylan stuckit sin kos, troligtvis nån gång efter sista mars eftersom det är en sorts medel-datum på när vi flugit efter snön senaste åren. :mrgreen: Så bara jag får undan ett RC-projekt som jag håller på med som bäst, så ska vingarna fram! 8) Jag har alla grejer till min Cub, förutom pilotfiguren. ;-)

EDIT: Säljer du vidare din Cub före ovanstående happening så pausar jag mitt bygge. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Tue 07 Dec 2021, 05:24 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Jag säljer den inte. Så vi flyger sista mars.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Sun 02 Jan 2022, 14:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
NU står detta flyg på stora byggbordet!

Ska gå igenom den och se på skador och andra reparationer som måste göras.
Ska även se vad mer som ska göras så jag kan planera lite så jag gör saker och ting i rätt ordning.
Funderat på om jag bara ska smälla på motorn samt montera servon och göra flygklar som den är.
Eller om jag ska göra en uppiffning, dvs lägga lite extra tid på den så den blir ordentligt klar.
Någon totalrenovering blir det inte.

Hur som, rengöring som gäller först! :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Sun 02 Jan 2022, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skruvat bort grejer och börjat kolla läget

Tog bort dörrar, lås, genomföringar, löst skrot inne i flyget, vindrutan, landstället mm.
Det finns en del att göra, men inget omöjligt, så det här reder sig nog det.
Sist en jämförelse mellan TWM (The World Models) Piper J3 Cub 1/4 i gult och TWM Piper Clipped Wing 1/3 i blåvitt.
Om knappt 3 månader ska denna (och den lilla 1/4) vara flygklara. :roll:

Dörrarna borta, väldigt lätt komma åt allt i detta stora flyg!
Ska se vad jag hittar på med interiören.
Attachment:
IMG_3915.JPG
IMG_3915.JPG [ 218.81 KiB | Viewed 4159 times ]


Klädseln lossnade när jag fick bort framrutan, den satt fast med nåt annat lim där uppe,
CA tror jag (ajaj), annars va det bara skruvar och canopylim.
Men det gör inget, det ska vara tomt där egentligen (skära bort balsa?) eller så klär/målar jag mattsvart.
Den blå klädseln som är kvar kan jag använda runtom på flyget där det finns småskador.
Attachment:
IMG_3916.JPG
IMG_3916.JPG [ 216.55 KiB | Viewed 4159 times ]


Ett stort hål!!!
Var det för nån kamera eller var det problem med tanken?
Måste ha vart väldigt bråttom.
Attachment:
IMG_3917.JPG
IMG_3917.JPG [ 196.55 KiB | Viewed 4159 times ]


Torpedväggen ska renoveras.
Vet inte om jag ska måla mattsvart eller täcka in den med nåt annat.
Attachment:
IMG_3918.JPG
IMG_3918.JPG [ 215.77 KiB | Viewed 4159 times ]


Interiören igen, man ser platsen där tanken ska vara.
Attachment:
IMG_3921.JPG
IMG_3921.JPG [ 200.71 KiB | Viewed 4159 times ]


Interiören från sidan. Stort, man får lätt in huvudet.
Ska målas mörkgrått i hela interiören tror jag, får se, den färgen täcker i alla fall väldigt bra, räcker med ett varv.
Attachment:
IMG_3922.JPG
IMG_3922.JPG [ 261.4 KiB | Viewed 4159 times ]


Som nytt när man tittar bakåt på insidan av kroppen!
Attachment:
IMG_3923.JPG
IMG_3923.JPG [ 187.79 KiB | Viewed 4159 times ]


Undersidan där landställ satt fast. Lite smårisigt här, men allt går att fixa.
Vita klädseln har lossnat så måste väl hyvla och planka över eller planka om helt om det är för smetigt där.
Attachment:
IMG_3924.JPG
IMG_3924.JPG [ 137.85 KiB | Viewed 4159 times ]


Jämförelse mellan denna blåvita 1/3 TWM (The World Models) Clipped Wing Cub'en och den Cub-gula 1/4 TWM Piper J3 Cub som jag renoverar i en annan tråd.
Attachment:
IMG_3920.JPG
IMG_3920.JPG [ 151.14 KiB | Viewed 4159 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Sat 08 Jan 2022, 10:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vingarna, vingrören, vingstagen, nosen, ...

Släpade fram vingarna och kollade deras skick.
- Behövs inte mycket rengöring då de har legat i ett så gott som dammfritt förråd
- Kände igenom vingarna och hittade inga strukturella skador
- Klädseln ska inga vara något problem att värma fast, märkte att den inte sitter så hårt fast nånstans. The World Models använder en kraftigare klädsel, minns att jag kollade upp, men kommer inte ihåg vad klädseln heter, finns att köpa.
- Ett större hål under ena vingen och ett mindre hål på samma sida, dessa blir knepigast att få fixade utan blå klädsel. Men det får bli så gott det går. Jag har inte ens kollat om bokstäverna ska vara på den vingen eller om det är på andra. Såg att det finns bilder där de vita ränderna även är under vingarna. Genomskinlig tejp skapar ytan, men man kommer ändå se sprickorna i hålet eftersom klädseln är spänd. Kanske en fyrkantig bit på något sätt kan få det att se mer ut "som att det ska vara där". Men vilken färg? Men jag har en plan som kan funka om det ska vara blått, se längre ner.
- Allt det vita är så gott som borta, ser inte ens var det varit. Det ska vara vita ränder ovanpå vingen på samma sätt som det ser ut på stjärten. Tur att vitt är lätt att få till, så det blir inga problem.
- Ska måla allt synligt trä i grått.
- Kolla upp gångjärnen
- Montera servon
- Finns det detaljer på vingarna på riktiga flyget? I fall jag skulle vilja göra flyget mer skala-likt utöver semiskala som det är nu.
Annars är det inte så mycket mer jag tänkte göra åt vingarna.
Attachment:
IMG_3925.JPG
IMG_3925.JPG [ 279.74 KiB | Viewed 4119 times ]


Vingstagen och vingrören ser bra ut, ska bara rengöras, värma klädseln och putsa upp metallen så blir de som nya.
Attachment:
IMG_3927.JPG
IMG_3927.JPG [ 242.48 KiB | Viewed 4119 times ]


Stort hål ovanpå nosen. När jag skulle ta bort vindrutan så lossnade hela biten nästan, limmat med PostIt-lim? Inte ens instrumentbrädes-klistermärket satt fast ordentligt. Tänkte förlänga denna ovandel bakåt så att instrumentbrädet kommer längre bak, bakom svarta ramen ("A-stolparna").
Attachment:
IMG_3929.JPG
IMG_3929.JPG [ 251.68 KiB | Viewed 4119 times ]


När jag tog bort vindrutan tänkte jag först... ska jag eller ska jag inte. Visade sig att vindrutan var limmad i klädseln med olika lim. Sen tittade jag på bilder hur det ser ut på riktiga Cuben, inte har den denna blå ytan under vindrutan. Så jag tog bort vindrutan och lite av klädseln kom med. Det ska egentligen inte heller vara den där runda ytan under vindrutan, så kanske tar bort den med. Vingrör och delar som stärker upp vingbasen är längre bak. Och den blå klädseln som blir över här, det är den jag tänkte använda för att reparera vingen med. Typ som små tejp-bitar. Rätt färg, men kanske inte snyggaste. Men vem ser under vingen?
Attachment:
IMG_3930.JPG
IMG_3930.JPG [ 183.94 KiB | Viewed 4119 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Sat 08 Jan 2022, 16:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vänster vinge klarstruken!

Det var väl bara att komma igång. Rengöra, stryka. En hel del veck och lös klädsel. De "skador" som fanns gick att fixa till. Glömde ta närbilder före,
men här är bilderna när jag kommit en bit och när vingen är klar. De "hålen" som syns är fyra st hål för stagfästena, vingskruvarna och så servohålet
förstås. Det vita har jag tagit bort helt, ska måtta och lägga på det senare. Nu är fokus att få flyget klart senast sista mars i år.

Jag ska vid tillfälle stryka med spetsstrykjärnet också, har ett strykjärn med pytteliten fot för att komma åt i alla springor vid tex gångjärn där
klädseln släppt. Kollat över gångjärnen, ruggar upp träet på änden och sen åker denna vinge till "målarbordet" och höger vinge hamnar på
"strykarbordet".

Ytan är lite repig av tidigare rengöring och "lagerhållning", ska se sen om det går att polera bort.

Attachment:
IMG_3935.JPG
IMG_3935.JPG [ 190.23 KiB | Viewed 4111 times ]

Attachment:
IMG_3937.JPG
IMG_3937.JPG [ 197.46 KiB | Viewed 4111 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Sun 09 Jan 2022, 20:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bägge vingar klara

För stunden... dvs strukturella delen klar, de är strukna samt målade.
Använt dessa två (den lilla är också ställbar, kabeln va så bångstyrig så jag fick inte bild på den sidan).
Attachment:
IMG_3939.JPG
IMG_3939.JPG [ 181.06 KiB | Viewed 4094 times ]


Högra vingen klar också nu alltså.
Det som återstår är de två hålen och småskadorna i klädseln på högra vingens undersida som jag fixar när jag fått loss lite klädsel från kroppen.
Och så återstår de vita ränderna, men de tar jag sen när kroppen är klar.
Ja och så förstås... servona samt stagen.
Attachment:
IMG_3942.JPG
IMG_3942.JPG [ 152.05 KiB | Viewed 4094 times ]


Övre före målning. Undre efter målning (Revell 75 matt ljusgrå blev det. Lite ljus i lysrörsljuset på bilden).
Attachment:
IMG_3940.JPG
IMG_3940.JPG [ 119.32 KiB | Viewed 4094 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Thu 13 Jan 2022, 20:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vita bort! Helt?

Började rengöra och stryka kroppen steg för steg... När jag kom till de delar där det finns vitt kvar på kroppen
så insåg jag att det inte kommer bli bra, de flesta vita klädselbitar var lösa och det fanns inget klister bakom.
Och de som finns, de kan jag dra bort utan nån större ansträngning, som om vita färgen släppt helt mellan
klädsel och lim. Såå.. det blir som det jag gjorde på vingarna. Jag rengör med Sinol, då släpper allt vitt.
Så när jag har strukit kroppen klart så kommer jag ha en helblå Piper J-3 Clipped Wing Cub. Hur fult är
inte det? Det blå duger hur bra som helst. Men jag måste ju ha nån dekor. Förslag?

Så här ser det ut när jag tagit bort plasten på det vita och lagt på Sinol samt börjat "torka" bort det vita.
Attachment:
IMG_3944.JPG
IMG_3944.JPG [ 227.69 KiB | Viewed 4060 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Tue 18 Jan 2022, 23:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inte rört denna på ett tag nu, ska snygga upp alla lösa delar så jag får ett bord fritt.
Sen ska jag fortsätta ta bort allt vitt på kroppen, rengöra, stryka och sen ska alla träskador repareras och det blå fixas till.
Ska även gå igenom motorsetup och all elektronik och se efter om jag måste beställa nåt.
När det blå är klart måste jag även ha klart hur jag ska göra med dekaler och andra färger på flyget, kan ju inte vara heltblått bara.
Ska målas en del.
Torpedväggen fixas va det också.
Det är egentligen inte så mycket stort att fixa kvar.
Just get it done!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 00:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Yes get it done.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Sat 05 Mar 2022, 10:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
All vit klädsel avlägsnad!

Nosen var helt klädd i vitt, rev bort klädseln och där slipar jag bara bort det vita och klär på nytt med vilke-färg-det-nu-blir. Blå ork jag inte leta rätt på. Alla vita ränder på kroppen är avlägsnade. Det var som plastfilm (klädselplast) som knappt satt fast. Under det var det vita delvis kvar som syns i bild ovan. Den gick att ta bort med Sinol, så det gick åt en pappersrulle. Men med nisil-handskar, ventilation och korta stunder så fick jag bort det utan några större problem. Nu återstår bara lite fläckar kvar som ska tas bort före jag stryker hela kroppens klädsel. Den vita texten, registernumret, det var nåt klistermärke av nåt helt annat slag. Plastfilm som gick rätt bra dra bort. Sen var det kvar en gummiaktig massa som gick att "rulla" bort med Sinol. Sen är stora delar av vita texten kvar, som färg. Har ju ingen förebild av flyget så något OH- eller SE-nummer lär jag väl inte hitta där flyget är blått och övriga färgschemat är attraktivt så man vill göra en kopia. Funderar på om jag ska lämna texten kvar som den är, lite charmigt sliten, eller om jag ska täcka över den med ny vit klädsel, eller om jag ska hitta på nåt annat. Går att gnida bort med Sinol, men det går inte snabbt och det slutar väl med att man sliter ut klädseln istället, fast det inte verkar så det lilla jag testat. Förslag på annat som kan funka att ta bort färg utan att förstöra plastklädsel?

Så nu blir det helrengöring (tar väl halvtimme max), sen klädselstrykning (tar väl ca 2h), reparation av allt som ska fixas (nån timme), göra klart alla bortskruvade delar, måla insida och torpedvägg, klä det jag ska klä på det blå, montera landställ och annat jag skruvat bort, montera motorpaketet och sist all elektronik. Låter väl som nåt jag borde hinna med före 31 mars? ;-)

Attachment:
IMG_4044.JPG
IMG_4044.JPG [ 144.71 KiB | Viewed 3829 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge: TWM 1/3 Clipped Wing Cub
PostPosted: Wed 09 Mar 2022, 20:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rengjort klart och fortsatt med värmningen av klädseln så den sitter fast och inte är skrynklig.
Diverse småskador repareras vartefter. I helgen ska motor och all elektronik tas fram och se vad som saknas.
Rullar på... 22 dagar kvar!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 12:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nästan strykt allt klart nu, ca halvtimme kvar. Sen måste jag dammsuga insidan :mrgreen: så jag kan börja måla där. Är en del småpyssel kvar att göra trämässigt, sen måste jag snygga till med klädsel efteråt. Inte kommit fram till hur jag ska sätta på nåt mönster på flyget än eller färg. Lite speciell blå som inte så många färger blir snygga på. Och så måste jag fundera ut om jag ska ha modern look på ett klassiskt flyg eller om jag ska hålla den klassisk hela vägen.

Tagit fram motor (Mintor 60cc). Konstaterade att jag behöver få motorn ca 10-20 mm längre framåt från torpedväggen. Ska se om jag har gummiupphängning som räcker till, det lär ska ta bort vibrationer och oljud rätt bra. Annars blir det plywood-platta som distans på torpedväggen. Ska snygga till torpedväggen sen när motorn är provmonterad på rätt ställe. Har några olika propellrar också.

Vad gäller servona så har alla stag servo-ok för Futaba och jag som har Hitec-servon. Måste se om jag hittar andra servon eller om jag byter ut servo-oken. De är fast skruvade och limmade på servoarmarna till stagen, så om jag ska byta servo-ok kan det bli lite bök. Måste kolla att alla servon blir såna med metalldrev också. Ska monteras med gummidämpare runt om.

Alla lång kablar ska tvinnas och lödas, man vill inte ha skarver i en bensinkärra.

Hittade en påse med instrument också och massa textsnuttar för instrumentbrädet, dock modernare look än de från förr i tiden.

Nå, nu har jag koll på hela flyget, bara att fortsätta. :lol: 19 "arbetsdagar" kvar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 15:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dammsugen och på byggbordet!

Nu har denna ett byggbord tills den är flygklar.
Återstår lite klädselstrykning.
Kan dona på med en massa samtidigt så nu finns det att göra.
Detta är inte ens alla delar, det finns ett till bord med vingarna, stagen, landstället osv.
Kroppen är lång, 2,5 m från sidoroder till spinner.

Attachment:
IMG_4081.JPG
IMG_4081.JPG [ 105.57 KiB | Viewed 3759 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 10:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Servona?

Börjat kolla upp servo-läget så jag HAR servon, en ack så viktig detalj.
I manualen nämns ej rekommenderade specifikationer för servona.

Servon behövs för:
- Skev höger
- Skev vänster
- Höjd höger
- Höjd vänster
- Sidoroder
- Gas

Vill ha metall-drev på en bensinkärra samt dubbla kullager på utgående axeln.
Sen om det är analogt eller digitalt spelar ingen roll.
Snabba behöver dom inte vara heller.
Det är väl dragkraften som är det som man kanske borde kolla upp.
Och det är färdiga Futaba-servo-ok på servoarmarna, så det skulle ju underlätta om jag körde Futaba eller servon som passar i Futaba servo-ok.

De servon som använts i just min Cub är (och då har JS hovrat och flugit hårt med detta flyg?):
- Futaba S3152 Digital Standard Hi-Torque (på allt utom gas) 4.8/6.0V 5.0/6.3kg 0.22/0.18sek plastdrev, enkelt kullager, coreless motor
- Futaba S3151 Digital Sport (på gas) 4.8/6.0V 3.1/3.9kg 0.21/0.17sek plastdrev, enkelt kullager, 3-pols motor

Servot för sidoroder har jag sparkat ihjäl när jag kom åt sidorodret med foten en gång. Så jag saknar ett servo, men jag har två:
- Futaba S3010 Standard High-Torque 4.8/6.0V 5.2/6.5kg 0.20/0.16sek plastdrev, enkelt kullager, 3-polsmotor

Så månne man inte ska klara sig på dessa servon ändå...?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group