motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=3543
Page 1 of 3

Author:  Shade [ Tue 11 Mar 2008, 00:18 ]
Post subject:  Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Titta vad som kom hem till mig!!! nu skall vi se vem som gissar rätt först vad det är jag bygger för flyg!

:D Image

Author:  Kamikaze [ Tue 11 Mar 2008, 00:25 ]
Post subject: 

Cub... 8)

Author:  Mr X [ Tue 11 Mar 2008, 08:12 ]
Post subject: 

Lancair

Author:  JS_ [ Tue 11 Mar 2008, 09:11 ]
Post subject: 

Jag är o ganska säker på att det är en Lancair

Author:  Shade [ Tue 11 Mar 2008, 18:58 ]
Post subject:  .

Ni har fel :)
här kommer en ledtråd till!Image

Author:  Todi [ Tue 11 Mar 2008, 18:59 ]
Post subject: 

Jag har sett en helbild av den där på nån sida men nu hittar jag ju inte den mera :evil:

Author:  MickeM [ Tue 21 Aug 2012, 22:55 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara?

Muahaha! ;-) Denna har i framtiden en annan framtid...

Author:  Mr X [ Tue 21 Aug 2012, 23:19 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara?

som blev bortglömd men lever kvar i minnet

Author:  MickeM [ Sun 03 Aug 2014, 15:25 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara?

Nu är den i alla fall flygklar!

:-D Det tog sin tid... den har vandrat runt lite och den hade blivit bara mer och mer sliten, men inte flugit nåt mer. Nu är den fixad och flygklar. Det är lite pyssel få rishögar som saknar delar klara. Rengjort, strykt, lagat, limmat, fixat cockpit och pilot, ackvarnare, ställt in alla servon, fixat så allt går smidigt utan glapp, ny balanserad målad propeller, spinner, ny avgasslang av rätt sort, 2.4GHz Futaba R617FS-mottagaren är i, även ett 4,8V NiCd (inget LiPo här inte), strömbrytare med ladduttag, målat lite här och där (hjul och annat), balanserad till 75 mm (65 enligt manual, men det verkar framtungt och på ett forum läste jag en som använde 80-85 för att han tyckte den flög så otroligt framtungt med 65, så det blev mellan). Den saknar noskåpa tyvärr, och även hjulkåporna. Annars komplett. Tror ni den flyger? =) Den väger nu komplett med allt på plats och tom tank 2894 gram (med ca 80 gram i blyvikter i nosen som tas bort för balansering då den lär ska vara framtung nu) Den har en SuperTigre G-75 2-takt metanolare i nosen. Futaba-servon runt om. Vajerstyrning på roder.

Återstår:
- Glödstift vet jag inte vilket jag ska använda ännu... Jag har Enya 3 (motsvarar OS A8) hemma och ett längre som är noname. !?
- Roderutslagen vet jag att den är känslig på, så jag kör på känsla, dvs inte så enorma på detta flyg, det rollar jäkligt snabbt på utslag.
- Rollbalansering borde jag göra, men den är inte så farlig nu med pipan på ena sidan och acken på andra, får se vid flygning.

Attachment:
IMG_0079.JPG
IMG_0079.JPG [ 97.52 KiB | Viewed 11588 times ]


Attachment:
IMG_0080.JPG
IMG_0080.JPG [ 101.09 KiB | Viewed 11588 times ]


Attachment:
IMG_0081.JPG
IMG_0081.JPG [ 100.74 KiB | Viewed 11588 times ]


Attachment:
IMG_0082.JPG
IMG_0082.JPG [ 86.02 KiB | Viewed 11588 times ]

Author:  MickeM [ Thu 07 Aug 2014, 00:03 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Premiär"flugen"!

Idag (onsdag 6e) vart det en sväng till Djäkenfältet med Kelly F1.
SuperTigre G-75-motorn startade fint och skruvade lite och så gick den ännu bättre.
Sablars jäklars va den låter! Och va den är rapp och ilsk!! Helt klart en av de vassaste
motorerna som vart på Djäkenfältet. Den låter som "Tutan" om alla minns?
Men den är kvick, alltså 0-100 vid taxning tar inte länge, för att vara en metanolare. :-D
Den smetade ner rejält. Det läckte överallt runt den där värsting trimpipan.
Så flyget var inte direkt rent eller okladdigt efter en tank. :lol:

Nåja, motorn verkade gå bra, även när jag gasade på med nosen rakt upp (höll den så).
Och så startade jag och flyget lättade så fint, lite intrimningsbehov, men inget våldsamt.
Sen stannar fanskapet till motor och så dalar den ner i veteåkern direkt söder om fältet.
Jag flög alltså typ 100 meter. Blir nog sätta på originalpipan och få flyget att flyga bra
först, sen blir det buspipan igen. Fick tips om att lägga motorn liggande åt höger och
sätta dårpipan under flyget istället.

Tanken sprack förstås, den var lite sliten före, så jah, inte höll den.

Finns alltså lite pyssel på den, men upp ska den. =) Men nu är andra saker på byggborden
så den får vänta.

Kolla smutsen före start (och före påfyllnadstankningen), den är väldigt ren på denna
bild, glömde fota efteråt:

Attachment:
IMG_0095.JPG
IMG_0095.JPG [ 76.92 KiB | Viewed 11564 times ]

Author:  MickeM [ Thu 28 Aug 2014, 18:08 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Har hittat annan tank. =)
Ska montera på originalpipan och få denna flygklar.
Bättre få flyget flygklart och få motorn att funka bra före man sätter på pipan igen.
Men det ska ju inte vara standardstift i denna motor (läs: som jag har hemma),
det ska vara Long Reach-stift, dvs inte OS8, OS3, Enya3 osv.
Har ni nån metanolmotor med sådan typ av stift?

OS8 är tydligen medellängd. OS3 är korta.

Ingen som är sugen på Kellyn?

Author:  MickeM [ Sun 05 Oct 2014, 18:41 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

MickeM wrote:
Har hittat annan tank. =)
Ska montera på originalpipan och få denna flygklar.
Bättre få flyget flygklart och få motorn att funka bra före man sätter på pipan igen.
Men det ska ju inte vara standardstift i denna motor (läs: som jag har hemma),
det ska vara Long Reach-stift, dvs inte OS8, OS3, Enya3 osv.
Har ni nån metanolmotor med sådan typ av stift?

OS8 är tydligen medellängd. OS3 är korta.

Ingen som är sugen på Kellyn?

Det gick bra med Enya 3 till denna motor med dämpen den har på.
Men ska man börja köra trimpipan och få ur det sista ur den så ska man ha nåt bättre stift. Finns en tråd på rcflyg.se om det, är en djungel, det med.
Den är hur som helst flygklar nu med ny tank (den andra var ju sprucken för den booorde inte ha kunnat spricka där den sprack när jag landade). Och nytt stift. Och så har jag bytt från trimpipan till originaldämp/pipa. Sååå... innan jag tänker flyga den kanske nån vill ha den? ;-) Den är nog billig. Se säljestråd.

Author:  MickeM [ Sat 27 Dec 2014, 16:09 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Nu har den flugit. =) Twice!


Lika bra anteckna här medans man minns:

Satte på originalpipan. Motorn gick bra bara den vart varm. Törstig va den,
men jag tror inte den är så inkörd än heller å andra sidan.

Första starten dog motorn och flyget landade direkt i åkern efter några meter.
Åkrar är stenhårda på vintrarna. Ena landstället knäcktes.

Lagade med svart silvertejp och så upp igen och nu flög jag. Ylade på som
sjutton och hastig runt åkern var den. :-D Pulsen steg och man påmindes
varför metanol är såå mycket roligare att flyga än elskit. Detta flyg passar
dig JS, du brukade gilla denna typen av flyg. Landade i slutet på banan och
tippade på nosen så andra landstället for. Sablars!

Tejp. Och så upp igen. Denna gång med klippt propeller så den var inte liika
vild, men flög fint ändå. Landade efter ett tag och åter igen tippade den på
nosen. För mycket snö antar jag. Hjulen borde vara längre fram.

Jäkligt rolig att flyga, behöver lite fix inför nästa gång. =) Den flög rätt bra
också och hade inte några klipptendenser eller stallproblem så länge jag flög.
Inte ens dödsspiral-tendenser fast den kastade vilt med stjärten när man
gjorde väldigt snäva svängar. Rapp motor och rätt stor vingyta gör susen.
Flyget kunde även flygas långsamt, men det är bra fart på flyget vid landning,
dock inget problem för nån som flugit metanolare förr. Den är lätt dubbelt snabbare
vid landning än en metanol-trainer.

Fix till nästa gång:
- Avgaspip om det går.
- Skruva fast ljuddämpen lite bättre
- Byta propeller
- Spänna sidorodervajrarna
- Ändra om stagen till skevrodrena (har 65% D/R nu).
- Få stabilare höjdroder och mindre samt mjukare utslag.
- Lite baktung än, kanske därför den var känslig på dyk...
- Laga landstället eller komma på nån bättre lösning, de var största bekymret.
- Flytta strömbrytaren till andra sidan (bilden säger mer än 2 ord)
- Laga klädselskadorna (pga tejpningen och landställsproblemet).
Jah, det var väl dom "tre" grejerna man ska fixa tills nästa gång.

Flyget är nog till salu än, billigare före fix. Finns säljtråd. Roligt busflyg, flyger det gärna igen.

Fin den är i solen! ;-)
Attachment:
IMG_0426.JPG
IMG_0426.JPG [ 97.02 KiB | Viewed 11373 times ]


Vem sa att metanol kladdar?
Attachment:
IMG_0427.JPG
IMG_0427.JPG [ 126.74 KiB | Viewed 11373 times ]

Author:  MickeM [ Sat 27 Dec 2014, 19:20 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Senaste flygningen från idag:


Author:  MickeM [ Sat 03 Jan 2015, 01:37 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Den va så rolig att flyga så man borde ju förbättra den (punkterna i tidigare inlägg) och flyga igen. Sen kanske med pipa... men den verkar vara såld... kanske man hinner flyga igen före det... skulle jag ha nåt elflyg skulle jag sälja dem, att flyga denna va ju askul! :-D

Author:  MickeM [ Mon 05 Jan 2015, 15:36 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Nån som har förslag på landställ till denna? De måste vara rätt långt fram. Original sitter de fast i vingen, men det är ju glasfiberkropp framför vingen. Så antingen nåt rejält landställ i vingen som lutar mycket framåt, eller så fäster man nåt i glasfibern... förslag?

Author:  MickeM [ Sun 15 Feb 2015, 23:51 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Har inget ett landställ till övers? Tex modell böjd aluskiva, eller annat kraftigt som går att fästa i glasfiber.

Och en undran... många sporrhjulsflyg har framhjulen så pass långt bak att flyget väldigt lätt far på nosen.
Finns det någon orsak? Är det för att flyget lättare ska kunna lätta med stjärten före det är dags rotera?

Author:  Kamikaze [ Mon 16 Feb 2015, 00:07 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Ha ha... samma maskin som jag flög bort klädseln på calmaton! Det är lite ös i den där maskinen :lol:

Author:  MickeM [ Mon 16 Feb 2015, 00:17 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Kamikaze wrote:
Ha ha... samma maskin som jag flög bort klädseln på calmaton! Det är lite ös i den där maskinen :lol:

Är det så? Den kommer från Jussi, hade trimpipa när jag köpte den. Nu har den original.
Första gången jag flög Kellyn så hade den halvmeterstrimpipan, men fel stift. Den lät och varvade som sjutton. Den var väldigt rapp på gasen också, svarade direkt. Aldrig hört en flygmotor vara så amper. Senast jag hört en motor vara amper (nu pratar vi med halvmeterspipan på Kellyn) så var när jag hade en 1:10 metanol-bil med Nova-motor.

Author:  MickeM [ Sat 06 Feb 2016, 13:27 ]
Post subject:  Re: Bygge: Ja va kan det vaara? Kelly F1

Bytte ägare för länge sedan idag. Är den flygklar?

Page 1 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/