motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: Reactor 3D
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=3443
Page 1 of 1

Author:  Mr X [ Thu 21 Feb 2008, 08:02 ]
Post subject:  Bygge: Reactor 3D

Reactor 3D
SPECIFICATIONS
Wingspan: 58 in (1475 mm)
Wing Area: 745 in² (48.1 dm²)
Weight RTF: 5.25-6.16 lb (2410-2720 g)
Wing Loading: 16-18 oz/in² (50-57 g/dm²)
Length: 59 in (1500 mm)
Glow Engine Requirements: 2-stroke .46-.51 cu in (7.5-8.0 cc) or 4-stroke .70 cu in (11.5 cc) support equipment
Electric Motor Requirements:42 mm brushless out-runner motor, 60A brushless ESC, (2) 3200mAh 3-Cell LiPo battery
Radio Gear Requires: 4+ channel radio w/5-6 servos
Airfoil: Fully Symmetrical
Center of Gravity: 4-3/4" (121mm) Back from the leading edge of the bottom wing measured at the fuselage sides
Film: http://video1.hobbico.com/gallery/gpm/g ... deluxe.mpg
Film: http://www.rcgroups.com/forums/showatt. ... id=1163484

Manual: http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1021-manual.pdf

http://www.greatplanes.com/performance/ ... a1021.html
Image

Author:  Mr X [ Sat 23 Feb 2008, 00:13 ]
Post subject: 

Tittade runt lite i lådan
Image
Image

Author:  Mr X [ Sat 23 Feb 2008, 00:39 ]
Post subject: 

Det vanligaste flyget på vårt fält är U-Can-Do och själv har jag haft U-Can-Do 60.
Vikten på färdiga flyg är olika men vi får se hur det blir när flyget är klart.
Har tydligen lite vikt att leka med i Reactorn för klart flyg ska ligga mellan 2410 till 2720g
Nu ska de byggas lätt och mycket hp/kg

Reactor 3D
Wingspan: 58 in (1475 mm)
Length: 59 in (1500 mm)
Glow Engine Requirements: 2-stroke .46-.51 cu in (7.5-8.0 cc) or 4-stroke .70 cu in (11.5 cc) support equipment
Weight RTF: 5.25-6.16 lb (2410-2720 g)
310g att bolla med

U-Can-Do 46
Wingspan: 56.75 in (1440 mm)
Length: 58.5 in (1485 mm)
Weight: 5-5.6 lb (2270-2550 g)
Engine Required: 2-stroke .32-.51 cu in (5-8.5 cc) or 4-stroke .52-.70 cu in (8.5-11.5 cc)
Här är det tydligen bara 280g

U-Can-Do 60
Wingspan: 65 in (1650 mm)
Length: 69.5 in (1765 mm)
Weight: 7-7.3 lb (3175-3345 g)
Engine Required: 2-stroke .61-.91 cu in (10-15 cc) or 4-stroke .70-.91 cu in (11.5-15 cc)
Oj bara 170g

Är extremt nyfiken på hur föreslagna setup ska funka

Author:  MickeM [ Sat 23 Feb 2008, 11:53 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Det vanligaste flyget på vårt fält är U-Can-Do och själv har jag haft U-Can-Do 60.

Måste faktiskt rätta dig där... UCD finns i tre modeller, 46, 60 och Giant.
Och det har funnits/finns 3st 46 1st 60 och 1st Giant, dvs 5 st totalt.
Men Excel 2000 har det funnits 8st av (enligt Listan). ;-) Därefter är
Calmato Sports vanligast. Sedan kanske UCD46 börjar närma sig
(samma antal som TT60).

Author:  Mr X [ Sat 23 Feb 2008, 12:17 ]
Post subject: 

Menade 3D flyg och Gianten går bort för den är mycket tyngre än Reactor.

Det går att bygga lätt men prestandan sjunker och bygger man tungt blir flygets egenskaper lidande.
Kanske man borde limma mindre för att få ett lättare flyg (skojar bara)
Jag ska nog sikta på att inte gå över 2720g så vi får se hur jag lyckats.

Author:  Mr X [ Fri 13 Jun 2008, 00:33 ]
Post subject: 

Efter att ha plockat i alla miniservon upptäckte jag att mitt andra flyg behöver dom bättre (Bobcat)
Blev bara att slakta flyget och ändra mig så nu tar man vad man haver.
Blev tyvärr inte ett lättbygge utan nu är det kraft som gäller med horn på huvudet. :twisted:

Motor: Saito 82 4-takt
Vingservo: Futaba 3050 Digitalt servo 6.5kg
Övriga servon: Futaba 3151 Digitalt servo 3.9kg

Börjar bli less på att inte flyga så nu ska det här flyget fixas klart.

Author:  MickeM [ Fri 13 Jun 2008, 09:43 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Börjar bli less på att inte flyga så nu ska det här flyget fixas klart.

Heyy! Way to go! Thats the spirit! :D

Author:  Mr X [ Tue 24 Jun 2008, 14:41 ]
Post subject: 

Blev ju inte mycket till byggtråd det här.

Har nu varit uppe i luften och första turen kändes den lite för snabb i rörelserna.
Efter några rundor så gillar jag det här flyget.
Känner att kärran kan mycket men piloten räcker inte till för uppgiften.
Reactorn är ett härligt flyg att flyga och lockar hela tiden piloten att utföra konster.
Lite minus är klädseln för den ultra-thin (9%) airfoil vill lossna och det blir lätt skador på den.
Gillar skarpt det här flyget med Saito 82 4-takt.

Image

Author:  MickeM [ Tue 24 Jun 2008, 19:26 ]
Post subject: 

Va ju lite slött att man själv flög så mycket på din premiärtur, men
det lilla jag såg så verkade den flyga tokfint! Skall bli kul se mer
av det flyget. Flög ju lite formation med dig men nån av oss hade
svårt hålla skev-fingret på rätt :D Dvs ena flyget rollade (roterade
låter mer rätt) som en bordsfläkt.

Author:  Glidaren [ Tue 16 Sep 2008, 22:12 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Känner att kärran kan mycket men piloten räcker inte till för uppgiften.


Oj, oj, vad har jag gett mej in på för utmaningar........ :shock:
Men det är kul :D :D :D

Author:  Mr X [ Tue 16 Sep 2008, 22:15 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Mr X wrote:
Känner att kärran kan mycket men piloten räcker inte till för uppgiften.


Oj, oj, vad har jag gett mej in på för utmaningar........ :shock:
Men det är kul :D :D :D

Lite utmaningar måste det vara :lol:

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/