motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Begprojekt: Hangar9 P-51 Mustang
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=3268
Page 1 of 2

Author:  MickeM [ Sat 19 Jan 2008, 23:46 ]
Post subject:  Begprojekt: Hangar9 P-51 Mustang

P-51 Mustang!

Det va så dött på projektfronten och jag hade kameran så nära
så det blev lite bilder på när jag fixar ihop tomma flyget jag köpt
av JS förut (fd Kamikaze). Kommer lite bilder, vare sig ni vill eller
inte. =) (peppar ju om inte annat ;-))

WWII P-51 Mustang PTS ARF, typ 1,4-1,5 m vingspann eller nåt.

Känns väl igen... Robart-ställ rekommenderas.
Image

Snett monterade motorbocken... Bytte link, den andra var 90 grader fel och fastlimmad.
Image

Plats för tanken... Bastant och lätt flyg.
Image

Servoplattan och stagen för höjd och sido...
Image

Stjärten klar... stagen rörde sig skitsegt. Visade sig vara rodrena
som var toksega. Ena linken var fastlimmad i roderhornet, varför?
Hur som, nu går dom lätt som jag vet inte vad :D Inget flutter.
Image

Lite grejer som ska in i flyget... sevon, ackvarnare, ack, strömbrytare, prop, motor, tank, trainer-kåpor, mottagarskydd, osv osv...
Image

Motorn, en OS Max 46AX med muffler. Pigg bra motor.
Image

Mmm...
Image

Tanken på plats, passade perfekt vilket är ovanligt. Klunken hänger fint i tanken och ca 10mm från bakväggen.
Image

Märkte tankanslutningarna väl...
Image

Motorn på plats. Slangstump som slangklämma överallt, klockren lösning...
Image

Slet bort canopyn för den var full med CA-förångade fingeravtryck :D Servona på plats.
Image

Såg så slött ut när flyget inte hade en pilot. Gubben är från en VMar Dornier DO-27. Slet bort benen ur "byxorna" och satte fast dem.
Image

Gubben landar väl när ackvarnaren visar rött va? Satte också dit ryggstödet.
Image

Canopyn på en sväng för att kika lite... näsan spräckt i kraschen på Djäkenfältet...
Image

Duger! =)
Image

Väntar på strykjärn nu så man får fina till flyget lite. Och lite annat
på gång som ska göras...

/MickeM

Author:  Mr X [ Sat 19 Jan 2008, 23:59 ]
Post subject: 

Ja nu lärde jag mig något nytt igen.
Slangstump som slangklämma, vilken bra ide'

Author:  Kamikaze [ Sun 20 Jan 2008, 00:14 ]
Post subject: 

Har du köpt en ny motor till den? Du smutsar väl ner den sen så den ser mer skalalik ut :D

Author:  MickeM [ Sun 20 Jan 2008, 00:30 ]
Post subject: 

Mr X, så hade jag ju redan på första helikoptern i fjol :D Provade
först stripes men dom skar igenom. Sen provade jag slangklämmor
för just dom slangarna, dom var för tajta. Slangstump är bäst. =)
Bara slangen så börjar det läka luft när dom blir slappa av värmen.

Kamikaze, japp, en OS Max 46AX. Skalalik... mjo den är ju inte så
fin i övrigt, men nog ska jag väl prova nåt på den alltid. Den saknar
ju avgaspiporna för nån tyckte dom va dåliga och slängde dem :roll:

Author:  Kamikaze [ Sun 20 Jan 2008, 00:39 ]
Post subject: 

Lägg dit må alurör stumpar på rad! Blir snyggt 8)

Author:  MickeM [ Sat 23 Feb 2008, 23:37 ]
Post subject: 

Lite mer bilder...

Ackvarnaren igång (obs, canopyn är ej fast, och flyget ej struket
med strykjärn än).
Image

Började plocka in elektroniken i vingen... fasligt mycket i behov av strykjärn!!!
Image

Ena skevroder-servot...
Image

Flaps...
Image

Och så började jag stryka... här är hur det ser ut före, man ser tydligt
rynkor o bubblor, ser hemskt ut.
Image

Och så andra sidan som är stryken... fasligt svårt få bild på det, men det
blev j-----t slätt!!!
Image

Author:  Todi [ Sat 23 Feb 2008, 23:39 ]
Post subject: 

Du milde, vilken förändring det blev!! Måste komma över med min vinge nu *S*

Author:  MickeM [ Wed 26 Mar 2008, 22:25 ]
Post subject: 

Nu var Mustangen klar inför mässan. Helt flygklar. Komplett.
Har roat mig med en tusch (som tål de flesta medel men inte
sinol). Och så är hela flyget strykjärnat. Lite fix för att få den
fin. :D Lite bilder på min lilla Warbird:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Author:  MickeM [ Sun 04 May 2008, 00:49 ]
Post subject: 

I morrn söndag ska den här upp i luften! Motorn går som en klocka.
Otroligt fina dom där OS-motorerna. Imponerad. Färdigt inkörd på
Djäkenfältet. Flugit några meter i misstag. :D Ska säljas om jag får
flyga några tankar och känna på den...

Author:  Bernt [ Sun 04 May 2008, 08:46 ]
Post subject: 

Idag kommer nog CAP en upp också laddar som bäst vad som
går att laddas. Är där vid 1200.

Author:  MickeM [ Thu 15 May 2008, 21:27 ]
Post subject: 

När jag flög denna Musse första gången (4 maj 2008 tror jag) så såg ju
dom som var där att det vart en hel del glitchar. Det finns på film (som
jag ej hunnit fixat än). Mitt i allt tappade jag kontakten med flyget men
fick tillbaks det efter 1-2 sekunder. Antagligen dippade strömmen när jag
både svängde med skev, höjd och sido samtidigt (4 servon) så
mottagaren stängde av sig en kort stund. Ville landa direkt då flyget
höll på krascha... sen hade jag knappt kontroll över flyget inför landning.

Huuga... Nåja... acken som var i verkade vara så gott som tom. Och då
är den NY samt bara laddad en enda gång. Måste cykla den lite så får
man liv i den.

Provade med annan ack och då funkade allt kanon. :D Så nu blir det att
prova igen... men ska nog göra fullskaligt range-test denna gång. Eller
inte... får se... :)

Den flög fint i alla fall. Behövde bara trimma lite på höjd och jag undrar
om inte det berodde på att jag har de där broms-plattorna monterade på
landställena för "trainer-mode".

Author:  Kamikaze [ Thu 15 May 2008, 22:49 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
När jag flög denna Musse första gången (4 maj 2008 tror jag) så såg ju
dom som var där att det vart en hel del glitchar. Det finns på film (som
jag ej hunnit fixat än). Mitt i allt tappade jag kontakten med flyget men
fick tillbaks det efter 1-2 sekunder. Antagligen dippade strömmen när jag
både svängde med skev, höjd och sido samtidigt (4 servon) så
mottagaren stängde av sig en kort stund. Ville landa direkt då flyget
höll på krascha... sen hade jag knappt kontroll över flyget inför landning.

Huuga... Nåja... acken som var i verkade vara så gott som tom. Och då
är den NY samt bara laddad en enda gång. Måste cykla den lite så får
man liv i den.

Provade med annan ack och då funkade allt kanon. :D Så nu blir det att
prova igen... men ska nog göra fullskaligt range-test denna gång. Eller
inte... får se... :)

Den flög fint i alla fall. Behövde bara trimma lite på höjd och jag undrar
om inte det berodde på att jag har de där broms-plattorna monterade på
landställena för "trainer-mode".


Bort med alla plattor och trainerhjälp! Den flyger väldigt snällt utan! Och en riktig buse om man vill det :wink:

Author:  MickeM [ Thu 15 May 2008, 23:25 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Bort med alla plattor och trainerhjälp! Den flyger väldigt snällt utan! Och en riktig buse om man vill det :wink:

Japp, men jag tror jag provar ändå så jag vet vad du pratar om. :roll:
Jag läste nånstans att OM man använder dom där genomskinliga
ving-grejerna (droops) så ska man göra nåt till för att den ska flyga
vettigt. Men när jag inte minns vad. JS tror jag har läst det nånstans
med. Men men... det är länge sen du flög det flyget :D
Dessutom har du den kvar i avataren ;-)

Author:  MickeM [ Fri 16 May 2008, 23:58 ]
Post subject: 

Nu börjar den bete sig som jag vill snart. Första flygningen hade
LoBat-problem (bytte ack) och nu andra flygningen så var det
brandväggen som vart lös?! Lite bilder från "idag" 16 maj 2008

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Author:  Todi [ Sat 17 May 2008, 00:36 ]
Post subject: 

Vilket flyg o vilka vackra bilder! Ser fram i mot att få se min Musse i luften!

Author:  MickeM [ Sat 17 May 2008, 09:48 ]
Post subject: 

Todi wrote:
Vilket flyg o vilka vackra bilder! Ser fram i mot att få se min Musse i luften!

Tim som fotade. Jag var lite nervös att nya acken skulle va knäpp den
med eftersom ackvarnaren som är på flyget spelar julgran. Så jag tog
ner den rätt fort. Så det blev inte så lång flygtur den kvällen... Acken
verkar okej. Är nog ackvarnaren som är galen. Undrar om det är samma
s*** som JS hade problem med också förut, en 49 kronors svart variant.

På tal om din musse Todi, är det den som ligger här överallt hos mig? :roll:
Den har banne mig största spinnern jag nånsin sett på ett Djäkenflyg!!!

Author:  Todi [ Sat 17 May 2008, 13:40 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Todi wrote:
Vilket flyg o vilka vackra bilder! Ser fram i mot att få se min Musse i luften!


På tal om din musse Todi, är det den som ligger här överallt hos mig? :roll:
Den har banne mig största spinnern jag nånsin sett på ett Djäkenflyg!!!


Va, ligger den överallt hemma hos dig ännu... Trodde jag skulle få flyga snart :wink: Ja visst är den stor! Får skaffa en större starter...

Author:  MickeM [ Tue 24 Jun 2008, 23:02 ]
Post subject: 

Då var denna Mustang nerplockad. Vissa grejer skall in i nästa flyg
och resten kanske man får sålt med Mustangen. =)

Nån som vill köpa Mustang?
Bara flyget?
Flyget + servon färdigt på plats (med kablar och allt)?
Ackvarnare finns det också.
Spinner + propp?

Färdig för att montera in en OS46 i.

Author:  Dawson [ Sun 10 Aug 2008, 16:29 ]
Post subject: 

Efter att man har blivit ny ägare av MickeM´s P-51 Mustang, så har jag efter första flygningen, lyckas köra sönder landningsstället :roll: på styrbords sida.
Slet upp klädseln från vingens övresida, och satte in epoxy lim som håller landningstället på plats. Ska sätta epoxy på undersidan också, på båda sidor.

bilder finns inte :P

Author:  Dawson [ Sun 10 Aug 2008, 17:59 ]
Post subject: 

Så där då, då har man limmat landsningställena med epoxy lim, sättit på ny klädsel där som jag gick in och opererade med skallpell :wink:
Image
Image

Flapsens servo vad det nu heter, inte arm, det var en stor platta . Så har jag bytit ut mot en servo arv, för att minska utslagen på flapsen. Nu är det bara att justera EPA på flapsen sen hoppas jag att det funkar ännu bättre..
Image

På tal ställa in, måste ställa in EXPO på höjdroder och sido roder också. Men det gör man på fältet på 3 röda sekunder..

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/