Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 23 Apr 2024, 08:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 20:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jahap, planer är till för att ändras. Detta flyg får hjul igen. Inte pontoner. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Feb 2009, 23:34 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Denna pjäs är ju numera i min ägo och ska därmed el-konverteras. Projektstart var i tisdags. P.g.a. vissa motgångar har det gått trögt men nu har jag motorfästet på plats. Motorfästet var aningen stort så fästet för landningsstället var i vägen så jag blev tvungen att fabricera en egen lösning. Besiktning av denna lösning ska ske av MickeM och JS_ innan den får flygas. Jag fick fel diameter på prop. adaptern så preliminärt ska motorn fästas "framför" fästet. Ska inte spela nån större roll egentligen i slutändan. En "bädd" för batteri är också fixad i nosen. Det händer saker!

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Feb 2009, 23:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Den observante ser att motorn kommer ca 3 cm högre än normalt med min lösning. Jag är osäker på hur det kommer inverka på flygegenskaperna men vinklarna i övrigt ska vara ungefär samma.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 20:46 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Lite framsteg idag igen. Motorn är nu på plats och jag har testat ut CG med batteriet i provisoriskt.

Hur batteriet ska få tillräckligt med kylning och samtidigt sitta stabilt har orsakat mig mycket huvudbry. Efter att hittat denna plastbit hemma har jag nu kommit fram till lösningen. Denna plastbit ska sitta i nosen på flyget då batteriet sitter perfekt i den. Sen ska batteriet "hänga" på ett stag i andra änden. Det ska spännas mot nosen med karborre-/gummiband. Ca 4 cm av batteriet är i plastbiten och ca 5mm mot staget, resten "hänger fritt" i nosen. Plastbiten har två fack, så även i den änden är batteriet ca 2 cm ovanför bottnet i nosen.
Image

Servona med snabbfästen är också på plats och elen testad.
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Feb 2009, 16:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Har aldrig sett så stor motor bädd förut,vilken motor skall sitta
där?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Feb 2009, 17:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Bernt wrote:
Har aldrig sett så stor motor bädd förut,vilken motor skall sitta där?


En AXI 2826/12 borstlös. Motorfästet är större än nödvändigt, hittade inget mindre ställbart alufäste på de svenska webbshopparna.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Feb 2009, 20:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Kunde ha fått mitt som jag fick av JS, eller du får den efter som
du kör med el. TACK.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group