Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 09:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 00:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vart nästan glad, fick ju ihop den och den flög bättre än den gjort på länge.
Mycket stabilare. Hela flyget var stabilt. Så jag fick en bild på Trasan efter
den var lagad igen. =)

Image

Meen... jag hann ju skrota flyget igen före jag fick upp den bilden.
Flög inverterat runt på isen och mitt i allt så ville det sig inte... Vet
faktiskt inte om det var störning (vilket den hade några ryck samma
dag) eller om det var det gamla vanliga, att motorn grinar ihop
ibland när man ska gasa fullt. Då stannar den och det tar ca 2 sek
så är den igång igen. Går knappt styra utan fläkt från proppen.
Nåja... i backen for den i alla fall. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 00:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag hade också några konstiga ryck med depronet i söndags! Mina inträffade på hög höjd och i icke-kritiska lägen som tur var.

Men nån typ av störning verkade det som...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 00:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
Jag hade också några konstiga ryck med depronet i söndags! Mina inträffade på hög höjd och i icke-kritiska lägen som tur var.

Men nån typ av störning verkade det som...

Ja nåt var det. Jag har short-range mottagare (upp till 300m)
och ström fanns det överallt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 00:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glömde ju fota senaste skrotningen då övre vingen gick helt av och kroppen
samt undre vingen lossnade. Och sidorodret. Och motorn. Ja typ allt var
löst igen. Men, nu är den som ny igen =) Det tar ju inte länge laga dom
här. Går åt ca 20-30 minuter aktiv tid på den. Lim + dekal och låt stå
en stund, sen tar man en dust igen efter en stund.

Justja, nu har den SKIDA också. ;-) Sorry, JS, tog ca 8x35cm depron av dig.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 00:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Ojoj! DET var vackert!
Ser väldigt skalaenligt ut. Ett tips: Sätt tejp under skidan för annars glider den för dåligt. Man kanske kan kalla det för glidvalla! :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 00:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Justja, tejpen hade jag glömt. :shock:
Bra att du sade det, tejpar tvärt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Feb 2009, 13:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Image

PROBLEM 1:
Trasan är ju skrot igen, börjar bli jobbigt mjuk och tung nu.
Senast så flög den till och med fast ena vingstaget var av OCH
övre vingen var av och lät undre vingen hänga. Såg ej snyggt ut.
Dessutom är skidan tung och bra på samla snö. Och flygkroppen
är av på två ställen, tur det finns kolfiber.

LÖSNING 1:
MEN, med kraft så ska det ju gå att flyga ändå, eller hur?
Eftersom jag aldrig programmerat fartreglaget så var jag
tvungen att ställa ner EPA (End Point Adjustment) från
normala 100% till fjuttiga 50% och ÄNDÅ har den haft
problem vid pådrag att motorn stängs av helt och hållet
i ca 3 sek. Tungt flyg faller rakt ner så...
Så nu har jag införskaffat programmeringskort och började
ställa om. Enda som var felet var att Timingen var inställd
på Auto. Ställde om till 5 grader, men nä. Ställde om till
12 grader, men då klagade fartreglaget. Fanns 18 och 25
kvar. 18 was the right! :D Jevvlars vilket drag det vart.
15A reglage och Kraftlös har blivit Borstlös ;-)

PROBLEM 2:
Motorfästet och motor håller ihop, men halva nosen sliter
sig från flyget. Flyget går helt enkelt av pga kraften som
nu finns.

LÖSNING 2:
Limma!

För er som inte förstå det här med depronflyg och speciellt inte mitt
så handlar det om:
Depronflyg = billigt effektivt sätt att lära sig flyga på
Reparera om och om igen = Spar tid
Flygegenskaperna? = Ja dom ändras hela tiden och man får vänja om
sig hela tiden och när det börjat gå på rutin så känns det som man
klarar vilket flyg som helst som inte kan flyga i ursprungsläget :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 17:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu är detta flyg och projekt avslutat. Den har gett mig många roliga flygningar. :D

Jag vägde in den nyss komplett med ack och allt.... och det slutade på 389.7 gram.

Senaste flygningen var några hårdare landningar, men ingen av dem
gjorde slut på flyget. Men mitt i allt i luften när jag gjorde ett gaspådrag,
så knakade det och hade sig och sen kom skranket ner kvickt.

Ser ut så här nu (lättare väga på min våg om man "delade" upp lite.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 17:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
389,7g? Det står ju uppskattad vikt 400g i första inlägget! :D

Lite sorgligt att detta flyg flugit klart, det har hängt med ett tag och klarat det mesta! Något nytt depron på gång, MickeM?

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 17:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Nu är detta flyg och projekt avslutat. Den har gett mig många roliga flygningar. :D

Jag vägde in den nyss komplett med ack och allt.... och det slutade på 389.7 gram.

Senaste flygningen var några hårdare landningar, men ingen av dem
gjorde slut på flyget. Men mitt i allt i luften när jag gjorde ett gaspådrag,
så knakade det och hade sig och sen kom skranket ner kvickt.

Ser ut så här nu (lättare väga på min våg om man "delade" upp lite.

Image


Har JS hoppat på dit flyg också? :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 17:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det står på asken till flyget att det ska väga 350-400 gram flygklart.
Nu har jag ju dock en lätt fjollmotor på flyget och inte den jag hade
ursprungligen. Nuvarande = 90W och förut hade jag 150 eller om det
var 200W.

Nej JS fick inte stampa på mitt flyg. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 17:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Tror det se konstigt ut.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group