motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2966
Page 1 of 1

Author:  MickeM [ Wed 21 Nov 2007, 21:56 ]
Post subject:  BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

Tänkte ta en snabb byggtråd på min nyinköpta el-kärra. En skala-modell
av den kända ryska Sukhoi SU-27 Russian Knights. Modellen är en RTF
(Ready To Fly) men jag bad om en modell utan mottagare och sändare.
Flyget har två st bortslösa elmotorer med 0,4 kilo dragkraft. Skall knåpa
ihop flyget här i tråden och sätta mig in i el-kärror lite grann. Speciellt
skötesel och laddning av LiPo-celler som är kända för att brinna och
explodera. Modellen kan flyga långsamt men även rätt fort, utmaning.
Här blir det lite info, bilder och förstås film när det är dags att flyga.

Varför el när det finns metanol-, bensin- samt turbinmotorer? Måste ju
prova på detta också och lära sig LiPo, Borstlöst, fartreglage osv. ;-)

Image

Specifikationer
Längd: 1088 mm
Spännvidd: 793 mm
Vinglast: 35 gram / dm2
Flygvikt: 450g (780 g klart)
Motorer: 2 x Borstlösa EDF 64
Fartreglage: 30A borstlöst
Servo: 9g x 5st
Batteripack: 11,1V 2200mAh Li-Po
Flygtid: Ca 15 min/laddning

Och de obligatoriska bilderna innan hoppplocket kan börja... :D

Image
Image
Image
Image

/MickeM

Author:  MickeM [ Thu 22 Nov 2007, 00:43 ]
Post subject: 

Lite bilder till... bygget klart men elektroniken kvar.

Skall fixa lite skarver och hälla i lite lim i dem, limmet som kom med
är som erikeeper, ska prova CA om materialet klarar av det.

Byggbeskrivningar behövs egentligen inte, ännu mindre eftersom
de är i fel ordning. En annan sak är att skruvarna är ett helsike
att få igenom på vissa ställen. Och höjdrodrena är tröga, men går
att fixa. Skevrodrena funkar kanon. Finns ej sidoroder eftersom
denna använder skevroder. Ändå skall man enligt boken trimma
in sidorodrena om flyget svänger åt något håll... hmm...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Author:  Kamikaze [ Thu 22 Nov 2007, 01:37 ]
Post subject: 

Noshjus-lstället ser ut som en nål! Ska den verkligen hålla om det kommer en liten ojämnhet på banan :roll:

Verkar det vara kvalitetsprylar!? Eller är det billigt Crap :?:

Author:  MickeM [ Thu 22 Nov 2007, 08:42 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Noshjus-lstället ser ut som en nål! Ska den verkligen hålla om det kommer en liten ojämnhet på banan :roll:

Verkar det vara kvalitetsprylar!? Eller är det billigt Crap :?:

Noshjulet är i stål som våra metanolare så nog ska det hålla... man
ska ju inte landa med nosen före ;-) ... infästningen är så hållbar
den kan vara så det återstår att se. Flyget är som sagt gjort av styroks
så det väger ju inte så mycket -> studsar väl hejvilt istället, vad vet jag :D Asfalt är det som gäller om man skall starta från mark.

Kvalitet, jo det är rätt bra kvalitet faktiskt, trodde det skulle vara sämre.

Author:  MickeM [ Mon 26 Nov 2007, 22:56 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Kvalitet, jo det är rätt bra kvalitet faktiskt, trodde det skulle vara sämre.

Men kvalitet, det är det INTE på denna film haha :D Servona funkar! (8MB)
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... 7servo.wmv

Author:  MickeM [ Mon 26 Nov 2007, 23:56 ]
Post subject: 

Flyget är flygklart :D

Provade lite på golvet hemma... givetvis måste ju test-turen filmas.

2MB
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... estrun.wmv

Läckert ljud i början 8)

/MickeM

Author:  MarcusG [ Sat 04 Apr 2009, 23:55 ]
Post subject: 

Jahapp, då har man övertagit detta flyg! Premiärtur om drygt 11 timmar - nervigt! :D

Har bytt ut mottagaren till en AR6100 (Spektrum 2,4GHz), gjort om batteriutrymmet så mina FlightPower 2100mAh2s får plats (samma ackar som jag har till min T-Rex 450) samt kopplat skevroderservona på skilda kanaler. Både flaperon (3-läges) och luftbromsar är nu inprogrammerade i radion! 8)

Author:  MickeM [ Sat 04 Apr 2009, 23:59 ]
Post subject: 

Flyget skall ha skeven lite hängande, annars lättar den aldrig. =)

Med annan mottagare så hade jag mixat elevator och skeven så
att alla roder rörde sig nästan lika -> meen... det var ingen höjdare
med trött ack i kylan. Men så måste man nog ha för att göra Kobran
som dom säger att man kan göra med detta flyg.

Author:  MarcusG [ Sun 05 Apr 2009, 00:37 ]
Post subject: 

Hängande skev kan jag fixa m.h.a. flaperon, så det löser sig nog. Såg en video där de böjde tillbaka de två bakre landningsställen för att få upp nosen, och därmed attackvinkeln.

Vad gäller elev->ail mix så kommer jag nog inte att ha det under vanlig flygning. Lägger nog den mixen på en switch, så man kan slå till/från som man vill.

Vad gäller kobramanövern så går det nog inte att göra en riktig sådan med detta flyg - det är helt enkelt för lätt. Fast något som liknar borde väl gå. Fast det är väl lite överkurs för tillfället - jag ska börja med att få upp och ned flyget utan att ha sönder det först! :D

Author:  MickeM [ Sun 05 Apr 2009, 08:39 ]
Post subject: 

Böja landstället var ju ett bra knep.

I reklamen skröt tillverkaren om att man kunde göra kobran. =) Men jag
undrar jag, iofs kanske det finns mer ork nu när det är lite varmare ute.

Author:  MarcusG [ Sun 05 Apr 2009, 08:55 ]
Post subject: 

Det är inte orken som är problem med kobramanövern, det är snarare det att den är så lätt. I manövern skall ju flyget fortsätta att röra sig framåt, fast nosen höjs till 100-100°. Men iom att flyget är så lätt som modell kommer det att stanna upp på tok för fort när attackvinkeln blir sisådär 90 grader...

Tar med mig en tång så kan vi börja stället på plats om vi vill! :D

Author:  MickeM [ Sun 05 Apr 2009, 09:54 ]
Post subject: 

Men det är väl därför flygen använder samtliga roder för höjd? Dvs smäller
upp undersidan rakt mot riktningen man flyger mot (som man gör med
depron och även stora bensinare osv när man ska hovra, men då använder
dom bara enorma höjdroder). Inte far det uppåt då inte. =) Men men...
långsamma servon kan inte göra underverk.

Det största problemet är att flyget inte kan hovra.

Author:  MarcusG [ Sun 05 Apr 2009, 10:07 ]
Post subject: 

Risken är att den tappar fart direkt när man smällt upp flyget, och så ramlar det nedåt! :? Och som du säger, det finns ju inte överdrivet mycket kraft i flyget, så att reda upp en sådan situation kan bli aningen besvärlig...

Nåja, det är lite överkurs just nu. Ska se om jag klarar av och flyga det först.

Fast... det vore ju kul att installera sidoroder på den. :roll:

Author:  MarcusG [ Tue 07 Apr 2009, 14:01 ]
Post subject: 

Då har man flugit med detta flyg två gånger! Provade mig på en cobraliknande manöver, men som jag gissade vill det sig inte riktigt. Man måste nog ha betydligt större utslag så att man direkt kommer i stall. Som det är nu börjar den istället stiga, sedan tappar den fart varpå den ramlar nedåt marken innan man fått upp farten och kan räta upp den igen. Ska se om jag kan få lite mera utslag på höjdrodren.

Vore inte helt fel med lite mera drag i den. Den är nätt och jämnt att den orkar runt i en loop, den står i princip stilla när man kommit till högsta punkten. Rollrate var det dock inget fel på! :shock:

Flyger rätt snällt annars, fast den vill tappa höjd när man svänger. Sidoroder skulle nog göra underverk. Går att flyga väldigt sakta med den (ser himla snyggt ut när man kommer glidande med en jäkla anfallsvinkel)! Ska experimentera lite mera med flapsen, se hur stor skillnad de gör. Just nu drar det tyvärr åt vänster när jag slår på flapsen, ska finnas någon inställning i radion för det där...

Har tidigare nämnt att jag satt skevroderservona på skilda kanaler för att kunna använda flaperon. Gjorde ytterligare lite modifikationer igår...

Började med att sätta dit lite kardborrband över batteriluckan. Var riktigt ordentlig och sänkte ned dem i flygkroppen, för att minska luftmotståndet! :D Tyvärr fanns det inte blåa band, så det fick bli vita. Hmm, kanske man kan måla dem på något sätt?
Image

Sen fick jag lite inspiration av denna video...

Före...
Image

Började med att skära lite...
Image

Sen påtade jag dit ett miniservo och lite kolfiberlister.
Image

Till slut såg det ut så här. Normalläge...
Image

halvt uppe...
Image

och helt uppe - en hyfsat skalalik luftbroms! Man kan se hur den ser ut på riktiga flyget på denna video.
Image

Author:  MickeM [ Sun 19 Sep 2010, 12:52 ]
Post subject:  Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

Undras vad Todi har för planer för sitt Russian, som kanske till och med ligger oöppnat nånstans... :shock:

Author:  Mr X [ Sun 19 Sep 2010, 13:56 ]
Post subject:  Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

MickeM wrote:
Undras vad Todi har för planer för sitt Russian, som kanske till och med ligger oöppnat nånstans... :shock:

Han måste väl lyfta bort Slingen först för att slippa åt Russian :wink:

Author:  MickeM [ Sun 19 Sep 2010, 15:50 ]
Post subject:  Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

Mr X wrote:
MickeM wrote:
Undras vad Todi har för planer för sitt Russian, som kanske till och med ligger oöppnat nånstans... :shock:

Han måste väl lyfta bort Slingen först för att slippa åt Russian :wink:

Menar du Zlin som han har? Haha, och inte tar han dem till butiken heller! :D Han vill ha dem siddu.

Author:  Mr X [ Sun 19 Sep 2010, 16:20 ]
Post subject:  Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

MickeM wrote:
Menar du Zlin som han har? Haha, och inte tar han dem till butiken heller! :D Han vill ha dem siddu.

Ja det var så den hette "Zlin" med stora Mazda märken på eller hur.

Author:  MickeM [ Sun 19 Sep 2010, 18:15 ]
Post subject:  Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

Mr X wrote:
MickeM wrote:
Menar du Zlin som han har? Haha, och inte tar han dem till butiken heller! :D Han vill ha dem siddu.

Ja det var så den hette "Zlin" med stora Mazda märken på eller hur.

Haha jo nu ringer det klockor, det var ju den gula o svarta med silverdekaler. =)
Shade hade en sån, som han lade grus i nosen för att balansera. Detta rann ut under flight och flyget störtade.

Author:  MickeM [ Wed 17 Jul 2019, 10:37 ]
Post subject:  Re: BYGGE: Art-Tech Sukhoi SU-27 Russian Knights

Denna såg jag nyligen... den har bytt ägare för ett tag sedan... kommer den flyga igen?

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/