Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 04:27

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 14:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Kamikaze wrote:
Ahhh..... :D Såg efter mitt inlägg att du redan snackat med grabbarna boys på andra sidan pölen om hur man sku koppla tanken din... :lol:


Japp=) nu ska ja ut på gården här på doppingvägen o se om ja får igång skiten :lol: Ska se om nån granne sover :twisted: hehe : :lol:
Nej men ja ska köra in den tänkte jag, de e lite bränsle kvar i tanken som todi lämnade efter som ja tänkte utnytja :oops:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 14:18 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Dawson wrote:
lite bränsle kvar i tanken som todi lämnade efter som ja tänkte utnytja :oops:


Häll ut! Metanol drar åt sig fukten i luften! Din motor kan gå knas..! I med ny soppa i din nya motor... :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 14:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Kamikaze wrote:
Dawson wrote:
lite bränsle kvar i tanken som todi lämnade efter som ja tänkte utnytja :oops:


Häll ut! Metanol drar åt sig fukten i luften! Din motor kan gå knas..! I med ny soppa i din nya motor... :wink:


E de så? okej, va jusst ut o vevade runt på motorn, men ja.. villa inte starta.. kanske någon vill hjälpa mig med första starten som är lite mera erfaren? är lite osäker på allting:S Och så att man kan köra in den..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 14:45 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Dawson wrote:
Kamikaze wrote:
Dawson wrote:
lite bränsle kvar i tanken som todi lämnade efter som ja tänkte utnytja :oops:


Häll ut! Metanol drar åt sig fukten i luften! Din motor kan gå knas..! I med ny soppa i din nya motor... :wink:


E de så? okej, va jusst ut o vevade runt på motorn, men ja.. villa inte starta.. kanske någon vill hjälpa mig med första starten som är lite mera erfaren? är lite osäker på allting:S Och så att man kan köra in den..


Ja låt vänta tills nån som vet hur dom skall startas och Köras in! Väldigt viktigt! Kör du den för snål så går den varm och sen får du en knasmotor som bara stannar och jäklas...! Det skall ryka och den skall fyrtakta första två tankarna!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 16:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Okej, tack för hjälpen kamikaze :) man får färdig ställa flyget helt iställe o ställa in servona någårlunda iallafall=)

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 17:20 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Aileron=5/16 av en tum! Upp Och Ner.

Roder=7/8 Åt Båda Håll

Elevator=1/2 Upp Och ner.

Så ska du ställa in rodren på din pegasus.

Invägning av ditt flyg! O.B.S Mycket viktigt.....! Men J.S vet ej vad det är för nåt...:lol:

Center of gravity (CG) ligger 3-1/2 tum från framkant på stora vingen! Då ska tanken va tom och flyget färdigt med batteri . Lycka till 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 22:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Kamikaze wrote:
Aileron=5/16 av en tum! Upp Och Ner.

Roder=7/8 Åt Båda Håll

Elevator=1/2 Upp Och ner.

Så ska du ställa in rodren på din pegasus.

Invägning av ditt flyg! O.B.S Mycket viktigt.....! Men J.S vet ej vad det är för nåt...:lol:

Center of gravity (CG) ligger 3-1/2 tum från framkant på stora vingen! Då ska tanken va tom och flyget färdigt med batteri . Lycka till 8)


Vad är de för siffror? :shock:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 22:11 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Micke eller Mr X

Förklara för Dawson!

Tror ni är lite bättre på att förklara den här tekniska biten... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 22:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Micke eller Mr X

Förklara för Dawson!

Tror ni är lite bättre på att förklara den här tekniska biten... 8)

1 tum = 1" = 25,4 mm

Alltså är:

1/2 tum = 1/2" = en halv tum = 12,7 mm
3/4 tum = osv osv...

står det 1 1/4 så är det samma som "en och en fjärdedels tum"
alltså 25,4 mm + 6,35 mm = 31.75 mm


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 22:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
Micke eller Mr X

Förklara för Dawson!

Tror ni är lite bättre på att förklara den här tekniska biten... 8)

1 tum = 1" = 25,4 mm

Alltså är:

1/2 tum = 1/2" = en halv tum = 12,7 mm
3/4 tum = osv osv...

står det 1 1/4 så är det samma som "en och en fjärdedels tum"
alltså 25,4 mm + 6,35 mm = 31.75 mm


Och vart ska de ställas in allt de där då? till vilken nytta?

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 23:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Justja... alltså mina siffror va ett exempel på vad det är för bråktal.

Men det är varje roders utslag. Du har skevroder, sidoroder och höjdroder.

När du rör tex höjdspaken på sändaren mellan överst och nederst
så skall höjdrodret röra sig (från centrum = 0) max dom där måtten
nedåt och uppåt.

Osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 23:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
MickeM wrote:
Justja... alltså mina siffror va ett exempel på vad det är för bråktal.

Men det är varje roders utslag. Du har skevroder, sidoroder och höjdroder.

När du rör tex höjdspaken på sändaren mellan överst och nederst
så skall höjdrodret röra sig (från centrum = 0) max dom där måtten
nedåt och uppåt.

Osv...


Aha okej..:P nu hänger jag med:P
Måste lura lite på de där, eller annars får någon av MP:s elektronikhjältar hjälpa mig med den delen hör jag :oops:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Nov 2007, 23:59 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
På denna bild ser du vad som är höjd,sida,skevroder på flyget! Så du vet vilka roder Micke pratade om.. 8)

Image

Och här är lite tips om hur du ställer in din 2-taktsmotor!

Image

Att få en motor att gå riktigt bra kan vara en konst i sig själv. Här kommer vi gå igenom en allmän grundinställning av en 2-takts modellmotor.
De flesta motorer brukar vara utrustade med 2-nålsförgasare. en huvudnål för inställning av den allmänna gången och en tomgångsnål som ställer in överskottsbränslet vid tomgång vilket i sin tur påverkar när motorn ska accelerera till fullgas.
I de flesta fall behöver man inte röra tomgångsnålen så vi låter den vara till att börja med och tittar på huvudnålen. Standard inställningen på huvudnålen brukar vara på ca 2,5varv. dvs skruva in den helt och sedan ut ca 2,5varv.
Att starta
Börja med att kontrollera att alla bränsleledningar är i bra skick. när du säker på att bränslet kan flöda fritt så börja med att "snappsa" motorn. Börja med att öppna förgasaren/trotheln fullt samt håll för förgasarens öppning. Vrid sedan propellern motsols med andra handen. du bör nu se att det sugs upp bränsle i slangen. vrid tills bränslet nått förgasaren samt fortsätt 2-3varv så förgasaren flödas. ta nu bort fingret från förgasaren och veva runt några få varv till. Då var det klart för start. anslut glöden och slå runt propellern kraftigt med handen eller så kallad "chicken stick", fast bäst är det nog ändå med en 12V-driven startmotor att sätta emot spinnern.

Grundinställning
Viktigt är att man låter motorn komma upp i drift temperatur innan man gör den slutliga justeringen...

Felsökning 2-taktarn
Följande gäller om man har rätt propeller och glödstift installerat.

FRÅGA: Motorn vill inte varva upp ordentligt
SVAR: Inställningen på huvudnålen är för fet.

FRÅGA: Motorn går bra på marken men dör så fort man kommer upp i luften.
SVAR: troligvis är nålen för snålt inställd.

FRÅGA: Motorn dör även då man långsamt ökar gasen.
SVAR: Huvudnålen är för snålt inställd.

FRÅGA: Motorn vill inte svara på gas. Om man drar på för snabbt dör den.
SVAR: Tomgångsnålen är för snålt inställd. Öka den lite och prova igen.

FRÅGA: Motorn vill inte svara på gas den "hostar" till och efter ett litet tag så ökar gasen.
SVAR: Tomgångsnålen är för rikt inställd. Minska den lite och prova igen.


Vill motorn ändå inte gå ordentligt/rent kontrollera att alla slangar är hela och rena samt att inget skräp finns i förgasaren.

Typiska symptom på att man har en propeller som är för stor är att motorn inte orkar varva upp ordentligt. Vice versa med för lite propeller den varvar upp för mycket vilket medför att den går varm och dör efter ett tag. (om temperaturen blir för hög mister motorn sin kompression när fodret utvidgas av värmen)

Val av glödstift är inte så enkelt, det varierar från motor till motor vad som fungerar bäst. Följ därför i första hand rekommendationerna för just din motor.
Yttertemperaturen kan också påverka vilket stift som passar bäst t.ex. en väldigt kall dag kan man behöva ett varmare stift jämfört med en solig sommardag.

Lite om bränslet!

Bränsle till glödstifts motorer.
Glödstiftsmotorer är de vanligast motorerna i modellflyg sammanhang och de drivs av en blandning bestående av olja och metanol. Bränsleblandningen tänds av ett glödstift monterat i toppen på motorn.
En vanlig bränsleblandning består av 80% metanol och 20% olja (recin eller syntet). Den duger för de flesta motorer och de flesta väder. Recinolja var vanligare förr i tiden och förekommer fortfarande i tex Pylon klassen Q500. Med syntetolja däremot så blir det mindre oljekladd på motorn och man får en smula högre toppvarv. Man kan också blanda nitrometan i bränslet (5-15%). Nitrometan gör att motorn går lugnare och stadigare på tomgång och får den att starta litet lättare. 15% nitro och uppåt ger ytterligare effekt men sliter hårdare på motorn. Nitrometan är också rätt dyrt.

Största Skillnaderna mellan 2 och 4-takt

Fyrtaktaren har ett större vridmoment vilket gör att den kan dra större propellrar men den har samtidigt lägre toppvarv. Dvs vill man svinga en stor skalalik propeller är det föredelaktigt med en fyrtaktare. Har man däremot en snabb modell pylonmodell måste man ha en motor som använder en mindre propeller men vid ett betydligt högre varvtal. Även fläktmodeller där toppvarvet är ganska extremt användes uteslutande 2-taktare.
En fyrtaktare har förmågan att kunna accelerera snabbare pga sitt högre vridmoment. Ljudvolymen skiller sig dessutom avsevärt mellan de olika typerna av motorer. 2 taktaren låter betydligt mer även fast den har större ljuddämpare. medans 4-taktaren har ett lägre dovare ljud.
När det gäller effektiviteten på förbränningen vinner även fyrtaktaren där eftersom den tydligt skiljer på nytt bränsle och avgaser. I en 2-taktare däremot som suger in nytt bränsle i kompressions kammaren samtidigt som avgaserna flödar ut blandas emellertid de båda gaserna.

Därför flyger ditt flyg!

Aerodynamik
Aerodynamik är läran om luftens rörelse och krafter och det är viktigt att man som modellflygare känner till lite om grunderna för varför modellplanet flyger, speciellt om man känner för att bygga en egen modell. Detta är endast en mycket förenklad redogörelse för hur aerodynamiken fungerar. Den avser enbart, att i förenklad form, ge lite grundläggande förståelse för varför modellplanet flyger och varför det uppför sig som det gör. Det är luftens rörelse runt och efter vingen som får flygplanet att lyfta. Om man lär sig grunderna i aerodynamik, lär man sig också varför flygplanet uppför sig som det gör och det underlättar flygningen. Det är lyftkraften och dragkraften som håller flygplanet flygande. Lyftkraften uppkommer genom att vingen är utformad så att den pressar ner luftströmmar när den dras fram genom luften. Dragkraften erhålls antingen via en motor eller också helt enkelt med hjälp av tyngdkraften (som i ett segelflygplan).

Image

1. Vi börjar med en helt plan skiva. Om denna förs genom luften i horisontellt läge, erhålls ingen som helst lyftkraft. Vi får dock ett minimalt luftmotstånd.
Om man ställer skivan på högkant, så får man i stället maximalt luftmotstånd. Det fordras alltså mycket kraft för att dra skivan genom luften. Det saknas dock fortfarande lyftkraft åt planet.

2. För att erhålla både liten dragkraft och lyft kan man vinkla upp skivan något i framkanten. Denna vinkel som nu bildas mellan horisontalplanet och skivan (vingen) kallas för anfallsvinkel. Om skivan nu dras genom luften, kommer luften att pressas mot skivans undersida och man erhåller då viss lyftkraft.


3. En plan skiva är dock sämsta tänkbara vinge. För att få en större lyftkraft, måste man få luften att skapa en kraftigare nedåtsvepning efter vingen. Detta för att hjälpa till att lyfta vingen och därmed hela planet. Det gör man genom att böja vår skiva, så att det bildas en välvd (konvex) översida. Anledningen till att denna vinge får större lyftkraft kan du se på skissen här intill. Där är luftens strömningslinjer utritade och man ser att linjerna ligger betydligt tätare över vingen än framför. Detta beror på att luften pressas ihop över den välvda ytan. Genom att strömningshastigheten på så sätt blir större över vingen, blir den nedåtriktade luftströmmen bakom vingen kraftigare, med ökad lyftkraft som följd.

Image

Roder
För att man skall kunna styra planet så måste man kunna skapa en kraft som förändrar planets riktning genom att omdirigera luften så att önskvärd effekt uppnås. Detta gör med hjälp av planets roder som kontrolleras av servon.

Kanske lite mer info än du behöver! men vafan... :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Nov 2007, 11:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Nu börjar de ta sig.. har nu satt i accvarnare, och servona.. Väntar bara på lite småkrafs av Micke/JS från andra sidan viken åt väster.. Sen efter de är det bara att kasta i allt o köra=) fast måste ju köra in först så.. :P

Image


Image

Nu så vet jag inte riktigt vad ja ska kunna göra förän jag har fått hem dom sista grejjerna :? Faaaan, jag vill ju flyga 8)

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Nov 2007, 14:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
okej, nu idag så gjorde jag det sista på pegasus :)

Image

Så nu är det inkörning av motor nästa steg då.. Kommer mera bilder sen senare när ja har vingen o allt på plats :lol:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 16:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
Fint dåssi 8) Hur mycket pengar har du lagt ner hitills? Fan man blir ju lite sugen på o börja :roll: Men med min tur så hinner ja bara bygga ihop planet och ska flyga då ja snubblar över det eller nått i den stilen :evil:

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 16:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
deTRoX wrote:
Fint dåssi 8) Hur mycket pengar har du lagt ner hitills? Fan man blir ju lite sugen på o börja :roll: Men med min tur så hinner ja bara bygga ihop planet och ska flyga då ja snubblar över det eller nått i den stilen :evil:


Det är därför man har simulator för att träna in spakarnas funktion i ryggmärken :wink: Säg till om du vill börja flyga så får du köpa min trainer :) Fast jag rekomenderar dig till att komma ut till fältet sen o kolla när vi ska flyga.. Kolla kommande flygningar, vi skriver oftast där före vi far och flyger... Den vägen har jag gått iallafall, att jag började fara till fältet o kolla på när dom flyger och utforskat flygen när dom står på marken, sen köpte jag simulator och tränade/tränar förtfarande i och flyger i när vädret inga passar till att flyga på fältet...

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 18:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
deTRoX wrote:
Fint dåssi 8) Hur mycket pengar har du lagt ner hitills? Fan man blir ju lite sugen på o börja :roll: Men med min tur så hinner ja bara bygga ihop planet och ska flyga då ja snubblar över det eller nått i den stilen :evil:

Finns beggade paket för 2000 SEK i Sverige om du hittar på Blocket
med lite tur. Annars kostar ett komplett paket (snik som funkar bra)
från 3800 SEK och uppåt för en trainer. Räkna med att det far iväg
mer än dom 3800 kronorna... Saker går sönder och så vill du säkert
utvecklas om det verkar kul (ingen av oss har gett upp hobbyn än iaf).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 20:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
MickeM wrote:
Finns beggade paket för 2000 SEK i Sverige om du hittar på Blocket
med lite tur. Annars kostar ett komplett paket (snik som funkar bra)
från 3800 SEK och uppåt för en trainer. Räkna med att det far iväg
mer än dom 3800 kronorna... Saker går sönder och så vill du säkert
utvecklas om det verkar kul (ingen av oss har gett upp hobbyn än iaf).


Japp de är sant, t.ex här har du ett RTF (Ready To Fly) http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=4920

Men jag skulle inte rekomendera det iallafall.. Det är roligare att köpa ett tomt flyg av någon och så pratar man in sig i "gänget" o frågar vad som behövs o får hjälp med allting... Sen så får man lägga alla grejjer i planet själv och lära sig av det också=)
Man kan alltid starta upp en egen tråd på RC Fritt snack och fråga oss som flyger..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 20:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
deTRoX wrote:
Fint dåssi 8) Hur mycket pengar har du lagt ner hitills?


Igentligen ska man inga tänka på det, fast nog måste man ju tänka sig för lite iallafall.. Jag tror jag är upp i snart 800€ :lol: fast det är alltid dyrast i början, att köpa flyg, servon, mottagare, sändare, bränslepump, starter, accun... Ja sen när man har köpt allt första gången så sjunker det i pris, se på MickeM, hans trainer som har har har kan väll lagt ut 50€ max på tror jag, om jag inte ljuger :) haha.. Så man kan komma undan billigt!

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 117 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group