motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: CmPro Cessna -182 Skyline (140 Size)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2698
Page 1 of 8

Author:  Kamikaze [ Thu 04 Oct 2007, 14:19 ]
Post subject:  Bygge: CmPro Cessna -182 Skyline (140 Size)

Nu börjar jag sakta bygga ihop min Cessna... 8)

Fakta om flyget finnes här... http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2501

Börjar med att sätta lim bakom noshjulsfästena så det ska bli lite starkare...Image

Author:  MickeM [ Thu 04 Oct 2007, 15:45 ]
Post subject: 

Saknar en fakta-ruta och bild på vad det ska bli för flyg =)

Author:  Jonny [ Thu 04 Oct 2007, 20:00 ]
Post subject: 

Ska bli kul å se den växa fram ur kartongen :D

Author:  Kamikaze [ Thu 04 Oct 2007, 20:37 ]
Post subject: 

Då va noshjulet och stora landningstället på plats... 8) Har modierat lite där vid hjulkåporna! Dom ville att man skulle skruva fast hjulkåporna med en pytteliten skruv! Men jag har limmat fast kåporna med tvåkomps lim! Nu sitter dom där för evigt... :wink:

Image

Author:  Kamikaze [ Thu 04 Oct 2007, 20:48 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Ska bli kul å se den växa fram ur kartongen :D
Ja det är ju det som är så himla kul! När man får dit hjulen, Och stabben så börjar så sakteliga cessnan, Titta fram! Tänkte börja limma gångjärnen till rodret nu...! 8)

Author:  Kamikaze [ Thu 04 Oct 2007, 20:52 ]
Post subject: 

Jonny! Du nämnde tidigare att Spe 26cc inte skulle gå att ha i cessnan, Då jag sa att jag kanske tänkte köpa en sån! Varför det? Passar den ej innanför kåpan eller varför funkar det ej med den motorn ?

Author:  Jonny [ Thu 04 Oct 2007, 21:03 ]
Post subject: 

Jag är inte helt säker på storleken av SPE26:an men 45:an bygger/byggde så pass mycket vid sidorna att man får kapa upp STORA hål i noskåpan för att få den att passa.

Sticker förgasaren ut genom ena sidan och avgasröret genom andra sidan så hur ska man få dit kåpan då? :roll:

Välj med fördel en motor så iaf har förgasaren antingen fram eller bakmonterad. Skulle det varit riktigt perfekt så skulle man haft bakmonterad förgasare och pitts dämpare. Minimalt med hål i kåpan och enkelt att få dit den.

Author:  Kamikaze [ Thu 04 Oct 2007, 23:22 ]
Post subject: 

Nu har stabben kommit på plats.... 8)

Image
Image
Image

Author:  Jonny [ Thu 04 Oct 2007, 23:30 ]
Post subject: 

Alldeles lysande vackert. Minns tillbaks när jag monterade min ........ åhh , nästan så man måste köpa sig en ny enbart för byggets skull :lol:

Author:  Kamikaze [ Thu 04 Oct 2007, 23:52 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Jag är inte helt säker på storleken av SPE26:an men 45:an bygger/byggde så pass mycket vid sidorna att man får kapa upp STORA hål i noskåpan för att få den att passa.

Sticker förgasaren ut genom ena sidan och avgasröret genom andra sidan så hur ska man få dit kåpan då? :roll:

Välj med fördel en motor så iaf har förgasaren antingen fram eller bakmonterad. Skulle det varit riktigt perfekt så skulle man haft bakmonterad förgasare och pitts dämpare. Minimalt med hål i kåpan och enkelt att få dit den.


Jo nä! Man vill ju inte kapa stora hål på ett skalaflyg i onödan. Roto 35:an blir nog kanonis i de här flyget! Passar originaldämparen fint under kåpan? räcker det med att kapa hål för avgaspipen.

Author:  Kamikaze [ Thu 04 Oct 2007, 23:57 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Alldeles lysande vackert. Minns tillbaks när jag monterade min ........ åhh , nästan så man måste köpa sig en ny enbart för byggets skull :lol:


Ja gör det! Dom är ju så billiga.. :D Och vackra!

Måste passa på att höra med dig, Cessnakungen... :D Körde du med Cessnans original motorfäste! Eller om köpte rotos eget alu fäste :roll:

Author:  JS_ [ Fri 05 Oct 2007, 00:21 ]
Post subject: 

Nu börjar jag bli avundsjuk på din cessna ju :?

Author:  Jonny [ Fri 05 Oct 2007, 00:42 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Jonny wrote:
Jag är inte helt säker på storleken av SPE26:an men 45:an bygger/byggde så pass mycket vid sidorna att man får kapa upp STORA hål i noskåpan för att få den att passa.

Sticker förgasaren ut genom ena sidan och avgasröret genom andra sidan så hur ska man få dit kåpan då? :roll:

Välj med fördel en motor så iaf har förgasaren antingen fram eller bakmonterad. Skulle det varit riktigt perfekt så skulle man haft bakmonterad förgasare och pitts dämpare. Minimalt med hål i kåpan och enkelt att få dit den.


Jo nä! Man vill ju inte kapa stora hål på ett skalaflyg i onödan. Roto 35:an blir nog kanonis i de här flyget! Passar originaldämparen fint under kåpan? räcker det med att kapa hål för avgaspipen.


Är faktiskt på G med ett motor byte i Cessnan. Tänkte sätta i Roto25:an istället då den klarar Cessnan utan vidare den med. 35:an väger exakt så mycket som krävs för att få TP rätt så jag kommer nog få flytta fram accarna aningen.

Roto35:an passar fint i motorkåpan men inte perfekt , en liten trekant måste kapas upp i kåpan samt ett 17mm hål för själva pipan. Jag tror att med roto25:an istället så behövs nog inga modifieringar bortsett från själva utloppet från pipan. Kan mäta lite imorrn åt dig samt visa nån bild då jag har både 25:an , 35:an hemma ifall du vill.

Author:  Jonny [ Fri 05 Oct 2007, 10:38 ]
Post subject: 

Har nu mätt och donat lite och kommit fram till att med en roto25 under kåpan så blir upptagningshålen minimala. Hål för pipan är ett måste men hålet för dämparen behövs sannolikt inte. Även hålet under kåpan som är för att toppen och tändhatten på 35:an sticker ut kan säkert slopas. Möjligtvis att ett hål för tändhatten behövs men enligt måtten på roto25 så ska det gå utan.

Bilder på kåpan med roto35:
Image
Image

Ber om ursäkt för all smuts men den ingår i bilderna :wink: :lol: :D

Author:  JS_ [ Fri 05 Oct 2007, 12:29 ]
Post subject: 

Hur bred är roto 25án med allt på :?:

Author:  Jonny [ Fri 05 Oct 2007, 12:37 ]
Post subject: 

112mm inkl motorbockar och dämpare

Author:  JS_ [ Fri 05 Oct 2007, 14:37 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
112mm inkl motorbockar och dämpare


Min bensinare vart ju för bred till Giant så jag fundera på att sätta i en sån i stället.

Author:  Kamikaze [ Fri 05 Oct 2007, 15:54 ]
Post subject: 

Nu är höjdrodren och styrrodret på plats.... 8)
Image

Author:  Jonny [ Fri 05 Oct 2007, 15:55 ]
Post subject: 

Tja där finns ju en del att välja mellan när de gäller 25cc bensin motorer.

Jag fick min nya motor idag , en graupner G26 bensin. 70mm bred , 117mm lång från bakstycke till anläggningsyta propeller och 123mm hög.
Smutt liten sak.
Finns även MVVS26 och Moki att välja på men MVVS är i stort sett samma motor som G26:an. Främst är det väl prisläget som avgör köpet för kvalités mässigt är det väl ungefär samma kan man anta.

Author:  Jonny [ Fri 05 Oct 2007, 15:57 ]
Post subject: 

Hur löste du nu styrningen av höjd/sidroder? Enligt manualen eller en egen lösning?

Page 1 of 8 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/