motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

CMPro Extra 300S
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2548
Page 4 of 7

Author:  Todi [ Sat 29 Mar 2008, 11:55 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Ja om man gissar eller ej vill jag låta vara osagt men på alla mina kärror sitter gas servot i regel väldigt nära eller bara en kort bit från motorn och jag har aldrig råkat ut för störning pga det. Dock kör jag aldrig metallstång till gasen utan använder mig av en fiskelina av metal som är plastöverdragen alternativt använder jag sullivan stötstång i plast.


Kanske du har svaret där då varför det inte stör om du använder en regel annat än metall...

Author:  Kamikaze [ Tue 05 Aug 2008, 22:32 ]
Post subject: 

Ja då har jag äntligen efter 2 dagars pulande fått Extran som jag köpte av J.S som han köpte av Todi...! redå för take off.... :wink:

Film : http://www.viddler.com/explore/Zalman/videos/18/

i Morgon ska hon upp 8)

Author:  Jonny [ Tue 05 Aug 2008, 22:42 ]
Post subject: 

Vad blev vikten på kärran?? Lycka till på premiären.

Author:  Kamikaze [ Tue 05 Aug 2008, 22:58 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Vad blev vikten på kärran?? Lycka till på premiären.


5750g stannade vikten på 8)

I morgon ska den premiäras!

Hur är extran vid start...? Behöver den hård fart innan man vagar dra höj...! Eller är den likt u can do..att den lättar på 5 meter... :roll:

e väl bäst att ha lite extra fart första starten misstänker jag!

Author:  MickeM [ Tue 05 Aug 2008, 23:00 ]
Post subject: 

Helt klart snyggaste Extran. =) Skall bli kul se den i luften. Den skall
väl inte bara flygas full spätt? ;-)

Author:  Jonny [ Tue 05 Aug 2008, 23:02 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Jonny wrote:
Vad blev vikten på kärran?? Lycka till på premiären.


5750g stannade vikten på 8)

I morgon ska den premiäras!

Hur är extran vid start...? Behöver den hård fart innan man vagar dra höj...! Eller är den likt u can do..att den lättar på 5 meter... :roll:

e väl bäst att ha lite extra fart första starten misstänker jag!


Nja Extran är väl överlag rätt snäll , mycket hänger på vikten......

Author:  Kamikaze [ Tue 05 Aug 2008, 23:16 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Helt klart snyggaste Extran. =) Skall bli kul se den i luften. Den skall
väl inte bara flygas full spätt? ;-)


Nej den ska bara söndagsflygas :D

Till att börja med :oops:

Author:  Jonny [ Fri 08 Aug 2008, 08:25 ]
Post subject: 

Hur gick det med Extran??

Author:  MickeM [ Fri 08 Aug 2008, 09:42 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Helt klart snyggaste Extran. =) Skall bli kul se den i luften. Den skall
väl inte bara flygas full spätt? ;-)


Nej den ska bara söndagsflygas :D

Till att börja med :oops:

Hehe, du höll ju full spätt hela tiden :D

Author:  Kamikaze [ Fri 08 Aug 2008, 11:16 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Hur gick det med Extran??


Flyget flög fint! Men jag har några saker jag är mindre nöjd med! Som t.e.x när jag drar hårt i höjdrodret så sticker den först upp samtidigt som sen skruvar sig åt höger :roll:

Och rollarna är ej raka... den liksom skruvrollar :roll:

Och att 26cc sv är lite i klenaste laget för den där kärran! Har ioförsig 18x8 8ropp på den nu! Kanske borde testa med 17x6 istället....den orkade just och just hovra.

körde tanken tom så den suckade och dog på väg upp från en misslyckad landning. den liksom föll som en sten....! Vingröret i alu blev lite böjt och hjulkåpan dog + att proppen gick i bitar.

Nån timmas jobb så är den i luften igen :wink:

Author:  MickeM [ Mon 02 Mar 2009, 22:01 ]
Post subject: 

Jaha, flyget bytte ju ägare för ett tag sen. Och nu står den på "fixarbordet" :D

Inte så mycket att göra skulle jag tro. Skall rengöras, gås igenom,
beställa hem lite grejer, förstärka, strykas, plockas ihop och sen är det dags!

CMPro Extra 300S 140 alltså.
Har nu en SV-26cc som med rätt propeller (16x8) skall räcka till 3D (trodde
inte det först, men efter att ha läst på så verkar den ska räcka hur bra som
helst med tanke på att flyget faktiskt är riktigt lätt för sin storlek.
Image

Author:  Todi [ Mon 02 Mar 2009, 22:03 ]
Post subject: 

Ja nog var man knäpp som sålde iväg allt! Nå har ju min stora Musse att vara stolt över ännu...

Author:  Mr X [ Mon 02 Mar 2009, 22:08 ]
Post subject: 

Extran är ju lagom stor och ett snyggt flyg.
Du blir säkert nöjd med den bara du har tagit några vändor i luften.

Author:  MickeM [ Wed 25 Mar 2009, 00:46 ]
Post subject: 

Det går åt fel håll med det här flyget.
Det var inte mycket kvar förut, tyckte jag.
Men nu ser den ut så här :shock: ...

Image

Author:  Kamikaze [ Wed 25 Mar 2009, 01:08 ]
Post subject: 

Om du vill kan vi byta standsen...jag har dom som hör till SV 26cc motorn hemma....! Dom där tillhör min SPE 40cc.

SV 26CC SINGLE CYLINDER
25,42cc bensinmotor

Engine type: single cylinder, 2-stroke, air-cooled
Bore x stroke: 34 x 28 mm
Piston displacement: 25.42cc
2 Blade Beech Prop: 16x8, 17x8, 18x8
Prop Rev: 16x8 - 8100RPM - 1.990HP - 5.525kg
Prop Rev: 17x8 - 7500RPM - 2.013HP - 6.038kg
Prop Rev: 18x8 - 7100RPM - 2.147HP - 6.038kg

4.8-6.0V Electronic ignition
Anticlockwise Push Prop Start
Carburetor: Walbor pump type/diaphragm
Weight: Engine-1000g. Muffler-210g. Electronic ignition-130g. Standoff Kits-140g

Image

Author:  MickeM [ Wed 25 Mar 2009, 08:35 ]
Post subject: 

Nu ser jag ju att jag borde ha 17x8 prop istället för 16x8. Jäh, får ta hem bägge bara nån skulle ha dem. Dom är slut överallt.

Stands... är det stor skillnad på dem? Har du rätt skruvar och allt till dem då?

Author:  Kamikaze [ Wed 25 Mar 2009, 08:48 ]
Post subject: 

Skruvarna är samma..! Men längden skiljer lite...SV har lite längre stands...dom är exakt 70mm 8)

Author:  Kamikaze [ Wed 25 Mar 2009, 08:55 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Nu ser jag ju att jag borde ha 17x8 prop istället för 16x8. Jäh, får ta hem bägge bara nån skulle ha dem. Dom är slut överallt.

Stands... är det stor skillnad på dem? Har du rätt skruvar och allt till dem då?


http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... _propeller 8)

Author:  MickeM [ Wed 25 Mar 2009, 20:18 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Skruvarna är samma..! Men längden skiljer lite...SV har lite längre stands...dom är exakt 70mm 8)

Kollade upp detta, men det blir inte alls bra med SV-stands i Extran.
Antingen måste jag i så fall ha spinner och propp sticka ut långa vägar
eller så måste kåpan hänga utanför eller så måste jag göra om hela nosen.
70mm är på tok för långt. Nuvarande är 42mm.

Author:  MickeM [ Sun 05 Apr 2009, 15:04 ]
Post subject: 

Hur är det med tändboxen, skall den monteras stumt eller har ni fäst
den med gummibussningar? Eller hur har ni gjort?

Och gasservostaget, vad har ni använt? Man skall inte använda metall
har jag förstått, för att det stör och är för stumt? Använder ju 35MHz.

Är fortfarande skeptisk till strömbrytarna. Den för mottagare och servon
samt den för tändningen. Men men... får väl beställa hem nåt bara. =)
Saknar propellern än så länge också.

Tar nog några veckor till innan denna är klar.

Page 4 of 7 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/