motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
CMPro Extra 300S http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2548 |
Page 6 of 7 |
Author: | MickeM [ Sat 08 Aug 2009, 01:52 ] |
Post subject: | |
Blev lite mer Extra-fix ikväll. När allt var klart under noskåpan såg det ut så här: Och med noskåpan, propeller och spinner på plats (allt klart i nosen): Så nu är throtteln klar, hela bensinsystemet, tändsystemet. Och så har jag även kopplat hela röksystemet klart, bara en tanknippel kvar att montera. Köpte ju dämpnippel för rökoljan på Holmbergs, så den är på plats också, se bilderna ovan. Satte in en strömbrytare till matningen för rökpumpen och så har jag även testat pumpen. Den är on/off på en kanal som man ställer ena EPA till "off"-läget och andra EPA till hur mycket rök man vill ha, den surrar så sött så sött. Satte in nya stiftet också, det var ju nån millimeter längre, men det tog ej i kolven. Satte tändningen och ena propellerbladet på 19.00, visst skall det vara så? Kvar: - Fasta kablar och mottagare. - Få hem rökoljetankpåfyllningsnippel. - Stör mig fortfarande på canopyn som jag borde fästa på nåt bra sätt. - Dessutom så har det där jäkla sporrhjulet gett upp, det är ju inte gjort för flyg tyngre än 2 kg!!! - Justja, man skall ju jorda tändningsacken med motorn också, eller? Står det nånstans?! Tändlådan är ju i plast, var jordar man? Sen är jag flygklar! Inte många timmar kvar, suck... igen. |
Author: | MickeM [ Sun 09 Aug 2009, 19:34 ] |
Post subject: | |
Nu är elektroniken klart dragen, här är allt på plats och allt funkar. Dubbla mottagarackar och dubbel matning till mottagare. Emcotec DPSI Rökoljetank och Sullivan rökpump samt dess brytare (på utsidan). Rhino LiPo-ackarna Gasservot Kvar: - Väntar hem rökoljetankpåfyllningsnippeln - Och så vet jag inte om man måste jorda motor och tändbox, nån? Hur? - Canopyn måste jag få fast på nåt smidigare sätt. Har till och med gjort film på allt. |
Author: | MickeM [ Sun 09 Aug 2009, 21:01 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Har till och med gjort film på allt.
Högerklicka och Spara som... (38MB 2,5min) http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... ra300s.wmv |
Author: | Atte [ Mon 10 Aug 2009, 07:59 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Nu är elektroniken klart dragen, här är allt på plats och allt funkar.
- Canopyn måste jag få fast på nåt smidigare sätt. Har till och med gjort film på allt. Snygg och prydlig installation ... kanske magneter fungerar för canopyn |
Author: | MickeM [ Mon 10 Aug 2009, 10:37 ] |
Post subject: | |
Atte wrote: MickeM wrote: Nu är elektroniken klart dragen, här är allt på plats och allt funkar. - Canopyn måste jag få fast på nåt smidigare sätt. Har till och med gjort film på allt. Snygg och prydlig installation ... kanske magneter fungerar för canopyn Ja men hur? Det är ju bara en enorm sladdrig plastbubbla. Inga lister och sånt, det körde nån viss herre över med gräsklipparen. Så det är bara en lös canopy och en flygkropp. Vill ju ha det tajt också så allt inte flyger iväg. |
Author: | MickeM [ Thu 27 Aug 2009, 20:39 ] |
Post subject: | |
Hoppsan, flyget är ju flygklart! 27 augusti 2009. Och allt funkar. |
Author: | Glidaren [ Mon 22 Mar 2010, 23:03 ] |
Post subject: | Re: |
MickeM wrote: Var får man tag på sån där plastvajer? Och vad tror ni om en bättre vanlig strömbrytare med LED och ladduttag för tändningen som tex en sån här? Som inte finns i lager förstås. Annars? http://www.fullkontroll.se/crrc-switch-p-3825.html Och 4.8V NiMH SubC-ack för tändningen? Varför inte 6V? Tändboxen klarar bägge. Men vad är skillnaden?! Denna 4.8V kanske funkar? http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... tID=13603- Och sen funderade jag på om jag skall använda vanliga NiMH samt en bättre strömbrytare för mottagare och servon, eller om man verkligen måste gå upp ett steg och skaffa tex en DPSI från Fullkontroll och sätta på två LiPos (som jag sen använder i Pittsen också). Vad vet folket? =) Har du "killer-switch" på tändningen så att du kan bryta tändningen via radion? eller har du bara en mekanisk brytare på flyget för att bryta tändningen? Behöver man ha "killer-switch" för att säkerheten? Har alla det på sina bensinare? |
Author: | MickeM [ Tue 23 Mar 2010, 00:06 ] |
Post subject: | Re: Re: |
Glidaren wrote: Har du "killer-switch" på tändningen så att du kan bryta tändningen via radion? eller har du bara en mekanisk brytare på flyget för att bryta tändningen? Behöver man ha "killer-switch" för att säkerheten? Har alla det på sina bensinare? Ingen killer-switch, inget choke-servo. Men på Pitts blir det åtminstone Choke-servo samt kanske nån killer-grej också. |
Author: | Sami S [ Fri 11 Jun 2010, 21:36 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Efter att MickeM krashade Extran pga motorstopp så fick jag köpa den billigt. Ursnyggt flyg tycker jag! Reparationerna har pågått sedan i onsdags, man jag har inte orkat uppdatera förrän nu...kommit in så sent från garaget och sen har man varit för trött för att orka ladda upp alla bilder Men, till arbetet nu. Så här såg den ut när jag köpte den i tisdags kväll/natt: Nosen helt mos, landställsinfästningen borta+en spricka bak i kroppen så att den går att böja Attachment: P6087520 (800x600).jpg [ 119.79 KiB | Viewed 6385 times ] Vingarna hela! Attachment: P6097529 (800x600).jpg [ 121.11 KiB | Viewed 6385 times ] Canopyn har en liten bit borta...hur fixar man detta bäst? bokplast? Attachment: P6097530 (800x600).jpg [ 81.87 KiB | Viewed 6385 times ] vingrör, motorkåpa och landstället+landställsinfästningen Attachment: P6097531 (800x600).jpg [ 84.73 KiB | Viewed 6385 times ] Här går det att böja kroppen Attachment: P6097532 (800x600).jpg [ 86.63 KiB | Viewed 6385 times ] Såhär ser det ut när man skurit bort lite klädsel på undersidan för att komma åt: Attachment: P6097533 (800x600).jpg [ 77.71 KiB | Viewed 6385 times ] Här alla bitarna jag fick med... Attachment: P6097534 (800x600).jpg [ 124.74 KiB | Viewed 6385 times ] Landställsinfästningen ditlimmad med massor av epoxy. Hårt blev det! Attachment: P6097535 (800x600).jpg [ 75.41 KiB | Viewed 6385 times ] Attachment: P6097536 (800x600).jpg [ 90.54 KiB | Viewed 6385 times ] Sprickan limmad med epoxy+några små förstärkningar. Hårt blev det här också! Attachment: P6097537 (800x600).jpg [ 85.04 KiB | Viewed 6385 times ] |
Author: | Sami S [ Fri 11 Jun 2010, 22:05 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Passade på att pilla dit tändningsbrytaren. Kommer köra på 4.8V ack för enkelhetens skull och så man slipper ta ut acken för att ladda Attachment: P6097539 (800x600).jpg [ 85.3 KiB | Viewed 6384 times ] Eftersom ena ackvarnaren (en till på väg) hade en JST hona så lödde jag på JST hanar på varsin kabel från de två 2s 5000mah lipo ackarna. Attachment: P6107546 (800x600).jpg [ 152.41 KiB | Viewed 6384 times ] Eftersom jag har deans på ackarna jag ska ha till flyget och på min lipokonverterade starter valde jag att göra två multiplex<->dean adaptrar. Attachment: P6107552 (800x600).jpg [ 89.89 KiB | Viewed 6384 times ] Idag kom motorn (SPE 40cc) från Eckerö med Mr X's motortransport AB. Tackar för hemkörningen! Attachment: P6117554 (800x600).jpg [ 124.39 KiB | Viewed 6384 times ] Limmade en plywoodplatta på det mosade motorfästet. Glömde förstås ta bild på hur det såg ut innan... Attachment: P6117556 (800x600).jpg [ 75.94 KiB | Viewed 6384 times ] Var tvungen att förlänga en redan 60mm lång servoarm för att den skulle passa till push-pull linkaget som är till sidorodret...tog ingen bild på det heller med det kommer imorrn. Attachment: P6117564 (800x600).jpg [ 154.05 KiB | Viewed 6384 times ] Börjar vara lite elektronik på plats...magnetbrytaren, ackvarnare till tändningen, en ackvarnare till ena lipo acken, höjdservon och sidoroderservo. Har limmat dit en plywoodplatta med skumgummi på som batterierna ska vara på Attachment: P6117568 (800x600).jpg [ 124.15 KiB | Viewed 6384 times ] Ackarna fastsatta. Dom kommer nog hållas på plats hur vilt jag än flyger Attachment: P6117570 (800x600).jpg [ 101.32 KiB | Viewed 6384 times ] Limmade dit motorfästet samt torpedväggen. Endast fast i underkanten+en liten bit på höger sida sett uppifrån. Attachment: P6117571 (800x600).jpg [ 87.79 KiB | Viewed 6384 times ] Behövs förstärkning som bilden visar Limmade dit två av fyra 2mm plywoodskivor som förstärkning sent ikväll, men då hade jag glömt kameran inne och lat som man var orkade man inte gå efter den bilder kommer imorrn. Attachment: P6117572 (800x600).jpg [ 81.75 KiB | Viewed 6384 times ] Justdeja, kanske ska presentera setupen: Motor: SPE 40 tändstift: NGK BPMR7A (motsvarande Champion RCJ 6Y) bränsle: vanlig 95 med 3.5% ojla första 4 litrarna (motorn endast körd några få gånger ännu) sen 2.5% olja Höjdroderservon: futaba 3305MG sidoroderservo: scanner RC 10kg MG skevservon: Power HD 7kg MG gasservo: hitec std servo eventuellt choke-servo: hitec standard magnetbrytare/ubec: Emcotec DPSI Micro - DualBat 5.5/5.9 MPX mottagarackar: 2 st Turnigy 2S 5000mAh (lite väl stora och tunga, kör eventuellt med 2x 2S 2200mah istället...får se hur mycket servona dar...) tändningsack: sanyo 4,8V 2700mAh tank: ca 500ml tanknippel: ja pilotfigur: blå-gul, samma som micke hade Nåt jag glömt? Fråga isåfall |
Author: | Sami S [ Sat 19 Jun 2010, 23:04 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Utlovade bilden på sidoroderservot med linkage: Attachment: P6127576 (800x600).jpg [ 75.82 KiB | Viewed 6365 times ] Extran är nu nästan klar! Servona och linkagena är justerade! Enda som behöver repareras ännu är en liten platta under motorfästet, men den sätter jag dit till sist så blir det enklare att sätta dit motorn och tanken och sånt. Attachment: P6187633 (800x600).jpg [ 105.96 KiB | Viewed 6365 times ] Attachment: P6187634 (800x600).jpg [ 105.69 KiB | Viewed 6365 times ] Attachment: P6187635 (800x600).jpg [ 118.38 KiB | Viewed 6365 times ] Börjar se aaningens råddigt ut i den Attachment: P6187636 (800x600).jpg [ 144.51 KiB | Viewed 6365 times ] Kvar: -få det där j-vla tändsystemet av Kamikaze...hoppas verkligen jag får det på måndag?? -försöka starta motorn och köra den lite i testbänken -montera motor och tank i extran -sätta dit en platta under motorbocken -stryka flyget lite på några få ställen -sätta fast alla kablar och elektronik och sånt inne i flyget, kolla så allt det funkar -få dit motorkåpa, propeller och spinner på nåt sätt... -ställa in utslagen -kolla CG -få flyget transporterat till fältet -"Blunda och ge full gas!" |
Author: | Sami S [ Fri 25 Jun 2010, 19:26 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Fick äntligen tändystemet av Kamikaze för ett tag sedan och hade snabbt igång motorn när han var här. Den satt bara tillfälligt löst ditskruvad i den tillfälliga testbänken så vi bara testade att den gick igång. Körde den på vanlig 95 oktan då, och efter det fick jag varken ta in motorn, tanken, pumpen eller benisindunken i garaget Farsan tyckte det luktade förjävligt. Så igår bar det av till byggis för att inhandla aspen tvåtaktsmiljöbränsle med 2% helsyntetisk olja, vari jag blandade ytterligare 1%. Sen skruvade jag fast motorn lite bättre och slog runt propellern några varv med tändningen avslagen för att få fram bränsle. På med tändningen och full choke. Gick den där korta stunden den gör med choke på på andra slaget! Öppna choken och sen slog jag 3-4 gånger till så gick den igång Ställde den på ca 1/6 gas för den vibrerade så fruktansvärt i skrangelredet till testbänk Gasade lite då och då, kanske var 5:e till var 10:e minut eller nåt och den gick så bra så bra med bara grundinställningarna. Stannade inte en enda gång! Efter lite över en halvtimmes körning hade det knappt gått 2 dl! Snacka om att det kommer bli billigt att flyga extran mot t.ex twisten! Billigare soppa och snålare drift. Monterade motorn i Extran idag, satte dit tanken och gas-servo och allt sånt. Kom till att jag nog skippar choke-servot för enkelhetens skull och så sparar man ju lite vikt Monterade på vingar och canopy och allt sånt och kollade var CG var. Precis perfekt 120mm utan en enda justering! Manualen säger 115-125 Kommer köra utan spinner för jag vetef-n hur jag skall få fast den. Efter detta taxade jag runt lite på gården. Motorn startade ännu lättare nu, första slaget! Snacka om att jag är nöjd med tanke på vilken struntsumma jag gav för motorn! Nu är det inte mycket kvar och jag siktar på premiär antingen i helgen eller nångång nästa vecka. Kvar: -stryka flyget lite på några få ställen -sätta fast alla kablar och elektronik och sånt inne i flyget -sätta dit motorkåpan, men det gör jag först efter några flygningar när jag ser att allt under motorkåpan funkar som det ska -ställa in utslagen -få flyget transporterat till fältet -"Blunda och ge full gas!" Hmm...bild tog jag ju inte nu kom jag på....men det kommer nog tidsnog Är nu ännu mera kär i flyget! Såå snyggt tycker jag! |
Author: | Kamikaze [ Sat 26 Jun 2010, 12:07 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Bra att du är nöjd! Hoppas propellern ine är för stor bara! Är lite rädd för det! Satsa på en mindre propp! Eller en 3 bladig till den motorn |
Author: | MickeM [ Tue 11 Sep 2018, 22:06 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Snyggaste flyget jag haft, men det var tungt och 26cc var på tok för litet för det tunga flyget. Vart tog det vägen? |
Author: | MickeM [ Sat 12 Jan 2019, 11:10 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
MickeM wrote: Snyggaste flyget jag haft, men det var tungt och 26cc var på tok för litet för det tunga flyget. Vart tog det vägen? Nu vet jag var det är! (Obs, inte hos mig) |
Author: | Kobbeuffe [ Sun 03 Feb 2019, 11:25 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
MickeM wrote: MickeM wrote: Snyggaste flyget jag haft, men det var tungt och 26cc var på tok för litet för det tunga flyget. Vart tog det vägen? Nu vet jag var det är! (Obs, inte hos mig) Liknar liiite på det som ligger i bocken hemma hos mig |
Author: | MickeM [ Sun 03 Feb 2019, 13:06 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Kobbeuffe wrote: MickeM wrote: MickeM wrote: Snyggaste flyget jag haft, men det var tungt och 26cc var på tok för litet för det tunga flyget. Vart tog det vägen? Nu vet jag var det är! (Obs, inte hos mig) Liknar liiite på det som ligger i bocken hemma hos mig Haha, jo... men den var inte där när jag upptäckte att den var kvar på Åland/kvar för inte så länge sedan. Det rör på sig. Snyggt flyg. Sätt i en 40cc, skippa rök och annat jox, håll den lätt. Den flög fint men vart allt för tung för en 26cc-motor (motorn är såld till Finland). Jag tror throttlestaget gick av eller lossnade på den när jag flög den, minns inte. Den gick ner på tomgång och jag försökte få den till fältet, men det räckte inte fram och den for in i dikesväggen. Men sen har den ju fått markkontakt igen förstod jag. |
Author: | Kobbeuffe [ Fri 08 Feb 2019, 07:49 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Ligger en 40cc hemma som ska i den. |
Author: | Kobbeuffe [ Sat 16 Mar 2019, 10:54 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Kanske detta fina flyg får ny hemmahangar i Stockholm men tillträde till en riktigt seriös klubb som inte låter lite snö stoppa dom |
Author: | MickeM [ Wed 17 Jul 2019, 11:00 ] |
Post subject: | Re: CMPro Extra 300S |
Kobbeuffe wrote: Kanske detta fina flyg får ny hemmahangar i Stockholm men tillträde till en riktigt seriös klubb som inte låter lite snö stoppa dom Hur blev det? For den till the svedala? |
Page 6 of 7 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |